Kuulostaa tutulta jotkut kommentit täällä.
Itsekin olen inhorealisti ja olin valmistautunut jäätävään univelkaan, jota ei sitten yllättäen tullutkaan. Nukuttiin ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa kymmenenkin tuntia putkeen ja olin erittäin levännyt. Se pelko siis oli turha.
Mikään muu ei sitten mennytkään niin kuin olin suunnitellut. Eli todellakin nukutaan vielä kymmenen kuukauden jälkeenkin perhepedissä, koska poika ei ole suostunut omaan sänkyyn edes synnärillä. Siis kätilötkin palauttivat vauvan mulle kansliasta, kun eivät kestäneet enää sitä huutoa. Mitattiin huviksemme, että vauva huusi 85 desibelin voimakkuudella, johan työsuojelulaki kieltää sellaisen metelin.
Poika myös nukahtaa ainoastaan tissille kaikkien sääntöjen vastaisesti. Sairaalassa varoiteltiin tuttipullosta, että ei saa totuttaa siihen. No, pojallepa ei ole kelvannut mikään muu kuin tissi, joten ei ole tarvinnut haaveilla lähtevänsä koskaan minnekään. Vaivalla pakkaseen pumpatut maidot on jääneet juomatta, kun pullo ei ole kelvannut ja mun on pitänyt palata kotiin imettämään.
Tämä vauva onneksi nukkuu rattaissa, mutta vain, jos ne ovat liikkeessä. Turha kuvitella jättävänsä vauvan ulos nukkumaan ja itse pääsisi tekemään jotain kotihommia sillä välin. Tämä äiti kävelee kiltisti pitkin katuja ja työntää pikkuherran vankkureita. Tai istuu penkillä, mutta käsi tekee tasaista työntöliikettä, tai seuraa huuto.
Joskus katselen kateellisena, kun jonkun vauva vain pötköttää hissukseen kaukalossa/rattaissa/lattialla ja tuijottaa tyhjyyteen vanhempien tehdessä omia juttujaan. Jotkut vanhemmat pääsevät kuulemma jopa treffeille ja sillä aikaa vauva on hoidossa. Me päästiin kerran kahdestaan saunaan ja silloinkin tuli soitto perään, että vauva huutaa eikä mikään auta. Huokaus. Jäi tyyliin shampoot päähän, kun mentävä oli.
Silti en vaihtaisi vauvaa toisenlaiseen. Hän on temperamenttinen tapaus, mutta erittäin hauskaa seuraa. Koko ajan on menossa ja naurua riittää. Odotan mielenkiinnolla, mitä tästä seuraa, kun maailman itsepäisin äiti on saanut maailman kovatahtoisimman lapsen.
Sitä paitsi meille on LUVATTU, että vauvavuoden jälkeen helpottaa!