Miehen vakava masennus

Schoko

Oman äänensä löytänyt
Onko täällä muita, jonka miehes painisi vakavan masennuksen kanssa?
Olemme naimisissa, ja meillä on pian kaksivuotias tyttö. Nyt olen jälleen raskaana.
Olen kuitenkin korviani myöten täynnä tätä hommaa. Mies käyttäytyy mua kohtaan todella törkeästi (valittaa, haukkuu, syyttää että pilasin tämän elämän tekemällä muksut ja avioiduttua tämän kanssa ym ym. Ruoka ei kelpaa ja aina on sotkuista. EN anna tämän nukkua kello viiteen.. Olen muutenkin lapsellinen ja itsekäs. nalkutan.)  ja käyttää masennustaan tekosyynä. Hän ei opisele, ei ole töissä. Makaa kotona ja nukkuu pitkälle iltapäivään. Huolehdin _yksin_ tytöstä ja kodista. Tämä on ehkä kerran syöttänyt tytön ja pari kertaa vaihtanut PISSAvaipan.
Toivoakaan ei ole, että pääsisin jonnekkin ilman tyttöä, ja mies vahtisi tätä. Pelottaa, miten käy, kun tämä uusi tulokas syntyy. Juuri ja juuri suihkuun saan nykyään mennä. Tästäkin motkotetaan, voinko mennä myöhemmin, kun tyttö nukkuun.
Ainiin, tyttö on hyper vilkas, ja uniongelmainen. Heräilee siis yhä 1-3x yössä. Pahimmillaan 12x. Heräsin aina tämän luo. Ja nukutin. Mies on ehkä kymmenisen kertaa yrittänyt.
Mies sanoo muuttuvansa. Ehkä. Hän ei voi olla varma. Juuri nyt on hieman parempi jakso, mutta jatkuuko tämä?
Asun ulkomailla, joten erotilanne olisi se viimeinen vaihtoehto ja hankalin. En pystyisi asumaan täällä yksin, joten muutto suomeen olisi edessä. Veisin kahdfelta pieneltä lapselta heidän isän. Pärjäisin kyllä muksujen kanssa, olenhan nyttenkin käytännössä yksinhuoltaja. Tämä ei mua pelota. Lisäksi Suomessa mulla on parempi tukiverkosto. Rakastan miestäni kuitekin mielettömästi. Hän ei ollut tälläienn tavatessamme. Voiko hän muuttua?
Masennus lääkkeet ovat käytössä ja yritimme tämän perheen kanssa saada häntä hoitoon. Ei suostunut (uhkailee myös tappavansa itsensä). Ehkä myöhemmin pakotamme hänet sisälle.

Oletteko te selvinneet tästä? Oletteko te yhä samassa tilanteessa? Mitä tässä voi enää tehdä? Pitääkö mun vaan jaksaa ja odottaa, tuhlata elämääni ja toivoa parasta? Miten voisin auttaa häntä? Vai voinko?
 
Eikö kukaan oo ollu parisuhteessa, jossa toinen on ollut masentunut?
Ehkä tää oli vaan tämmöönen, oma avautuminen...
 
Itse en ole kokenut mitään tuon kaltaista ja toivon että myös vältyn siltä.. Hyvin vaikea käsittää ollenkaan mitä kaikkea tällä hetkellä koetkaan. Tilanteesi kuulostaa todella inhottavalta koko perheellenne, varsinkin nyt kun uusi lapsikin on tuloillaan.. Kyllä mun mielestä enää ainut ratkaisu on saada sitä ammattiapua, ja pian! Harvemmin kai sitä kukaan masentunut omillaan, pelkän lääkityksen avulla toipuu noinkin vaikean kuuloisesta masennuksesta. Siinä ei enää edes perheen tuki ja vaatimuksetkaan auta.. 
Aivan hurjan paljon jaksamisia ja voimia sinulle, miehellesi ja tyttärellene ja muista.. jossain kohtaa sinunkin täytyy alkaa ajatella myös omaa ja lapsiesi hyvinvointia!
 
Minä olen myös hyvin vahvasti sitä mieltä, että ammatiapu olisi tässä vaiheessa se
oikea ratkaisu. Kannattaa ainakin hyvin vakavastimiettiä sitä!
Tsemppiä!
 
Kaikista järkevintä tuossa tilanteessa olisi, että juttelet miehesi kanssa ja suosittelet lämpimästi psykologin juttusille menoa. Nimittäin itsemurhalla uhkailu on lähisuhde-/perheväkivaltaa, henkistä sellaista. Ja minusta kuulostaa siltä, että sinä olet perheessäsi se uhri, ei miehesi. Jos mahdollista myös sinä voit ottaa tällaisen asian esille neuvolassa tai jonkin sosiaali työntekijän juttusilla. Aina on toivoa ja toivottavasti miehesi ymmärtää, että haluat olla hänen tukenaan. Tsemppiä.
 
Takaisin
Top