Mikä on paras syntymäkuukausi vauvalle? Tai onko sellaista?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mikä on sinusta paras kuukausi saada vauva? Vai onko kaikki yhtä hyviä? Tai "saako" sellaista edes ajatella?

Mielestäni saa pitää jotain kuukautta toista parempana ja jopa toivoa vauvaa tietylle ajanjaksolle. Kaikki tunteet on sallittuja! Kannattaa kuitenkin pitää todellisuus mielessä - vauvat tulee kun on tullakseen. Yrittämisessä voi mennä pitkäänkin. On siis ok haaveilla vaikka kesävauvasta tai vähän harmitella, kun la osuukin jouluun. Jokainen on varmasti joka tapauksessa iloinen toivotusta lapsesta.

Meillä on nyt yksi syysvauva ja yksi talvivauva. Syysvauvan pukeminen oli kyllä ihan pienenä helpompaa, kun ei tarvinnut niin paljoa vaatteita. Tätä ajatellen kesällä tai loppukeväästä syntyneen vauvan kanssa olisi varmasti helpointa. Tällöin myös kävely ja isompi maailman tutkiminen osuu kevääseen ja kesään eikä talveen, jolloin se on vaikeampaa. Eli mielestäni touko-kesäkuu olisi parhaimpia.
 
Saa ajatella! Molemmat lapseni ovat keväällä syntyneitä, esikoinen huhtikuussa ja nuorempi toukokuussa. Hyviä kuukausia syntyä, ilmat on juuri sopivan lämpöisiä. Ei tosin ollut syntymäkuukaudet suunniteltuja.
En haluaisi kesävauvaa (kesä-elokuu) tai talvivauvaa (joulu-tammikuu), mikäli asiaan voisi vaikuttaa. Kesällä on kamalan kuuma ja talvella sitten yleensä liian kylmä ihan pikkuiselle, ja uskon että lasta harmittaisi jos synttärit olisi liian lähellä joulua. Kevätvauvoissa on myös se hyvä puoli, ettei tarvitse olla kuumaan aikaan raskaana. Muuten voisin haluta syysvauvan!
 
Itse tykännyt talvi/alkukevään vauvoista kun saa ihan rauhassa pakkaskelit pysyä sisällä. Keväällä on kiva lähteä vauvan kanssa ulos lenkkeilemään. Kesällä pysyy vielä viltin päällä varjossa ilman karkuun pääsemistä.

Niin ja kuukausiksi tullut mitä tullut, ei ole sen suhteen ollut mitään toiveita jotka olisi yrittämiseen vaikuttanut.
 
Arvelen, että lopputalvi/alkukevät on paras aika syistä että:
- valon määrä alkaa juuri kasvaa, mikä helpottaa vuorokausirytmin vakiinnuttamisessa
- n. 3kk iässä kun vauva alkaa kiinnostua maailmasta enemmän, on luonto puhkeamassa kukoistukseen

Ei kyllä oo mihinkään tähdätty, vaan lapset tulee silloin kun tulee. Mutta jos saisin päättää, niin varmaan siis maaliskuu.
 
En kyllä itse tiedä yhtään jos rehellinen olen. Meillä on ollut yksi talvivauva ja nyt sitten syysvauva. Itse varmaan lähinnä mietin raskauden kannalta, mutta siihenkään ei taida olla yhtä täydellistä aikaa. Talvella oli inhottavaa köpötellä viimeisillään raskaana jäätiköllä ja pelätä että kaatuu. Kesällä ennen syksyä taas oli koko ajan kaamea hiki, mutta pukeutuminen oli kivempaa kun sai pitää mekkoja. 🤷‍♀️
Talvivauvan kanssa oli tietysti alkuun vaikeampi lähteä ulos liikkeelle kun ihan pientä ei saanut viedä kovilla pakkasilla ulos. Nyt tämän syysvauvan kanssa on varmaan kiva lähteä ruskakävelyille kunhan oma olo sen sallii.
Mun mielestä ei ole myöskään ongelma toivoa tiettyä ajankohtaa, mutta liian ehdoton ei kannata olla, koska toive ei välttämättä toteudu. Itselle ei ole oikeastaan mitään väliä. Ehkä lasten kannalta kiva jos saavat viettää jokainen omat synttärit ja jos ei sattuisi esim. jouluun. 😊
 
Hmmm, kevätvauva olisi kiva kokea 😊 joku huhtikuinen vaikkapa. Olisi kesän aikana sit jo vähän isompi, ja itsekin pääsisi ehkä uimaan kesän aikana (näin juhannuksen aikaan vauvoja tehneenä tiedän, että menee koko uimakesä ohi, kun ekaksi ei uskalla mennä tulehduksia peläten ja synnytyksen jälkeen ei moneen viikkoon myöskään ole hyvä idea uida). Alkuvuoden puolella syntyneillä on koulussa ekoilla luokilla pieni etu marras-jouluvauvoihin nähden, kun pienissä lapsissa se vuosi on niin paljon. Ja sitä kevättä jos miettii ajankohtana muutenkin, niin synttärit osuu kivaan vuodenaikaan, etenkin sinä vuonna kun täyttää 18 ni saa koko kesän mennä ja nähdä, autoilua, festareita jne. Suurella todennäköisyydellä kaveripiiristä myös löytyy saman vuoden talvivauvoja, jotka on ehtineet täyttää myös 18 ja ovat seuraksi reissulle 🤣.
 
