Matkustelu raskausaikana.

Vohveliini-

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin aloittaa tälläsen ketjun mihin vois laittaa ajatuksia reissuihin niin koti-kuin ulkomaille liittyen.

Onko kesälomamatkoja suunnitteilla? Me ollaan lähdössä Barcelonaan kesäkuussa ja sillon olis viikko 16 menossa ja kyllähän se vähän jännittää että minkälainen vointi, tovottavasti se usein puhuttu "hyvänolon keskiolmannes" :)
 
Oltiin just viikko Teneriffalla ja näin viikoilla 6+ kun olo ei ollu mikään turhan hyvä nii meni matka vähä reisille :sad001 24/7 pahoinvointi onneks helpotti pikkusen illaksi että pysty tehä jotain... Päivät meni huilaten ja koko ajan yritin jotain syödä tai juoda, mutta pahoinvoinnin määrä oli vakio :/ onneksi meitä oli isompi ryhmä reissussa että joku jakso aina kattoa pojan (4v) perään.
 
Voi että, hyvä että edes iltaisin ok olo! On se varmaan raskampaa sit ku tulossa toinen ku sitten pitää esikoisesta huolehtia eikä saa/pysty olemaan vaan yksin rauhassa jos huono olo :sad001
 
Meillä ei ole vielä mitään kesälomamatkoja suunniteltu, mutta olishan se kiva käydä jossain ulkomailla, kun vielä voi. Sit pienen vauvan kanssa ei varmaan tuu lähdettyä mihinkään pitkään aikaan... Monennelleko kuukaudelle asti voi vielä lentää? Onko kellään tietoa?
 
Lentää saa rv 36 asti mut muistaakseni rv 28 lähtien lentoyhtiö tarvitsee lääkäriltä todistuksen että kaikki on ok.

On tää odottaminen toisella kerralla siinä mielessä erilaista, että ei voi vaan keskittyä omaan napaansa... Mut onneks poika on jo sen verta iso että touhuaa pitkiä aikoja omia juttujaan ja välillä kattellaan elokuvia yhessä :) äiti siis nukkuu ja poika kattoo :wink
 
Moikka Vohveliini-! Me oltiin pari viikkoa sitten 5 päivää Barcelonassa. :) Mulla oli raskaus silloin vielä ihan alussa. Tein testin ennen matkalle lähtöä ja se näytti negatiivista. Jotenkin minulla oli kuitenkin semmoinen tunne, että en ihan uskonut sitä, että en ole raskaana. Reissu meni tosi hyvin. Käveltiin siellä aamusta iltaan ympäri kaupunkia. Välillä oli vähän huonoa oloa ja rinnat kipeänä. Kotiin tultuamme tein sitten testin - ja toisen - plussa molemmista. :wink Mutta Barcelona on kyllä kiva kaupunki, tykättiin tosi paljon. :) Hyvän matkakohteen olet valinnut!
 
Mä ite vietin raskauteni 5 ensimmäistä kuukautta kierrellen eteläistä Afrikkaa työn puolesta. Täytyy sanoa että ei ne kyllä herkkua sen mahan kanssa ollu ne lyhyemmätkään lennot, saati sit se 20 tuntia lentämistä Suomeen.

Vähän lentoyhtiöstä riippuen tosiaan saa yleensä lentää sinne H36 asti, mutta mitä pidemmälle raskaus etenee ni kannattaa miettiä omaa jaksamista sen lennon ajan. Jos aikaero on kovin suuri ni JetLagista toipumiseen kannattaa varata kunnolla aikaa!
 
Viime raskaudessa oltiin Rodoksella muistaakseni viikolla 14. Muuta harmia ei ollut, kun se että lentokoneen nousuissa ja laskuissa vasta tulomatkalla pyörrytti ihan kauheasti. Koskaan ennen ei ole lentäminen tuntunut miltään, enkä muutenkaan kärsinyt pahoivoinnista koko raskausaikana. Johtuikohan ilmanpaineen vaihteluista vai heittelikö sitten verenpaineet siellä yläilmoissa.
 
Me varattiin hyvissä ajoin ennen plussausta matka Barcelonaan, eipä tuolloin edes uskottu että ekasta yrityksestä tärppäis. Jos kaikki menee hyvin, tuolloin olis 26. viikko meneillään. Täytyy vaan sitten lomailla voinnin mukaan! Vielä kun ei ole ultrissa ollut, jännittää mm. se, että jos onkin vaikka kaksoset (meillä on niitä suvussa) niin saakohan sitten enää lentää rv 26 ja rv 27...?
 
Meillä oli pieni haave että kesällä olisimme käyneet moottoripyöräreissulla Ruotsin puolella. Vahvasti näyttää siltä että haave täytyy unohtaa. Ulkomaan matkat täytynee myös unohtaa ja keskittyä kesällä kotimaa matkailuun :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
En varsinaisesti vielä ole liittynyt ryhmään, mutta ajattelin kommentoida silti. Viime raskaudessa matkustin vielä rv27 Euroopassa ongelmitta. Ei tuntunut lennot tms. pahalta. Vauvan kanssa mentiin keskikesällä Kreikkaan, kun vauva oli 3kk ja oli ihana reissu.

