Mietteet esikoista odottaessa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Feronia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Feronia

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Huhtikuiset 2026
Apua, ensimmäistä kertaa raskaana! Mitä kaikkea olet ihmetellyt, googletellut, selvitellyt tai kysellyt esikoista odottaessa?

Tähän saa ilman muuta vastata hekin, joilla esikoisen odotus on jo kaukana takana, mutta jotka muistavat, mitä kaikkea tulikaan ihmeteltyä! :Smiling Face With Smiling Eyes:

DPO8 kun olin saanut ensimmäisen haamulaisen testiin ja olin illalla täpinöissäni käymässä nukkumaan, aivastin, ja tuli ihan uskomattomat repäisykivut. Tunnustan että googlasin heti "Can sneezing prevent implantation?" :rolling:

Tänään DPO10 ja matkasin tärisevässä bussissa ja meinasin jo selvittää, voiko tärisevä kulkuneuvo aiheuttaa aikaisen keskenmenon, mutta hillitsin itseni! :tears: Ehkä näkyy että on ihan hirveän uutta ja jännää tämä homma!

Itse esikoista odottaessa luin varmaan joka päivä vauvan odotus opasta, että miten mahassa kasvetaan ja mitä odottaa😂 vaikka oman ammattini puolesta kaikki on aika tuttua mulle, mut kyllä se vaikutti, kun oma esikoinen kyseessä🙈 ja jotenkin yritin huijata aivoja, että aika menee nopeemmin ku luen alkion kehityksestä ja millon maha alkaa näkyä😂😂 ei ihan mennyt niin

Ekoina päivinä valkovuodon määrä yllätti ja se ku sitä "holahti" (anteeksi tästä tiedosta) nii säikähin, että nyt tuli verta ja meni kesken, juoksin vessaan heti. Oon lukenu paljon kans alkion kehityksestä ja ollu jokaisesta päivästä iloinen, jonka oon herännyt raskaana 🥰

Ekoina päivinä valkovuodon määrä yllätti ja se ku sitä "holahti" (anteeksi tästä tiedosta) nii säikähin, että nyt tuli verta ja meni kesken, juoksin vessaan heti. Oon lukenu paljon kans alkion kehityksestä ja ollu jokaisesta päivästä iloinen, jonka oon herännyt raskaana 🥰
Pakko varoittaa, että loppua kohden se määrä vaan kasvaa😅suosittelen hommaamaan pikkuhousunsuojia kotiin jo hyvissä ajoin😂 opinnitse kantapään kautta🙈

Keväällä lueskelin innoissani joka viikko niitä "mitä tällä raskausviikolla kehossa tapahtuu" -juttuja, seurasin raskausapista raskauden kehittymistä ja odottelin aina että mikä marja/hedelmä vastaa kokoa milläkin viikolla. Se raskaus valitettavasti ei jatkunut rv 8 pidemmälle, niin nyt oon huomannut ettei sitä oikein jaksa olla "innostunut" kun nää ekat raskausviikot on tavallaan niin tuoreessa muistissa ja jännittää että mitenhän tällä kertaa käy. Luulen kyllä että siitä rv 9 alkaen, jos sinne asti selviän, niin alkaa taas kiinnostaa lueskelu enemmän.

Nyt oon huomannut että ChatGPT:tä oon käyttänyt hassuihin kysymyksiin, niin kuin vaikka onko joku ruoka sallittua ja vaikka mitä aurinkorasvoja saa käyttää jne. Tiedostan toki että tekoäly voi antaa ihan väärääkin tietoa, joten tärkeät jutut faktatsekkaan vielä jostain luotettavasta lähteestä, mutta ollut toi AI kätevä esim. ideoimaan terveellisiä välipaloja yms silloin jos väsyneenä kaupassa ei kiinnostaisi käyttää omia aivoja.

Ainii, meinasin jo unohtaa, että kaikki aurinkorasvatkaan ei sovi! Hyvä kun mainitsit asiasta @TonttuTulossa kun ollaan syksyllä matkalle lähdössä, pitää selvittää mitkä on ok..😊

Ainii, meinasin jo unohtaa, että kaikki aurinkorasvatkaan ei sovi! Hyvä kun mainitsit asiasta @TonttuTulossa kun ollaan syksyllä matkalle lähdössä, pitää selvittää mitkä on ok..😊
Mun ymmärrys on että tällä ei lopulta oikeasti oo silleen väliä - ainakin neuvolasta sanottiin että kaikki käy ja mun oletus & toive on, että siellä ei valehdellakaan. 😂

