Matkustaminen

.juulia

Vauhtiin päässyt keskustelija
Onko täällä muita, joilla on reissuja suunnitteilla raskusaikana? Me olemme kuukauden päästä lähdössä Espanjaan. Olen voinut ihan hyvin niin sen puolesta ei mietitytä lähteä, mutta pitää selvittää matkavakuutusasiat ja tarkistaa, pitääkö syömisten suhteen huomioida jotakin erityistä. Viime raskausaikana ei tullut matkusteltua niin ei ole tiedossa vanhastaan :)
 
Espanja syksyllä kuulostaa ihanalta! Mitä oon kuullut raskaana olevilta kavereilta jotka on matkustaneet, niin just, tuoreiden vihannesten(onko pesty hyvin, kasteluvesi miten lannoitettua?) tai maitotuotteiden (ei ehkä ole pastöroitua?) tai kananmunien (mikäs bakteeri se niissä olikaan?) syömistä vois miettiä. Espanja varmasti parempi kun joku Intia, mutta ihan vaan kun ei ole tottunut niihin bakteereihin samoin kun paikalliset niin ehkä jos varman päälle haluaa pelata niin mieluummin söis sitten kypsennettyä enemmän.

Mutta eikös just irtiottoa arjesta suositella ennen haastavaa vauva-arkea niinku mielenterveyden ja parisuhteen kannalta. Matkustaminen siis varmasti hyvä juttu.

Meillä oli suunnitelmissa kaukomatka jouluksi, mutta nyt en taida uskaltaa lähteä. Veritulppariski pitkillä lennoilla (ja muu epämukavuus) ja sit se, että siinä ollaan just niillä viikoilla kun Suomessa hyvällä hoidolla voisi baby jäädä henkiin jos syntyisi ennenaikaisena. Niin en vaan halua ottaa sitä riskiä, että synnytys käynnistyisi ulkomailla tai lentokoneessa tai jotain. Vaikka gyneltä kysyttäessä hän ei suoraa kieltänyt vaan sanoi, että raskauden kannalta olisi parempi matkustaa aiemmin, mutta silloin voisi katsoa tilannetta uudestaan voinnin mukaan.
 
Me lähdettiin viime helmikuussa Thaimaahan kun olin n. Rv17. Oltiin matka jo varattu, ja päivänä jolloin varausmaksu piti maksaa, tein positiivisen testin. Siinä sitten pikaisesti päätettiin että lähdetään nyt viimeisen kerran vielä kahdestaan.

Ja kyllä kannatti! Kaksi viikkoa meni siellä tosi hyvin kunhan katsoi mitä söi. Vihanneksia en syönyt ja myös jäitä välttelin, kun ei ollut tietoa oliko ne tehty kraanaveteen. Asiaan lisäjännitystä toi se, että en ehtinyt ottaa suositeltua hepatiittirokotusta eikä sitä raskaana olevalle enää anneta. Senkin puolesta vielä ekstravarovainen ruuan kanssa. Ja käsihygienia tietenkin tärkeää. Itselläni oli desinfioivia käsipyyhkeitä mukana joilla pesin kädet aina ennen ruokailua. Apteekista saa myös matkakoossa olevia desinfiointipulloja. Espanja varmasti vielä turvallisempi paikka kuin Thaimaa, eli rohkeasti matkaan vaan. Nauti viimeisistä hetkistä ilman vauvaa, koska seuraavalla lomalla sulla onkin jo uusi perheenjäsen mukana jolloin reissaaminen on hankalampaa :)
 
Me lähdetään New Yorkiin rv. 20 muistaakseni. Jee! Esikoista odottaessa oltiin Kreikassa rv.14 ja hyvin meni, vaikka söin fetaa kaksin käsin välittämättä pastöroinneista sun muista :).
 
Ensiodottajana kutkuttaa myös vähän tuo reissuun lähtö..
Nyt viikkoja 8+5, reissuun lähtiessä tulee olemaan 15+4. Me suunnataan syyslomalla Kroatiaan Dubrovnikiin. Ollaan kyllä suhteellisen kokeneita reissaajia, joka vuosi 2-3 matkaa ja vähän joka puolella ollaan käyty, että sinänsä en usko että aiheuttaa suurempia toimenpiteitä kuin aiemmatkaan reissut.. Maalaisjärjellä ollaan tähänkin asti pärjätty hyvin, eikä koskaan ole mitään pikkuflunssaa kummempaa tullut.. *koputan puuta*
Eniten mua jännittää että miten maha kasvaa tai kasvaako.. Oon jo valmiiksi reilun kokoinen ja tiettyjen koneiden tyrvavöissä on välillä tiukilla että turvavyö menee kiinni.. Joskus jää taas tosi paljon löysää, eli riippuu ihan koneesta.. Mutta mietin että jos vielä maha kasvaa niin ei kyllä taida mennä turvavyö kiinni.. Onko kenelläkään tällaisesta kokemusta? Kuinkahan paljon yleensäkään maha ehtii kasvaa tuonne viikoille 15-16 mennessä?
 
