Melkein vegaani ja raskaus

Pranametri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tervehdys,
Olen ensimmäistäni odottava rv7+6 ja kiinnostaisi kuulla vegaanien raskausajasta. Käytän itse kananmunia muuten kasvisruokavaliossani. Olen yhden "kauhujutun" jo kuullut: Vegaaniäiti oli juonut soijamaitoa niin paljon (soijassa on kasviestrogeenia) että syntyneellä poikavauvalla oli muutoksia genitaalialueella, joita piti myöhemmin korjailla leikkauksella. Onko kukaan kuullut vastaavaa tai olisiko jotain rauhoittavampia kokemuksia jakaa? Otan kyllä vitamiinini nyt raskauden aikana varmuuden vuoksi ettei B-vitamiineista tulisi puutetta.
 
Moni tuntemani vegaani tai vegetaristi on ruvennut suosiolla syömään lihaa raskauden aikana vaikka heitä se on kauhistuttanut. Soijamaidon vaikutuksista en tiedä, mutta eiköhän varmaan neuvolasta voisi saada tarkempia ohjeita mitä syödä ja mitä ei jos tahdot vegaaniutta jatkaa...
 
Tulipahan otettua itse sitten selvää :)
Noita mutu-juttuja kun kuulee, mutta tietoa ei. Eli jos nyt joku muukin on kiinnostunut asiasta, niin mm vegaaniliiton nettisivuilla oli asiallista ja kiihkotonta tietoa. Sieltä löytyi jopa päivittäinen tarve eri vitamiineille ja ravintoaineille. Ei ole mitään syytä alkaa syödä lihaa vain siksi että on raskaana. Se ei itselläni mikään vaihtoehto olekaan. Kun katsoo mitä syö ja syö tarpeeksi, saa vauva hyvän alun elämälleen ja äiti hyvän raskauden. Vegaaniäideillä on todettu jopa vähemmän raskausmyrkytyksiä, kuin lihaa syövillä. Syytä tähän ei tunneta. No, anyway. Oli äiti sitten sekasyöjä tai mikä syöjä vain, tärkeintä on pitää huoli omalla tavallaan terveydestään niin raskauden aikana kuin muulloinkin :)
 
Vielä lisäys edelliseen..
Neuvolakäynti takana ja täti ei ollut millänsäkään ruokavaliostani, hän hankkii tietonsa samasta osoitteesta kuin minä. Että näillä eväillä mennään [:)]
 
Korento..
Miksi kasvissyöjä alkaa syömään lihaa raskauden takia?
Raskaus ei ole sairaus.

Kasvisruokavalio on hyvä raskauden aikana, kuhan saa tarvittavat aineet.
Kuinka moni sekasyöjä kiinnittää siihen huomiota?.
Tottahan se on ettei lapsi kasva kunnolla valmis ruuilla, ja nakeilla.
Suurin osa kasvissyöjistä valmistaa ruuat itse ja saa näin parhaat vitamiinit irti vihanneksista.
 
Pranametri


Käytät siis munia? käytätkö maitotuotteita?.
Maitotuotteista saa hyviä proteiineja. :)
 
Olen ollut Kasvissyöjä jo 18 vuotta. Syön munia ja maitotuotteita. Minulla on 3 tervettä poikaa (14,11,6v). Kaikki ovat kasvaneet hyvin, ovat terveitä, eikä kellään ole minkäänlaista allergiaa. Tämän neljännenkin raskauden aikana olen edelleen vege.  Aika käsittämättömiä tuollaiset jutut, että lihansyönti olisi jotenkin erityisen hyväksi.
 
Itse en syö juuri ollenkaan valmisruokia, vaan teen lähes kaiken itse, mitä nyt joitain himoja esim. sipseihin on havaittavissa. En normaalisti syö niitä lainkaan. Toki syön vitamiinilisiä varsinkin talven aikana, vaikken olisikaan raskaana (multivita, kalkki, rauta).
 
Tervepä teille!