Kuitenkin esim. apteekkien sivuilla lukee, että kemiallisia aurinkosuojia ei suositella raskaana oleville, vaan mieluummin fysikaalisia suojia, jotka siis jää sellaiseksi kelmuksi iholle, toisin kuin kemialliset, jotka imeytyy iholle. Mutta kun neuvola ei tätä väitettä allekirjoita niin lieneekö vain apteekkien yritys rahastaa lisää. 🤷‍♀️

Mun ymmärrys on että tällä ei lopulta oikeasti oo silleen väliä - ainakin neuvolasta sanottiin että kaikki käy ja mun oletus & toive on, että siellä ei valehdellakaan. 😂

Kuitenkin esim. apteekkien sivuilla lukee, että kemiallisia aurinkosuojia ei suositella raskaana oleville, vaan mieluummin fysikaalisia suojia, jotka siis jää sellaiseksi kelmuksi iholle, toisin kuin kemialliset, jotka imeytyy iholle. Mutta kun neuvola ei tätä väitettä allekirjoita niin lieneekö vain apteekkien yritys rahastaa lisää. 🤷‍♀️
Meninkin jo googlailemaan ja hyppäsin semmosen kaninkoloon, että huhhuh...😅 Kai se ihon suojaaminen on kuitenkin tärkeintä, ettei jää rasvatta. Varmaan kuitenkin todella pieniä määriä iholta imeytyy perus kosmetiikasta istukan kautta sikiöön.. toki en käytä nyt retinolia ym, mutta en mä mun meikkivoidetta oo vaihtamassa, kun siinä spf15..😅

Meninkin jo googlailemaan ja hyppäsin semmosen kaninkoloon, että huhhuh...😅 Kai se ihon suojaaminen on kuitenkin tärkeintä, ettei jää rasvatta. Varmaan kuitenkin todella pieniä määriä iholta imeytyy perus kosmetiikasta istukan kautta sikiöön.. toki en käytä nyt retinolia ym, mutta en mä mun meikkivoidetta oo vaihtamassa, kun siinä spf15..😅
Jep siis tämä! Aurinko on moninkerroin vaarallisempaa kuin mikään aurinkorasvasta mahdollisesti imeytyvä pieni kemikaalimäärä. Ainakin itse päädyin nyt sit pysymään vaan vanhassa tutussa aurinkovoiteessa. 😅

Seuraava ihmettelyn aihe oli raskaus ja liikunta, vaikka kuinka olin lukenut että on ihan ok jatkaa normaalia liikuntaa ensimmäisen kolmanneksen aikana, myös kuntosalia, kunhan ei enää vedä maksimipainoilla vaan ennemmin pidempiä settejä vähän kevyemmillä painoilla, niin kyllä taas iski kuumotukset kun alkoi pieni jomotus salikäynnin jälkeen! :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Oon googlannut varmaan 5 kertaa tänään että voihan varmasti käydä salilla edelleen ja onhan pieni kramppailu tai jomotus normaalia liikkumisen jälkeen. KYLLÄ, JA KYLLÄ! Ellei tule ihan mahdotonta kipua ja verenvuotoa, niin pitäisi olla ok! Hupaisaa kun luulen koko ajan että keho on ihan hajoamassa heti kun tulee jotain pieniäkin oireita :No Evil Monkey: Ihmiskunnan selviytyminen olis ollut aika vaakalaudalla jos raskaana ei saisi tehdä mitään muuta kuin maata sohvalla...

Jomottelut on onneks ihan normaalia🥰 ite esikoista odottaessa aina jännitti, kun oli menkkajomoja, mut yritin sit aina vaan miettiä, et se on hyvä, koska se vaan tarkottaa, että tuolla joku kasvaa ja venyttää kohtua🫶🏼

Antaa mennä vaan, jos tekee mieli liikkua ja se tuntuu hyvältä! Minä juoksin esikoisen raskaudessa vähän reilu puoliväliin asti vaikken todellakaan ole mikään urheilijatyyppi😂

Ekat mietteet plussatessa oli yllättävän innostuneet ja iloiset. Toki siis odotettu lapsi, mutta oon kova murehtimaan ja tiedostan oikein hyvin kaikki riskit ja haasteet. Sen takia ehkä tämä raskauden yrittäminenkin venyi näin pitkälle. Mutta plussan jälkeen pelkästään hyvä fiilis tästä ja jos vain pikkukaveri pysyy matkassa mukana, niin kaikesta selvitään. Google on tullut tutuksi, ja neuvolaan soitettu tämän parin viikon aikana jo kolmesti 😄

Kivaa kun on muitakin, joille tuleva vauva on ensimmäinen. Ja ihanaa @Feronia , että teidänkin raskausmatkanne on jatkunut onnellisesti. 💕 kirjoittelimme siis molemmat tuolla Haaveena esikoinen -ketjussa, toki minä ehdin siellä vain hetken ollakin.

