Mihin 10% omista tuloveroista?

Aaltokukka

Kunnioitettu kommentaattori
Tammikuiset 2023
Helmikuiset 2023
Jos saisit itse päättää niin minne sinä itse 10% sinun palkasta, eläkkeestä tai vaikkapa vanhempainrahan ennakonpidätyksestä ohjaisit?
Vai antaisitko eduskunnan ja kotikuntasi budjetin ohjata ne nykyisellä tavalla?
Omat, minun kymmenykseni, pistäisin pienvesivoimahankkeiden toteuttamisen nopeuttamiseen.
 
En yhtään kyllä tiedä! Tätä pitäisi miettiä tarkkaan. On niin paljon kaikkia kohteita, jotka hyötyisivät. Se pitäisi olla jotain elintärkeää.
 
Varmaan ainakin toimiviin terveyspalveluihin, varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen.. tälleen vanhempana ne ehkä kunnallisista palveluista kaikista tärkeimpiä. Mutta en oo siis aiemmin asiaa pohtinut ja varmasti on paljon muitakin kohtia, jota ei nyt tule ajatelluksi, kun niitä pitää niin itsestäänselvyyksinä ettei edes tajua, että niihinkin palveluihin tarvitsee rahaa.
 
En yhtään kyllä tiedä! Tätä pitäisi miettiä tarkkaan. On niin paljon kaikkia kohteita, jotka hyötyisivät. Se pitäisi olla jotain elintärkeää.
Kohteita löytyy todella paljon. Ihanaa olisi voida tehdä päätös vaikka puolivuosittain...tai esittämällä 10% maksutositteen palkan laskentaan olisi seuraavan tilin verotus pienempi.
 
Sanotaan, että kouluissa kiusaaja voidaan siirtää toiseen kouluun, mutta se on niin työlästä, ettei siihen ryhdytä. Minun verorahoillani voitaisin palkata joku tekemäön yksinomaan tuota työlästä hommaa, jotta kiusaajat saataisiin aina potkittua ulos.
 
Sanotaan, että kouluissa kiusaaja voidaan siirtää toiseen kouluun, mutta se on niin työlästä, ettei siihen ryhdytä. Minun verorahoillani voitaisin palkata joku tekemäön yksinomaan tuota työlästä hommaa, jotta kiusaajat saataisiin aina potkittua ulos.
Se on kyllä väärin et kiusattu joutuu usein lähtemään. Ikään kuin hän ois tehny jotain väärää 🤦‍♂️ hyvä kohde!
 
Ihan ensimmäiseksi tuli mieleen mielenterveyden hoito. Jonot on auttamatta liian pitkiä ja moni apua tarvitsena ei sitä saa lainkaan. Mutta vaikka tämä on tärkeä kohde, se on vain se ensimmäinen ajatus. Niitä tärkeitä kohteita kun on niin paljon. Sote-alalle kuitenkin hyvin todennäköisesti. Se on tärkeää ja no, kaikki varmaan on sen verran kartalla esim. hoitajien tilanteesta ettei hirveästi tarvitse selittää.
 
Varmaan ainakin toimiviin terveyspalveluihin, varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen.. tälleen vanhempana ne ehkä kunnallisista palveluista kaikista tärkeimpiä. Mutta en oo siis aiemmin asiaa pohtinut ja varmasti on paljon muitakin kohtia, jota ei nyt tule ajatelluksi, kun niitä pitää niin itsestäänselvyyksinä ettei edes tajua, että niihinkin palveluihin tarvitsee rahaa.
Tuota yhteisten eurojen nykyohjauksella toteutettavaa asiamäärää minäkin aloin ensin pohtimaan.
Eduskunnalle esitettävä budjettihirviö, miten sen sisältöä voi joku yksittäinen edustaja edes kuvitella osaavansa hahmottaa saatikka miettiä painotusten todellista merkitystä?
Olisihan kovin kätevää, että ne =me , jotka varoja yhteiseen pussiin kerryttävät voisivat suoraan ohjata osan niistä jonnekin...
Sittenhän, joku yleistä pienempää arvostusta sillä hetkellä saava (esim.ulkomaan apu?) jäisikin saamaan suunniteltua vähemmän...ja esim autoilijat ehkä ohjaisivat euroja tiestön paikkaamiseen.
Sanotaan, että kouluissa kiusaaja voidaan siirtää toiseen kouluun, mutta se on niin työlästä, ettei siihen ryhdytä. Minun verorahoillani voitaisin palkata joku tekemäön yksinomaan tuota työlästä hommaa, jotta kiusaajat saataisiin aina potkittua ulos.

Ihan ensimmäiseksi tuli mieleen mielenterveyden hoito. Jonot on auttamatta liian pitkiä ja moni apua tarvitsena ei sitä saa lainkaan. Mutta vaikka tämä on tärkeä kohde, se on vain se ensimmäinen ajatus. Niitä tärkeitä kohteita kun on niin paljon. Sote-alalle kuitenkin hyvin todennäköisesti. Se on tärkeää ja no, kaikki varmaan on sen verran kartalla esim. hoitajien tilanteesta ettei hirveästi tarvitse selittää.
Mietitkös, että kumman puolen mielenterveys käyttöön: suoraan kunnalla lisäverotuloksi vai isoon jakoon valtiobudjetin kautta?
 
