Menojen jakautuminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten teillä jakautuu tulot ja menot? Onko tilanne mielestäsi tasapuolinen? Onko joillain muuten yhteinen tili? Onko se ollut hyvä ratkaisu? Olen miettinyt sellaista, mutta se on vielä ajatuksen tasolla.

Meillä minun ja sinun rahat on aika häilyvä käsite, vaikka erilliset tilit onkin. Ei lasketa kumpi nyt on maksanut kuinkakin paljon ja kumman vuoro maksaa vaan maksellaan vähän mutulla. Niin ettei kumpikaan maksa "kaikkea" vaan olisi suht reilua. Voidaan myös maksaa toistemme omia ostoksia ristiin. Tällä hetkellä minulla on käyttöoikeus miehen tiliin ja maksan hänen tililtä välillä laskuja, kun hän joutuu olemaan toisinaan sairaalassa pitkiäkin aikoja.
 
Meillä on omat tilit, mutta tuloihin nähden maksetaan molemmat saman verran. Itse olen tällä hetkellä äitiyslomalla ja minä huolehdin pääsääntöisesti meidän ruokaostokset. Ostan myös meidän lapsille lähes kaikki vaatteet, toki lasten isovanhemmat avustaa kalliimmissa hankinnoissa. Osallistun toki yhteisen asuntolainan lyhennykseen, josta maksan puolet. Mies taas maksaa suurimman osan muista laskuista, sillä hänellä on paljon isommat tulot mitä itselläni. Ja jos hankimme jotain kalliimpaa, niin ne maksetaan yhdessä kuten nyt mies maksoi meidän uuden ruokailuryhmän, mutta minä maksan lapsen turvaistuimen. :)
 
Ei mene tasan... mies hoitaa suuremman osan asumismenoista, vakuutukset, sähkö jne mä hoidan suurimman osan ruoka ostoksista ja lapsiin liittyvistä maksuista! Mies siis maksaa rahallisesti isomman summan, näin ainakin niin kauan ku oon lasten kaa kotona:) asia sit toinen kun palaan työelämään, sitten voin itsekin osallistua isommin menoihin:wink
 
Meillä menot jakautuu aika tasan. Mies maksaa asuntolainan lyhennyksen, lämmitysöljyn, moottoripyörän kustannukset ja omat bensansa. Mä maksan oikeestaan kaiken muun. Välillä mies käy kaupassa pikkuostokset hakemassa. Ja minä siis tällä hetkellä hoitovapaalla ja mies osittaisella hoitovapaalla tekee 30h/vko.
 
Meillä on yhteiset tilit, yhteinen asuntolaina ja yhteiset lapset. Tililtä maksetaan ensin asumismenot, lainat ja laskut, sen jälkeen ruuat ja muut pakolliset kulut, lasten hankinnat, omat hankinnat ja jos jotain jää, voidaan käyttää omiin menoihin tarpeiden mukaan. Mies tienaa kotiäitiä enemmän, joten talous on hänen harteillaan tällä hetkellä. Samaan konkurssiin tässä kuitenkin perheenä mennään. :)
 
Omat tilit mutta yhteiset rahat. Oma tili jos tyhjenee niin miehen lompakko on taskussa :D Mies hoitaa kaikki laskut ja säästöön laitetaan lapsilisät ja edellisen suhteen elatusmaksut. Samassa veneessä ollaan ja sit kun itse oon takas töissä niin minun palkasta menee hoitomaksut ja ruuat. :) Näin on hyvä. Nyt mä hoidan kodin ja iskä hoitaa kotiin hilloa. :D
 
Omat käyttötilit meillä on mutta myös yhteinen josta maksetaan ruokaostokset ja esim. sähkölaskut. Laitetaan sinne tilille siis kuukausittain sama summa. Yhteinen asuntolaina on mutta tällä hetkellä vain mies töissäkäyvänä lyhentää sitä. Me säästettiin sinne asuntolainatilille jo ennen lapsen syntymää hiukan rahaa joten tavallaan maksan silti asumisesta noiden säästöjen muodossa. Niin ja lapsilisä menee sinne tilille myös.
 
Ollaan naimisissa ja meillä on häiden jälkeen avattu yhteinen tili. Ei ajatella rahoja sun ja mun rahoina, vaan meidän perheen yhteisinä rahoina. Kaikki menot tietty maksetaan tuolta yhteiseltä tililtä. Ollaan aika harkitsevia rahankäyttäjiä molemmat, isommista hankinnoista neuvotellaan aina. Toimii meillä.
 
Omat käyttötilit meillä on mutta myös yhteinen josta maksetaan ruokaostokset ja esim. sähkölaskut. Laitetaan sinne tilille siis kuukausittain sama summa. Niin ja lapsilisä menee sinne tilille myös.

