MENKAT %*#&@!!!

Miramaria

Tietävä tietäjä
Meneekö muillakin vatsa löysälle menkkojen aikaan? Pitää puolen tunnin välein kipaista toimistolta vessaan. Vaikka ei sillä, että näiltä muilta menkkavaivoilta saisi keskityttyä töiden tekoon. Eikä mukana tietenkään ole särkylääkkeitä. :angry4

Jomottaa! Vatsa on sekaisin! Huono olo! SATTUU!! Voi jumalauta sanon minä! :smiley-angry017
 
Ei noin pahasti, mutta ihan selkeä vaikutus niillä on vatsan toimintaan. Ihan eri vatsa kuukautisten aikana ja niiden ulkopuolella.
 
Mulla menee vatsa kans sekaisin parina ekana päivänä, on myös pää kipeä. Noista tietääkin että menkat on alkamassa.
 
Juu vatsa löysällä ekana päivänä, tekisi mieli istua koko vuorokausi vaan putkeen vessassa. Tuntuu houkuttelevammalta vaihtoehdolta sen rinnalla että vatsalihakset huutaa hoosiannaa pidättelystä ja juoksen koko päivän tunnin välein vessassa vaihtamassa tamponia ja kärsimässä.

Ja ne järkyttävän lamauttavat kivut. Pistää toisinaan isonkin tytön itkemään kun ei pääse edes sängystä ylös ilman kunnon droppausta. En pystyis kuvittelemaan elämää ennen särkylääkkeitä, kun niidenkin kanssa viikko kuukaudesta on yhtä he**ettiä. Kivuista ja vatsa- ja sälkäkrampeista johtuen oksentelenkin pahimpina kuukausina..

En ymmärrä mistä joku en keksiny että jos on runsaat menkat on ne silloin myös lyhyemmät?! T. yks joka pahimmillaan vaihtaa tamponin max 2h välein ensimmäiset 4 päivää ja loput 5pv vuotaa "normaalisti" eli 4h vaihtovälillä...
Luojan kiitos joku on keksiny kuukupin, eihän tollasen rääkin jälkeen pystynyt edes kävelemään kunnolla kun oli limakalvot niin kovilla tamponien takia.

Vihaan vihaan ja vihaan :D
 
Juu, ainakin ennen raskautta vatsa meni löysälle ja vuodin kuin seula vielä siihen kaupanpäällisiksi :meh: Jännityksellä odotan, että millaisiksi kuukautiseni ovat muotoutuneet raskauden myötä... onneksi eivät vielä ole alkaneet!
 
Mie oon ollu viime oviksesta asti (3vk) todellinen pizzanaama, vaikkei edes teini-iässä ollut ku pari hassua näppyä silloin tällöin ja nykyään oviksen ajankohdan tunnistaa yhdestä naamaan kohoavasta näpystä. Mut nyt tässä lärvissä on jo ruuhka :D
Naiseus❤
 
mä kärsin itse runsaista menkoista ja menkkaoireet näkyy nykyään alkavan viikkoa ennen menkkojen alkua :BangHead su alkoi turvotus, ummetus ja sitä kautta v..utus, joka jatkuu ja jatkuu menkkojen n. tokaan päivään asti. ekat kolme päivää vuodan ku seula, seuraavat 2 päivää tulee vähemmän mut kuitenki sellasia "kostovuotoja" et lurahtaa kerralla enempi ja vikana päivänä tai kahtena tuhrua mut vaatii silti joku lappu olla housuissa. ekat 3-4 päivää käytän kuukuppia+varmistussidettä, sen jälkeen en saa sitä kunnolla paikoilleen ja käytänki jotain kunnon sidettä ja vikoina päivinä pikkuhousunsuojaa.

raskauksien jälkeen mulla on menkkojen ekana kahtena päivänä liitoskiputyyppistä nivuskipua, joka hellittää kyllä särkylääkkeellä ja liikuntaki auttaa siihen, mut paikoillaan seisoskelu pahentaa.

eli paskaa on mullaki menkka-aikana ja kuukuppi on kyl pelastus! paitsi et valitanpa vielä et vähänkö alwaysit haisee nykyään kauhealle! mulla on migreenitaipumusta ja voimakkaat hajut laukaisee sen, joten ennen niin luotettavat alwaysit jää kaupan hyllyyn ku joudun ostamaan jotain muita merkkejä:sorry:
 
Della, kuullostaa kamalalta kun kivut alkavat jo noin ajoissa! :sad001
Ja siis noi kostovuodot, argh! Onneks kuukupilla ei huomaa niitä sillain, mutta kaikilla muilla suojilla kastuu housut..
Mie en pysty kunnolla sidettä käyttämään ts. nivuset lähes verillä jos käyttää parikin päivää putkeen sidettä. Alwaysiin olen myös aina turvautunut, tuntuu olevan kaikista mukavimman tuntunen niistä epämukavista siteistä :D
 
joo, mulla on endometrioosi, joskin se on rauhoittunut paljon jo ekan raskauden jälkeen. endon riehuessa pahimmillaan olin jatkuvasti kipeä (en muista oliko oviskin kipeä) ja kivut tosiaan alkoivat hyvinkin viikkoa ennen menkkoja. raskaus rauhoitti endoa ja raskauksien välissä menkkakrampit ja -kivut alkoi vain muutama päivä ennen menkkojen alkua, tosin nyt näyttää uhkaavasti siltä, et endo on voinut aktivoitua uudelleen ja siksi noin aikaisin kivut.

