Migreeniä sairastavat

rusinapulla

Jostain jotain jo tietävä
Raskausviikkoja reilu 6 ja nyt iski ensimmäinen (toivottavasti viimeinen) migreenikohtaus. Yritin hoitaa panadolilla mutta ei mitää apua, lopulta sitten useamman tunnin jälkeen otin Imigranin... Nyt pelottaa josko sillä jotain tuhosin ja samalla pelottaa miten raskausaikana tuo migreeni itsestään ilmoittelee.
Onko kokemuksia?
 
Täällä kans yks migreenistä kärsivä. Minulla on estolääkityskin olemassa, mutta ensin onnistuin hävittämään reseptin ja ennen kun ehdin hakea uutta, testi näytti positiivista, joten jätin sitten uusimatta... En tiedä olisiko edes saanut omin päin jättää lääkitystä pois, mutta kumma kyllä minulla ei ole ollut isommin ongelmia (tosin näkyy varmaan seuraavalla BodyCombat tunnilla). Oli vissin tuuria matkassa kun tällä viikolla kohtauksen iskiessä sain napattua Panadolin heti ja pääsin vielä samantien nukkumaan, joten selvisin sillä. Minulla on tosin vähän normaalia tömäkämmät Panadolit (1g) rannekipuni takia. Olen myös varannut lääkekaappiini Panadol pore-tabletteja, koska sellainen liuotettuna johonkin makeaan juomaan, auttaa tavallista Panadolia paremmin migreeniin, jos sen saa tarpeeksi aikaisessa vaiheessa otettua. Juoman sokeri siis kuulemma nopeuttaa imeytymistä. Mietin myös, että mitenhän suihkeena otettavat lääkkeet, joita käytetään tosi pahoissa kohtauksissa (ja ovat pirun kalliita), että voisiko niitä käyttää raskaana ollessa hätätapauksessa? Tämä on kuitenkin aihe, jonka aion ottaa puheeksi heti ensimmäisellä neuvolakäynnillä (ja toivon että sinne asti on hyvä tuuri).

Nickisi on jäänyt mieleen tuolta LA helmikuussa keskustelun puolelta, joten et kai vielä kovin pitkällä ole? Korjatkaa tietävämmät jos olen väärässä, mutta äidillä ja alkiolla ei ole yhteistä verenkiertoa kun vasta jossain seitsemännen (?) viikon tietämillä, joten luulisin ettei kamalan suurta syytä ole huoleen. Mutta ainahan voit pirauttaa neuvolantädille ja kysyä, jos huolettaa.
 
Täälläkin yksi migreenivaivanen! Estolääkityksiä on kokeiltu, mutta huonolla menestyksellä.

Minäkin otin kunnon annokset migreenilääkkeitä yhden viikonlopun kun en vielä tiennyt olevani raskaana (rv3). Lisäksi vielä muutaman annoksen alkoholia (ei viisasta, tiedetään) Siitä sitten potenut huonoa omaatuntoa, mutta lääkäri lohdutti sanomalla, että siinä vaiheessa vielä ei tosiaan sitä yhteistä verenkiertoa vielä ole...

Sen koommin en ole uskaltanut niitä täsmälääkkeitä (triptaaneja) ottaa, mutta se tietää sitten sitä että päänsäryssä kärvistellään monta päivää. Viimeksi en kyllä päässyt pelkällä säryllä vaan pyttyä ja ämpäriä piti halata vuorokauden ympäri, mikään ei pysynyt sisällä. Panadol 1 g ei auttanut eikä kyllä myöhemmin myöskään pysynyt sisällä.. Hyvä vinkki tuo Panadol Pore, pitää yrittää sitä seuraavaksi =)
 
Pohdin edellisessä viestissäni nenän kautta suihkeena otettavia lääkkeitä, että voiko niitä käyttää raskauden aikana? Nyt minulla on jopa tietoa ja ajattelin jakaa sen muiden mahdollisesti samaa pohtivien kohtalotoverien kanssa. Jouduin nimittäin menemään migreenin takia päivystykseen tässä taannoin ja siellä lääkäri totesi, että ikävä kyllä muuta apua ei ole, kun Panadol ja lepo. Kuulemma noista suihkeena otettavista lääkkeistä ei ole raskauden suhteen minkäänlaista tutkimustietoa, joten niitä ei suositella käytettävän. Ainakaan hän ei omalle vaimolleen vastaavassa tilanteessa suosittelisi. Kurjaa!

