Mikä kaikki muuttuu vauvan myötä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia käytännön muutoksia tuleva vauva tuo tullessaan vai tuoko mitään? Muutatteko isompaan asuntoon? Hankitteko auton tai vaihdatteko nykyisen auton tilavampaan? Tai onko edessä joitakin muita muutoksia? Artikkelissamme puhutaan siitä, miten raskaus voi muuttaa ystävyyssuhteita. Onko teillä tällaisesta kokemusta?
 
Auto meni ainakin jo vaihtoon :rolleyes: Toki tämä oli jo kauan ollut harkinnassa, mutta näppärästi vaihtui nyt isompaan ja tilavampaan, isofixitkin löytyy :grin
 
Vajaa vuosi sitten muutettiin isompaan kotiin juurikin sillä ajatuksella, että tilaa olisi myös muille kuin meille kahdelle. Auto on jo valmiiksi farkkumallia.

Mutta nyt jo iski ahdistus siitä, mihin kaikki tarvikkeet, rattaat ym ym laitetaan o_O
 
Itelle tulossa suuria muutoksia.. Asutaan siis mieheni kanssa vielä erillän, syynä työ. Ja minä joudun muuttamaan hänen perässään (hänellä oma yritys niin ei pysty muuttamaan) ja työmatkani muuttuu 2km = yli 90km:confused: ei vielä olla sovittu yhteenmuutosta,mutta oma mielipiteeni on että jos vain oma kunto kestää ja pystyn oleman töissä loppuun asti niin muuttaisin vasta keväämmällä. Ei ole kivaa talvella pimeän aikaan kulkea tuota matkaa:dead: ja muutto tulee olemaan paikkakunnalle jossa ei minulla ketään tuttuja, mieheni ja hänen perheensä lisäksi... Kaikki kaverit ja oma rakas perhe jäisi tänne :sad015 toki voi tutustua uusiin ihmisiin mutta olen luonteeltani tosi ujo niin sekin tuottaa hankaluuksia, vaikka itsestähän se vain on kiinni :angel4mutta vauva on todella toivottu ja ennemmin tai myöhemmin muutto olisi kuitenkin ajankohtanen. Auton vaihdoin jo keväällä uudempaan ja isompaan. Tämä olisi ensimmäinen lapsi meille molemmille, ja toivotaan että pysyisi matkassa loppuun asti:Heartred
 
...muutto tulee olemaan paikkakunnalle jossa ei minulla ketään tuttuja, mieheni ja hänen perheensä lisäksi... Kaikki kaverit ja oma rakas perhe jäisi tänne :sad015

Täällä myös reilu kuukausi sitten muutettu uuteen asuinkuntaan kauas kaikista läheisistä. Itse olen kyllä varsin sosiaalinen, mutta ei se aikuisiällä ole enää herkkua yrittää ystävystyä ja sielulle sitä kautta ravintoa löytää.

Askel kerrallaan ja perhe edellä. Uskon, että lasten kautta ja pilke (tai hiekka :laughing002) silmäkulmassa leikkipuistossa tuo uusia ihmisiä elämään. Ja jos ei tuo, niin sitten ihmetellään uudestaan. :scratch
 
Itse olen muuttanut jo useita vuosia sitten kauemmas omasta perheestä (n. 280km) sekä lähimmistä lapsuuden ystävistä. Tämä on asia, joka mietitytti jo ennen raskaaksi tuloa, tukijoukot on aika kaukana.

Puolison perhe on noin 30km päässä ja muutamia ystäviä on 30-50km säteellä. Hieman jännittää se arki vauvan, kun ei ole niitä läheisimpiä sitä jakamassa. Toisaalta lapsen saaminen lienee se yksi isoimpia mahdollisuuksia saada uusia ystäviä :)
 
En tiedä tuleeko meille mitään isompia muutoksia. Ehkä, jos lapsi on tyttö, niin pinkkiä voi ilmaantua kotiin :hilarious:

Meillä on jo farmariauto ja tarpeeksi tilava asunto. Ollaan kuitenkin etsimässä uutta asuntoa, koska asumismuotoa halutaan muuttaa. Heti kun sopiva löytyy.
 
Meillä muuttuu eniten ajan käyttö. Ollaan kumpikin totuttu menemään ja tulemaan miten halutaan. Onneksi lapsi on niin hartaasti toivottu että tämä muutos ei tule kumpaakaan haittaamaan ja pystytään varmasti asiat järjestämään niin että kumpikin pystyy jatkamaan harrastuksiaan myös tulevaisuudessa :love017
Kotitöiden jakamisesta pitää ehkä vielä keskustella.. :think005smiley-chores003
 
Varmaan muuttuu monikin pieni asia. Auto, koti ym isot kuviot ei muutu, mutta kaksi pientä lasta 1.5 vuoden ikäerolla, niin kyllä muutoksia varmasti tulee [emoji4] innolla odotan tuleeko meille täysi kaaos vai hallittu kaaos [emoji848]
 
Meillä on jo valmiiksi farmariauto ja ollaan remontoitu sen verran isompi talo, että mahtuu jälkikasvuakin. Eli onhan tätä ajatusta kypsytelty jo vuosia, joten aika paljon on ehtinyt jo henkisesti valmistautua.

