Mikä kaikki yllätti lapsensaannin jälkeen?

En tiedä onko tämä nyt vähän hölmö kommentti, mutta se että ei ole itsestäänselvyys, että onnistuneen raskauden ja synnytyksen jälkeen lapsi ei välttämättä kehitykkään normaalisti ja puhu silloin kun kuvittelee tai tee niitä juttuja mitä muut ikäiset tekee. ❤️

Tämmöinen asia pitäisi ottaa huomioon minusta jo raskaana ja myönnän etten olettanut että osuisi omalle kohdalle.

Yllätti myös se alakuloisuus esikoisen jälkeen ja epämukavuuden tunne, mikä pikkuvauva-aikana tuli ja kanssakäymisen luonnottomuus omaa lasta kohtaa. Tämä muuttuikin nopeasti onneksi kun esikoinen alkoi kasvaa ja…

sitten yllätti se kuinka paljon tunteita äitiyteen liittyy ja kuinka valtavan rakas voi joku ihminen olla. Ensimmäistä kertaa elämässäni tuntui kuin tukehtuisin siihen valtavaan rakkauden määrään. Itken monesti onnea ja kiitollisuutta lapsista ja miehestäni. Elämä tuntuu välillä liian hyvältä unelta ollakseen totta.

Yllätyin kuinka vahva ja tyyni ihminen olenkaan lasteni vuoksi. Minulla oli nuorempana isoja ongelmia tunteiden hallinnassa ja agressiossa, mutta se loppui lasten syntymään ja minusta tuli käytännössä eri ihminen tunteiden osalta ja kasvoin äidiksi, mikä oli voimaannuttava kokemus ja lisäsi itseluottamusta. Lapset muuttivat minua 10 kertaa paremmaksi ihmiseksi. Minä oikeasti kestän mitä hurjimmat kiukut lapsilta hermostumatta liikaa itse ja olen riittävän hyvä esimerkki tunteiden hallinnasta!

Ja se kyky taistella lasten asioiden eteen terveydenhuollossa ja hakea heille apua. Sekin tuli yllätyksenä, sillä olen aina ollut miellyttäjä ja tyytynyt muiden sanoihin vaikka oma vaisto sanoisi muuta.

Tämä eka on ihan pöhkö, mutta yllätyin sitä kuinka eri näköisiä kaikki vauvat on. Ennen vauvat näytti vaan nohh vauvoilta.🤣 Nyt ihailen vauvojen uniikkeja neniä, silmiä, korvia jne. 😂

Minä olin vielä pöhkömpi ja yllätyin siitä kuinka eri näköisiä saman perheen lapset on keskenään. 😂 Toisaalta ehkä se on luonnollista ettei odota kuopuksen olevan sinisilmäinen vaaleilla enkelikiharoilla, kun koko muulla perheellä on ruskeat silmät ja hiukset.

Esikoisen tullen yllätti ainakin se, kuinka hyvin jaksoi huonoilla yöunilla (ainakin niin kauan kuin imetti). Ehkä myös oma tunteellisuus, kun päiväkodin joulujuhlassa alkaa itkettää oman pienen esiintyessä. 🥹

Se yllätti, miten vaikeaa imetys on. Ettei se olekaan oppikirjamainen "8-12 kertaa vuorokaudessa, ja vauva saa kaiken tarvitsemansa" vaan voi vaatia +20 kertaakin ja silti vauvan paino laahailee.

Se yllätti, että huonon synnytyskokemuksen jälkeen tukea saa vertaisilta, mutta muualta keskimäärin käsketään vain pääsemään yli ja olemaan kiitollinen selviämisestä. Ihan kuin ei voisi olla yhtä aikaa surullinen ja kiitollinen.

Ja se yllätti, miten paljon vauvan synnynnäinen temperamentti vaikuttaa kaikkeen! Ja että sisaruksilla voi olla tosi erilaiset temperamentit.

Meillä kantoreppuiluikä päättyi n. 5 vuotiaana. Toki reissut on olleet sellaisia, että enimmäkseen kävelee itse ja kyytiin sitten tarvittaessa kun väsyy. Kantoreppuja löytyy eri kokoja, meillä oli 4 erikokoista. Myin aina pienemmän pois, kun ostin isomman.
Meillä ei alkukeväästä syntynyt neiti pitkäjalka mahtunut varsinkaan talvikamppeissa enää edes alle 4v. Mihinkään kantoreppuun. Nyt on mukana enää satunnaisesti sateenvarjorattaat, jos sisätilat ja paljon ihmisiä,

Takaisin