Mietteitä imetyksestä =)

Aurinkoinen82

Satasella mukana keskusteluissa
Kuten tuossa raskausoireet palstalla pohdiskelin voisi tälläisellekin pohjalle olla käyttöä..

Oliko teillä kenellä on jo enestään lapsia ollut ongelmia ekan tai aikaisempien lasten imetyksen kanssa?

Itselläni imetys epäonnistui ensimmäisen kanssa, olisin toivonut ja tahtonut imettää yksi vuotiaaksi asti, mutta lapsi ja tissit tai joku päätti toisin. Eli jokin meni pieleen.

Asia jäi minua vaivaamaan ja haluankin ottaa revanssin tämän toisen kanssa.

Ensimmäisen lapsen kohdalla ongelmana olivat:
 litteät nänninpäät-> tähän löysin saksasta sellasen ihan lastentarvike liikkeessä myytävän pienen imukuppi systeemin millä saa nänninpäät paremmin esille. Ehkä ihan rintapumppukin olisi voinut saman asian ajaa, mutta tuossa on pienempi se suuosa eli imee enemmän keskeltä.

Lapsi ei pysynyt rinnalla ja maitoa ei tullut riittävästi. -> maidon tuloa helpottamaan hankin lämpögeelityynyt, jotka on erityisesti muotoiltu rinnoille. Jotta maitoa heruisi helpommin.

Lapsi ei heräillyt yöllä syömään -> Aion ottaa pinnasängyn toisen kanssa sänkyni viereen ja herättää lasta yöllä kerran pari syömään.

Jos jollain tulee vielä jotain mieleen mitä voisi koittaa otan ilolla vinkkejä vastaan. Ainut ilo mikä epäonnistuneesta imetyksestä oli, niin se että lapsi ei heräillyt juurikaan öisin eikä tarvinnut vierottaa pois rinnasta. Henkisesti oli itselle kova paikka ja tuntuu, että nyt kun voi ajatella jo toista niin ehkä alkaa helpottamaan. Mutta tulen varmasti pettymään, jos en onnistu toisenkaan lapseni kohdalla.
 
Mulla ei imetys ole onnistunut kahden edellisen kanssa, joten en suuremmin usko että kolmannellakaan kerralla onnistuu. 

Ensimmäisen kanssa maito vaan yksinkertaisesti loppui, tyttö viihtyi rinnalla ja imi ja imi mutta kun ei riittänyt niin ei riittänyt, pullosta jouduttiin antaa lisämaitoa ja niin siihen siirryttiin aika äkkiä kokonaan.

Toisella kerralla maitoa tuli sitten vähän liikaakin, poika ei viihtynyt rinnalla, sai kauheita rintaraivareita, oltiin ihan maidossa molemmat, lopputuloksena itki niin äiti kun poikakin. Aika pian päädyttiin pelkkään pulloon. 

Alkuun tunsin epäonnistumista siitä ettei imetys onnistunut ja mietin olisinko voinut vielä jotain yrittää mutta kun järkevästi ajattelee niin minusta on parempi ettei äiti ota imetyksestä yhtään turhaa stressiä ja antaa sitten pullosta, lopputuloksena on ainakin tyytyväisempi vauva.

Kolmannella kerralla aion taas yrittää mutta jos ei onnistu niin sitten ei, yrittänyttä ei laiteta vai miten se meni...



 
Mokomat rinnat.. joko tulee liian vähän tai liikaa.. Hmm..
Ei malttas odottaa kevääseen, että saisi toisen pienen käärön syliin ja pääsis taas yrittämään.

Millimaari ehkä meillä näiden sun kolmannen ja mun toisen kanssa onnistaa, ja jos ei niin onneksi sentään se korvikekin on olemassa. Itse vaan niin toivoisin, että voisin edes osittaisimettää.

Tsemppiä meille ja muillekin imetyksen onnistumiseksi.
 