Siitä on jo monta viikkoa kun nämä jutut ajatteluttivat ja kuten tuosta tikkeristä näkee, on raskaus jo paljon pidemmällä. Vauva on kasvanut reippaasti ja RU:ssa oli jopa viikkojaan suurempi, joten kaiken tarvitsemansa on saanut [:)]
Ennakkoluuloihin kasvissyönnin suhteen joutuu joskus törmäämään. Joskus reilu selostus auttaa hälventämään luuloja ja joskus on ihan sama mitä sanoo jos kuulija ei ole vastaanottavainen vaan pitää kiinni käsityksistään.
Olen itse ollut kasvissyöjä jo 19 vuotta ja miehenikin jo kymmenisen vuotta, joten eiköhän se nyt ole nähty että näinkin elää oikein hyvissä voimissa.

Kiitos Minttumaaria kokemuksestasi.

Jaica, minä en käytä maitotuotteita, eivät vain sovi. Syynä sekä paha laktoosi-intoleranssi että eettiset perusteet. Mieheni käyttää maitotuotteita, joten lapsukaisemme tulee niitä myös aikanaan saamaan.

Olen kanssanne samaa mieltä siitä, että ns. normisekasyöjän ruokavalio on helposti paljon köyhempi ja yksipuolisempi kuin asiaan paneutuneen kasvissyöjän. Myös epäterveellisiä valmisruokia on paljon suurempi valikoima olemassa sekasyöjälle. Meillä valmistetaan itse kaikki ruoka ja pidän sitä jo arvokkaana asiana lapsen kannaltakin ajateltuna. Tuolloin aivan raskauden alussa tuli pohtineeksi kaikenlaista, mutta eiköhän me selvitä [:)]
Yksi tympein juttu pitää kertoa vielä ennakkokäsityksistä. Mieheni äiti oli kysynyt mieheltäni raskaudesta kuultuaan, että koskas te alatte sitten syömään lihaa? Mieheni sisko aviopuolisoineen oli ottanut lihan takaisin tultuaan raskaaksi, joten tämä äiti oletti että me teemme niin myös. Juupa juu.

Onnellista odotusta teillekin <3
 
Minultakin on moni kysynyt, että joko olet alkanut syömään lihaa?
Eeen ymmärrä.. noh mutta jokainen tyylillään.

Pranametri
Onko lapsestanne tulossa kasvisyöjä?
 
Hei Jaica

Tietenkin lapsemme syö sitä mitä mekin [:)] Mites muuten. Toivon vain, että siinä vaiheessa kun hänellä koittaa aika mennä kouluun, on myös siellä tarjolla hyvää kasvisruokaa. Laatu ja monipuolisuus vaihtelevat mellkoisesti riippuen keittiöväen ammattitaidosta ja paneutumisesta asiaan. Se kun ei oikeasti riitä, että jätetään vain liha pois, kuten tuntuu joidenkin kasvissyönnin ymmärtävän. Tulee ajateltua aika pitkälle eteenpäon näitäkin juttuja [:D]
 
Mä en oikeesti sais tänne enää kirjoitella, kun en ihan oikea kasvissyöjä enää edes ole (olin 12 vuotta kasvissyöjä, mutta otin pari vuotta sitten kalan takaisin ruokavaliooni), mutta olen aiheesta kuitenkin edelleen kiinnostunut.

Tuli vaan mieleeni, että onko täällä muita, jotka eivät syö punaista lihaa, tai kanaa, mutta joiden partneri kuitenkin näitä syö? Meillä on tämä tilanne, ja mies jotenkin olettaa, että lapsenkin tulevaisuudessa tulisi syödä lihaa. Mulla on tosi sekavat tunteet tästä (kärsin välillä suunnattomista omantunnontuskista kalaakin syödessäni), enkä tiedä miten tähän tulisi suhtautua. Kenelläkään ajatuksia/mielipiteitä tästä aiheesta?
 
