Mikä hinku hommata muksut nuorena

H

HUOH

Vieras
Luin taas blogia, jossa kirjoittaja väittää olevan ihan OK hommata nuorena lapsia kun kela maksaa kaiken ym. Muutenkin hänen mielestään siinä on muitakin hyviä puolia. Kertokaa miksi en ymmärrä tätä nykyajan buumia hommata lapset teininä.

http://jonna-estilodevida.blogspot.fi/
 
Kyllä mää ne lapset tekisin mielummin parikymppisenä kuin kolmekyppisenä. Isompi riski on kaikkeen mitä vanhempana ne tekee. Nuorempana jaksaa valvoa pienen kanssa paaaaljon paremmin kuin vanhempana. Mutta en tajua sitä että 15-18vuotiaat hankkii vauvan sen takia, kun on kauhee vauvakuume ja luulee juuri, että kela maksaa kaiken ja että ilman koulutusta pärjää!!

Itse olen 20vuotias ja viimesilläni raskaana. Tosin ei miehenki kanssa sunniteltu raskautta vielä moneen vuoteen, mutta minkäs teet kun ehkäsy pettää, ja en kyennyt aborttia tekemään.
 
Mun mielestä blogin kirjoittaja ei kyllä anna tuollaista kuvaa minkä sä sait.

Itsekin nään paljon hyviä puolia nuorena äitinä olemisessa. Enkä niitä ala sulle perustelemaan.
Asiasta on niin monia mielipiteitä kun ihmisiäkin. Eiköhän ole jokaisen oma asia milloin lapsia hankkii?
 
Hei, halusit kai huomiota perustaessasi tällaisen ketjun.
Itse olen nuori, parikymppinen, esikoista odottava, ehkäisy petti ja aborttia pidin jotenkin liian itsekäänä tekona jota olisin kuitenkin tullut katumaan jossain vaiheessa elämää. Ja tässä kun mietin omia vanhempiani tai tuttavieni vanhempia niin nuoriahan hekin ovat olleet esikoisen saatuaan (noin parikymppisiä) joten en pidä 18-vuotiatakaan kuitenkaan niinkään teineinä vaan lähinnä aikusuuden kynnyksellä olevina nuorina. Eikä se ikä määritä onko joku ihminen hyvä äiti, tiedän kyllä niitä 17vuotiaitakin äitejä, jotka hoitavat hommansa.
Tottakai sinua varmasti kummastuttaa ne nuoret äidit jos kaikki tuttuava piirissäsi pyöräyttävät esikoisensa kolmenkympin kynnyksellä.
 
Ihan näin mielenkiinnosta kysyn, että ovatko nämä ns "iäkkäämmät vanhemmat" sitten sen parempia? Yksi hyvä esimerkki on naapurin n 30-vuotias pariskunta jolla on n 3-4 vuotias poika. Vanhemmat juhlivat lähes joka vkloppu ja mielestäni on hirveää seurata kuinka lapsi hyppii vielä 11 aikoihin pihalla vähissä vaatteissa ja katsoo vierestä kun vanhemmat polttavat ja juovat. Pointtini on, että tällaisia "huonoja" ja välinpitämättömiä vanhempia löytyy kyllä ihan kaikista ikäryhmistä.

Itse olen 20-vuotias ja mieheni 25-vuotias. Vauvaa on suunniteltu reilu 2 vuotta ja pohdittu tarkkaan mikä olisi meidän perheelle se paras vaihtoehto. Itse en käytä lainkaan alkoholia ja mieskin hyvin vähän. Elämäntapamme ovat myöskin rauhallisia ja terveellisiä. Vuosia olen maksanut veroja, liitonmaksuja ym, joten katson henkilökohtaisesti ansaitsevani äitiysloman etuineen. Ja palaanhan töihin ja maksan vielä monta kymmentä vuotta veroja ja tuet moninkertaisena takaisin. Tuethan määräytyvät myös sen mukaan mitä olet mahdollisesti tienannut.