eilen koin taas järkytyksiä, kun pitkin päivää tuli vaaleanpunaista limaa ja pikkuisen vertakin pyyhkäistessä, mut yöllä ei tullut kuppiin mitään eikä tänään ole tullut muuta kuin valkovuotoa, tämä liittyy siis siihen, että mulla on edellisen raskauden jälkeen ollut aika säännöllinen kierto 27-28 päivää, joskin yksi kierto jäi aika lyhyeksi 23 päivään, mut siihen vaikutti kova stressi. nyt tietenkin eilen säikähdin et nytkö ne taas alkaa "liian aikaisin" (nyt kp 24 menossa) mut ei näköjään sittenkään vielä.
 
Huhhuh toivottavasti endo pysyisi aisoissaan, kuullostaa niin kamalalta. En pysty edes ajattelemaan kipujen alkavan viikkoa ennen vuotoa, aivan järkyttävää ja piinaavaa odottelua taatusti.
Toivottavasti kierto pysyisi myös säännöllisenä, kuullostaa vähän lyhyeltäkin tuo 23pv. Eikös endo saattanut tehdäkin vähän epäsäännöllistä kiertoa vai muistanko aivan väärin? Toivon siis että endo ei pääse hurjistumaan siellä!

Kyllä miulle riittää oikein mainiosti tämä reilun viikon kärsimys kerrallaan, kun onneksi kivut alkavat vasta päivää-paria ennen vuotoa..
 
mulla oli ennen ekaa laparoskopiaa (tähystysleikkausta, jolla poistettiin endopesäkkeitä) tosi epäsäännölliset menkat mut sen jälkeen ne on olleet aika tarkalleen 28 päivää.. edes toinen laparoskopia tai raskaudetkaan ei muuttaneet kierron pituutta. mulla noiden laparoskopioiden väli oli 1,5 vuotta eikä endon riehaantumisella ollut kierron pituuteen vaikutusta, mut mistäpä sitä kyl ikinä tietää..
 
Della, huhhuh onneksi kuitenkin pääsit laparoskopiaan, helpottuiko kivut/vuoto sen avulla?
 
helpottui kyllä ja nää nykyiset kivut on aika inhimilliset verrattuna niihin mitä silloin oli. nykyään selviän panadol 500mg ja burana 600mg, yleensä otan coctailina mut joskus vain toista. silloin ennen imuroin panadol forte 1000mg maksimimäärän päivässä ja buranaa myös ja siltikin kivut puski läpi. mullehan tehtiin tosiaan kaksi laparoa eka v. 2008 ja toinen v. 2010 ja sit toisen laparon jälkeen meni 10kk kun aloin odottamaan esikoista. eka laparo lopetti karmeet kivut, mulla oli kuulemma kananmunankokoinen endometriooma oikeassa munasarjassa ja tein jokaisten menkkojen alla ja aikana kuolemaa, kunnes pääsin laparoon ja elämä helpottui. ennen tokaa aloin taas saamaan kipukramppeja menkkojen aikaan ja kerran makasin töissä kaksin kerroin. sillä kerralla pääsin nopeasti naistentauteihin, kun oli jo valmiiksi endodiagnoosi ja kuukaudessa leikkauspöydälle ja taas oli elämä helpompaa. sit tuliki lapset ja endo rauhoittui, onneksi!

varasin muuten tänään ajan endospesialistille yksityiselle lääkäriasemalle :) aika on vasta joulukuussa, mutta haluan tsekkauttaa tilanteen, koska noita outoja kipuja on edelleen, vaikkei ne mun toimintakykyyn juuri vaikutakaan. noiden outojen kipujen vuoksi mä silloin laparojen välissäkin tajusin hakeutua lääkäriin.
 
Tuttua kyllä, vatsa oli löysällä myös koko ekan raskauden ja nyt myös toisen raskauden aikana :D Että 9kk vessassa ramppaamista ykkös ja kakkos hädällä, ihanaa!
 