Felia, ei turhaan kannata murehtia, etteikö vauvan kanssa pääsisi reissuun. Toki on vauvasta ja omista haluista riippuvaista. Reissuja vaan niin paljon kuin haluaa ja uskaltaa. Niin raskaana kuin vauvan kanssa.
 
Hei, tulin huutelemaan tuolta marraskuisten ryhmästä. Edellisessä raskaudessa lensin vielä rv 29. Ainakin Finnair halusi lääkärin selvityksen, ettei lentämiselle ole esteitä, kun on yli rv 28.

Oltiin Italiassa lomamatkalla, kun kuopus oli 4kk, ja vauvan kanssa oli kyllä helppoa. Eväät kulkivat koko ajan kätevästi mukana kun oli vielä täysimetyksellä. Vauva nukkui aika paljon ja köllötteli pelkässä vaipassa varjon alla suht tyytyväisenä suurimman osan aikaa. Naureskeltiin jälkeen päin, että vauva oli kaikkein helpoin lapsista. Meidän esikoinen ja veljen poika (joiden kanssa oltiin reissussa) olivat sen sijaan jokseenkin tottelemattomia, uhmaikäisiä pikku vintiöitä. Isompien kanssa oli huomattavasati enemmän haastetta. :wink
 
Varasin juuri lennot kaupunkilomalle Saksaan toukokuun lopulle. En näe mitään estettä matkustamiselle.
 
Me lähdetään kesäkuussa Sloveniaan, sinne on kätevän lyhyt matka. Esikoinen meillä tuolloin vajaa puoli vuotta, joten kulkee matkassa helposti. Ajateltiin käydä vielä nyt reissussa, kun kahden pikkuisen kanssa se on jo varmaan vähän haasteellisempaa. Keskitytään sitten kotimaan matkailuun :)
 
Minäkin lähden kahden viikon päästä kaverin kanssa Ruotsiin - risteillen tosin. Nyt ollaan vielä niin alkuvaiheessa, että tuskinpa mitään ongelmia tulee, kun mun olokin on ollut koko ajan ihan ok. Täytynee paljastaa hänelle sitten tämä raskaus, kun en voi edes ruuan kanssa maistella viinejä. :)
 
Meillä on ystäväni kanssa vilnan matka vapun jälkeisenä viikonloppuna. Olen rv 6-7: lla silloin, ja pelkään että pahoinvointi alkaa juuri silloin. Muutenkin voi olla aika raskasta vaeltaa kaupungilla terassilta toiseen selvinpäin superväsyneenä... Matka oli maksettu jo paljon ennen kuin tiesin olevani raskaana, joten pakkohan sinne on päästä kaikesta huolimatta. Ehkä kaikki sujuu kuitenkin hyvin, jos vaan saa nukkua kunnon päikkärit joka päivä 10 tunnin yöunien lisäksi :)
 
Ai nii hitsi, nyt muistinkin yhden oireen joka mulla viime aikoina on ollut, joka voi haitata meidän reissua... Nimittäin hengästyn tosi helposti jo kävelystä! Ja meidän on tosiaan tarkoitus kävellä Tukholmaa ristiin rastiin kaksi päivää. No ei kai sit auta muu kuin ottaa taksi tai mennä julkisilla, jos väsyy. Me varattiin siis matka eilen, olis varmaan pitänyt mainita raskaudesta siinä vaiheessa... :oops:
 
Suunnitteilla olisi myös reissata ensi keväänä Eurooppaan parin kaverin ja tulevan vauvan kanssa, jos sellainen joulukuussa syntyy. Ei viitsi kuitenkaan kovin aikasin varata lentoja, kun ei tiedä kuinka elo vauvan kanssa sitten sujuu. Olisi kuitenkin hauska antaa miehelle vähän omaa rauhaa muutamiksi päiviksi ja ainakin vielä uskottelen itselleni, että matkaaminen vauvan kanssa on ihan mahdollista :)
 
Kyllä mä luulen että vauvan kanssa reissaaminen onnistuu ihan hyvin :) Meilläkin suunnitteilla jo vuoden päästä sisaruspoppoolla + 7 lapsen kanssa reissu jonnekkin kreikkaan, varmaan kyllä hyvään hotelliin ja valmismatka niin onpahan helpompaa!
 
Juu, eiköhän vauvan kanssa matkustaminen onnistu. Luulen, että se on juuri niin helppoa tai vaikeaa mitä siitä tekee. Eli kun itse asennoituu, ettei se ole ongelmallista, ei se sitä myöskään ole! Siskoni oli reissussa puolivuotiaan ja 2,5-vuotiaan kanssa, ja muistelen että sanoi, että vauvan kanssa oli huomattavasti helpompaa kuin tämän vanhemman!
 
Takaisin
Top