Mihin ammattiin äititysloman jälkeen?

maaliskuu<3

Oman äänensä löytänyt
Tällä hetkellä olen lähihoitajan ammattissa, mutta äitiysloman jälkeen haluan vaihtaa kokonaan alaa, syitä tähän on monia mm. 3-vuorotyö jolloin en koskaan saisi olla perheen kanssa samaan aikaa vapaalla, fyysinen ja henkinen jaksaminen kovilla, määrä aikaset sijaisuudet jne jne jne...

Mikä ammatti olisi sellainen jossa työvuorot olisivat pääsääntöisesti aamuvuoroa ja työvuorot noin klo 17 asti, mielellään ainakin viikonlopusta edes sunnuntai vapaana.
Tykkään ruuan laitosta, leipomisesta ja käsitöistä. Olisi kiva tunte työtä kohtaan intohimoa eikä pelkkää ärsytystä..

En siis halua olla koko sosiaali ja terveys alalla, että päiväkodit jne voi unohtaa :)
 
Mä olen kirjastossa ja mulla on 2-vuorotyö. Teen joka toinen päivä ilta ja aamuvuoroa. Iltavuoro loppuu klo 19.00 ja aamuvuoro klo 16.00. Viikonloput on enimmäkseen vapaat. Joskus olen lauantaisin klo 9.00-14.00 töissä. Aiemmin olin kaupan alalla, enkä sinne vaihtaisi enää takaisin juuri työvuorojen takia. Mulla mieskin vuorotyössä, että lapsi joutuu vuorohoitopäiväkotiin 3-vuotiaana. Ellei jompikumpi vaihda sitä ennen työpaikkaa. Päiväkodeissa on enimmäkseen päivätyötä.
 
Okei! Mikäs koulutus sulla on?
Itseä ei ainakaan nappaisi nyt korkeakouluopinnot vaan mielummin aikuispuolella opinnot suht nopeasti.
Päiväkotiin en halua töihin! :)
 
Mulla on liiketalouden perustutkinto, informaatio- ja kirjastopalvelut. Opiskelin Keravan ammattiopistossa. Itselläni on hyvä työ kirjastoalalla, mutta parempiin töihin kyllä tarvitaan yleensä korkeampaa koulutusta.Kirjastoalalle on mahdollista myös päästä oppisopimuskoulutuksella tai suorittaa ammattitutkinto. Mun valmistumisesta on pian 10 vuotta aikaa, että asiat ovat voineet muuttuakin.
 
Maaliskuu, olisko sulla mahdollisuutta päästä ammatinvalintapsykologille tai ammatinvalinnanohjaajalle esim. oman kotipaikkakunnan te-toimistoon? Siellä osaisivat ehkä kertoa myös työllistymisnäkymistä, jos joku koulutusala alkaa kiinnostaa.

Jos leipominen ja ruuanlaitto kiinnostaa, niin miten olis esim. suurtalouskokki tai leipuri? Puutarha-alalla varmasti on mieluisammat työajat kuin hoitoalalla, ja siinäkin pääsee työskentelemään käsillään. Siivouspalveluissa ainakin työajat saattaisivat täsmätä noihin toivomiisi aika hyvin. Sitten taas jos haluat käsityöt jotenkin liittää työhösi, niin ekana tulee mieleen joku päivätoiminnan ohjaaja tms, mutta se taas taitaa mennä sote-alan puolelle...
 
Itse olen myös hoitoalalla vuorotyössä ja nyt on alkanut kauhistuttaa ne joulut ja juhannukset töissä. Joten joko tod.näk yritän löytää päivätyöhön tai opiskelen jotain lisää. Elämä on liian lyhyt siihen että mä olen joulut töissä enkä oman perheen kanssa.
 
Itsellä myös työ mikä painottuu sesonkeihin (eli joinakin kk: sina töitä 250h, toisina 0h) ja työvuorot ovat pääosin iltaa ja viikonloppua. Näin myös miehelläni, vieläpä samaan aikaan kuin minulla. Eli jotain meidän pitää keksiä jo äitiysvapaiden päätyttyä, sillä lapsia ei vuoropäivähoitoon voi varmaan laittaa kolmeksi kuukaudeksi 10-20h/päivä kuudella-kahdellatoista vapaapäivällä. Suunnitelmissa olisi ennen lasten koulujen alkua valmistua ammattiopettajaksi, korkeakoulututkinto on jo käyty, eli vuoden opekoulu enää puuttuu. Nyt on siis sellainen 7vuotta aikaa suorittaa tuo suunnitelma.
 
Täällä myös yks vuorotyöläinen. Tykkään työstäni sairaanhoitajan ja meidän työporukka on ihan paras. Vuorotyö on ruvennut ärsyttämään paljon. Olen jo ennen raskautta pohtinut tosi paljon mitä muuta työtä sitä haluiskaan tehdä. Haaveilin mm. urheiluhierojan sekä personal trainerin opinnoista, jotka nyt raskauden takia ainakin siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Oikeastaan mikään muu opiskelu ei kiinnosta. :D Tosin voihan mieli vielä muuttua tässä matkan varrella.
 
Takaisin
Top