Mies eronnut kirkosta kertomatta mitään

Arvasin asian siitä kun miehelle oli tullut kirje maistraatista sekä seurakunnalta. Kysyn sitten mieheltä suoraan että onko eronnut kirkosta. Ja olihan se. Ilmeisesti miehen mielestä se on pikkujuttu. Meillä on kummilapsikin että en oikein ymmärrä miehen ajatuksen kulkua tai oikeastaan sen puutetta.
 
Itse en pidä kirkosta eroamista isona juttuna. En ehkä sen takia suuttuisi/loukkaantuisi jos mies selkäni takana eroaisi kirkosta.
 
Minusta kirkkoon kuuluminen on jokaisen henkilökohtainen asia/päätös. Omakin mieheni oli puhellut, et hän sit saattaa jossakin vaiheessa vaan erota kirkosta. Minä sanoin, että tee mitä tykkäät. Sain jo kirkkohääni :) hän sit eros jossain vaiheessa.
 
Itse en myöskään pidä kirkosta eroamista isona juttuna, enkä myöskään pystyisi siitä suuttumaan. Seurakunta ja usko on sen verran henkilökohtainen asia. Uskoakin voi ilman että kuuluu kirkkoon.
Tosin nykyään ihmiset kuuluu kirkkoon paljon siksi että se vaan on tapa, vaikkei välttämättä uskokaan (eikä se miusta väärin ole!), mutta tällaisessa tapauksessa kynnys erota on varmasti pienempi, eroaminen kun ei vaikuta oikein mihinkään enää (ellei kirkkohäitä havittele tulevaisuudessa).

Mutta ikävää Pätkis että teillä on ottanut toisen kirkosta eroaminen koville, toivottavasti jatkossa miehesi muistaa jutella kanssasi ennenku tekee päätöksiä :)
 
Munkin mielestä usko ja kirkkoon kuuluminen on jokaisen henkilökohtainen asia, eikä siitä tarvitse sopia puolison kanssa tai saada lupaa. Olisi outoa kuulua tai olla kuulumatta uskontokuntaan toisen pyynnöstä, eikä sen mukaan mitä oikeasti uskoo. Kuitenkin on se mielestäni sen verran suuri päätös useimpien elämässä, että kyllä olisi syytä kertoa puolisolleen mitä aikoo tehdä - mieluiten ennen kuin sen tekee mutta viimeistään jälkeenpäin. Ei ollut reilua että sait tietää maistraatin kirjeestä. Ja luulisi että elämää koskevat asiat haluaisi jakaa puolison kanssa, ellei sitten joko pelota toisen reaktio, tai tosiaan pidä sitä niin pienenä ja mitättömänä asiana.
 
Jokainen toki tekee mitä haluaa. Mutta mies kyllä tietää että haaveilen kirkkohäistä ja että se on mulle tärkeä asia. Entä mitä tapahtuu kummiudelle kun eroaa kirkosta? Eli mies ei nyt enää olekaan kummi? Eli nyt vain minä olen miehen veljen lapsen kummi.

Ymmärtäisin kirkosta eroamisen jos oikeasti ei olisi enää uskossa. Mutta kun tää oli vaan joku tempaus "koska kaikki työkaveritkin on tehnyt niin". Mua ärsyttää tuollaiset että mennään vaan jonkun lauman mukana miettimättä omalla päällä yhtään.
 
Mikäli ei kuulu kirkkoon voi kirkon "vuokrata " häitä varten. Me ei mun miehen kanssa kuuluta mutta kuulumme vapaaseen suuntaan. Kirkkohäät hengellisessä mielessä oli meille tosi tärkeät. Mentiin eka maistraatissa ja virallisissa papereissa lukee se päivä. Mut sormuksissa lukee kirkkopäivä ja sillon myös vietetään meidän hääpäivä. Meillä pikkukaupungissa kirkko pastoreineen, suntioneen ja kanttoreineen maksoi 150€. Isommat kaupungit voi olla tyyliin 300€. Ja sama jutut käytiin vihkimisessä läpi kuin muutkin se vain ei ole paperilla lainvoimainen, siksi maistraatti. En sit tiiä miten menee jos haluaa kastaa lapsen. Mut kantsii sitä kysyä kirkkoherranvirastosta.

Mut varsinaiseen aiheeseen. Mun mielestä kirkkoon kuuluminen tai ei kuuluminen on jokaisen oma asia eikä yhteydessä uskoon. Mutta luulisi että siitä tulisi mainittua puolisolle. :)
 
Jokainen toki tekee mitä haluaa. Mutta mies kyllä tietää että haaveilen kirkkohäistä ja että se on mulle tärkeä asia. Entä mitä tapahtuu kummiudelle kun eroaa kirkosta? Eli mies ei nyt enää olekaan kummi? Eli nyt vain minä olen miehen veljen lapsen kummi.

Ymmärtäisin kirkosta eroamisen jos oikeasti ei olisi enää uskossa. Mutta kun tää oli vaan joku tempaus "koska kaikki työkaveritkin on tehnyt niin". Mua ärsyttää tuollaiset että mennään vaan jonkun lauman mukana miettimättä omalla päällä yhtään.

Argh! No tuossa tapauksessa en ihmettele, että suututtaa. :shifty: Oliko mahdollista muuten mennä naimisiin kirkossa, jos toinen puoliso kuuluu kirkkoon?
 