Tämä aihe alkaa olla taas ajankohtainen.. =)

Tällä kertaa imetys alkoi sujumaan todella hyvin. Vauva imi jo salissa tunnin rintaa rintakumilla ja osastolla pystyin hetimiten lopettamaan rintakumin käytön. =)

Vaikka itse taas olen ollut fyysisesti aika hajalla, niin henkisesti imetyksen onnistuminen on ollut todella helpottavaa. Ja olen kyl sitä mieltä, että o täysin vauvastaki kiinni.. esikoinen totesi, että rinta vaatii liikaa töitä ja kyl pullo hoitaa ruokkimisen. =)
 
Mulla kaks aikasempaa lasta meni alusta asti osaks lisämaidolla, joten siitä tietysti siirryttiin hyvin nopeesti 2-3 kuukaudessa täysin korvikkeisiin. Mutta sitten tää kolmas. Sairaalassa ei saanut lainkaan lisämaitoa ja imetys lähti käyntiin ilman mitään poppakonsteja tms.
No ero noihin kahteen aikaisempaan muksuun oli se, että niiden aikaan äiti sai sektion jälkeen levätä muutaman päivän ja vauva tuotiin tyyliin syömään. Toki olivat myös päivällä muutamia tunteja siinä mun hoidettavana, mutta ei todellakaan siinä määrin kuin tämä kolmas oli. Tää kolmas tuotiin samantien osastolle pääsemisen jälkeen mun luo, ja siinä se sitten oli ympäri vuorokauden sen 5 pv. Ja koska ton sektion jälkeen ei toi ylösnousu ole lainkaan yksinkertasta, niin toinen oli mun vieressä pötköttelemässä melkeen koko ajan. Kätilön soitin aina sillon, kun piti pystyä vaihtamaan kylkeä (rintaa). Saa nähdä miten tämän neljännen kanssa käy.. En kyllä ota mitään stressiä.
Mulla on ton imetyksen suhteen jotain vikaa pahasti päässä. Ei mua häiritse jos joku toinen imettää, mikäs siinä, mutta kun mun ite pitää.. Mua kuvottaa!! En tiedä mikä siinä on, mutta .. huoh! Ja sitten se maidon lentäminen pitkin poikin, maitoset lakanat, seksin harrastamainen imetysaikana.. yöööööök! Mutta sitten taas toisaalta, ymmärrän sen että imetys on tärkeetä ja jokainen pisara on tarpeellinen ym, joten imetän.. enkä valita ainakaan ääneen.
 
Alko taas ahdistaa tänään kätilöpolilla, kun käydään bilirubiini kontrolleissa, niin olivat sitä mieltä, että pitäs antaa korvikkeita lisäksi.. Vaikka poika imee kuin pieni imuri.. Tuntuu, että kun ahdistuin niin rinnatkaan ei täyty niin nopeesti.. Ärsyttävää tämä imetyksen herkkyys ja se, että heti pilataan toisen hyvä fiilis imetyksen suhteen ahdistelemalla sillä ettei vauvan paino nouse.. En millään jaksais alkaa taistelemaan kätilöitä yms vastaan, kun ovat olevinaan oikeassa.. Kun pojalla kuintenkin kakkaa ja pissaa tulee runsaasti minunkin maidolla ja on tyytyväinen imetysten jälkeen, niin en haluis alkaa korvikkeita tuputtamaan. 

Huoh, Miks imetyksen pitää ollakin niin korvien välissä tai myös niin korvien välissä.. Että pienetkin jutut saattaa sotkea hyvin alkanutta imetystä. Itselleni olisi tärkeää, että edes tämän toisen kanssa onnistuisin.. Kun ensimäinen oli aivan kamalaa ja 3kk:n iässä luovutin.
 
Minulla myös kokemuksia tuosta lisämaidon tyrkyttämisestä ja painon tarkkailusta. Äärimmäisen stressaavaa! Minusta tässä pitäisi keskittyä enemmän siihen, miten vauva voi, eli jos pissaa ja kakkaa tulee normaalisti ja vauva on tyytyväinen, niin tuskinpa silloin näkee nälkää. Painonnousussa saattaa olla piikkejä ylös ja alas, eikä niitä pitäisi niin tarkkaan tuijottaa ja aiheuttaa äidille stressiä.
 
Takaisin
Top