Ailime: Minä siis olen kasvissyöjä, mieheni ja kolme lastani sekasyöjiä ja myös tämä neljäs vekkuli tulee syömään lihaa. Itse en koe omantunnon tuskia siitä, että lapseni syövät lihaa. Omat syyni kasvissyönnille on sekä eettiset, että se, etten vain pidä lihasta ja siitä tulee ähky olo.
 
Mieheni ja lapseni syövät töissä / koulussa lihaa. kotona tehdään aika usein kasvisruokaa, mutta myös liharuokia. Tämä toimii meillä hyvin. Kun teemme aika usein sekä liha- että kasvisruoan, niin lapset aika usein kuitenkin syövät sen kasvisvaihtoehdon.   Näin koen antavani lapsilleni mahdollisuuden valita ja maistella eri ruokia.
 
 
 
Kiitti, Minttumaaria, kun vastasit!

Tuota mäkin olen toisaalta miettinyt, että jos lapsi on sekasyöjä, mutta hänelle kuitenkin tarjotaan monenlaista ruokaa mahdollisuuksien mukaan, niin eiköhän se ole ihan ok. Onneksi mieskin nykyään syö myös kasvisruokia (ja ylipäätään muutakin kuin lihaa ja riisiä, kuten tilanne oli suhteemme alussa), joten hänkin voi antaa tervellisen syönnin mallia lapselle.
 
Moikka

Piti tulla kommentoimaan kanssa tuota Ailimen tilannetta. Minä muuten sain Minttumaaria aikaisemmasta viestistäsi käsityksen että perheenne lapset ovat myös kasvissyöjiä.
Meidän pikkuperheessämme mieheni käyttää maitotuotteita ja syö satunnaisesti kalaa kodin ulkopuolella. Lapsemme saa syödä sitä mitä isänsäkin. Jos lapsi isompana haluaa itse kodin ulkopuolella maistaa lihaa, niin sen hänelle suon. Yleensä ei tulla ajatelleeksi, että sekasyönti tai lihan syönti on myös valinta, koska se on se yleisin ruokailumalli meidän yhteiskunnassamme. Minä Ailimen tilanteessa yrittäisin päästä jonkinlaiseen kompromissiin. Olisiko kalassa tarpeeksi jo lihaa lapselle? Lihan syönti kun ei ole mikään itseisarvo minun mielestäni ja itse mietit jopa kalankin syömistä omalla kohdallasi. Jokainen perhe elää toki omalla tyylillään ja tilanne on sovitettava oman perheen tarpeisiin. Varmasti tekin löydätte toimivan, jokaista tyydyttävän ratkaisun [:)]
 
Meidän perheessä  minä olen kasvissyöjä, mieheni sekasyöjä.
Olemme käyneet pitkiä keskusteluja siitä mitä lapsemme syö.
Minun mielestäni lapsemme saa kasvaa kasvisruualla ja alkaa syömään myös lihaa kun ymmärtää mitä se on.
Mieheni mielestä lihan syönnin voisi aloittaa kun sen saa.
Olemme menossa ensikuussa ravintoteradeutille juttelemaan kasvissyöjä lapsen ruoka valiosta, ja mieheni on sitä mieltä että jos saamme tarpeeksi tietoa siitä lapsemme on ainakin ensimmäiset vuodet kasvissyöjä.

Teemme paljon kasvisruokia ja muutaman kerran viikossa mieheni tekee erikseen liharuokaa. Joten ei meillä syöminen ole koskaan ollut vaikeaa sillä syömme pää asiassa samoja ruokia.
Äsken teimme Juustolla täytettyjä soijaleikkeitä ja pinaattiperunamuusia.
Nam nam..
 