Musamama, ensiodottajalla yleensä maha kasvaa hitaammin kuin niillä, jotka on ennenkin olleet raskaana. Alkuvaiheessa kasvu on yleensä enemmän turvotusta joka monella helpottaa toiselle kolmannekselle siirryttäessä. Eli voi hyvinkin olla ettei mahan kasvu vielä kovin paljon näy ja tunnu noilla viikoilla. Itse muistan esikoisen raskaudesta että ehkä jossain puolivälin tienoilla alkoi olla selkeä raskausmaha.
 
Heh, esikoisen kanssa reissattiin rv 20-21. Lähdössä normihousut ja takaisin tullessa mammahousut....Kaveri oli vinkannut, että kannattaa varautua, ja hyvä oli olla mukana ne yhdet äitiyshousut.

Lentokoneessa turvavyö kyllä "venyy" pitkälle - ja jos ei riitä, niillä on lisävyö olemassa (vrt kun matkustaa pienen vauvan kanssa).

Muistakaa vain katsoa mitä neuvola suosittelee matkustamisesta, mitä vakuutusyhtiö suosittelee matkustamisesta ja mitä lentoyhtiö sanoo raskausviikoista (vaihtelee lentoyhtiöittäin - ja ovat myös maakohtaisia, esim Ruotsiin voi lentää aika pitkään, mutta mannertenvälisillä lennoilla tulee raskausviikot vastaan aikaisemmin).
 
viikot_12-33.png
Tässä mun vatsavärkki viikoilla 12-33 ekassa raskaudessa. Tokassa kuvassa viikkoja tais olla se 16, eli kyllä sitä masua vähän tulee, muttei vielä mitään dramaattista :)
 
Muokattu viimeksi:
Me ollaan lähdössä häämatkalle Ausseihin marraskuun lopulla! Rv 17-18 kun lähdetään. Reissussa ollaan melkeen 3vkoa. Varmasti masu jo näkyy ja toivon että olen energinen ja jaksan miehen kanssa touhuta!
Jää nyt vaan surffaus väliin ja tatuointi ottamatta :)
Varmasti ikimuistoinen reissu!
 
Täälläkin olis reissu Thaikkuihin 13.12. jolloin oltais rv 21. En nyt sitte tiiä mitä tekis tuon suhteen. Ainoa mikä arveluttaa on ne pitkät lennot ja jaksaminen siellä helteessä. Jos on kokemuksia kertoa, ni ilolla otan vastaan :)
 
Sunflower83, lentoja varten kunnon tukisukat sääriä varten. Sitten vähän ohuemmat helteitä varten. Turvotus voi tulla helpommin helteissä.

Muutoin, nauttikaa lomasta älkääkä stressatko liikaa mahan takia.
 
Lisään vielä että tukisukat voivat siis vähentää myös veritulppariskiä lennolla. Tosin en ole kuullut kenenkään saaneen veritulppaa lentäessä, onko sitten enemmän teoreettinen asia.
 
Meidän Thaikkujen reissulla lennot meni hyvin (rv16-rv18). Laitoin varuulta lentosukat jalkaan menomatkalla, mutta paluumatkalla ne unohtuivat. Silti mitään ongelmia ei ollut. Lennoilla jalat kyllä alkoivat välillä puutumaan, jolloin lähdin kävelemään lentokoneen käytäviä edestakaisin. Kävin usein hakemassa koneen perältä juotavaa, jonka turvin pääsin myös ravaamaan vessassa usein. Tai sitten seisoskelin vain paikallani ja venyttelin jalkoja. Myös muut matkustajat seisoskelivat välillä, eli sitä ei katsottu mitenkään pahalla.