Meillä mies toivoi vauvaa alkuvuoteen, on itse syntynyt tammikuun alussa ja yksi samana vuonna syntynyt kaverinsa uudenvuodenaattona - ehkä on jotenkin sitten kokemusta konkreettisesti alkuvuoden ”eduista”. Ei sillä, tuo ko. kaveri opiskelee ydinfysiikkaa ettei sillä syntymäajasta nyt mitään isoa vaikutusta ole ollut.

No, toiveen mukaan aloitettiin yritys huhtikuussa, koska jos ekasta tärppäisi niin menisi tammikuun alkuun. No, se ihan eka ovis kapselin poiston jälkeen oli niin lähellä kapselin poistoa että hormonitoiminta ei ollut tasoittunut, toukokuussa tärppäsi ja alkuperäinen la oli 30.1. Tyttö syntyi kuitenkin 41+2 eli saatiin helmikuinen, mutta onnistuttiin tässä ”ajoituksessa” 😂 itse olen syntynyt maaliskuun lopulla ja se oli myös ihan kiva synttärikaima, tosin välillä osui pääsiäinen siihen päälle. Nyt tytön synttäreiden kanssa samaan aikaan saattaa olla laskiainen
 
Itseni kannalta en haluaisi olla keskellä kuuminta kesää raskaana. Talvellakin olin koko ajan kuumissani, vaikka normaalisti olen hirveä vilukissa. Talvessa on myös juurikin se kiva puoli, että saa pesiä vastasyntyneen kanssa kotona silloin kylmimpään aikaan. Itsehän en talvesta tykkää. 😅 Enkä edes talvivauvan saaneena kokenut lopulta hankalaksi pienen pukemista. Kesällä olikin sitten varmemmat otteet jo vauvan kanssa, eikä enää stressannut niin paljon kaikesta. Oli sitten kiva puuhailla kaikkea.

Lapselle varmaan mukavin olisi, kun kaverisynttärit voisi pitää kouluaikoina, eikä ne osuisi ihan lähelle isoja pyhiä. Omalla lapsella synttärit ovat aika lähellä joulua ja olen kyllä miettinyt tuleeko harmittamaan, että kaikki vuoden lahjat saa silloin eivätkä varmaan kaikki läheiset tule ymmärtämään kuinka tärkeää pienelle on saada erikseen synttäri- ja joululahjat. Olen jopa miettinyt, että pitäisikö keksiä joku kiva kesäperinne mikä vähän ehkä korvaisi tätä. Toki omasta pussista etten läheisiä sellaisella vaivaa. Vaikka joku kesälomalahjaperinne. Ikäänkuin lapsen oma lomaraha, kun on lukuvuoden tehnyt töitä koulussa tms.

Jos toinen lapsi joskus saadaan niin syntymäkuukausi saa olla mikä tahansa kunhan syntyy. 😁
 
Itseni kannalta en haluaisi olla keskellä kuuminta kesää raskaana. Talvellakin olin koko ajan kuumissani, vaikka normaalisti olen hirveä vilukissa. Talvessa on myös juurikin se kiva puoli, että saa pesiä vastasyntyneen kanssa kotona silloin kylmimpään aikaan. Itsehän en talvesta tykkää. 😅 Enkä edes talvivauvan saaneena kokenut lopulta hankalaksi pienen pukemista. Kesällä olikin sitten varmemmat otteet jo vauvan kanssa, eikä enää stressannut niin paljon kaikesta. Oli sitten kiva puuhailla kaikkea.

Lapselle varmaan mukavin olisi, kun kaverisynttärit voisi pitää kouluaikoina, eikä ne osuisi ihan lähelle isoja pyhiä. Omalla lapsella synttärit ovat aika lähellä joulua ja olen kyllä miettinyt tuleeko harmittamaan, että kaikki vuoden lahjat saa silloin eivätkä varmaan kaikki läheiset tule ymmärtämään kuinka tärkeää pienelle on saada erikseen synttäri- ja joululahjat. Olen jopa miettinyt, että pitäisikö keksiä joku kiva kesäperinne mikä vähän ehkä korvaisi tätä. Toki omasta pussista etten läheisiä sellaisella vaivaa. Vaikka joku kesälomalahjaperinne. Ikäänkuin lapsen oma lomaraha, kun on lukuvuoden tehnyt töitä koulussa tms.

