Mikä nimeksi?

@sukki

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Painiskelevatko muut vielä nimenannon kanssa? Meillä olisi hakusessa ei liian yleinen nimi prinsessallemme. Toinen nimi on jo päätetty, se on Elvi molempien isomummujen mukaan :). Stella on ollut pitkään mietteissä, mutta haluan vielä kartoittaa muita mahdollisuuksia.
 
Me painittiin tosi pitkään ja kun kummit alkoi painostamaan lahjojen kaiverrusten suhteen (oltii siis jo ennen lapsen syntymää sanottu että kaiverruksiin voidaan sitten nimi kertoa etukäteen) niin oli vaan pakko päättää. Monia käytii läpi ja viimoseks joi kaks nimeä, miehen ja mini ehdotukset. Omani sain loppujen lopuks sitten läpi :D Toinen nimi on isäni toinen nimi ja kolmas nimi on vauvan isän kolmas nimi. Esikoisellaa on siis minun kanssa sama toinen nimi.

Mutta Stella on minusta nätti nimi ja myös Saga tai Saana. Hirmuisesti on nättejä nimiä ja jännä miten ne nimet muuttuu ku pitää omalle lapselle antaa. Esikoisen kohdalla oli kriteerinä lyhyt ja ytimekäs nimi sekä nimi josta tietää sen olevan tytön nimi vaikkei nyt ihan jokaisella vastaantulevalla olisi samaa nimeä. Jos tämä olisi ollut tyttö, olisi siitä luultavasti tullut joko Ina/Iina tai Enni. Nyt on mietitty, että jollainlailla on yhtenäinen esikoisen nimen kanssa. Ja nimet alkavatkin samalla kirjaimella.

Kyllä se on vaikea päättää nimi, jota toinen kantaa koko elämänsä..
 
Täälläkin on vielä kädenvääntö etunimestä. Loppusuoralle ovat päässeet Sulo, Toivo ja Väinö. Pidän kyllä kaikista näistä, mutta jotenkin poikaan tutustuessa ykköseksi näistä nousee Toivo. Toinen nimi tulee miehen nimestä ja on todennäköisesti kutsumanimi. Tuo Sulo on ollut mulla kauan yksi lempinimistä, mutta jotenkin se ei vaan sovi. Poju on niin jäntevä :) Mies taas haluaa Väinön... Pojan nimistä 2/3 tulee jo mieheltä, joten tasapuolisuuden vuoksi voitais kyllä valita se Toivo!

Muita hyviä mitä on käynyt mielessä; Oiva, Uljas, Viljo & Onni :)

Tuo Elvi on ihana!
 
Täällä mietittiin jo ennen tytön syntymää nimeä..Ja päätettiinkin se sitten kun nimet "loksahtivat" kohdalleen..Kolme niminen tulee meitin tytöstä..Vanhaa kummankin puolelta..Minun puolelta mummoni nimeä muistaen ja kunnioittaen Aino ja mieheni puolelta Isomummon nimi Matilda..Etunimi onkin sitten vähän uudempi ainakin omasta mielestä..Nyt vaan sitten kuukauden päästä olevaa kaste juhlaa odotellen >3.
 
Meillä kans väännettiin odotusaikana nimistä.Etunimellä kutsuttiin vauvaa heti kun nähtiin että on poika. Ei pidetty mitenkään salassa sitä.Olisin halunnut mieheni toisen nimen( Viljami) myös vauvalle,mutta mies ei halunnut joten tehtiin kompromissi.Tulee Julius Onni.

Minusta nämä vanhat nimet on ihania, Väinöt ja Elvit ja Matildat,Selma yms. aivan ihania.
 
meilläki on nimi tiedossa. ollu jo oikeestaa toukokuusta asti :) mun yhellä serkulla on vaa sama nimi ja aloin miettii et oliko se toinenki nimi sama :DDD En yhtää muista, mutta eikai se ollu... ja en mä "voi" kysyy mitenkää sitä ett kukaa arvais... noo.. en oo sen kyseisen serkun kanssa tekemisis juurikaa... mutta olisha se aika hassuu jos sattuis olee sama nimi kokonaa sukunimeä lukuunottamatta.....:D
 
Meillä on ollut nimi vauvalle myös pitkään tiedossa. Lyhyt nimi, koska esikoisellakin on lyhyt. Mulle oli tärkeää että molempien nimet sopivat toisiinsa :) etunimet ovat modernit, mutta toiset nimet vanhanaikaiset, sukulaisilta perityt.Tuo Stella nimi on munkin mielestä kaunis ja sen voisi hyvin sopia jos meille vielä kolmas tyttö tulisi, vaikka onkin vähän pitempi nimi. Jos tämä kakkonen olisi ollut poika, nimiehdotuksia olisivat olleet onni tai noa ja toinen nimi miehen isän mukaan.
 
Itse pidän vanhoista nimistä ja Selma olisi ollut mielestäni paras. Mies ei oikein lämpene noille "mummojen" nimille (kuten hän sen ilmaisi), joten tuo Stella olisi mukava kompromissi :).
 
