Migreeni ja raskaus

Juliam

Oman äänensä löytänyt
onko muilla migreeniä?
Miten on ollut raskauden aikana, enemmän vai vähemmän?
Mulla sekä aurallista että auratonta.
Tänään alko näköhäiriöillä ja sahalaidalla ja sen jälkeen jysähti päänsärky..
pari kertaa sain oksennettua mikä yleensä helpottaa oloa..
Lääkkeitä en ottanut ku yritän mennä ilman..
 
Mulla ollut kerran nyt tän aikana. Ei onneksi ollut yhtä paha kuin joskus. En ottanut lääkettä, vaikka kysyin jo suunnitteluvaiheessa sellaisen lääkkeen mitä voi käyttää jos tarvii. Meni loppujen lopuksi ohi ilman mitään sitten ajan kanssa.
 
Esikoisen aikana oli useamman kerran. Nyt kans ollut pari kertaa. Sahalaitaa, oksettaa ja valot sekä äänet ärsyttää. Muuten ei mulla ole migreenejä kovin ollut kuin raskauksien aikana
 
Minulla mm. hormonitoiminnan muutokset saattaa laukaista aurallisen migreenin, mutta en ole ikinä käynyt vaivan kanssa lääkärissä asti kun kohtaukset ei ole kovin pahoja olleet koskaan ja menneet aina ohi perus särkylääkkeillä ja levolla pimeässä, eikä niitä ole ollut onneksi kovin usein. Hajut ja kirkkaat valot pahentavat kohtauksen ollessa päällä.

Esikoista odottaessa alkuraskaudessa vaivasi enemmänkin yhdessä pahoinvoinnin kanssa, loppuraskauden sai olla rauhassa. Nyt jännällä odottelen että iskeekö taas. Viimeksi tuli migreenikohtaus ennen kuin kuukautiskierto käynnistyi.
 
Minulla on aurallinen migreeni. Normaalitilanteessa kohtauksia tulee nykyään onneksi vain kerran tai pari vuodessa ja menevät ohi normi särkylääkkeillä. Stressaavissa elämäntilanteissa kohtauksia tulee useammin. Ihme ettei ole vielä tullut :nailbiting:
 
Mulla on ollut jo 20 vuotta erilaisia migreeneitä, aurattomia enimmäkseen mut nyt myös aurallisia. Mutta raskauden aikana on ollut vasta yksi ja sekin tosi lievä! Vaikka nukun tosi huonosti ja lopetin kahvinkin, ei niitä ole tullut, mikä on tosi yllättävää. Mä etukäteen luulin et hormonit saa aikaan jonku kestomigreenin. Mulla on ens viikolla neurologillekin aika, jonka varasin keväällä kun raskauden yrittämisen takia piti lopettaa estolääkitys ja migreeneitä tuli 10-12 kpl kuussa.. Noh, kai voin häneltä edes kysyä et mitä lääkettä ottaa jos migreeni iskee
 
Mulla aurallinen migreeni, johon ennen raskautta söin kohtauslääkkeenä migardia. Nyt raskauden aikana ollut kaksi kohtausta, toinen tosi lievä ja meni helpolla ohi, hyvin riitti pelkkä panadol. Toinen sen sijaan oli tosi paha, sängyn pohjalla meni koko päivä kun näköhäiriö ei meinannut mennä millään ohi. Seuraavana päivänäkin oli vielä vielä tosi heikko olo. Mulle gyne sanoi, ettei mikään kohtauslääke ole sataprosenttisen turvallinen kun vaikutuksista myöhemmässä vaiheessa ei ole tutkittu, esim. oppimisvaikeudet tms. Eli pelkällä panadolilla sitten vaan mennään ja toivotaan ettei kohtauksia tule ainakaan kovin usein. Jos menee tosi pahaksi niin sitten kuulemma voi mennä ensiapuun tiputukseen.
 
Mulla on auraton migreeni, joka ollut pitkään poissa paitsi viime raskaudessa oli kohtauksia ensimmäisten 3 kk aikana aika tiheään, pahoja onneksi vain muutama mutta paha päänsärky oli päivittäistä. Muistaakseni käytin silloin kerran tai pari panakodia tai imigrania. Tässä raskaudessa ollut vasta yksi kohtaus, joka oli kyllä sen verta paha että olin melkein koko päivän vain vuodepotilaana. Panadoli ei mulla auta yhtikäs mitään, en tiedä viitsiikö sitä lumelääkkeenäkään popsia :shifty: Todella ristiriitaista tietoa oon saanu liittyen noihin särkylääkkeisiin, esim buranaa saa hus:n teratologisen sivujen mukaan syödä milloin vain, mutta säännöllisesti ei enää loppuraskaudessa. Mutta neuvolasta tuli ehdoton ei buranalle myös alkuraskaudessa :confused:
 
Nyt iski sit vielä migreeni kahtena iltana peräkkäin. Eilen särki niin paljon päätä että oksensin kahdesti ja aamulla vielä kolmannen kerran ku särky oli unettoman yön aikana vain pahentunut.

11+3
 
Minulla on aurallinen migreeni ja ei ole ollut kertaakaan 5/17 syntyneen raskauden aikana tai sen jälkeen oireita
 
Migreeni alkoi toissailtana ja vieläkin. Muuten ei ole pahoinvointia ollut mutta nyt migreenin taki 2päivää laattaillut ja mikään ei pysy sisällä. tämä on nyt neljäs tai viides migreeni tässä 3kk aikana kun sitä ennen muutama vuodessa.
 
Takaisin
Top