Jos toinen lapsi joskus saadaan niin syntymäkuukausi saa olla mikä tahansa kunhan syntyy. 😁
Mihinkäs teillä osuvat nimipäivät? Ehkäpä niistä vois tehdä toiset pienen/ nuoren omat juhlat niiden synttäreiden lisäksi.
 
Syysvauvoja (3 kpl vai joko marraskuun puolenvälin tienoilla on talvi, 2 kpl sitten syyskuussa jos tämä masuasukki sallii syntyä 😃..) olen vain saanut. Kevätvauvaa olen miettinyt että olisi hyvä pukemisen jne kannalta. Mutta onhan se tämä syksykin ihanaa aikaa saada vauva.

En ole tähdännyt mihinkään vuodenaikaan. Esikoista yritettiin ainakin vuosi, mutta milloin aloittiin en muista.

Joskus tuntuu että samalle äidille syntyy samoihin aikoihin lapsia. En tiedä sitten miten yleistä se on.
 
Mihinkäs teillä osuvat nimipäivät? Ehkäpä niistä vois tehdä toiset pienen/ nuoren omat juhlat niiden synttäreiden lisäksi.
Voi kun muistaisi. 😂 Ehkä silloin keväällä, mutta varmaksi en mene sanomaan. 🤭 Tuo on kyllä ihan hyvä idea. Ennenhän suomessa ei edes juhlittu synttäreitä vaan nimpparit oli se isompi juhla. Miun mummo vielä muistaa kaikkia nimipäivänä. 😊
 
Syysvauvoja (3 kpl vai joko marraskuun puolenvälin tienoilla on talvi, 2 kpl sitten syyskuussa jos tämä masuasukki sallii syntyä 😃..) olen vain saanut. Kevätvauvaa olen miettinyt että olisi hyvä pukemisen jne kannalta. Mutta onhan se tämä syksykin ihanaa aikaa saada vauva.

En ole tähdännyt mihinkään vuodenaikaan. Esikoista yritettiin ainakin vuosi, mutta milloin aloittiin en muista.

Joskus tuntuu että samalle äidille syntyy samoihin aikoihin lapsia. En tiedä sitten miten yleistä se on.
Olen huomannut muuten tuon saman. Liittyneekö sitten jotenkin siihen milloin se kroppa on sopivasti palautunut tai johonkin hyviin energiatasoihin tiettynä vuodenaikana. Vai ihan vaan tyypilliseen ajoitukseen ruveta tekemään sisaruksia lapselle. Kukapa tietäisi. 🤷‍♀️

Tai sitten vain kärsin vahvistusharhasta ja kiinnitän huomiota tuollaisiin tiettynä vuodenaikana syntyneisiin ja muut unohtuvat. Tyyliin taas bongasin yhden, vaikka ympärillä kymmenen äitiä, joilla kaikilla muksut syntyneet eri vuodenaikoina. 🤭
 
Meillä on lapset tasaisesti ympäri vuoden. Yksi joulun tienoilla, yksi keväällä ja yksi alkusyksystä. Kaikissa on puolensa ja minulle oli se ja sama, koska olivat tulossa, vaikka toki sitä mietti kunkin vuodenajan hyviä puolia.

Esikoinen, joulunajan vauveli, saa erikseen joulu- ja synttärilahjat ja pidetään kaverisynttärit joulun jälkeen. Toisaalta loppuvuoden lapsi täyttää aina myöhemmin vuosia kuin kaverinsa ja joutuu vähän kokemaan sitä, että on nuorin (toisaalta ollut aina ikäluokkansa pisimpiä, joka kompensoi).

Kevätvauva taas syntyi vuonna -18, jolloin kesä oli keväästä asti superlämmin ja vauva ei nukkunut kunnolla, kun hikoili pelkässä vaipassakin. Ja oma olo oli melko tuskaisa siinä helteessä ja synnytyksen jälkeisissä hormoneissa, vauva iholla…Talvi- ja syysvauvat nukkuivat ihan pienenä paremmin. Toisaalta kahden lapsen kanssa oli helppo lähteä heti ulos, kun ei tarvinnut miettiä vaatekerroksia. Esikoinen sai tarpeeksi ulkoilua kun vauvakin pääsi heti ulos.

Syysvauvan loppuraskaus oli kesällä ja onneksi vuosi sitten oli viileä kesä, koska jo tuo lämpö oli välillä tuskainen. Vauvan kanssa pääsi kuitenkin heti ulos, kun ei ollut vielä kylmä. Ja vauva nukkui hyvin, kun ei ollut kuumakaan.

