Migreeni asiaa!

Yölento: toivottavasti on vaan normaalia raskauteen liittyvää vaivaa
 
Mä kärsin edellisessä raskaudessa pelkästään migreenistä, ei ollut pahoinvointia ollenkaan. Silloin työterveyslääkäri sanoi, että migreenin aiheuttaa sama hormooni kuin raskauspahoinvoinnin, eli voi ilmetä alkuraskaudesta kumpana vaan. En sitten tiedä kuinka asiantunteja työterveyslääkäri tuossa asiassa oli, mutta näin sanottiin ja migreeni loppui (en nyt enää muista millä viikoilla tarkalleen), mutta alkuraskauden jälkeen..oisko ollut joskus 20 viikolla. Migreeniin olen muutenkin taipuvainen ja nimenomaan auralliseen migreeniin, nää raskaana koetut migreenit oli vähän lievempiä. Meni ohi Panadolilla ja pimeellä huoneella, sitä ennen oli oksentelua ja muuta mukavaa, Miranax oli lääkkeenä. Tässä raskaudessa migreeniä ei ole ollut kuin kerran. Pahoinvointiakaan ei juurikaan, etovaa oloa lähinnä.

Tsemppiä kaikkien migreenistä taistelevien kanssa, siinä on niin paska tauti ettei sitä tajua sellaset jotka eivät sitä koe!
 
Heipä hei. Mulla on taustalla myös aurallinen migreeni josta olen kärsinyt jo kymmenvuotiaasta saakka. Nyt onneksi mitä lähemmäs tätä raskautta olen tullut niin ei ole pahemmin migreeniä ollut. Muutama pieni kohtaus jotka on nukkumalla menneet ohi ja lääkityksiä en ole tarvinnut. Käytössä kohtauslääkkeenä mulla on sumatriptan ja ihan lääkärille soitin ja hän sanoi että lääke on ok harvassa käytössä myös raskausaikana. Kyseisestä lääkkeestä on kuulemma eniten tehty tutkimuksia raskausaikana.
 
Minulla on aurallinen ja auraton migreeni taustalla. Kärsin koko alkuraskauden pahasta raskausmigreenistä. Vasta raskausviikon 15-16 tienoilla rupesi pikku hiljaa helpottamaan. Lääkityksenä Panadol ja myös Burana neuvolalääkärin ohjeistuksen mukaan. Sumatriptaniakin jouduin ottamaan, mutta siitä ei juuri ollut hyötyä. Lepoa vaan määrättiin ja sairaslomailin pitkiäkin pätkiä. Parasta oli todellakin levätä, sillä lääkkeistä ei juuri ollut apua.
 
Onko kokemuksia millä viimeisellä kolmanneksella saada päänsärky/migreeni loppumaan? Aijemmin lääkärin luvalla saanut turvautua miranaxiin mikä ollutkin pelastus, koska panadol ei auta. Vikalla kolmanneksella miranaxia ei enää saa ottaa, joten mikä nyt avuksi? Mikä panadol auttaa ja kuinka paljon? Nämähän yksilöllisiä, mutta kokemuksia kaipailisin :) joku tuolla aijemmin sanoikin jo pore tabletit, ei eilen tehonnut mulla mutten tajunnut ottaa kahta kerralla... Tai muut kikkakolmoset päänsärkyyn? Kaikki keinot käyttöön et sais tän putken taas katkeamaan :/

Rv 26+2
 
Moony, viimeksi sain hetken helpotuksen, kun laitoin pakastimesta kylmän kaurapussin pään ympärille. Eihän se autuaaksi tee, mutta vie pahimman terän kivulta.
 
Mulla lääkäri kielsi Miranaxin käytön koko raskauden aikana, enkä silloin sitä ottanutkaan. Selvisin Panadolilla ja pimeällä huoneella kun oli pakko. Tuttava antoi kerran vinkiksi että pitäis sekoittaa sitruunanmehuun suolaa, pitäisi auttaa nopeasti. En koskaan tuota kokeillut :)
 
Mulla lääkäri kielsi Miranaxin käytön koko raskauden aikana, enkä silloin sitä ottanutkaan. Selvisin Panadolilla ja pimeällä huoneella kun oli pakko. Tuttava antoi kerran vinkiksi että pitäis sekoittaa sitruunanmehuun suolaa, pitäisi auttaa nopeasti. En koskaan tuota kokeillut :)

Mulla taas kiellettiin eka kolmannes, eikä onneksi pää edes särkenyt. sen jälkeen koitin sumatriptaania. Ei apua. Sitten sanottiin että voin ottaa Miranaxia säryn tullessa ja kirjottikin siitä uuden reseptin. Ja sanoi että vikalla kolmanneksella ei pitäisi ottaa, ja kertoi syyt. Kuitenkin lisäsi että jos nyt aivan pakko niin sit otat. Mutta en oo ajatellut enää ottaa vaikka näin sanoikin, nyt pitäisi keksiä muu keino... Mulla päänsäryt ei vaan mee ohi itsekseen vaan tarvii aina sen lääkkeen :/ panadolista ei ollut tokalla kolmanneksella mitään apua, miranaxilla loppui kuin seinään ja särky pysyikin poissa. Nyt tuntuu että panadol ehkä hiukan helppaa hetkeksi, muttei vie kipua kokonaan pois... Täytyy testata toi sitruuna ja suola! :)

Kuumaa kauratyynyä oon pitäny niskassa ja kylmää otsalla viime yönä mut se oli jo niin jäässä ettei siitä tullu mitään :D
 
Panadolin aikuisten annos on gramma eli 2 tabl (ellei ole niitä vahvempia tabletteja suoraan). Puolikkaalla eli lasten annoksella ei edes kannata lähteä kokeilemaan.
 