Varmaan ajankäyttö tulee olemaan isoin muutos, kun on kumpikin totuttu harrastamaan ja tekemään välillä töitä vähän liikaakin. Mutta lapsi on kyllä todella toivottu täydentämään meidän perhettä ja ollaan ihan valmiita tekemään muutoksia, kun toivottavasti saadaan oma pienokainen ensi keväänä:love7
 
Meille ei hirveän suuria muutoksia tule. Auto on hyvä, asunto riittävä vielä ja perhe-elämää elellään jo valmiiksi, kun yksi lapsi jo on. Tietenkin arki muuttuu silti nykyisestä :)
 
Meillä on eittämättä tulossa muutoksia asunnon ja auton suhteen jossakin vaiheessa, mutta en ole jaksanut stressata niistä vielä.. katsotaan ensin hieman pidemmälle tätä raskautta. Meillä on minimini-kolmio asuntona ja pikkunäppärä-kaupunkiauto, jossa vain kaksi paikkaa takana. Meillä on siis ennestään 2 päiväkoti-ikäistä lasta ja aiemmin tilat on vielä riittänyt. Muut pienemmät hankinnat saadaankin varmaan kaveriperheiltä, joilla on nyt vauvavaiheet menossa. Muutoksia tulee varmaan ajan jakamiseen tasapuolisesti kaikkien kesken, nytkin välillä sylissä loppuu tila kesken. Mutta toisaalta työt jää tauolle ja ei tarttee miettiä esim sitä kuka jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia :)
 
Isompi asunto ois varmasti pakko hommata. Nyt nelistään asutaan kaksiossa, ja kyllä täs vauvan myötä tarvitaan vähä enemmän tilaa vaatteelle ja muille tavaroille. Kyllähän tässä elämä taas mullistuu kolmen lapsen äitinä 24 vuotiaana.
 
Kotona vähän mietitään tiloja ja järjestelyjä uudelleen, mutta kovin suuria muutoksia ei tarvitse tehdä, vaikka arki toki sitten muuttuukin. :Heartred
 
Meillekään ei paljon muutoksia tule. No huonekaluja siirrellään huoneesta toiseen jossain vaiheessa varmaankin.

Ehkä auto vaihdetaan mutta se menisi joka tapauksessa vaihtoon pian.

Toki se että pikkuveljestä tulee isoveli, on iso muutos.
 
Vuosi sitten ostettiin omakotitalo läheltä maaseutua, ja ylimääräinen huone muuntuu lastenhuoneeksi. Sormet syyhyää päästä sisustamaan :wacky: auto on farkkumallia ollut jo vuodet mut jossain vaiheessa ostettava isompi, kun on kaksi koiraa ja reissataan vanhempien luokse parin sadan kilometrin päähä koko porukalla useastikin.

Kaveriporukkaan tuo tietty muutoksia kun meidän pieni on 6 hengen tyttöporukassa kolmas ensi keväänä :smiley-angelic003 enää ei tosta noin vaan lähetä töitten jälkeen porukassa kaffittelemaan :p toki ollaan kaikki 3 samaan aikaan äippälomalla nii varmaan pidetään yhtä aika lailla, nähdään päivisin ku ukot töissä
 
Auto menee vaihtoon kun pitää mahtua 4 turvaistuinta.
 
Auto menee vaihtoon. Mulla on farmari, mutta jää kolmella istuimella pieneksi. Ja talo menee ainakin remonttiin, että saadaan lisää makuuhuoneita yläkertaan.
Muutoin tuskin mikään isompi muuttuu.
 
Luulen, että suurin muutos on meidän taaperolla. Hiukan jännittää minkälainen tyyppi on tulossa ja miten pystyn huomioimaan molempia tasavertaisesti. Esikko on luonnollisesti tottunut saamaan paljon huomiota ja läheisyyttä.

Pieniä järjestelyitä täytyy ehkä tehdä kotona. Ehkä muutamme aikuiset olohuoneen puolelle nukkumaan, niin tehdään makuuhuoneesta lastenhuone. Mutta sillä ei ole kiirettä, jos tämäkin vauva on kuin isosiskoaan niin on vasta lähemmäs vuoden ennen kuin oma sänky kelpaa. :happy8 Ehkä muutammekin isompaan asuntoon sitten joskus, mutta juuri nyt tämä riittänee.

Auto olisi kyllä kiva vaihtaa farmarimalliin. Katsotaan jos tulisi joku sopiva vastaan. Mieluiten pärjäisisin ilman autoa, mutta on se vaan niin näppärää käydä mummolassa ja suurostoksilla omalla autolla.
 
Takaisin
Top