Meillä tämä on toivottu elämänmuutos, mutta olen siltikin vähän yllättynyt, että toistaiseksi mitään kriisiä tai ristiriitaisia tunteita ei ole ollut. Alussa oli lähinnä sellaista epäuskoa, että minäkö olen nyt todella raskaana.

Olen jo todella monta vuotta ollut jostain syystä tosi kiinnostunut kaikkeen raskauteen liittyvästä, joten tuntuu, että teoriassa tiedän paljon, mutta toki se on eri asia, kun käytännössä kokee asioita.

Mies on ollut myös todella innostunut asiasta, eli senkin suhteen kaikki hyvin. Eli tällä hetkellä tunnelmat ovat odottavan positiiviset. 😊

Kivaa kun on muitakin, joille tuleva vauva on ensimmäinen. Ja ihanaa @Feronia , että teidänkin raskausmatkanne on jatkunut onnellisesti. 💕 kirjoittelimme siis molemmat tuolla Haaveena esikoinen -ketjussa, toki minä ehdin siellä vain hetken ollakin.

Meillä tämä on toivottu elämänmuutos, mutta olen siltikin vähän yllättynyt, että toistaiseksi mitään kriisiä tai ristiriitaisia tunteita ei ole ollut. Alussa oli lähinnä sellaista epäuskoa, että minäkö olen nyt todella raskaana.

Olen jo todella monta vuotta ollut jostain syystä tosi kiinnostunut kaikkeen raskauteen liittyvästä, joten tuntuu, että teoriassa tiedän paljon, mutta toki se on eri asia, kun käytännössä kokee asioita.

Mies on ollut myös todella innostunut asiasta, eli senkin suhteen kaikki hyvin. Eli tällä hetkellä tunnelmat ovat odottavan positiiviset. 😊
Mietinkin että kuulosti nimi tutulta! Toivon mukaan täältä nyt saadaan niitä haaveiltuja esikoisia maailmaan! 🥰

Meilläkin mies on ihan täpinöissään, on lueskellut odottajan opasta ja verrannut sitä joulukalenteriin kun pääsee lukemaan seuraavan sivun. :tears::red-heart: Mies tosin haluaa odottaa rakenneultraan ennen kuin kertoo kavereilleen (joita näkee uutenavuotena), haluaa sen siihen asti pitää vain perheensä tiedossa! Mä oon melkein kertonut kaikille joiden kanssa olen tekemisissä, enää työtiimi ens viikolla niin kaikki tietää :rolling:

Mutta sama kyllä että ei ole ollut kriisejä tai ristiriitaisia tuntemuksia vielä, lähinnä jännittää että meneehän kaikki hyvin, mutta muuten ollaan kyllä ihan satavarmoja että ollaan oikealla polulla! 💪

Ihanaa kun mies on innoissaan myös 🥰 Ja meillä tuntuu olevan ihan sama, että mies on paljon varovaisempi kertomaan. Ei ole vieläkään kertonut kenellekään kaverilleen, kun taas minä kerroin heti, kun tein positiivisen raskaustestin. Mulle oli selvää että kertoisin myös huonoista uutisista, mutta mies haluaisi tod näk pitää ne omana tietonaan, joten varmaan siksi odottelee vielä. Perheille kyllä kerrottiin molemmat samaan aikaan nt-ultran jälkeen, ja se tuntui sopivalta ajankohdalta.

Ensimmäistä lasta odotetaan ja tunteet vaihtelevat hirvestä nyt rv 13+0. Ihanaa että meistä tulee perhe, mutta silti jännittää, välillä pelkään kaikkea tulevaa välillä olen ihan super onnellinen. Olen nyt päättänyt että blokkaan kaikki ikävät some julkaisut ruuhkavuosista (inhoan tätä sanaa), kaikki missä lapsien hankkiminen, kiire, univaje, parisuhdeongelmat on pääasiassa lapsen saamiseen liittyen. Niiden näkeminen aiheuttaa itselle aina jonkin laista ahistusta ja pelkoa. Oon päättäny keskittyä hyviin ja positiivisiin asioihin.

Takaisin