Meillä ollaan kanssa lähes vegaaneja (juusto vaan on kompastuskivi!) enkä usko että se mitenkään vaikuttaa.
Minua ei saisi millään syömään lihaa tms. edes raskausaikana, ei vaikka kirveellä uhattaisiin.
Muutenkin...jos teurastamoissa olisi lasiseinät, kaikki olisivat vegejä :)
 
ALKUPERÄINEN: Ailime
Tuli vaan mieleeni, että onko täällä muita, jotka eivät syö punaista lihaa, tai kanaa, mutta joiden partneri kuitenkin näitä syö? Meillä on tämä tilanne, ja mies jotenkin olettaa, että lapsenkin tulevaisuudessa tulisi syödä lihaa. Mulla on tosi sekavat tunteet tästä (kärsin välillä suunnattomista omantunnontuskista kalaakin syödessäni), enkä tiedä miten tähän tulisi suhtautua. Kenelläkään ajatuksia/mielipiteitä tästä aiheesta?


Hei Ailime ja muut!

Lyhyt selostus ruokavaliostani: olen ollut kasvissyöjä n. 13 vuotta... (Vegaani en ole ollut.) Koska olen jo pitkään ollut huolissani ruokavalioni monipuolisuudesta, olen vähitellen lisännyt ruokavaliooni luonnonmukaisesti tuotettuja kananmunia, maitoa ja kalaakin. Viimeisen vuoden aikana olen maistanut pariin otteeseen ihan pieniä määriä riistalihaa ja yllätyksekseni jopa pitänyt sen mausta! (Mielestäni teollisesti tuotettu liha jopa haisee ja näyttää kuvottavalle!) Mieheni on sekaravinnon syöjä; joskus kokkaamme yhdessä kasvisruokaa, joskus teemme lihaisan ja kasvisruuan erikseen. Useimmiten syömme kotiruokaa, mutta kiireessä tulee joskus turvauduttua eineksiinkin.

Valitsen syömiseni pitkälti eettisin perustein, ja haluaisin lapseni kasvavan ihan luontevasti tällaiseen syömiskulttuuriin. Uskoisin, että lapsestamme tulee sekaravinnon syöjä, mutta haluaisin tarjota hänelle mahdollisimman puhtaita ja luonnonmukaisia ruoka-aineita.

Liputan siis monipuolisen, mutta puhtaan ja terveen ruuan puolesta! [:)] Pakko vielä mainita, että minulla ei ole mitään vegaaniruokavaliota vastaan! Itse vain huomaan elimistöni tarvitsevan esimerkiksi yllättävän paljon proteiinia, jota en jotenkin osaa hankkia kylliksi kasviperäisestä ravinnosta...
 
Hienoa että tästä aiheesta on foorumilla keskustelu!

Vau.fi on myös kirjoittanut aiheesta
http://www.vau.fi/Teemat/Teemakategoriat/Raskaus/Kasvisruokavalio-sopii-raskaana-olevalle/

Tämä jo mainittiinkin mutta Vegaaniliiton sivuilla on esitteitä raskauteen ja lapsien kasvissyöntiin liittyen.

Oon ite vegaani ja odotan ekaa lasta. Kävin tänään mittauttamassa mm B12, D ja kalsium -arvoni ja saan tulokset ensi viikolla. Totta kai nyt raskaana miettii vielä tarkemmin että syö ravitsevasti ja monipuolisesti, mutta ei ole kyllä tullut mieleenkään että alkaisin syödä eläintuotteita sen takia! Eihän niiden syöminen ole millään tavalla edellytys millekään. Toki mielestäni jokaisen ruokavalion voi koostaa joko terveellisesti tai epäterveellisesti, eli sikäli mikään dietti ei sinällään takaa terveellistä elämää. Uskon kyllä et yleisesti ottaen kasvissyöjien ruokavalio on myös terveellisempi, esim just noiden myrkkyjen jne suhteen. Tietenkin tärkeimmät syyt mun ja lapsen toisen vanhemman veganismiin ovat eettiset syyt, noi tulee sitten plussana.

Tsemppiä kaikille vegaani- kasvissyöjäodottajille ja voin miellläni vastata omalta osaltani kysymyksiin liittyen veganismiin! =)
 
Takaisin
Top