Mies ei halua seksiä raskausaikana

Aaapuuva

Vasta-alkaja
Mietin miten saisin seksielämämme takaisin kun mies ei enää halua eikä osaa sanoa syytä tälle kun asiasta olen yrittänyt kysyä. Kuivaa kautta jatkunut n. 2 kk ja se on pisin aika mitä meillä ollut koskaan ilman seksiä. Olen raskausviikolla 14 ja kaikki vauvalla pitäisi olla ok. Aluksi hän mietti voiko vauvalle sattua jotain seksin aikana. Nyt ei enää osaa sanoa mitään syytä. Hellyyttä meillä kuitenkin on ehkä entistä enemmänkin ja mies odottaa esikoistamme yhtä innolla kuin minäkin. Olen koittanut olla painostamatta miestäni, onhan kyseessä iso elämänmuutos molemmille. Seksittömyys alkaa vain käydä turhauttavaksi. Halumme ovat kyllä vuosien myötä muuttuneet muutenki erilaisiksi ja olen viime vuosina ollut se halukkaampi osapuoli. Pelkään, että minusta tulee miehen silmissä vain äiti ja seksuaalisuuteni katoaa hänen silmissään. Pelkään myös, ettätilanne vain huononee kun vauva tulee ja kroppani on raskauden jäljiltä erilainen ja parisuhteelle jää vähemmän aikaa.
 
Kiitos viestistäsi. Pahoittelut, että vastauksessani on kestänyt. Olin heinäkuun kesälomalla.

Minusta kuulostaa erittäin positiiviselta, että teillä on läheisyyttä jopa enemmän kuin aikaisemmin, eikä suhteeseen ole päässyt muodostumaan läheisyyttä estäviä takkuja. Koska miehelläsi on seksin suhteen jokin stoppi -- ajatus vauvasta, ahdistus isyydestä tai äitiydestä tai sitten jotain muuta -- voisiko ajatella, että voisitte lisätä läheisyyteenne esimerkiksi alastomuutta, mutta kuitenkin ilman seksiä? Kuulostaisiko esimerkiksi hierominen alastomana sellaiselta, että se sopisi molemmalle ja voisi jopa helpottaa tilannetta?

Kerroit, että pelkäät tilanteen heikkenevän vauvan synnyttyä ja että puolisosi näkee sinut enää pelkkänä äitinä. Parisuhteen kannalta onkin hyvä välttää äitiytymistä ja isäytymistä! On syytä esimerkiksi välttää "äiti" ja "isä" sanojen jatkuvaa käyttöä ja kutsua puolisoa omalla nimellä tai sitten vaikkapa rakkaaksi.

On toki totta, että seksitilanne hyvin usein huononee vauvan synnyttyä. Usein lapsiperheissä on opittava sietämään tilannetta, jossa halut ovat enemmän ristiriidassa kuin silloin kun lapsia ei ole. Tätä sietämistä ei kuitenkaan kannata toteuttaa sellaisella tavalla, että se veisi teitä etäämmäksi toisistaan, vaan olisi hyvä pohtia seikkoja, joilla saisitte ylläpidettyä kertomaasi hienoa läheisyyttä myös siinä tilanteessa, että halunne ovat vuosia ristiriidassa.

Epätoivoon ei kannata suistua: muista, että lapsen/lasten kasvettua seksitilanne hyvin usein paranee, ellei sitten vauvavuosien tuottamat parisuhdehaasteet ja parin eteentyminen asetu seksin tielle. Kannattaakin pitää kynsin hampain kiinni siitä, ettei suhde pääse haasteellisina aikoina rempalleen. Mitä kaikkea intiimiä kivaa voisitte tehdä, mikä ei olisi kuitenkaan seksiä, mikä tuottaisi nautintoa ja sopisi teille molemmille? Keskustelkaa ja pohtikaa mahdollisuuksia! :)

Halutessasi voit vinkata miehellesi, että hän voi olla yhteydessä minuun, jos hän haluaa keskustella tilanteesta jonkun kanssa. Minuun voi olla yhteydessä niin foorumin mutta myös s-postin kautta: jarkko.uro@sandviks.com.
 
Mies ilmoitti joskus rv27 tienoilla, että ei halua harrastaa seksiä. Syynä tämä mainio tekosyy "vauvalle voi sattua jotain".
Kyllähän minä kestäisin, jos olisi sitten sitä toisenlaista seksiä, ilman varsinaista penetraatiota. Mutta kun samalla ilmoituksella loppui pusut, halaukset, kaikenlainen fyysinen yhdessäolo. Pikemminkin varotaan koskettamasta toista.
Raskausvatsaa on kokeillut pari kertaa, nopeasti.
Ajattelin asian niin, että kun mies tämän asian näin ilmoitti, niin en ala tuppautumaan kylkeen kiinni.
 
Kiitos viestistäsi Chandelier.

Minulle tuli mielikuva -- korjaa, jos olen väärässä -- miehestä, joka on syystä tai toisesta hieman hämillään ja ehkäpä jopa pelästynyt raskautta. Sain tämän mielikuvan siitä, kun sanoit, että hän kokeilee ainoastaan nopeasti vauvavatsaa. Vauva (ensimmäinen?) voi tietysti pelottaa miestä monesta eri syystä. Ehkä miehesi pelkää itse vauvan tuomaa muutosta? Ehkä hän pelkää fyysistä muutosta? Mutta jos jokin seikka pelottaa, seksin häviäminen selittyy varmasti osittain pelolla, sillä kun pelkää, ei seksikään maita. Jos asia on näin, peloista avautuminen voisi auttaa miestäsi.

On haasteellista, jos seksin lisäksi läheinen yhdessäolo häviää suhteesta. Monesti miehille seksi on ikään kuin portti läheisyyteen, kun taas naisilla asia menee monesti päinvastoin. Tämä on karkea yleistys, eikä suinkaan pidä kaikkien kohdalla paikkaansa.

Kerroit, että varotte koskettamasta toisianne. Voisiko ajatella, että tilannetta voisi lähteä kohentamaan tästä käsin? Voisiko läheisyyden puutteen ottaa keskustelun aiheeksi ja lähteä lisäämään läheisyyttä yhteisin askelin? Tai olisiko jotain, mitä voisit itse tehdä ja avittaa miehesi takaisin läheisyyden pariin?
 
Takaisin
Top