Sittenhän, joku yleistä pienempää arvostusta sillä hetkellä saava (esim.ulkomaan apu?) jäisikin saamaan suunniteltua vähemmän...ja esim autoilijat ehkä ohjaisivat euroja tiestön paikkaamiseen.
Monesti tilanne on se, että kansanedustajan on helppo jakaa muiden tienaamia rahoja vähän sinne sun tänne, koska rahamäärä on niin valtava, että syntyy kuvitelma, että sitä pitäisi kaikenlaiseen vähän turhempaankin riittää. Kun rahamäärä on pienempi (yhden ihmisen rahat), on helpompi hahmottaa, ettei rahaa ole sen enempää kuin sen maksajia. Erityisen innokkaasti muiden rahoja jakaisivat ulkomaille ne, jotka eivät itse tienaa juuri mitään, jotka ole koskaan olleet yhteiskunnalla maksajan puolella.
 
Enpä ole ajatellut. Varhaiskasvatus voisi olla hyvä.

Meillä juuri kerätään vanhemmilta rahaa, jotta lapsille saadaan uusia leluja täysin loppuun kuluneiden tilalle, koska kunta ei näistä välitä.

Sen sijaan kaiken maailman arkkitehtikilpailuihin, (joiden lopputulos on yleensä kaamea) kyllä riittää rahaa ja aikaa.
 
Enpä ole ajatellut. Varhaiskasvatus voisi olla hyvä.

Meillä juuri kerätään vanhemmilta rahaa, jotta lapsille saadaan uusia leluja täysin loppuun kuluneiden tilalle, koska kunta ei näistä välitä.

Sen sijaan kaiken maailman arkkitehtikilpailuihin, (joiden lopputulos on yleensä kaamea) kyllä riittää rahaa ja aikaa.
Mukavanpaa tosiaankin olisi jos saisi määrätä itse omien kunnallisverojen suuntaa vaikkapa varhaiskasvatukseen... Tietäisit hieman paremmin miksi niitä veroja maksaa.

Annoin keväällä päiväkotitädille töihin vietäväksi meiltä töistä askartelutarvikkeiksi toimistotarvikkeiden jämiä kuten vajaita muistivihkoja, värillisiä tulostuspapereita, joulukortteja sekä sisustus kankaiden mallipaloja. Kuulemma tarpeeseen tulivat, kun säästölinja hankinnoissa puree.
 
Muokattu viimeksi:
Enpä ole ajatellut. Varhaiskasvatus voisi olla hyvä.

Meillä juuri kerätään vanhemmilta rahaa, jotta lapsille saadaan uusia leluja täysin loppuun kuluneiden tilalle, koska kunta ei näistä välitä.

Sen sijaan kaiken maailman arkkitehtikilpailuihin, (joiden lopputulos on yleensä kaamea) kyllä riittää rahaa ja aikaa.
Kerääkö joku vanhempi rahaa tähän tarkoitukseen vai onko keräys päiväkodin toimesta? Missä kunnassa näin huono tilanne? 😲
 
Olen muutaman kerran hakenut FB-kirpparilta ilmaisia ulkoleluja ja vienyt ne lasteni päiväkotiin, ovat olleet hyvinkin kiitollisia.
 
Olen muutaman kerran hakenut FB-kirpparilta ilmaisia ulkoleluja ja vienyt ne lasteni päiväkotiin, ovat olleet hyvinkin kiitollisia.
Kaikki itselle ehjä ja tarpeeton (lelut, askarteluvälineet, kirjat) todellakin kiertoon päiväkoteihin, kaikki päiväkodit ottavat niitä mielellään kyllä vastaan. 👍 Myös vaippoja ja vaatteita voi tarjota varalle. Kannattaa lahjoituksista kuitenkin kysyä etukäteen lapsen ryhmästä tai päiväkodin johtajalta.
 
Kaikki itselle ehjä ja tarpeeton (lelut, askarteluvälineet, kirjat) todellakin kiertoon päiväkoteihin, kaikki päiväkodit ottavat niitä mielellään kyllä vastaan. 👍 Myös vaippoja ja vaatteita voi tarjota varalle. Kannattaa lahjoituksista kuitenkin kysyä etukäteen lapsen ryhmästä tai päiväkodin johtajalta.
Näin meilläkin, eli pk:n johtaja pyysi leluista kuvat ja sanoi kuvien perusteella, että kaikki voi tuoda. 😄
 
Kerääkö joku vanhempi rahaa tähän tarkoitukseen vai onko keräys päiväkodin toimesta? Missä kunnassa näin huono tilanne? 😲
Valitettavasti vanhempainyhdistys on organisoinut tuollaisen keräyksen.
Meidän alueemme pikkupäiväkodit ovat kaupungille ”prioriteetti Ö” ( Espoossa)
 
Todella surullista ettei päiväkoteihin panosteta. Hienoa tietysti että vanhemmat haluaa auttaa, mutta suoravaa olisi ettei se olisi tarpeen. Esikoisen päiväkodin vanhempainyhdistys hankki myös jotain päiväkodille, mutta se oli enemmänkin pientä exraa kuin lelujen uusimista.
 
Takaisin
Top