Argh! No tuossa tapauksessa en ihmettele, että suututtaa. :shifty: Oliko mahdollista muuten mennä naimisiin kirkossa, jos toinen puoliso kuuluu kirkkoon?
Ei ollut ainakaan 2011. Mieheni ei kuulu kirkkoon, vaan on vapaa seurakunnan ulkojäsen tms., jos mies ei olisi ollut, niin olisi mun kirkkohääni jääneet saamatta. Muistaakseni pitää kuulua luterilaiseen kirkkoon, ortodoksiseen tai katoliseen tai sitten siihen sapaa seurakuntaan että saa kirkkohäät, nuo tekee jotenkin yhteistyötä tjsp. Mulla on niin mahottoman homeinen pää nykyään, etten taho muistaa ees mitä eilen tapahtu, saati sitten 5 vuotta sitten kun näitä selviteltiin :dead:
 
Kirkkovihkimistä varten molempien puolisoiden tulee kuulua kirkkoon. Lapsen kastamiseksi riittää, että vain toinen vanhempi kuuluu kirkkoon.
 
Jokainen toki tekee mitä haluaa. Mutta mies kyllä tietää että haaveilen kirkkohäistä ja että se on mulle tärkeä asia. Entä mitä tapahtuu kummiudelle kun eroaa kirkosta? Eli mies ei nyt enää olekaan kummi? Eli nyt vain minä olen miehen veljen lapsen kummi.

Ymmärtäisin kirkosta eroamisen jos oikeasti ei olisi enää uskossa. Mutta kun tää oli vaan joku tempaus "koska kaikki työkaveritkin on tehnyt niin". Mua ärsyttää tuollaiset että mennään vaan jonkun lauman mukana miettimättä omalla päällä yhtään.

Ei kummius lopu kirkosta eroamisen myötä, eli yhtä lailla olette edelleen molemmat kummeja. Itse aikanaan erosin kirkosta, mutta kun häät alkoivat olla ajankohtaiset, se oli yksi pieni klikkaus netissä ja taas kuuluin kirkkoon ja sain kirkkohäät. Eli sekään ei mikään ongelma ole. Sen jälkeen voi taas käydä eroamassa. Nykyään kun kaiken voi hoitaa netissä niin helposti. Joten pyydät että miehesi liittyy takaisin kirkkoon sitten hetkeksi kun hääpäivää päätätte :)
 
Joo, kirkosta eroaminen ja liittyminen on nykyään tosi nopeaa. Miehenikään ei kirkkoon kuulu mutta meidät on silti kirkossa vihitty. Hän on aikoinaan kirkkoon kuulunut ja riparit yms käynyt mutta eronnut nykyään, hänelle tää eroaminen oli rahakysymys. Ei halua maksaa kirkollisveroa kun ei kuulemma hyödy siitä mitään... Jos vähintään toinen ei kuulu kirkkoon niin kirkossa voi hoitaa avioliiton siunauksen mutta sitä ennen täytyy vihkiä esim maistraatissa. Mutta voihan hän liittyä kirkkoon sitten lähempänä hääpäivänä jos ymmärtää että kirkkohäät on sinulle tärkeät ja vaikka erota myöhemmin uudelleen.
 
Käsittääkseni kirkkoon kuulumaton ei saa kirkkovihkimistä, se tapahtuu maistraatissa. Mutta jos toinen puolisoista kuuluu kirkkoon, saa kyllä halutessaan siunauksen kirkossa :)
Näin ainakin käsitin kaverin puheista. Hän kuuluu kirkkoon, mies ei. Häät on ensi kesänä ja juhlitaan silloin siunauspäivänä. Eli kirkkoa et kokonaan menetä, vaikka varsinaista vihkimistä et siellä saisikaan :)

Muoks. Tuolla olikin sama asia selitetty :D Latasi myöhässä nuo viestit.
 
Haluaisin ihan mielenkiinnosta kysyä että mikä merkitys teille on kirkkohäillä? Tai miksi ylipäätään haluatte häät kirkossa jos kirkkoon kuulumisella ei ole mitään väliä? :) akidi kirjoitti että oli eronnut kirkosta ja yhdellä klikkauksella oli taas jäsen ja sai kirkkohäät. Miksi? :)
 
Miehelle oli kirkkohäät tärkeät. Se siis suurin syy. Toki pikkutytöstä asti haaveillut meneväni Kallion kirkossa naimisiin, niin olihan se sitten myös hieno kokemus
 
Mä olin eronnut kirkosta jo vuosi ennen kuin tavattiin mieheni kanssa. Mies kuitenkin kuului kirkkoon ja haaveili kirkko häistä, joten liityin takaisin (netissä muutama lomake) joten saimme kirkollisen vihkimisen. Näin ainakin 2011. Mieheni kuoltua erosi kyllä uudestaan kirkosta eikä lapsikaan kuulu kirkkoon, silti kolme kummia / "kummitusta" tytöllä, ei tietenkään missään kikonkirjoissa, mutta mielestäni kummius on vaan kummin ja kummilapsen välinen asia, ei siihen kirkkoa tarvita :) tein kyllä kummitodistukset kaikille kummeille jne..
 
Takaisin
Top