Ei auta kun toivoa, että säästytään migreenikohtauksilta. Itselläni on ollut sen kaksi kertaa tähän mennessä, mikä on kyllä huomattavasti normaalia vähemmän. Mitenkäs teillä muilla?
 
Heipsan! En oo aijemmin (ennen raskautta) kärsinyt migreenistä, mutta olen kyllä pariin otteeseen sitä epäillyt kun monta päivää jatkuva päänsärky ollut (otsan alueella enimmäkseen), eikä lääkkeet tehonneet...Nyt on sitten muutaman kerran ollut pää aivan mahottoman kipeä ja ei lääkkeet auta, sillä minä vaan, että lääkäri sano mulle, että voi olla myös hormoonallista päänsärkyä tässä tilassa ja siihen ei oikeen auta mikään....[&o] Oon myös huomannut, että silmät ei kestä enää kovin hyvin saunomista eikä lämmintä vettä...Jotenkin se vaan sattuu...

Onko migreeniin luontaistuote puolella mitään mitä voisi käyttää tai jollain hierojalla jotain helpottavaa ajatusta?? Oottako koskaan miettineet??
 
Migreenissä isona apuna ovat säännölliset elämäntavat. Eli riittävä lepo ja terveellinen ruokavalio.
Itselleni auttaa usein lepo pimeässä, mieluiten viileässä huoneessa, ja otsalla pakastimesta napattu kankainen kaurapussukka.

Eivät ne tietysti pahimpia kohtauksia pois vie, mutta ajattelin että näitä on ainakin turvallista kokeilla myös raskausaikana olon helpottamiseksi. Itse myös harjaan hampaita päänsäryn kourissa ja syön jäätelöä. Hehee, aika höpsöiltä tuntuvat nämä mun selviytymiskeinoni kirjoitettuna.

Toivon kovasti, että säästyisin raskausaikana niin kovilta migreenikohtauksilta, että pitää lähteä päivystykseen.
Mutta neuvon kyllä kääntymään lääkärin puoleen, jos tolkuton päänsärky iskee. Sairaaloissa on tietoa ja taitoa myös raskaana olevien migreenipotilaiden hoitoon.
 
 
Neuvolalääkäri määräs mulle migreeniin Sumatriptan Aktavis 50mg, kun ei mikkään panadolit ja muut auttanu. Silloin rv 14+2. Yhden pillerin kohtaukseen söin, mut siitä ei mitään apua. Joten jos uusia kohtauksia tulee, niin kai kärsittävä.
On niin lääkäristä kiinni saako mitään lääkettä raskausaikana syödä. Toiset ehdottoman kielteisiä kaikista lääkkeistä, toisilla hieman avarakatseisempi suhtautuminen.   
 
Mulle lääkäri neuvoi ja kirjoitti reseptin beetasalpaajiin. Kuulostelin hetken, että siis mitäh??
Mutta lääkäri sitten perusteli kyllä asian huolellisesti, ja näytti uutta kirjaansa, joka oli kuulema joku uusien tutkimusten mukaan tehty, ja joka kertoi ja käsitteli raskausaikaa ja migreeniä.
Lohduttavana lauseena tohtori sanoi, että migreeni kyllä n 95%  naisista jää pois raskausaikana.

Itsellä on kerran ollut kamala migreeni, ja nyt on jo tuntunut helpottavan [:D]
 
Kannattaa käydä lääkärin juttusilla migreenin tiimoilta.. On olemassa lääkkeitä joita voi turvallisesti käyttää raskausaikana.. Ei sitten ainakaan tarvitse huonoa omaatuntoa potea kun tietää ettei vauva kärsi.

Minulla myös tuo lepo usein helpottaa. Tänään on toinen päivä lievää kohtausta menossa. Migreeniä olen potenut ala-asteelta, mutta tutkitutin ja todettiin vasta lukiossa, eli olen siihen kipuun jo aikamoisesti tottunutkin.
 
Unohdin tuossa aikaisemmin perustella sitä viileän kaurasäkin tarvetta ohimolla: Se auttaa laajentuneita verisuonia supistmaan. Joten sen vuoksi sitä kannattaa kokeilla. Olen myös käärinyt herne-maissi-paprikapussukan ohueen astiapyyhkeeseen ja käyttänyt sitä viilentäjänä.

Toivon kaikille hyviä vointeja. Olet itsekin kärsinyt miggestä ihan murkkuikäisestä asti, joten ymmärrän miten isosta jutusta siinä on kyse. Itse koputtelen puuta, sillä olen tähän asti selvinnyt ilman isoa kohtausta.
 
Takaisin
Top