Matkustelu raskausaikana.

Viikolla 29 tai 30 kiipesin Kilpisjärvellä Saanalle meneviä rappusia noin puoleenväliin. Se kävi kyllä jo ihan urheilusta. Mutta perille ylös asti en uskaltanut. Autossa istuminen pisti kylkeen, mutta muuten Lapin reissu meni ihan hyvin ja jaksoin liikkua aika paljon.
 
Mun serkun häät olis lokakuun loppupuolella Jenkeissä. Kovasti tekisi mieli, ja just alkais mammalomakin sopivasti syyslomaviikolta... Saas nähdä. Aika loppupäähän menisi. Elokuulle oli suunnitteilla työreissu samaan suuntaan. Mun piti mennä ohjaamaan liikuntaa yhdelle suomifestarille, mutta peruin, kun ajattelin, että omasta jaksamisesta ei voi antaa mitään takuita tässä tilassa.
 
Ihmiset reissaavat ihan hirveästi vauvojen kanssa. Jos on vauva, joka ei turhista känise ja nukkuu vaunuissa, niin kaikki sujuu varmasti hyvin! Vielä jos äiti on itsevarma ja ei stressaa turhista, niin kyllähän etelän lämmössä ihanampaa on. Voi syöttää missä vaan, voi vaihtaa vaipan ulkona vaikka vaunuissa yms. Itsestä se on paljon kiinni.
Meillä ei kolmannen kanssa ei olisi vauvana "voinut" lähteä, kun huusi ekat 9kk yötä päivää ja nukkui 40min pätkiä. Myös yöllä :sad001
Silloin oli itsekin niin väsynyt, ettei kaivannut mitään, mikä olisi pistänyt rytmit uusiksi. Hui sitä väsymystä..
Vaunuissa ja rattaissa hän ei viihtynyt hereillä sekuntiakaan. Kantoliinassa viihtyi, mutta liikkeessä piti olla koko ajan. Huh!
Kahden ensimmäisen kanssa olisi voinut reissata vauvana vaikka ties minne :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Eli täytyy sitten käyttää hyväksi se aika, kun vauvalla ei vielä ole sanottavaa siitä, mitä tahtoo tehdä ja nähdä ja kun lapsen ruoka kulkee kätevästi paidan alla mukana! :wink
 
Meillä tarkoituksena lähteä tänä kesänä sille kuulusaille viimeiselle matkalle kaksistaan, ilman huolia :D
Miami Beach.. Mexico... Joku IHANA PARATIISI! Mieskin sanoi ihanasti, ettei kukaan voisi matkaa enempää ansaita. Sitä jaksaa tietysti paremmin kun on mitä odottaa. Ja vielä ehtii suht pienikokoisenakin matkustelemaan ja kirmailemaan rannalla kesällä, heh!
 
Olin viime viikonloppuna Tukholman risteilyllä ja oltiin vielä yksi yö hotellissakin. Kaksi päivää vaellettiin Tukholman katuja ja kun minulla ei tuo kunto ole kummoinen, niin vähän pelotti mitä tapahtuu. Ekana päivänä me käveltiin melkein 12 tuntia ja seuraavana yönä tulikin vähän vuotoa, ihan sellaista ruskeaa, joten en ollut kauhean huolissani. Kävi kuitenkin mielessä, että tuliko nyt rehkittyä liikaa. Heti kotiin päästyäni piti kuunnella dopplerilla vieläkö ääni löytyy - ja löytyihän se :)
 
Mä olin pääsiäisen aikaan (rv 6+) reissussa Etelä-Euroopassa ja muuten meni ihan hyvin, mutta syömiset mietitytti, kun ruokahygieniasta ym. ei ollut aina ihan varmuutta ja välillä oli hankalaa löytää ruokaa, joka maistui. Oon kova reissaamaan ja aiemmin ajattelin, että kyllä raskaanakin voi matkustaa, mutta en kyllä taida nyt varata kesäksi matkaa. Ottaisin siitä vaan turhan stressin.