Sama täällä :) Miehellä tulot on huomattavasti suuremmat kuin minulla kotona olevalla, joten henkilökohtaisiin menoihin minulla on varaa paaljon vähemmän, mutta onneksi niitä menoja ei paljoa olekaan.. Ja lapsen isommat hankinnat, kuten kohta isompi sänky, yleensä sitten mies maksaa.. Asuntolainaa lyhennetään sama summa kumpikin omilta tileiltämme.
 
Meillä on kaikki tilit yhteisiä, näitä useampi sijoitusten hajauttamista varten. Molempien palkat menevät päätilille, josta jaetaan eri pankkien sijoitustileille ja maksetaan pakolliset menot. Meillä tuo sijoittaminen on vähän niin kuin yhteinen harrastus, toki myös säästömuoto omalla tavallaan. Yhteinen tili ja yhteiset rahat ovat olleet jo niin pitkään, että tuntuu todella kaukaiselta ajatella "sinun ja minun rahoja".

Isommista hankinnoista vähän jutellaan, kuten uuden auton ostamisesta. Tai jostain isommasta sijoituksesta, josta pitäisi miettiä verojen maksut ynnä muuta. Pienemmät ostokset tulevat ja menevät, ei tule seurailtua niitä.
 
Meillä menee palkat samalle yhteiselle tilille, sieltä osa lainanhoitotilille. Kaikki ostokset ja laskut samalta yhteiseltä tililtä. Kummallakin on vanhat omat tilit, johon on on voinut kertyä jonkin verran pesämunaa ennen parisuhdetta tai muuta rahaa. Meillä on ollut koko ajan (15 v.) suunnilleen samankokoinen palkka. Jos tulis tiukka paikka kaivan kyllä omaa sukanvartta perheen hyväksi tottakai, mutta turvallisuutta lisää pieni takatasku.
Säästöjä meille ei kerry, lapsettomuushoitoihin on mennyt kymmeniä tuhansia. Nyt kun lopulta on tyttö, niin kulut kasvaa vastaavasti lapsen kasvaessa :wink
 
Meillä menee ihan sen mukaan, kuka tienaa sillä hetkellä paremmin. Puoliso on ollut kuluneen vuoden lapsen kanssa kotona, joten minä olen hoitanut suurimmat menoerät kuten asumiseen liittyvät ja suuremman osan ruokakuluista + lapsen hankinnat. Säästöjä ei ole, sillä tässä taloudellisessa tilanteessa kaikki joka tulee, menee. Pärjätään kuitenkin, ja isompia hankintoja varten täytyy säästää pidempään ja harkita mitä ostetaan.
 
Meillä on yhteinen taloustili, jonne kumpikin laittaa tietyn prosenttiosuuden nettotuloistaan. Tällä hetkellä summa on melko sama, hieman kuukaudesta riippuen. Tältä tililtä maksetaan kaikki yhteiset menot ja yleensä riittää myös hankintoihin. Jos on joku isompi hankinta niin jutellaan, paljonko siihen on varaa kummallakin pistää. Meillä ei siis vielä ole lapsia (esikoinen tulossa), mutta olemme puhuneet, että tulojen tippuessakin jaetaan kulut suhteessa tuloihin, ja jos elintaso miehen mielestä laskee liikaa minun ollessa äitiyslomalla, niin hän panostaa enemmän. (Ja toki päinvastoin jos/kun hän on kotona.) Hänelle on tärkeää, että kotona olijan ei tarvitse käyttää säästöjään lapsen hoitamiseen ja että pystyy jotain pientä laittamaan sukan varteen (mieheni on kiinnostunut taloudesta ja pitää puolisoiden taloudellista itsenäisyyttä tärkeänä, että kumpikaan ei joudu pulaan jos tulee ero tai tapahtuu jotain).
 
Meillä on kans yhteinen tili, mihin pistetään molemmat rahaa ja sitä käytetään sit esim. Ruokaostoksiin tms. Yhteisiin menoihin. Meil on suht samat tulot nii maksetaan sama summa molemmat. Sit on omat tilit ja omat menot. Muuten pyritään maksaa kaikki puoliks, ei pidetä kirjaa kylläkään. Ja esim. Kun olin kotona niin puoliso makso enemmi laskuja ja joskus kun hän oli lomautettuna minä makselin enemmi.
 