Kaikissa puolensa. Ja vuodet on niin erilaisia esim lämpötilojen suhteen. Kevätvauvan kanssa olisi varmasti ollut viileänä kesänä erilaista.
 
Muokattu viimeksi:
Heti joulun jälkeen syntyneenä voin sanoa, ettei se ole niin paha, ellei vanhemmat tee siitä huonoa. Sain aina jouluaattona joululahjat ja syntymäpäivänä erikseen synttärilahjat. Oli kakkua ja sukulaiset kutsuttiin viettämään synttäreitäni. Kaverisynttärit pidettiin etukäteen ennen lomien alkua. Totta kai se harmittaa, jos ei synttäreitä vietetä kunnolla, koska joulu. Eli jos lapsesi syntyy joulun lähellä ja pelkäät asian harmittavan häntä, järjestä synttärit äläkä tarjoa niillä joulutorttuja (ellei lapsi sitten halua niitä synttäreille). Baarista kiinnostuneita saattaa harmittaa, kun muut täyttää aiemmin 18, en tiedä, en kaivannut baareihin.
 
Meillä on lapsi joka vuodenajalle 😄 nyt kun on isompi perhe ja eläimiä, niin kevätvauva on ollut kyllä tosi hyvä! Talvella ei pysty pakkasilla linnoittautua sisälle, koska koirat vaatii liikuntaa. Nyt tulevana talvena vauva on jo lähempänä vuoden ikää ja varmasti tarkenee jo aika hyvin pakkasella mukana lenkeillä 😊
 
Heti joulun jälkeen syntyneenä voin sanoa, ettei se ole niin paha, ellei vanhemmat tee siitä huonoa. Sain aina jouluaattona joululahjat ja syntymäpäivänä erikseen synttärilahjat. Oli kakkua ja sukulaiset kutsuttiin viettämään synttäreitäni. Kaverisynttärit pidettiin etukäteen ennen lomien alkua. Totta kai se harmittaa, jos ei synttäreitä vietetä kunnolla, koska joulu. Eli jos lapsesi syntyy joulun lähellä ja pelkäät asian harmittavan häntä, järjestä synttärit äläkä tarjoa niillä joulutorttuja (ellei lapsi sitten halua niitä synttäreille). Baarista kiinnostuneita saattaa harmittaa, kun muut täyttää aiemmin 18, en tiedä, en kaivannut baareihin.
Meillä joulun aikaan on esikoisella oikein juhlakausi, jota toinen vähän jopa kadehtii. 😄
 
Heti joulun jälkeen syntyneenä voin sanoa, ettei se ole niin paha, ellei vanhemmat tee siitä huonoa. Sain aina jouluaattona joululahjat ja syntymäpäivänä erikseen synttärilahjat. Oli kakkua ja sukulaiset kutsuttiin viettämään synttäreitäni. Kaverisynttärit pidettiin etukäteen ennen lomien alkua. Totta kai se harmittaa, jos ei synttäreitä vietetä kunnolla, koska joulu. Eli jos lapsesi syntyy joulun lähellä ja pelkäät asian harmittavan häntä, järjestä synttärit äläkä tarjoa niillä joulutorttuja (ellei lapsi sitten halua niitä synttäreille). Baarista kiinnostuneita saattaa harmittaa, kun muut täyttää aiemmin 18, en tiedä, en kaivannut baareihin.
Ei siis ole tarkoitus itse juhlia joulua ja lapsen synttäreitä samalla vaan järjestää tietysti erikseen synttärit. Mutta olen kuullut lähipiiristä joulun lähellä syntyneiltä, että lapsena harmitti, kun monesti sai vaikka joltain sukulaiselta vain yhden lahjan, vaikka sisarus olisi saanut erikseen synttäri ja joululahjat. Toki nämäkin on näitä elämän pieniä pettymyksiä mitä pitää oppia sietämään, mutta jollain tavalla haluaisi tuoda sitä iloa vähän tasaisemmin ympäri vuoden. 😅
 
Joskus tuntuu että samalle äidille syntyy samoihin aikoihin lapsia. En tiedä sitten miten yleistä se on.

Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa! Mulla ainakin on syksy aina parasta aikaa ja silloin voin parhaimmin, kroppa sekä mieli on terästäytyneet ja yleensä se on mulle elinvoimaisinta aikaa. Kävisi siis hyvin järkeen, että just mun kohalla syksyllä raskautuisi parhaiten. Olen tullut raskaaksi elo- ja syyskuussa. Tätä tukee kyllä myös se ajatus, että esikoisen yritys aloitettiin talvella ja vasta seuraavana syksynä tärppäsi. Toisen vauvan yritystä aloitettiin syksyllä ja heti onnistui. Helppo ajatella, että silloin kun oma vointi on parhaimmillaan, raskaus todennäköisimmin alkaa.
 
Takaisin
Top