Mies eronnut kirkosta kertomatta mitään

Jotenkin kyllä törkeetä omasta mielestäni, että ja kun mies tiesi, että kirkkohäistä on puhuttu jo aiemmin, tai ainakin niitä toivottu... :shifty: Että miksi ei voinut erota sitten vaikka häiden jälkeen kirkosta?

Tuo kummeus menee mielestäni niin, että koska papereissa lukee, että olet kummi, niin olet se, vaikka et enää kirkkoon kuuluisi. Tai näin olen itse asian tulkinnut, mutta voin toki olla myös väärässä.

Mietin tässä, että kummin tehtävähän oli alunperin kristinuskoon kasvattaminen, mutta nykyajan kummit ovat ehkä enemmän niitä, jotka ostavat vähän kalliimpia lahjoja kuin toiset tai viettävät aikaa kummilapsen kanssa useammin, kuin monet muut... Tietysti jokaisella on varmasti oma näkemyksensä kummiudesta. :)
 
Meillä pappi antoi armahduksen ja päästi minut, kirkosta eronneen kummiksi. :D sain oikean kummikirjankin/todistuksen vai mikä se on..
 
Toivottavasti tilanne on jo aloittajan tapauksessa laantunut ja mieskin hoksannut että asiasta olisi kannattanut kertoa vaikka henkilökohtaisena ratkaisuna pidänkin ko.asiaa :)
itse erosin kirkosta jo vuosiavuosia sitten (klikklik netissä vaan) kun paikallinen srk tuntui niin vieraalta ja negatiivissävytteinen keskustelu naispappeudesta kävi alueella hyvin kiihkeänä. aiemmin olin mukana srk isostoiminnassa yms "aktiivi" mutta opiskelupaikkakunnalla kuviot oli liian isoja ja vieraita ja opiskelujan kukkarossa se pienikin turhalta tuntunut vero oli liikaa!

Miehelläni ei ollut mitään hinkua kirkkohäihin joten kirkkoon kuulumista/kuulumattomuutta ei tarvinnut pohtia joten mentiin maistraatissa naimisiin salaa vain tärkeän ystäväparin todistaessa :Heartpink toki uskonnollisistakin valinnoista jossakin vaiheessa seurustelua oli keskusteltu joten kirkkoon kuulumattomuuteni oli tiedossa ja todennäköisesti vain vauhditti liittomme virallistamista kun häitä ei tarvinnut stressata tai järjestää (nimim.naimisissa paljon ennen seurustelun alun vuosipäivää) :wink lapsi on kastettu kirkossa ja ristiäisten yhteydessä minä halusin liitolle kirkollisen siunauksen että vanhuksetkin pääsivät tilannetta todistamaan :) varsinaista uskonnollista merkitystä sillä ei minulle ollut mutta tulipa anoppi tyytyväiseksi. kummit on meillä valittu lapselle tärkeiksi aikuisiksi ja toivomme että he pysyvät läheisenä tukena myös meille vanhemmille :) samoilla "kriteereillä" olen kummi eräälle tärkeälle pikkupojalle :Heartbigred kirkkoon kuulumisella sillä ei ole ollut asiaan mitään tekemistä.. toki kirkon silmissä uskonnollisena kasvattajana en voi toimia mutta sille ei onneksi ole tarvetta!
 
Kummiudesta ei ihan kirkosta eroamisella pääse. Olen lukenut niistä tapauksista, kun oltais haluttu joku kummi vuosien jälkeen pois kirkon kirjoista, ni sitä on ollut vaikea viedä läpi. Eli sinne pääsee, mut ei niin helpolla saakkaan nimeään pois. Asian vierestä, mulla on kummallakin lapsella kummeja jotka ei kuulu kirkkoon. Heidän nimeään ei ole kirkonkirjoissa, mutta he ovat lapsilleni yhtä täysipainoisia kummeja kun kirkkoon kuuluvatkin.
 
Takaisin
Top