Me ollaan miehen kanssa oltu yhessä 9,5 vuotta. Olen alusta asti halunnu lasta ja olen aina ajatellu, että teen lapsen/lapset nuorena. Mies ei kuitenkaan ollu valmis. "Ensin pitää käydä koulut, sitten saada vakityö." Järkevää toki. Jossain vaiheessa aloin jo epäillä, ettei mies halua lasta lainkaan, kun aina oli jollain tavalla väärä hetki. Mies kuitenki vannotti, että haluaa lapsen, mutta ei vielä.
Meillä on ollu huonoja aikoja ja ollaan kerran erottukin, mutta palattu yhteen. Noiden tilanteiden keskelle ei kukaan halua lasta. Lopulta vuosi sitten parisuhde alko tuntua olevan taas tasapainossa. Sanoin, että tilanne on nyt se, että jos ei mies anna lupausta lapsesta, on meidän parempi molempien jatkaa omille teille, omien haaveiden perään. Mies vannotti, että haluaa kyllä lapsen, mutta silti minusta tuntu, että olen painostanu miehen siihen päätökseen. Siinä tilanteessa päätin, että annan miehelle vuoden aikaa tottua ajatukseen ja sanoin miehellekin, että ootan vielä jonku aikaa ja toivon, että mies ite esittää haaveen saada lapsi, kunhan tuntee olevansa valmis ja toivon, että se tapahtuu ennen ku on myöhästä. Nyt vuoden vaihteessa päätin, että nyt se on joko tai ja nostin kissan taas pöydälle. Mies sanoi, että nyt jätetään ehkäisy pois. Olen onnellinen, että jaksoin oottaa, sillä lapsi tulee saamaan loistavan isän. Ja tuntuu, että olen valmiimpi ku oisin ollu vaikkapa viisi vuotta sitten. Toki sitä on pelänny, että olenko edes kykenevä saamaan lapsia ja onko liian myöhästä. Ja olen toki luopunut haaveesta saada useampi lapsi ja olen onnellinen jos sen yhden saan.
Mies on vaikuttanu nyt aidosti innostuneelta ja on täysillä mukana. Vuosi sitten asiasta keskustellessa näin ei ollu.
Olen siis nyt 28 ja mies 33.
Mutta olen sitä mieltä, että jos et ole valmis oottamaan niin tee se miehelle selväksi nyt. Meneehän siinäki aikaa, että tutustut uuteen ihmiseen, jonka kanssa löydät yhteisen sävelen ja joka myös haluaa lapsen. Ja se kannattaa tosiaan ottaa huomioon, että voi olla, että mies ei ole sen valmiimpi kolmen vuoden päästä, ku on nytkään. Mutta joka tapauksessa yrittäisin saada miestä ymmärtämään asian sinun näkökulmasta, vaikkakin miehet ei taida helposti ymmärtää naisen huolta raskaaksi tulemisen vaikeuksista ja siitä kuinka suuri asia lapsettomuus voi naiselle olla.