Della, hyvä ett laparoista oli noin paljon apua! :)
Kuullostaa kyllä nuo lääkemäärät valitettavan tutuilta, miekin jouduin vetämään pahimmissa kivuissani sen 6kpl 600 tai 800mg buranaa ja siihen lisäks maksimi määrä panadolia, enkä siltikään kävelly kunnolla tai istunu. Alapää tuntui ku olis kirveellä hakattu, ainoastaan makaamaan pystyi kunnolla, vaikkei sekään hyvältä tuntunu.
Nyt luojan kiitos on kivut hellittänyt jonkun verran, toivottavasti myös pysyvät tällässinä siedettävinä!
Miut kun ultrattiin niin ei näkynyt viitteitä endoon, eli joku muu aiheutti kivut ja kouristukset. Ellei endo voi itsestään parantua? :eek:

Oli hyvin ärsyttävää silloin lapsena 11v-> oon kärsiny ja valittanu kouluterkoille, -lääkäreille, terveyskeskuksessa ja kaikkialla etten pysty elämään normaalia elämää menkkojen kanssa, niin nää tyrkyttää vaan uusia pillereitä aina! Kerroin ett oon sellasissa lääkehuuruissa ett maha menee jo sekasin niistä määristä, niin vastaus on ett "kokeilepa näitä pillereitä, kyllä ne kivut ajan kanssa helpottavat". Jep, nyt 10v myöhemmin helpotti ainakin toistaseksi, toivottavasti lopullisesti.
Sain siis ammattilaisilta käsityksen, ettei mitään ole tehtävissä kivuille jotka estävät koulussa ja työssä käymisen ja normaalin elämän. Olin hyvin pettyny ja epäuskonen. Nyt epäilen etteivät he uskoneet että kivut todella olivat niin kovat.
Miulla siis on aika korkea kipukynnys oikeasti.

Nyt viimeset puolisen vuotta on kyllä ollut aivan huippua kun pystyy menkoista huolimatta kävelemään ja ISTUMAAN! :)
 
toihan se just on, kun endo ei välttämättä näyttäydy ultrassa eikä edes magneetissa, jollei pesäkkeet ole isoja. mulla endoa on ollu lähinnä munasarjoissa ja kohdun pinnalla. varman diagnoosin voi saada vain tähystysleikkauksella, jossa ei näy välttämättä kaikki pesäkkeet. en tiedä, voiko endo parantua itsestään, sen syntymekanismihan on tuntematon. osalla endoa sairastavista raskaus ja imetys "kuivattaa" endoa, osalla ei ole mitään vaikutusta. hormoneillahan sitä enimmäkseen hoidetaan, mutta jollei ole hormoneja käytössä, joutuu kärsimään seurauksista ja imuroimaan kipulääkkeitä.

mä tiedän ton tunteen, kun missään ei oteta vakavasti! mä kävin lukioikäisenä valittamassa terkkarille runsasta menkkavuotoa (mikään side ei pitänyt, tuli ohi- ja läpivuotoja, hyytymiä ja hoipuin jatkuvasti anemian partaalla) ja epäsäännöllisiä kuukautisia. oli kuulemma normaalia, että joillakin vain on tollaset kuukautiset. sain varmaan olla onnellinen, kun silloin ei vielä ollut kivut kuvioissa, mutta jatkuva hirveän isojen suojien käyttö ja epätietoisuus siitä, milloin menkat alkaa oli kyllä rasittavaa! vuodanhan mä edelleen ja paljon ekoina päivinä, mutta onneksi on kuukuppi ja sen kans side. mä uskon silti voivani ihan hyvin, koska olen toimintakykyinen ja pystyn harrastamaan liikuntaa kivuista huolimatta. silloin ennen en voinut kuvitellakaan, ainakaan menkka-aikaan, tärinäkipujen vuoksi.
 
enpäs tiennytkään ettei endo välttämättä ultrassa näy. Uskoin vaan että omat kivut ja runsastakin runsaampi vuoto johtuu jostakin muusta. Kysyin äidiltänikin onko hänellä runsaat, pitkät ja kivuliaat menkat mutta hänellä menkat kestää 2pv ja melkein pikkuhousunsuojalla pärjäisi eikä ikinä ole ollut kipujakaan. Epäilin nimittäin että voisi olla perimässä jotain, mutta en sitten tiedä. Kaikeksi onneksi kuitenkin kivut ovat helpottaneet nyt viimeaikoina! No kaipa tämäkin joskus sitten selviää jos ei kivut ole jäänyt lopullisesti historiaan, mitä tietysti eniten toivon.
Mullakin oli ennen pillereitä ja rengasta todella epäsäännölliset menkat ja oli kamalaa välillä kulkea 2kk side taskussa ja pikkuhousunsuoja housuissa ja joka välissä käydä vessassa.Nykyään on säännöllisen epäsäännölliset, eli aina tulee. Kierto vaihtelee 28-37 päivän välillä, mutta onneksi yleensä sentään 28-33pv, ei tarvitse niin kauaa varautua kuukupilla

Kiitos kattavasta infosta Della :)
 
Mä jouduin aina teininä olemaan pari ekaa päivää kotona kun niin teki kipeää. Kerran oli liikunta tunti ekana tuntina ha enkä saanutkaan poissaolo lupaa kun "on sanottu että liikunta vähentää kipuja" ja paskat! Maha kippurassa jouduin juoksemaan. Nyt ärsyttää kun sai olla 9kk ilman menkkoja niin sitten todellakin kuukausi synnytyksestä mulla on ekat menkat. Onni siinä että ne ei ollut kipeät mutta kyllä ketuttaa kun kuulee että ei ne tule heti vaan voi mennä 6-8 kuukauttakin..mun tuurilla ei.
 
Takaisin
Top