Mieliteot :P

PupuL

Jostain jotain jo tietävä
Olipa ihan pakko alottaa tämmönen ketju, ku oon huomannu himoittevani tiettyjä ruoka-aineita.Tuosa taas keittelin riisipuurokattilallisen täysmaitoon (moneskohan kerta tälle kessää!) ja sen kanssa sitten kirnuvoita ja kylmää maitoa. Mittään raskasta lämmintä ruokaa ei kerta kaikkiaan tee mieli ja jos mittään muuta en keksi niin tuo riisipuuro toimii aina:D Mansikat on ollu kesän kestosuosikki: oon mussuttanu niitä melekeenpä joka päivä:P Leipäosastolla oon mieltyny ohrarieskaan ja sen päälle sitte juustoa (+kurkkua). Herkkuosastolla himoitten Antellin bebeleivoksia ja Suffeleita, joita pittää olla aina jääkaapisa. Myös maustamatonta luonnonjugurttia tekkee mieli aina iltasin, enkä ees pistä siihen mittään lisukkeita vaan vetäsen naamaan semmosennaan. Ummetuksen takia oon mussuttanu myös luumuja.
 
Kaali, kesäkurpitsa, cesarsalaatti, aurinkosalaatti, tzaziki. Onneks nuo alkuraskauden rasvaisen ja suolaisen sekä roskaruuan mieliteot ovat vaihtuneet näihin hieman kevyempiin :). Syön kyllä ihan kaikkea, mut noita kyllä himoitsen. Ja jäätelöä tietysti ja lihaa. Mun tekee usein mieli jotain kunnon pihviä.
 
Salmiakkisisu, mulle taas ei punanen liha maita juuri ollenkaan, mutta kasvikset, varsinki kukka- ja parsakaali sekä kesäkurpitsa maistuu :D Rasvasta ja suolasta ruokaa ei oo oikeen tehny mieli missään vaiheesa. Jäätelöä on tietenki kulunu:D
 
Eilen söin paketillisen forssan perunasalaattii :D ja olis voinu syyä lisää...
maustamaton jugurtti ja mysli on kans <3 pakko joka päivä saada.
Jossai vaihees söin niitä sisu hornia joka päivä... Ja yks päivä tuli itku ku ei ollu laktoositont raejuustoo kaupas.
Et vähä päivän mukaa :D
 
Ninqyo, tiesitkö että Forssan perunasalaatissa on sakariinia. Sitä ja syklamaattia suositella raskaanaoleville ja imettäville. Sitä taitaa olla useimmissa perunasalaateissa (ja punajuuri-), olen kova syynäämään tuoteselosteita. 

Munkin mieliteot menee vähän päivän mukaan. Alussa olisin voinut syödä koko ajan. Nyt ei enää mahdu niin paljon;) Enimmäkseen tekee mieli kaikkea suolaista. Ja harmittaa kun niin monessa mitä tekisi mieli on jotain mitä en saa tai suostu syömään, esim. mitään makeutusaineita en ainakaan tietoisesti syö.
 
Joo oon tietone :) Kopsasin suoraa:
"Sakariinin on todettu aiheuttavan suurilla annoksilla eläinkokeissa kasvaimia, mutta tällä ei arvioida ole-van vaikutusta ihmisen kannalta. ADI arvo on 5mg/kg/vrk. Sakariinin käyttöä ei ole ensisijaisesti suositeltu ras-kauden aikana, mutta kohtuukäytön ei tiedetä aiheuttavan lisääntynyttä riskiä sikiön kannalta. Imetyksen aikana kohtuukäyttö on sallittua, haittoja ei ole raportoitu maidon kautta." 

Et sais kyl aika monta lootaa vetää et sais ton 5mg per kilo ku omal kohal se olis  joku 300mg kerral, et en ota stressii jos välil menee perunasalaattii purkki. Mullaki nää himot nii satunnaisia etten mä jatkuvasti vedä jotai vaa just sil hetkel tekeee mieli ja sit se menee ohi :P Tänää oon vetäny sitruunavettä. monta litraa. Ja paljo jäitä :P
 
Ninqyo, hyvä juttu. Ajattelin, että itseäni ärsyttäisi jos en tietäisi ja muut olisivat vain hiljaa:) Mua ärsyttää jo ihan muutenkin, että miksi perunasalaatissa yleensäkään tarvitsee olla makeutusaineita, vaikka määrä varmasti onkin pieni. Mä olen varmaan turhankin tarkka. Kannattaisi itsekin varmaan ajatella, että kohtuus kaikessa. Mulla keskenmenot on pelästyttänyt niin, ettei halua tehdä tai syödä mitään mistä voisi olla vähääkään haittaa sikiölle.
 
Veikkaan et olis muute liian kitkerän makuista etikan takia ja jos makeutuksena olis pelkkää sokeria niin sitte pitäisi laittaa että kuinka paljon sitä on g/100g ja ihmiset saattais kauhistua sitä sokerin määrää ja sen takia ostaa vähemmä tai jtn.
Myynti kikkoja ;D Ja voihan seolla et se on halvempaaki käyttää osa sakariinia.

Better save than sorry näitte ruoka-aineiden kans :) Ehkä parempi välttääkki varuiks mä en vaa kestäny sitä himoa siihe perunasalaattiin ja otinki eka selvän et kui paljo siin on jne ja sit uskalsin ku päätin et vaan tän kerran. Tai oikeestaa luotin et tääki on taas yks sellane yhen kerran himo niinku se oli.
 
Onkin varmaan halvempaa. Ja luulen kans, että jos olis käytetty esim. aspartaamia niin sitä ihmiset varmaan välttäisi ennemmin kuin sakariinia, josta ei ole niin paljon puhuttu huonoa, tai mä en ainakaan ennen raskautta ollut paljon sakariinista kuullut. Mä ennemmin söisin ihan silkkaa sokeria, vaikka eipä sekään liiaksi syötynä tietty hyvä ole:D

Hauskoja tuollaiset yhden kerran himot;). Mullakin kyllä välillä tekee jotain mieli niin että ihan itkettää kun ei ole saatavilla. Mutta ne ei aina ole ihan selkeitä. Yksi päivä teki mieli vain jotain lämmintä hyvää ruokaa, mutta en tiennyt mitä se olisi;) Ja musta Pepsi Max haisee ihan mielettömän hyvältä, mutta en suostu juomaan sitä vaikka mieli tekee;)
 
Mä himoitsin yks päivä ku joku söi töissä maksalaatikkoo. Koskaa siitä oo tykänny ja yleensä se hajuki on saanu yökkäämää mut jostai syystä iski hirvee himo mut maltoin sit jättää välii ku koitin musitella niit hetkii ku on pakotettu syömää ja ei ookkaa ollu nii hyvää :D
Nuo limpparit kyl kans mulla on välillä huutanu mun nimeä tuolla kaupoissa "OSTA, JUO, tykkäät kuitenki!!!!"
 
Mun tekee mieli kolalimpparia enemmän kuin laki sallii. Olen onneksi onnistunut välttämään ja juon vain maustettuja kivennäisvesiä ja kuvittelen juovani limpparia. Ja sitten on suklaa, laku ja maksamakkara (luin, että saa syödä alle 200g viikossa ja juoksin heti kauppaan hakemaan pikku pötkön :) ). Ja grillatut kasvikset mustapekka-juustolla.
 
Takaisin
Top