Jokaisella on oikeus toki mielipiteeseen, mutta itselläni herää kysymys kirjoittajan kypsyydestä ja ajatusmaailmasta :)
 
Kertooko joku minulle, miksi puuttua toisten ihmisten elämään ja valintoihin? Jokainen tekee itse omat päätöksensä ja kantaa vastuun niistä. Mieluummin nuori äiti, joka yrittää parhaansa mukaan kasvattaa lastaan, kuin abortti!! Mielestäni blogin kirjoittaja vaikuttaa todella kypsältä äitiyteen ja on hyvin ymmärtänyt mitä se pitää sisällään. Ikä ei vaikuta ollenkaan siihen, minkälainen äiti tulee olemaan, KOSKA IHMISET OVAT NIIN ERILAISIA!

Ketjun aloittajalla taisi olla hinku päästä kommentoimaan typeriä. Minkä ikäinen sinä mahdat olla?
 
Äitejä ja isejä on monen ikäisiä, vastuuttomia tai vastuullisia tai jotain siltä väliltä, mutta ikä ei kerro sitä onko vastuullinen vai ei. Nuorempana ehkä jaksaa paremmin ja fysiikka on yleensä parempi, mutta vanhempana on sitten saattanut tulla sitä elämän viisautta eikä ainakaan tarvitse kokea että jotain olisi jäänyt kokematta nuorena lapsen takia.

Itse olen kokenut hyväksi, että olen saanut rauhassa rakentaa ensin omaa elämääni, opiskellut, matkustellut, bilettänyt, luonut omaa uraa jne. Kaikki eivät sitä kaipaa tai tarvikaan. Minulle se oli tärkeää.

Enpä jaksanut edes katsoa linkkiä, mutta ihan yleisesti ottaen, en pidä asenteesta, että kyllä joku aina maksaa/auttaa vaan olisi hyvä suunnitella etukäteen hieman omaa taloudellista tilannetta. Tietenkään aina ei voi mitään, jos tulee jotain yllättävää tai muuten joistain muista syistä johtuen on vaan pakko tukeutua sossuun. Sitä vartenhan se on. Monelle se avun pyytäminenkin sossusta on aika suuri kynnys ja yritetään kituuttaa, mutta joillekin se tuntuu olevan hyvinkin helppoa..
 
Kerrankin oli pakko kommentoida. :) Itse olen sitä mieltä, että elämä on valintoja täynnä ja haluan uskoa että jokainen tietää itse parhaiten miloin haluaa jälkikasvua ja on valmis äidiksi yms. Ihmisen ikä ei ole mitenkään verrannollinen "kunnolliseen vanhemmuuteen". Tunnen valitettavan paljon päälle 30- kymppisiä äitejä joilla on jäänyt vielä totaalisesti menovaihe päälle ja taas vastaavasta nuorempia jotka ovat hyvinkin vastuullisia ja huolehtivia vanhempia.

Pakko on vielä mainita se, että elämä ei valitettavasti aina mene niinkuin suunnittelee. Minullakin oli joskus kuvitelmat että 25v minulla on jo kolme lasta yms. Toisin kävi.... nyt vihdoin ja viimein "vasta" olen tulossa äidiksi heinäkuussa. :Heartred Kyllähän tuolla on paljon ihmisiä jotka käyttävät sossua ja kelaa hyväkseen ihan ilman lapsiakin.

Eletään kukin tavallamme ja ollaan tyytyväisiä meidän itse tekemiin valintoihimme! :wink
 
Hyvä vanhemmuus ei ole iästä kiinni. Toki näin "vanhusäitinä" hymähtelin lukiessani tuon blogitekstin. Ei ne tuet niin hääppöisiä ole, etenkään kun yksin vielä pitäisi tulla lapsen kanssa toimeen. Onneksi nuorena on noin optimistinen ja peloton vielä. Hieno päätös pitää lapsi. Ei vanhemman ikä tosiaan ole se asia mikä lapsen tulevaisuuden määrittää, jokainen niin nuorten kuin jo enemmän elämää nähneen vanhemman lapsi rakentaa lopulta itse oman elämänsä polun. Toisilla polku on tasaisempi ja onnellisempi kuin toisilla, ei se ole ikäkysymys.
Hyvänä pointtina tuolla muutamassa aiemmassa jo oli mainittu ettei tämä lasten saaminen aina ole omasta itsestä kiinni, vahinkoja sattuu kaikenikäisille, ja samoin monen ikäiset jotka lasta kaipaavat eivät syliinsä pientä kääröä syystä tai toisesta saa.
Ei ole kovin reilua mollata minkään ikäisiä vanhempia valinnoistaan. Onnea kaikille äideille ja äideiksi toivoville näin äitienpäivänä!
 