Te, jotka olette lähdössä reissuun, niin tsekatkaa, mitä teidän matkavakuutukset sanoo raskaana matkustamisesta. Olin edellisen raskauden aikaan lähdössä reissuun, ja silloin kysyin asiaa omasta vakuutusyhtiöstäni (If), niin heillä oli aika tiukat rajoitukset siitä, mitä raskaana olevalle korvataan, jos jotain sattuu. Jäin sellaiseen käsitykseen, että juuri mitään ei korvata, mutta en nyt muista tarkkaan, miten se meni. Ja vakuutuksissa varmasti on eroja.
 
Moi! Matkavakuutuksista tuli mieleen, että onko teillä käsitystä onko jokin sellainen matkavakuutus olemassa joka korvaisi raskauteen liittyviä asioita. Olemme lähdössä Rodokselle viikoilla 13-14 ja juuri katsoin lähitapilan ehdoista, että kaikki raskauteen liittyvä on rajattu matkavakuutuksen ulkopuolelle. Onkohan järkevää hankkia matkaa varten jostain muualta vakuutus jos jotain sattuu...? Ajatuksia?
 
Hipsuvarvas : Tosiaan käy urheilusta! Mä kiipesin Saanalle viime kesänä, enkä ollut raskaana ja silti se otti kyllä tosi koville. Tosin eipä mun kuntokaan nyt mikään erikoisen hyvä ollut, mutta kyllä ne 800 rappusta ja jatkuva ylämäki rankkoja oli ja vielä jos on raskaana! :)
 
Meiänkin ensimmäinen, nyt jonkun verran yli 6kk on niin kiltti, että sopis loistavasti reissukaveriksi. Mummola matkoja pitempiä reissuja ei oo kumminkaan tehty. Miehellä on vielä viikko kesälomaa ennen koulun alkua töitten loputtua niin pitää suunnitella jos silloin lähtisi jossain vähän kauempana käymään :)
 
Mitenhän Saksassa on maidon paströinnin kanssa tilanne? Mietin esim jäätelön syömistä, mikäli hellepäiviä pukkaa.
 
Totta kai pastöroidaan. Mä uskon että juotava lehmänmaito pastöroidaan lähes joka paikassa. Pastörointi takaa maidon säilyvyyden. Raakamaitohan ei säily, kuin pari päivää. En ainakaan koskaan ole kuullut, että raakamaidosta tehtäisiin jäätelöä, jukurttia tms. Ainoastaan juustoja tehdään pastöroimattomasta maidosta. Nämä juustot ovat yleensä näitä "parempia" juustoja, ei mitään perus edameja tai emmentaleja.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Saksassa on varmaan maidot pastöroitu paljon ennen kuin Suomessa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Raskaana ollessa voi lentää ilman lääkärin todistusta viikolle 28. Näin ainakin Finnairilla ja Star Alliancen lennoilla. Kannattaa huomioida matkalle lähtiessä, että matkavakuutus ei yleensä korvaa mitään raskauteen liittyviä ongelmia/hoitoja matkanaikana. Vauvalle (vaikka olisikin vasta puolivälissä tai aiemmin raskaana) pitää ottaa oma matkavakuutus. Näin ainakin neuvottiin Pohjolasta tekemään.

Toivottavasti päästään kaikki reissuun, vauvojen tai masujen kanssa :)
 
Eurooppalainen sairausvakuutuskortti kannattaa hankkia.

Kiitos vinkistä, tilasin sellaisen heti!

Varasin meille hetken mielijohteesta äkkilähdön heinäkuun lopuksi Kreetalle. Nyt on lähdettävä, kun vielä päästään kahdestaan.
 
Täällä yksi raskaana matkustaja ilmoittautuu... Olen juuri Ranskassa, tulin Saksasta ja huomenna menen Sveitsiin ja sitten taas Saksaan. Saksassa varmasti voi syödä huoletta jäätelöä ym. Minä ainakin olen syönyt mitä huvittaa koko reissun ajan. En tietty missään epäilyttävässä paikassa. Tänään tein mozzarellasalaattia ja syödessäni tuli mieleen, ettei tätä varmaan olisi saanut syödä. Noh, itse olin kaupasta ostanut, joten ajattelin että menköön nyt sitten kun jo aloitin. Keskieuroopassa on hygieniataso mielestäni ihan hyvä, Etelä-Euroopassa saa kyllä olla tarkempi. Siellä en välttämättä ostaisi irtojäätelöä ja salaatin (kastikkeiden) kanssa olisin myös tarkkana.
 
Takaisin
Top