Matkustelu raskaana

Marjis23

Puuhakas puhuja
Lokakuiset 2023
Mitä ajatuksia herättää matkustaminen raskaana ollessa? Itelle tulossa ulkomaanreissu kun viikkoja 15 ja viiden päivän reissusta olis kyse 🙂 ajattelin kyllä lähtee, Euroopassa kuitenkin pysytään ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten ympäröimänä koko reissu! 😅
 
Mä oon kans 15. viikolla lähössä viikon lomalle ulkomaille ja se tuntuu ihan hyvältä ajankohdalta! Kiva vaan et saa muuta ajateltavaa loman takia niin aika kuluu nopeemmin! Ja sulla vielä terveydenhuoltojoukot mukana 😅 ja eikö pitäis olla että 15. viikolla pitäis olla pahin olo jo ohi et siinäkin mielessä hyvä ajoitus. 😊

Mulla on 5 päivän työmatka ulkomaille 10. viikolla ja se vähän stressaa koska en haluais niin aikasin kertoo mitään työkavereille jotka on mukana, ja pelottaa myös vähän et onkohan millanen olo sillon koska aika pitkiä työpäiviä pitäis tehdä.

Ja sit kesällä haluaisin käydä Suomessa lomalla, niin sellainenkin reissu tiedossa.
 
Oon kans ajatellu kesällä reissata Suomessa, toki voinnin mukaan 🙂 Pysytteletkö Euroopassa vai lähdetkö kauemmas? Mua huolettaa oikeestaan eniten se mitä uskaltaa syödä esim ravintoloissa mutta aika moni lähde sanoo, että kun noudattaa samoja ohjeita kun Suomessakin niin pitäis pärjätä. Pullovettä aion juoda pelkästään, en hanasta.
 
Oon kans ajatellu kesällä reissata Suomessa, toki voinnin mukaan 🙂 Pysytteletkö Euroopassa vai lähdetkö kauemmas? Mua huolettaa oikeestaan eniten se mitä uskaltaa syödä esim ravintoloissa mutta aika moni lähde sanoo, että kun noudattaa samoja ohjeita kun Suomessakin niin pitäis pärjätä. Pullovettä aion juoda pelkästään, en hanasta.
Euroopassa mullakin molemmat reissut. Hyvä pointti toi pullovesi. Monesti juon matkoilla hanavettä mutta taidan vaihtaa kans pulloveteen. Mulla on airbnb lomamatkalla niin ehkä voi syödä myös välillä tuoretta kun pääsee itse pesemään. 😅 Mutta eihän sitä Suomessakaan tiedä ravintoloista et miten hyvin siellä kaikki pestään et samalla tavalla vaan kypsennettyä ruokaa kai 🤔
 
Oon kyllä sitä mieltä, että miksei vois matkustaa? Toki nyt viimisillä viikoilla en ehkä lähtis.

Jos vaan olo antaa periksi. Ei raskaus ole sairaus joka estää kivoja juttuja tekemästä.
 
Mä en uskalla lähteä mihinkään, tuskin edes laivalle, koko raskausaikana. Ja ekat 12-15vko vielä tarkemmalla harkinnalla. Mutta mulla onkin takana useampi keskenmeno reilummalla vuodolla ja nyt vielä kun on kaksi vertaohentavaa lääkettä käytössä, syksyn km alkoi "normaalisti", mutta vuodon runsastuttua menin muutamassa tunnissa melko huonoon kuntoon ja lopulta vietin päivän sairaalassa ja sain uutta verta tilalle. 😔 Joten harkitsen ihan kotimaassakin kahteen kertaan mihin lähden, että on riittävän "laadukasta" (eli siis kunnon sairaala) hoitoa saatavilla riittävän lähellä, jos sattuu huono tuuri. 😔

Ehkä jossain puolivälissä- loppupuolella voisi uskaltaa vähän rennommin, koska pienempi riski, että mitään kävis, mutta sittenkin on muistettava että mahdollisen verenvuodon alkaessa tulee kiire sairaalaan.
 
Me matkustettiin viime kesänä Suomeen just plussa testin jälkeen, ja sit takaisin kotiin rv9, ja siitä sit viikon sisään alkoi km vuoto. Vaikka se ei todennäköistä olekaan, olen sitäkin pyöritellyt mielessä, että saattoiko lentely aiheuttaa tukoksen tms. Siis se eka lento, koska tullessa takaisin oli jo keskittynyt, en vaan tiennyt sitä. Meillä siis mannertenvälinen lento kyseessä.

Tänä kesänä oli tarkoitus mennä käymään Suomessa, mutta todennäköisesti ei nyt mennä jos raskaus jatkuu. En vaan uskalla omassa tilanteessa ottaa riskiä pitkien lentojen aiheuttamasta tukoksesta. Lyhyempiä lentoja varmaan uskaltaisin tehdä, ja mitenkään muuten en pelkää syödä ravintoloissa tms.
 