Eihän ton blogin kirjoittaja ole teini millään tavalla. Aikuinen, tarkoitan siis täysi-ikäinen ihminen. Ja täysi-ikäinen ei ole teini-ikäinen. Mikä tekee siitä niin kamalaa että nuori aikuinen haluaa perustaa perheen. Onhan se mukavampi, että kun lapsi lähenee täysi-ikää, niin äitikään ei vielä ole eläkkeellä.
 
En kanssa ymmärrä tollasia lapsia ketä tekee lapsia. Sossun rahoillahan kaikki nuo elää ja lapset kulkee likaisissa vaatteissa kun ei ole edes rahaa edes pyykinpesukoneeseen. Ruoaksi syödään roskaruokaa, joskus hienolla illallisella ehkä jopa Saarioisten roiskeläppä. Tämä on minun mielipiteeni asiaan. Ehkä minun oma kasvatus ja ikä vaikuttaa asiaan. Toivottavasti olen väärässä.
 
'Ei ne tuet niin hääppöisiä ole, etenkään kun yksin vielä pitäisi tulla lapsen kanssa toimeen.'

Alko naurattaa kauheesti ku itse näin nuorena yksin lapsen kanssa saan ihan perus tuet kelasta (kotihoidontuki, asumistuki, lapsilisä, elatusmaksu) mikä on kuukaudessa noin 1300e (tukeni ovat siis pienintä mitä voi kelalta saada, koska en ole ikinä käynyt vakituisessa työssä). Joka voi siis olla enemmän kun joku saa palkkaa.
Että en ymmärrä miksi ihmiset vauhkoo siitä miten ei ole rahaa olla lapsen kanssa, jos on nuori, koska kuitenkin ne ihan samat tuet saa.
Näin karkeasti ajateltuna kaksiossa on täällä päin suunnilleen vuokra noin 550e/kk, eli elämiseen jää tämän jälkeen noin 750e/kk, kukapa ei tuolla pärjäisi?
Joka kuukausi laitan tottakai lapseni menot/ostokset omien ostoksieni edelle, mutta silti joka kuukausi minulle jää rahaa ostaa myös itselleni jotain mm. ne kukkahattutätien mielestä maailman turhimmat ja kalleimmat ja kamalimmat ripsienpidennykset!

Vapiskaa :blob5

- kikka 19v ja tytär 1v http://kixi-w.blogspot.fi/
 
Säälittävä provo aloittajalta. Toivottavasti tämä Saitti ei muutu yhtä säälittäväksi toisten elämän parjaamiseksi kuin vauvalehden Saitti.
 
Mä olen pitänyt Vaun keskustelupalstaa asiallisena foorumina, jossa voidaan fiksusti vaihtaa mielipiteitä. En tykkää käydä Vauva-lehden tai Kaksplussan sivustoilla juurikaan siitä syystä, että siellä haukutaan tosi paljon eri bloggaajia ja julkisuuden henkilöitä. Toivottavasti tällaisia aloituksia ei tänne tule enempää. En tiedä mikä pointti aloittajalla oli tämän ketjun suhteen, mutta mielestäni linkattu blogi on hyvin asiallinen eikä kaipaa tällaista parjausta.
 