Meillä on yhteinen taloudenhoitotili ja kummallakin omia tilejä. Taloudenhoitotililtä lyhennetään asuntolaina ja asumiseen liittyvät kuluja, ja kumpikin laittaa sinne saman verran. Talo on aika tarkkaan maksettu puoleksi. Nyt olen kotiäitinä miehen käydessä töissä, niin muut kulut on jaettu enemmän tulojen mukaan; mies maksaa ruokaostokset, joita muuten kertyy! Minä hommailen sitten lapsille vaatteita ja tavaroita, siihen kun tarvitsee enemmän ajatusta matkaan, ennakointia ja tavaramäärän hallintaa. Kummallakin on sitten tietty pieni harrastusbudjetti, jonka puitteissa toisella ei ole nokankoputtamista et mihin se raha menee. Lopultahan tuolla kulujen jakamisella ei ole väliä, kun ollaan naimisissa oltu jo pidemmän aikaa. Juridisestihan katsottuna kertyvä omaisuus on joka tapauksessa yhteistä ja yhteisellä sopimuksella olen kotiäidiksi jäänyt.
 
Meillä on toistaiseksi omat osoitteet ja niiden kulut. Myös omat rahat, omaisuudet (autot) ja velat sekä yhteinen tuleva lapsi.
(Hänellä noin 6xvuosinettotulot mun tuloihin verraten, ja myös 25x netto-omaisuus, jota nuukana haluaa kaikin keinoin varjella ja myös isommaksi kasvattaa.)

Lapsen isänä hän on luvannut maksaa kaikki lapsesta aiheutuvat suorat kustannukset, tilasi mm minulle nyt raskausajan vitamiinit verkkoapteekin kautta mun asuntoon toimitettuna. Miniasa on mun lääke, ei osallistu. Mihinkään äitiysvaatehankintoihin, mun gyne / hammashoito yms kuluihin ei osallistu. Vauvauinti ja vauvamuskarin osalta luvannut maksaa aikanaan vauvan osuudet... kun se mun osuus on mun harrastusta. Turvakaukalon maksaa, ei mun auton telakkaa, kun joutuu hankkimaan ehkä sen myös omaansa. Sairaalaskun synnytyksen ja sen jälk osalta laskut maksaa, ei synnytystä edeltäviä laskuja (johtuvat aina syystä tai toisesta kuulemma äidin heikkoudesta) tai koirani hoitoa ko ajoilta (mun harrastus).
Nuuka kun on niin vauvalangat maksoi, vaan ei neulepuikkoja (mun harrastus välineitä).
Jos muutan hänen luokseen niin hoitaisi kaiken asumiseen liittyvän, vauvan tarvikkeet vaan ei mun ruokia tai tavaroiden varastointia Suomessa. Tilaa siellä hänen ulkomaan nyky työsuhdeasunnossaan on mun vaatteille, hammasharjalle ja hiustenkuivaajalle, mutta vuokrasopimuksessa on koirakielto. Talo on savuton ja kaikki lemmikit kiellettyjä.
Toisaalta olen tiennyt nämä asiat jo ennen raskautta, ja olen tottunut hoitamaan omat laskuni. Mitään elareita ei aio ikinä riitelemättä maksaa, koska voin muuttaa hänen luokseen tai antaa lapsen hänen huollettavakseen. Lapsen päivähoidon maksaa heti kun menen takaisin töihin... että meillä on selkeää ja jopa vanhanaikaisen sovinistista, sillä yhteiset ravintolaskut hän maksaa aina.
 
Meillä on yhteinen taloustili, josta maksetaan kaikki asumiseen liittyvä ja ruokaostokset (molemmilla kortti tilille). Mä maksan isompipalkkaisena n. 2/3 osaa ja mies n. 1/3 osan, laitetaan joka kuukausi yhteisesti sovittu summa yhteiselle tilille. Isompi osuus mulla myös siitä syystä, että mulla ennestään kaksi lasta vuoroviikoin meillä, joiden takia joudutaan asumaan näin isossa asunnossa ja haluan heidän takiaan maksaa myös suuremman osan ruokaostoksista. Vauvatarvikkeet ym. ollaan ostettu puoliksi. Nyt kun jään äitiyslomalle mun tulot luonnollisesti tippuu ja mies osallistuu yhteisiin kuluihin enemmän. Yhteisen tilin lisäksi molemmilla on omat tilit ja kumpikin saa tuhlata/säästää sitten omat rahansa, miten haluaa.
 
Myös meillä on yhteinen taloustili, josta maksetaan kaikki ruokaostokset, hankinnat, lyhennetään lainaa jne. Lisäksi on yhteinen säästötili, josta maksetaan, kun tulee suurempia kuluja taloon tms. liittyen. Lisäksi molemmilla on omat tilit, joista maksetaan omat menot, kuten harrastukset jne.

Taloustilille molemmat laittavat tietyn prosenttiosuuden tuloistaan (80-100 %) riippuen miten paljon kuluja on tiedossa. Esim. nyt sähkölaskujen noustessa talvikaudella prosenttiosuus tulee varmasti olemaan 100%.

Mun vanhempainvapaan ja miehen isyys- ja hoitovapaan aikana kaikki tulot menivät yhteiselle taloustilille ja kumpikin minimoi ns. omat hankintansa.
 
Takaisin
Top