Itsellä suunnitelmissä useamman viikon reissu Keski-Eurooppaan kesällä, mutta pitää nyt katsoa miten tää raskaus lähtee kehittymään 😊 Sen ehdoillahan tässä nyt mennään. Kesälomat muuten todella urheilun ympärille suunniteltuja, että se nyt muuttuu kuitenkin hieman.
 
En usko, että raskaus muuttaa mitään tulevia matkustelusuunnitelmia (ihan kuin olis jonnekin muka joskus pääsemässä 🤭)
 
Ois kiva matkustaa, mutta tällä hetkellä pahoinvointi tuntuu lopputtomalta olotilalta. 😐
 
Meillä olisi mahdollisuus lähteä käymään Jenkeissä huhtikuun puolivälin tienoilla, mutta vähän huolestuttaa reissun varaaminen, jos tuleekin jotain hämminkiä np- ultrassa tms. Myös noin pitkä lentomatka mietityttää, vaikka ei ilmeisesti pitäisi olla huolta. Tekisi kovasti mieli lähteä reissuun, kun kohta ei sitten hetkeen kahdestaan reissatakkaan. Mietin myös miten esimerkiksi vakuutukset kattaa mahdolliset raskauskomplikaatiot juuri ennen lähtöä, jos lähtö peruuntuisi yllättäen pakottavasta syystä.
 
  • Sympatiaa
Reaktiot: MM
Itsehän ajattelin käydä Hangossa tai ehkä Salossa kesällä... Ei ole ulkomaanreissuja tulossa, enkä uskaltais lentää, vaikka oliskii 🙈 ravintolassa nyt uskaltaa käydä, kun vaan kattoo mitä tillaa. Kova luotto on suomalaiseen osaamiseen, ku on itte entinen ammattilainen. Ehkä en hikisimpiin räkälöihin menis syömään tuoresalaattia kuitenkaan 🤭
 
Meillä olisi mahdollisuus lähteä käymään Jenkeissä huhtikuun puolivälin tienoilla, mutta vähän huolestuttaa reissun varaaminen, jos tuleekin jotain hämminkiä np- ultrassa tms. Myös noin pitkä lentomatka mietityttää, vaikka ei ilmeisesti pitäisi olla huolta. Tekisi kovasti mieli lähteä reissuun, kun kohta ei sitten hetkeen kahdestaan reissatakkaan. Mietin myös miten esimerkiksi vakuutukset kattaa mahdolliset raskauskomplikaatiot juuri ennen lähtöä, jos lähtö peruuntuisi yllättäen pakottavasta syystä.
Jos päätätte lähteä, niin varmista etukäteen, että vakuutukset kattaa raakaudesta johtuvat sairaalareissut. Ettei tule kallis reissu. 😬
 
Jos päätätte lähteä, niin varmista etukäteen, että vakuutukset kattaa raakaudesta johtuvat sairaalareissut. Ettei tule kallis reissu. 😬
Jep näistä täytyy kyllä ottaa hyvin selvää ennen lähtöä mikäli siihen päädytään!
 
Mun isä täyttää elokuussa 80 ja ne juhlat on noin 500 km päässä ihan maan rajojen sisäpuolella. Onhan tuo pitkä matka lähteä käymään mutta pakko päästä. Oltiin viidennen aikaan 5 vko ennen laskettua aikaa reissussa kauempanakin ja kyllä se matka menee kunhan saa taukoja pitää sopivin väliajoin.
 
meillä ois kesäkuun alussa mahdollisuus lähteä käymään jenkeissä ja minua myös vähän mietityttää tämä. Ois varmasti ihana reissu ja vois ostella jo kaikkea uudelle tulokkaalle mut lento on kyllä pitkä..
 
Kesäkuun alussa mennään Italiaan, lento onneksi vain 3h joten uskon että se menee hyvin ☀️
 
Me ollaan suunniteltu toukokuun loppupuolella matkaa Kreetalle ☀️ Muuten kesä ja syksy menee varmaan Suomessa ollessa. Veli on lähdössä jenkkeihin heinäkuussa ja pieni kateuden siemen pääsi kyllä itämään 😅 Ehkä niihin kaukokohteisiin pääsee sitten joskus taas lähtemään..
 
Me ollaan ajateltu matkustella nyt vaan suomessa. Esikoisen odotuksen aikana käytiin etelässä, ja matka meni hyvin. En näe estettä mennä ulkomaillekaan jos kaikki on hyvin ja katsoo mitä ja missä syö 🙂
 
Oletettavasti tulee matkustelua vain Suomen sisällä, kun keväiset matkasuunnitelmat peruuntuivat ja syksyn suunnitelmat menivätkin uusiksi. 😉
 
Takaisin
Top