Winnie92
Jostain jotain jo tietävä
Miehellä on ed. suhteesta tyttö 7v jonka äiti sekä äidin äiti passaa tätä tyttöä ihan kokoajan, viime vuonna ei saanut itse takkiakaan päälle(osasi kyllä, muttei pukenut koska äiti totuttanut siihen että se puetaan), tai pyyhkinyt itse. Tyttö ei osannut leipää voidella, kun kotona ei ollut koskaan saanut edes kokeilla ettei sotke paikkoja. Mä sitten oon opettanut ja nyt jo osaa itse aamulla hakea tavarat jääkaapista, voidella leivän ja raastaa juustohöylällä kurkkuviipaileita leivän päälle. Tästäkin tuli kauhea haloo kun tytön äiti sai tietää et tytölle on annettu juustohöylä ! Tytön äiti on opettanut tyttöä pelkäämään ihan kaikkea, joten hänen kanssaan on vaikea keksiä tekemistä. Tyttö pelkää kaikkia moottorin ääniä, esim moottorisahan kun laittaa päälle, tai mopo tulee pihaan, tyttö juoksee sisälle karkuun. Nykyään ollaan saatu jo tätäkin vähän lievennettyä ja on uskaltanut jo pari kertaa mennä mönkijän kyytiin ! Tyttö ei uskaltanut mennä miehen kaverin tallissa olevaan vessaan, kun siellä meni putkia seinässä (on siis nostettu putket pintaan).. Sanottiin tytölle että pissii housuun sitten. Kyllä se sinne sit meni. Tyttö ei uskalla vieläkään laskea pulkalla tai ees liukurilla mäkeä, ku äiti laskee aina hänen kans. Mä en kyllä rupee. Ei olla sit voitu mäkeenkään mennä talvisin. Tytön äiti ei antanut meille viime vuonna (tyttö siis 6v) tytön pyörää mukaan kun kerrottiin että on jo aika opetella ajamaan ilman apupyöriä. Ei kuulemma saa opettaa kun tyttö voi kaatua! (ihanko totta??) noh, tytön isä sit haki pyörän väkisin, opeteltiin ajamaan, tyttö kaatui muutaman kerran ja tietty kauhee itku heti, vaikkei sattunut. (lopetti heti kun kysyttiin et täytyykö kutsuu ambulanssi) ... saa vain itkemällä niin paljon huomiota kotonaan että itkee aina. Meillä ei saa, ja on sen nyt jo aika hyvin oppinut. Kävin tytön kanssa sit pyörälenkillä (tyttö polki, mä kävelin) aina kun tuli alamäki, tyttö talutti, aina kun tuli kaivonkansi, tyttö talutti. Muutenkin kulki kokoajan ihan puolen metrin päässä musta. Sanoin että kyllä sä voit vähän pidemmälläkin ajaa, kun odotat sit vaan välillä. Tyttö oli ihan ihmeissään ku äiti on sanonut ettei saa mennä yli 2m päähän ettei jää auton alle. (tyttö osaa katsoa autot...) Sit kysyin miks hän taluttaa välillä, äiti oli sanonut ettei saa ajaa alamäkeen kun voi kaatua ja joutua sairaalaan, ja kaivoon voi tippua ??? Miksi täytyy lasta pelotella? Tytön äiti laittaa tytölle pelkkiä legginssejä ja hameita mukaan, vaikka ollaan pyydetty sellasia vaatteita mitä voi ulkonakin käyttää, ettei tarvi missään juhlatamineissa kulkea. Mut ei; legginssejä on aina repussa n.7-10kpl, ja mekkoja saman verran. tavallisia vaatteita ei ole. Ostin sit ite tytölle kollarit ja ulkotakin. kollareita ei suostunut tyttö pukemaan ku ovat kuulemma poikien housut (äiti sanonut ettei tytöt pidä sellasia) ... Aina kun mennään ulos tyttö kysyy saako ottaa mun ottamat hanskat ja kengät, ku äiti suuttuu jos hanskoissa on hiekkaa tai muuta likaa. Mielestäni ihan kauheeta ettei lapsi saa leikkiä vaan täytyy varoa vaatteita! Äitinsä kanssa tyttö on käynyt leikkipuistossa ja tyttö kaatunut hiekalle, tullut polviin hiekkaa ja likaa niin on käyty kotona heti vaihtamassa ja menty takaisin (siis ihan älytöntä!!) Tein muutaman kerran niin että laitoin ne tytön äidin laittamat hienot vaatteet tytölle leikkipuistoon ja sanoin että saa sotkea ihan niin paljon ku sielu sietää, tyttö oli ihan ihmeissään. Sit pääsi vauhtiin ja oli tosi kivaa! Äiti tuli sit hakemaan ja tytön vaatteet oli aivan kurassa ja likaiset. äiti pyöritteli vaan silmiä. Ens kerralla tein saman. Nykyään on jo kunnon ulkoiluvaatteita mukana! :D Ja sit toi vaatteiden laitto naulakkoon, tyttö on kyllä ylettänyt meillä laittamaan takin, mut on tottunut et se heitetään lattialle, niinku kaikki muutkin vaatteet ja äiti siivoaa. Samoin pukeminen, tyttö osannut jo kauan pukea itse, solmia kengännauhat ja laittaa vetoketjun kiinni, mut silti odottaa