Meillä on tytölle nimi päätettynä, mutta sietää varmaan ollakin, kun ristiäiset on lauantaina. :wink On se nyt kuitenkin useamman viikon ollut jo tiedossa. Itse mietin nimiä jo odotusaikana, pojalle meillä olisi jo ollut nimi valmiina, ollut valmiina vuosia, mutta tytölle ei, niin niitä tuli pyöriteltyä mielessä. Mies ei nimiä paljon miettinyt, vaikka yritin keskustelua aiheesta herätellä. Tytön synnyttyä kommentoi vain minun miettimiä nimiä. Nimen piti tietysti olla sellainen, että sointuu edes jotenkin esikoisen nimen kanssa. Esikoinen on Liia Annukka. Liia-nimeen ihastuin jo lukiossa, Jari Sillanpäällä on yksi sen niminen laulu, nimi tosin kirjoitetaan eri tavalla siinä, siitä tuo nimi jäi mieleen jo tuolloin. Ja minä siis olen metallimusiikin ystävä. laughing7 Annukka sitten tavallaan kunnioittaa isäni muistoa. Isähän kuoli vajaa kuukausi ennen esikoisen syntymää, tytölle ei tietenkään ukin nimiä voinut antaa, mutta minun toiseksi nimekseni piti tulla alunperin Annukka, mutta isä oli nimipapereihin kirjoittanut vahingossa Helena. Tämä selvisi äidilleni sitten vasta papin lausuessa "kastan sinut...". Ajateltiin vähän, että ehkä isä tarkoitti säästää sen nimen tälle meidän tytölle.

Nyt toisen tytön nimillä ei ole mitään tarinaa, mutta tuota toista nimeä mietittiin jo esikoiselle. Ensimmäinen nimi on sitten se, joka omassa mielessä on eniten pyörinyt ja joka miehellekin sopi. Muita ehdotuksiani olivat mm. Elsa ja Eira, mutta eivät kelvanneet miehelle.

Tsemppiä nimen valintaan @sukille ja muille asian kanssa vielä painiville. Valitkaa se, mikä itseänne miellyttää ja mikä tuntuu sopivan. :) Kun niitä nimivaihtoehtoja tarpeeksi kauan mielessään pyörittelee ja sanoo niitä vaikka ääneen vauvaa katsellessaan, niin alkaa varmaan selkiytyä se valinta. Elvi ja Stella ovat kyllä ihania nimiä. :)
 
Meidän poitsu on ollu syntymästä tai oikeastaan jo viime huhtikuusta Viljo :) muita vaihtoehtoja oli mm. Toivo, Otso, Otto ja Eino. Meidän koira on Onni :) lauantaina on meilläkin ristiäiset.. Myös pojan muut nimet (tulee kolme) on vanhoja nimiä, miehen papan toinen nimi ja miehen kolmas nimi :)

Jos meille joskus tulee tyttö niin nimeksi tulee Taimi :)
 
Meillä on jo monta vuotta ollu nimet valmiina sekä tytölle, että pojalle.. :) onneksi sattui, että poika on ihan nimensä näköinen!! :) hänestä tuli Samuel into Juhani! Samuel on mielestäni aina ollut kaunis nimi ja into on miehen ukin mukaan ja Juhani kulkee miehen suvussa tosi monella.. :)
 
Moni on pyöritelly ihan samoja nimiä kuin me :D Mutta vielä ei ole sitä meidän lopullista nimeä tullut.. Jopa meidän koiran nimeä on mietitty :)
Kun lukee muiden mietteitä on mielestäni kaikki nimet kuulostanut kivalta :)
 
Me keksittiin pojan etunimi kotona ollessa ja se tuli sillain puolivahingossa, kun katselin poikaa sylissä ja totesin miehelle, että eiks Santtu oliskin ihan passeli nimi hänelle. Toinen nimi on miehen toinen nimi ja kunhan saadaan isyys todistettua, niin saapi isänsä sukunimen. Joudun ehkä hakemaan lykkäystä kasteelle tän sairaalareissun takia tai sitten kastetaan täällä ja kotona pidetään juhlat, kun sinne päästään. Pojasta tulee siis Santtu Mikael. :)
 
Ihania nimiä lapsilla. Meilläkin valittiin vanha nimi, joka löytyy sekä minun että mieheni suvuista :)
 
Muokattu viimeksi:
Me ollaan kanssa noitten vanhojen nimien kannalla :) Ollaan meitin tytölle mietitty näitä nimiä: Alma, Martta, Sylvi ja Helka. Vaikeinta on vaan tehdä lopullinen päätös, vaikka kyllä se nyt on jo melko varma :wink Jos ois tullu poika, hän ois varmaan saanu nimen Arvo tai Johannes.
 
kivoja nimiä ootte miettiny :)
ite olisin halunnu alunperin pojan nimeks Eelis,mutta mies leimas sen vanhan papan nimeks.
sitte tein kompromissin ja ehdotin Eeli,niin sekää ei meinannu kelvata hänelle,mut pidin pääni ja suostu sit tähän nimeen :D

ootteko muuten tutkinu esim. wikipediasta nimien merkitystä?? :)
Eelistä tulee teksti "Eeli on miehen etunimi, joka on peräsin korkeutta tarkoittavasta heprean sanasta" :)
 
meijä vauvan nimi on uudenaikanen taas täällä Suomessa :) se vaa kolahti meille molemmille :) Tykkään myös vanhoista nimistä, mut mun lempparit on menny jo liian läheisten sukulaisten lapsille joten, se siitä.. ;D
 
Takaisin
Top