Panadol 500. Aikuisten annos on 2 tab kerralla 3 kertaa päivässä. Itellä lievään kohtaukseen toimii hyvin pelkästään nukkuminen. Onneks nyt ei ole edes ollut ja soiton lääkärille pari viikkoa sitten ja sanoi että sumatriptan on ok käyttää.
 
Tänään lääkärineuvolassa puhuttiin migreenistä. Myönsi että panadol aika kehno lääke, kirjoitti panacodista reseptin. Kysyi myös auttaako Miranaxilla yksi tabletti, ja sanoi että siitäkään ei yhdestä tabletista ole haittaa, jos sellanen hätä tulee. Hain nyt sen panacodin apteekista.
 
On tuo migreeni kyllä hankala :sad001 Itellä on nyt jatkuva päänsärky. Semmonen että häiritsee monta kertaa päivässä keskittymistä, mutta ei viitsi lääkettä ottaa kuitenkaan.
 
Mulle ei kodeiini käy laisinkaan, kuten ei muutkaan morfiinijohdannaiset, joten panacod ei ole vaihtoehto.

Panadolilla ja ajoittaisena imigranilla oon pärjännyt, kohtausen tullessa kylmäpussi päähän ja pimeään.

Onneksi ei nyt kovin paljoa kohtauksia ole ollut.
 
Minulla oli ennen raskautta kahdesti pelkkä särytön migreeniaura, näiden kohtausten välillä useita vuosia aikaa. Nyt raskausaikana kahdesti aurallinen kova kipukohtaus jota on seurannut 2-3 päivän jomotus. HUS:n sivuilla sanottiin raskaudesta ja migreenistä, että Panadol on ok läpi raskauden, ja Buranakin kohtauslääkkeenä mutta pitäisi välttää loppuraskaudessa säännöllistä käyttöä. Triptaaneista sanottiin, että lääkärin luvalla voi käyttää jos ei muut lääkkeet riitä. Ilmeisesti ei ole todettu aiheuttavan mitään, mutta kokemuksia kuitenkin sen verran vähän, ettei pääse siihen kaikista turvallisimpien lääkkeiden ryhmään ainakaan vielä. Itse päätin sitten lopulta ottaa tuohon sietämättömään särkyyn yhden triptaanin kun Burana, Panacod ja useampi tunti lepoa ei helpottanut yhtään.
 
Triptaaneista soitin ite lääkärille ja hänen mukaan niistä eniten tutkimustuloksia juuri raskauden ajalta. Suositteli mua ainakin käyttämään jos on tarpeen.
 
Joo, mä en ymmärrä miksi joiltain raskaana olevilta on ilmeisesti lääkäri kieltänyt sumatriptaanin. Onkohan ollut joku kokematon tk-lääkäri joka ei uskalla antaa lupaa kun pakkausselosteessa ei suositella? Ne pakkausselosteethan on lääkefirmojen listoja siitä, missä kaikissa tilanteissa he haluaa irtisanoutua vastuusta, ja yleensä ne ei luonnollisesti halua vastuuta mistään. :wink Sitten on oikeat tietokannat erikseen mitkä perustuu realistiseen tutkimustietoon.
 
Mulla ollut migreenimäistä päänsärkyä raskauden viikolta 14 lähtien. Ja jatkuu edelleen. Panadolia, Miranaxia, sumatriptaania ja jopa diapamia kokeiltu. Mistään ei ole apua, jos on niin vain hetkeksi. Diapamista söin kuurin ja samoin Miranaxia 550mg kaks kertaa päivässä viikon verran (toisella kolmanneksella). Sumatriptaania ku otin ni vauva alko vetää sellasta rundia ja itelle tuli sellainen olo että kuolen justiinsa. Se kokeilu loppu lyhyeen.

Eipä ole paljoa tarvinnut töissäkään olla ja nyt neurologi totesikin että turha enää käydä kokeilemassakaan edes. Jos alkaa oireita tulla lisää niin ottavat sitten ihan osastolle seurantaan, toivotaan kuitenkin että kotona pärjätään loppuun asti. :rolleyes:

Tänään rv 28
 
Täällä myös migreeniä poteva lisänä hormonaalinen päänsärky. Eli raskausajat ovat yhtä helvettii. Lamaannuttavan Raskauspahoinvoinnin lisäksi.
Oon kärsinyt migreenistä lapsesta asti mutta esikoisen syntymän jälkeen kohtaukset muuttu tosi pahoiksi. Hourailuja, puolitajuttomuutta, huippaa ja joskus tulee halvausoireita ja kipu järkyttävä. Oon usein tiputuksessa sairaalassa kun kohtauslääkkeistä ei oo mitään apua. Saatan oksentaa migreenissä 3-5 päivään. Kohtauslääkkeenä zomig ja imigran (sumutteena ja piikkinä)
Raskauksien aikana migreeni sijoittuu alkuraskauteen ja kestää viikkoja lievempinä ja välillä pahempana. Eikä raskauspahoinvoinnista johtuvan oksentelu ja syömättömyys helpota tilannetta yhtään. Oon yrittänyt pärjätä kylmä/kuumapipipussilla, panacodilla levolla ja pimeällä huoneella. Panadoli ei auta mitään....
Rv6+3
 
Toivottavasti ei oo yhtä huono tuuri tuon päänsäryn kanssa ku mulla oli. Viikolta 14 viikolle 34 kesti yhtä soittoa. Ei kauheen kivaa. Tsemppiä pään kanssa taisteluun ja mukavaa raskausaikaa!
 
Takaisin
Top