että hänet puetaan kun äitikin pukee. Me miehen kanssa ollaan vaan sanottu et jos et saa vaatteita ite ni ei tarvi mennä uloskaan. Äkkiä on ollu vaatteet päällä. Nykyään ei edes oleta et joku pukisi meillä kun tietää ettei kukaan pue. Äiti pukee edelleen. Kaupassa haluaa kaiken, ku äiti ja mummokin ostaa aina kaiken mitä hän haluaa. Se on niin ärsyttävää! Onneksi ei jaksa kauaa inttää kun oikeella äänenpainolla sanoo "ettei tultu nyt sulle ostamaan mitään, äitis varmaan ostaa sitten ku sillä tuntuu olevan rahaa." Me asutaan tosi rauhallisella paikalla lapsiystävällisellä alueella, tytöllä on kavereita kaikissa naapureissa ja samalla tiellä useempia 50m säteellä. Tytön äiti piti meille kauhean puhuttelun kun oltiin päästetty tyttö itse hakemaan kaveria vastapäisestä talosta, siis 10m päästä meidän ulko-ovesta. Tyttö on osannut katsoa autot jo 4vuotiaasta, ja meidän alueella kulkee muutenkin tosi vähän autoja. Hänet olis kuulemma täytynyt taluttaa ovelle. Sitten valitettiin siitä, kun annettiin tytön leikkiä kavereiden kanssa meidän takapihalla eikä oltu itse ulkona vahtimassa. Siis miksi täytys kytätä kokoajan? eihän siinä opi lainkaan itsenäiseksi. Tyttö ei saa kotona mennä yksin ulos vieläkään, ei saa hakea kaveria heidän naapurista(asuvat paritalossa!) , tytön täytyy ilmoittaa aina kun lähtee huoneesta, meilläkin sanoo aina kun menee vessaan, tai johonkin.. Tai sit kysyy et "voinko mä mennä vessaan?" Miksi tällästä täytyy kysyä? Me saatiin tyttö jossain vaiheessa niin omatoimiseksi, et uskalsi mennä 3v vanhempien naapurin tyttöjen kanssa yksin(ilman aikuista) läheiseen leikkipuistoon, max. kilometrin päässä meiltä. Tytön äiti kuuli sit tästä ja sen jälkeen ei oo tyttö mennyt puistoon. Tullut aina kotiin kun kaverit menneet. Saatiin sit pitkän kyselyn jälkeen selville et äiti oli sanonut tytölle että ei saa ilman aikuista mennä puistoon tai mihinkään, koska iso mies tulee hänet hakemaan ja vie pois. Miksi täytyy lasta pelotella ihan turhaan? Ei lapsi uskalla tehdä mitään jos joka asiasta täytyy tehdä pelottava juttu! Eikä lapsi opi ikinä omatoimiseksi jos kaikki tekemiset kytätään ja tehdään valmiiksi. Ollaan tälle äidille asiasta huomautettu mutta hän pitää meitä huonoina ihmisinä kun meillä ei kuulemma ole mitään sääntöjä, lapset saa tehdä mitä huvittaa. Me nyt vaan annetaan lasten olla lapsia, leikkiä ja sotkea, oppia ja elää ! Mulla on monta kertaa mennyt hermo tähän kasvatuksesta johtuvaan käytökseen, joka ei siis todellakaan oo tytön vika! Ottaa eniten päähän se, et hän on kotonaan se ketä päättää ja komentaa kaikkia. Meillä hän puhuu mulle kuin koiralle "hae toi, tuo mulle sitä ja tätä, nosta toi mulle, anna maitoa" ym. en nyt tietenkään tee niin kuin hän käskee mut ärsyttää se silti. Syöminen on toinen: Kotona tehään ruokaa, tyttö sanoo et hän haluukin jotain muuta--> tytölle tehään toista ruokaa, tyttö haluaakin leipää--> tytölle tehään leipä, tyttö haluaakin viilin-->tyttö saa viiliä jne... meillä ei todellakaan aleta tähän. Meillä tyttö on sit syömättä, ja lähtee pöydästä pois. sit kun tulee nälkä, saa saman lautasen nenän eteen. Miten kukaan äiti voi olla näin ylisuojeleva, miten jaksaa kokoajan olla hupussa kiinni ja kulkee perässä, ja maalaisjärki puuttuu ihan täysin! Onneks mies on mun kanssa samoilla linjoilla, mut meidänkin suhde on paljon kiristynyt tän tytön takia, ku mies ei halua kuulla tosiasioita vaikka tietää itse et on paljon ongelmia mihin täytys puuttua. Mä oon välillä niin kypsä tytön käytökseen et valitan miehelle.. Mies aika usein sit suuttuu mulle.. "en mä voi tehä mitään ku tytön kotona tehään niin ja näin" Hän ei usko et lapsi oppii eri paikassa tekemään eri tavalla kaikkea. Tyttö meni nyt kouluun, toivotaan et siellä oppii asioita, ja et alkaa asiat sujumaan. Tulipa pitkä teksti.. :D Mulla on vaan niin monta kertaa mennyt hermo näihin asioihin et välilllä hyvä päästää ulos. :D Tässä ei kyl ollut läheskään kaikki mutta eiköhän aika selväksi tullut. :D Onko muilla tällästä? :D