Helteen kanssa ei myöskään tullut mitään ongelmia, toki kuumahan siellä oli. Itse olen kylläkin aina ollut "mitä kuumempi sen parempi" -tyyppiä, eli pieni lämpö ei paljoa haitannut :) paljon vain nestettä ja usein pulahdus mereen niin hyvin menee :) itse myös snorklailin paljon, mikä oli ihan parasta! Ei haitannut yhtään pieni ihminen masussa :)
 
Eleanora, kiitos vastauksesta! Helpotti paljon, kun ei tarvi turhia stressailla tuosta! :) Mulla tosiaan on tuota mahaa ihan omastakin takaa jonkun verran, eli veikkaan että ihan heti ei raskauskaan ulospäin edes näy.. :D Turvotusta oli se ensimmäinen kuukausi ja ehkä jonnekin rv 6 saakka, mutta nyt on jo pari viikkoa ollut ihan "normaali" olo, välillä melkein unohtaa koko raskauden.. :) Tosin ei mitenkään pitkäksi aikaa. Mutta kun ei ole ollut mitään pahoinvointiakaan ollenkaan koko aikana, niin helposti sitä ei ajattele IHAN koko ajan..
 
Me ollaan lähdössä kolmen viikon päästä (rv 11) käymään Singaporessa, ja varasin meille sinne sellaisen food tourin Chinatownissa, jossa siis käydään maistelemassa erilaisia kiinalaisia herkkuja eri paikoissa. Tuota varatessa en vielä kärsinyt huonosta olosta, ja nyt vähän jännittääkin että pystynköhän syömään noista paikallisista herkuista mitään.. Tällä hetkellä ajatuskin puistattaa. :wideyed:
 
Itsellä olisi toiveissa jokin pieni babymoon vol. 2 ennen tulokkaan syntymää. Ei välttämättä tarvisi olla edes ulkomaille (vaikka sekin toki olisi ihanaa, esim. viikonloppureissu) vaan olisin tyytyväinen vaikka 1-2 yöhön kotimaassa vaikka jossain hotellissa tai kylpylässä (Flamingo Spa ois ihana). Ja kauaskaan ei välttämättä tarvitsisi päästä, vaan naapurikunnan Tampereen jokin hotellikin kävisi mulle :D Paljon en siis vaadi! Mutta esikoinen ei ole siis vielä ollut yökylässä, vaikka tarkoitus olisi tässä lähikuukausina varmaankin sitäkin kokeilla ekaa kertaa. Pääasia tuossa babymoonissa oisi että saatais viettää vuorokausi tai kaksi vain kaksin rauhassa miehen kanssa, nauttia rauhassa hotelliaamiaisesta, nukkua pitkään ja vain olla. Esikoisen raskausaikana oltiin viikko Italiassa kun olin n. rv 29-30.
 
Mun pitäis varata reissu Suomeen, mutta en tiiä yhtään millon ois paras aika lentää. Ilmeisesti joskus toisella kolmanneksella kuitenki suositelluin? Mulla ollu jo aiemminki lentäessä kipua pohkeessa, joten pelkään veritulppaa tosi paljo. Ja muutenki se lähemmäns 30 tunnin matkustaminen, 6+8+1 h lennot tulee olemaan yhtä tuskaa. Ja jos tulee pysyvä muutto, pitää huolehtia yksinv vielä läjästä matkalaukkuja ja koirasta, jollon matkustusaika pitenee, ku tarvii saada koira ulos välilaskulla. Hirvittää, mutta ei auta. Parempi lähtee ennen ku on pakko, viisumi umpenee helmikuussa ja sitte en pysty enää lentämään jos lähtö tulee. Vielä kun ei tiietä saako mies töitä ja voidaan jäädä vielä tänne, ei me kyllä etes tiietä vielä, että missä me vauvan kanssa halutaan asuakaan... Mutta oottelenpa ensin ekan lääkärin ja ultran, että onko mulla mitään murehdittavaakaan vielä...
 
Tuosta veritulppa-asiasta täytyy mainita, että kyllä meidän yksi tuttava sai veritulpan paluumatkalla Thaimaasta. Eikä ollut edes raskaana... Meidän piti lähteä Brasiliaan alkuvuodesta, nyt jätän reissun suosiolla väliin. Myös joulu Thaimaassa kävi vielä jossain vaiheessa mielessä, mut ehkä jätetään sekin reissu tekemättä. Mä lensin Italiaan viime raskaudessa, en muista raskausviikkoja mut hyvin meni lento ja viikko rooman nähtävyyksiä kierrellen
 
Mä oon lähdössä joulukuun alussa Dubaihin viikoksi. Oltiin jo etukäteen sovittu kavereiden kanssa, että lähdetään moikkaamaan meidän siellä asuvaa ystävää, ja pitkän pohdinnan jälkeen totesinm etten halua perua matkaa. Toivottavasti kaikki menis reissussa hyvin:)
 
Takaisin
Top