Migreeni asiaa!

Ilonpisara

Silmät suurina ihmettelijä
Onko muita, jotka kärsii tästä ilkeästä vaivasta raskauden aikana? Miulla taas tänään iski kauhee migreeni ja tämän takia jouduin tämän päivää jäämään sairaslomalle, vaikka töihin olisi ollut meno. Ei ole migreeni kunnolla helpottanut vieläkään, kun ei noista paracetamoleista ole apua. Mikä teillä auttaa? Kokeilin lämmintä suihkuakin, mutta ei tuonut suurta apua.. lepäillyt oon koko päivän. Osaakin olla ärsyttävä vaiva, kun lääkinnällisesti tätä ei kunnolla pysty helpottamaan. Dääms! :sorry:
 
Mua on vaivannut migreeni molemmissa raskauksissa ja imetyksen aikaan, kun kunnon lääkkeet on pannassa. Parhaaksi olen kuitenkin todennut Panadol poretabletit, kunnon annos 2x500 mg samantien. Vaikuttavat nopeasti. Myös osteopaatilla olen hoidattanut migreeniä ja etenkin synnytyksen jälkeen, kun tuntui että koko kroppa on ihan lukossa ja kunnolla ei ehdi liikkumaan.
 
Mulla on aina myös raskaana ollessa ollut käytössä migreeniin Sumatriptan lääkitys ja se on käytössä muutenkin. Synnärin lääkärin mukaan on ok.
 
Mulla oli migreeniä noin rv20 asti, jonka jälkeen seuraavan kerran vasta pari viikkoo synnytyksen jälkeen. Raskauden aikana sain panacodia kohtauslääkkeeksi, lääkäri ei antanut syödä sumatriptaania.
 
Minä sain imetyksen aikana luvan syödä Naprometinia, mutta en muuta. Tällä kertaa aion kyllä tosissani tivata jostain, enkö muka imetyksen aikana saa syödä triptaaneja. Mun normaali kohtauslääke on Almogran.
 
Mulla on taustalla aurallinen migreeni. Edellisen raskauden aikana sain luvan käyttää tarvittaessa panacodia pienellä annoksella jos ei parasetamoli auttanut, hyvin toimi :) Mut kannattaa ehdottomasti keskustella asiasta lääkärin kanssa eikä alkaa omin nokkineen lääkitsemään :)
 
Miulla kans aurallinen migreeni. Viime raskaudessa oli estolääkitys (betasalpaajat), ja varoilta panacodia. Täsmälääkkeitä ei annettu.. Mutta näillä selvis :) nyt vähän jännää kun ei oo estolääkitystä, tietty tarvittaessa voi aloittaa..
 
Mulla on aurallinen, mutta todella harvoin. Viimeksi oli esikoisen alkuraskaudessa pari kertaa ja nytkin täysin samoilla viikoilla muutaman kerran. Välissä ei ole ollut kertaakaan. Ja mulla auttaa kun heti näköhäiriöiden tullessa otan 1000 mg parasetamolia ja 600 mg ibua. Päänsärky saattaa tulla silloinkin, mutta ei kovin pahana ja menee nopeasti ohi. En oo koskaan käyny lääkärissä tän takia, kun ollut niin harvoin.
 
Täällä yks migreenistä kärsivä :sad001 onneks vähentynyt raskauden myötä. mutta nyt pari kertaa ollut ja kun se tulee niin tulee kyllä niin kovana ettei sitä kipua kestä. Mulla on aina päänsärky ollut sellanen ettei se mee itsekseen ohi vaan siihen on pakko saada lääkettä. Ennen ollut käytössä Miranax. No nyt sitten testattu grammanen panadol ja sumatriptran eli mitä saisi syödä... Ei mitään apua. Puoltoista vuorokautta kärsittyäni päätin ottaa Miranaxin vaikkei sitä suositella ja särky loppui vartissa kuin seinään. (Rv12) nyt meinaan soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoa miten jatkossa. Säryn tullen oleminen on mahdotonta. Miranaxin pakkausselosteessa lukee että raskauden aikana ei suositella käyttöä ellei ole välttämätöntä ja jos käytetäänniin mahdollisimman harvoin ja pieniä annoksia. Yks pillerihän mulla auttaa ja onneksi näitä on nyt ollut harvoin. Koen paremmaksi vaihtoehdoksi ottaa harvoin yksi lääke mikä auttaa, kun syödä kaksin käsin panadolia millä ei ole mitään vaikutusta. Ja nyt kun on eka kolmannes jo ohi, ja sen aikana en joutunutkaan lääkkeitä onneksi syömään.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä kanssa yksi epäonninen migreenipotilas. Ekan kolmanneksen aikana vain 1 kohtaus, mutta nyt (rv 15 menossa) ollut jo 3 kohtausta lähekkäin. Kestävät 3 päivää yleensä ja paramaxia olen vedellyt, mutta eipä siitä kovin suurta apua ole ja harmittaa kun joutuu syömään lääkkeitä kun ei kuitenkaan tiedetä miten ne vaikuttavat lapseen. Kauhulla odotan tuleeko näitä näin usein koko loppuraskauden, vai onko tämä joku vaihe vaan. Ennen raskautta ollut migreeniä n. kerran kuussa tai hieman harvemmin, eikä mulla oo kokemuksia täsmälääkkeistä.
 