Kikka: Kiva kuulla, että menee kelan tukien kanssa noin kivasti. Mutta millä ilveellä saat 1300e/kk tukia? Itse opiskeleva äiti, ja tukia ei todellakaan tule kuin se opintotuki+lapsilisät+kotihoidontuki mikä tekee sen n700 e kuussa. Ei sillä kovin pitkälle pötki, pakko käydä töissä! Ei varmaankaan pitäisi olla opiskelija... :excited001 :excited001
 
Itsehän täytän loppuvuodesta 24v ja kolmatta odotan. Esikoiseni syntyi, kun olin 19v (olin silloin yksin odottaja), toinen ollessani 21v ja nyt kerkeän täyttää 24v. Monesti olen miettinyt, että onneksi olen nuori niin minä jaksan yövalvomiset yms ja löytyy tuolta pääkopasta vielä sitä leikkimielisyyttä temmeltää lasten kanssa! Enkä myöskään ikinä ole ajatellut asiaa rahallisesti. Joskus eletään tiukemmalla ja joskus on ihan kivasti ylimääräistä käyttörahaa laskujen ja lainojen jälkeen. En ymmärrä mikä idea on elää niin, että ensin täytyy käydä kaikki koulut, seurustelemme 10v, sitten menemme naimisiin, ostamme talon ja sitten teemme lapsen. Onko tuo sitä elämää "mitä ihmiset arvostaa" kun asiat on niin hyvin, hyvä työ, hyvä mies, kaunis koti ja ihana lapsi? Ehkä jotkut tykkää! Tiedän kylllä aika monta perhettä jotka ovat eläneet noin ja sitten kun vauva on max 1v niin erotaan kun arki muuttuukin niin kauheasti. ..se siitä ihanasta idyllistä. Ei ikä tarkoita aina onnellisuutta, varakkuutta tai sitä että onko hyvä äiti vai ei. Itse olen ollut neuvolassa kertomassa perhevalmennuksessa lapsiperheen arkeen ja odottamiseen liittyvistä asioista ollessani 21v. Joten uskallan väittää etten ole neuvolan mielestä mitenkään huono äitihahmo tai esikuva muille. Kukin tyylillään, annetaan ihmisille vapaus elää niin kuin tahtovat ilman että niitä mitää keskustelupalstoilla ihmetellä ja arvostella. Kyllä ne sossut ja neuvolan tädit asiaan puuttuu jos joku äiti ei ole tarpeeksi vastuullinen. En tietenkään toivo että "nämä teinit" tai muut "aikuiset" tekee lapsia jotka päätyvät pian huostaanottoon. Miksi ketään pitää arvostella etukäteen jota ei edes tunne.
 
Blogia en ole lukenut millään tavalla, mutta ajattelin nyt kirjoittaa tällaisena "vanhempana" synnyttäjänä.

Yleisesti mielestäni on ihan sama minkä ikäisenä lapset tekee. Moni parikymppinen on erittäin vastuullinen ja kypsä vanhemmaksi. Ihmettelen kuitenkin sitä, että moni tuntuu mollaavan meitä yli kolmekymppisiä. Kukaanhan ei voi tuomita toista ratkaisuistaan. Itse halusin opiskella, hankkia työn, kodin ja mennä naimisiin. Elämässä tuli myös paljon iskuja. Vanhemmistani toinen sairastui vakavasti ja tätä elettiin useampi vuosi, samoin mieheni vanhempi sairastui. Nämä sairaudet johtivat kuolemaan. Näissä tilanteissa ei olisi tullut mieleenkään ruveta lapsen tekoon, stressi oli liian suuri.

Samoin mielestäni kommentti, että nuorena jaksaa paremmin valvomiset on hieman harhaanjohtavaa. Totuushan on se, että iän myötä unen tarve vähenee. Omalla kohdalla olen jaksanut valvomiset paremmin, kuin silloin parikymppisenä. Eikä minulla nyt niin pahasti ikä paina, ettenkö jaksaisi touhuta lapsen kanssa.:smiley-bounce013.
Mutta niinkuin jo mainitsin mielestäni iän mukaan ei voi ketään tuomita. Joka ikäluokassa löytyy niitä ihmisiä jotka tukia hyväkseen käyttää. Eiköhän se ole niin, että on vanhempi nuori tai vanha, niin tärkeintä on se että lapsen on hyvä olla.

Hyvää tulevaa kesää kaikille! :cool05
 
"
Masa on vain kerran pieni ja töitä ehtii tehdä koko elämänsä ajan.
"
"
Tiedän monta ikäistäni, jotka eivät varmastikkaan olisi valmiita tähän, mutta onko se joltain muulta pois jos MINÄ koen olevani? Ei.
"

Hyvin sanottu :happy119
 
Takaisin
Top