Minusta parasetamolia kannattaa kyllä rohkeasti syödä, jos se vaan yhtään auttaa oloon. Se on kuitenkin jo yli 100 vuotta vanha ja paljon käytetty lääke raskaudenkin aikana, joten merkittävä vaikutus lapseen olisi kyllä huomattu.
 
Nukkunalle, harmi jos on pahoja kohtauksia ja usein! Voisitko kysäistä lääkäriltä estolääkkeen aloituksesta? Verenpainelääke ja betasalpaajat ovat melko turvallisia raskaana, itse pitäisin betasalpaajia parempana vaihtoehtona kuin täsmälääkkeitä jos kohtauksia on paljon.

Parasetamolia saa kyllä syödä, mutta valitettavasti harvemmin auttaa :/
 
Täytyypä kysellä seuraavassa neuvolassa. Onneksi se on jo ens viikolla, jospa sinne asti selviäis ilman uutta kohtausta.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ce
Onko kenelläkään kokemusta Triptylin käytöstä estolääkkeenä ja miten siihen on suhtauduttu? Minulla aiheutti muut estolääkkeet niin hirveitä sivuoireita ja lopulta tämä pelasti ehkä elämän. Nyt odottelen lääkäriltä lausuntoa siitä, voiko tätä jatkaa raskauden aikana.. Pelkään vaan että kyseessä on jokin elämäänsä kyllästynyt tk-lääkäri, jolla ei ole mitään kokemusta migreenistä.. Onko kukaan vaatimalla vaatinut päästä neurologin puheille?
 
Mulla meni ennen raskautta migreenin estoon Topimax 75mg/pvä. Lopetin sen sitten plussattuani, kun ei raskauden aikana saa syödä. Meni about kuukausi ennenkuin sain tk-lekurille ajan uudesta estonapista (päänsärkyä päivittäin) ja se ainakin konsultoi neuron polia että mitä saa syödä. Nyt mulla menee Propral 20mg/pvä, kohtaukset ei enää jokapäiväisiä mutta rasitus tuo heti kivut pintaan. Nyt viikkoja 11+4
 
Alien&I miulla ollut kans tuota propralia.. Lääkärit ei taida mainita mut sitä voi tarvittaessa pistää kielen alle esim puolikkaan napin. Maistuu todella pahalle mut imeytyy nopsaan ja helpottaa kipua! Itsellä ollut 40mg käytössä alentamaan sykettä, ja tuli huomattua et auttaa migreeniinkin :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Ce
Niin vielä propralista, puoliintumisaika on tosiaan aika lyhyt 4-5h eli poistuu elimistöstä nopeaan.. Siulla varmaan aamulla ja illalla tabut? Itsellä oli migreenin estoon käytössä metoprolol.
 
Aah, sain luvan jatkaa Triptylin käyttöä normaalisti. Perusteena oli suuret hyödyt ja pieni annos, 25mg/päivä. Usein toistuva migreeni stresseineen ja suurine särkylääkeannoksineen on kuulema suurempi paha kuin tämä lääkitys. Viimeisellä kolmanneksella miettivät vielä uudelleen, sitten vasta sillä voi kuulema olla vaikutuksia vauvaan.
:happy:
 
Ei ole ennen ollut migreeniä raskausaikana, mutta tänään on. Kokeilen kylmiä kääreitä ja ehkä panadolia. Heti tietenkin huolestun, että hormoneissa on jotain vikaa, koska yleensä migreeni on vain päivää ennen kuukautisia.
 
Takaisin
Top