Matkustaminen ulkomaille raskaana

vauvako

Jostain jotain jo tietävä
Oletteko aiemmissa raskauksissa tai aiotteko nyt tässä raskaudessa miten matkustella? Tarkoitan lähinnä lentomatkoja vähän kauemmas. Ruokailut matkakohteessa sujuu varmaan samaan tapaan rajoituksia noudattaen kuin Suomessakin, mutta juuri tuo lentomatkustaminen kiinnostaa? Tuollaiset noin viiden tunnin lennot kuvittelisin menevän ihan hyvin, kunhan muistaa vaan tukisukat ja vähän liikkua lennon aikana. Mutta entäpä pidemmät lennot?

Varattiin kaukomatka raskausviikoille 23-25 ja nyt on alkanut jännittämään 12 tunnin lentomatka. Kun ilman raskauttakin noin pitkä lento on todella raskas, miten jaksaa vatsan kanssa? Onko jollain kokemuksia? Hieman tässä olen alkanut pohtia onko minusta lähtijäksi vai pitääkö reissu perua... Toisaalta tämä olisi viimeinen matka kahdestaan ilman jälkikasvua :)
 
Itse juuri palasin USAn matkalta. Toki viikkoja ei ollut kuin 13 kun lähdettiin. Itse varmaan turhaankin stressasin koko matkan mukuloiden hyvinvoinnista vaikka nuo vielä takaisinkin tullessa elossa ovat :D Lento ei ollut sen kummempi kuin ilman raskauttakaan, mutta ilmavaivat (anteeksi jos tulee too much information) aiheuttivat vatsakipuja kun eivät mahtuneetkaan enää samaan paikkaan mukuloiden kanssa :D Tukisukat ostin ja hienosti toimivat :) Lähinnä koneessa oli se ongelma ettei oikein saanut nukuttua ja oli tekemisen puutetta :)
Nyt en kyllä silti osaa sanoa, miltä tuo maha saattaa tuntua 10 viikkoa isompana...

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Ite ollaan menossa häämatkalle Lontooseen ku olen viikoilla 25-26. Ite stressaa vähän se että miten keho reagoi lentomatkaan, hyvä ku on kyseessä vain 3-4tunnin lentomatka, mutta silti. Olen meinannu ostaa tukisukkahousuja, juoda paljon vettä sekä muistaa jumpata vähän lentokoneessa, eiköhän se siinä sitten mene :)
 
Olen ollut reissussa kaikkien raskauksien aikana (lentäen ulkomaille). Pisin lento oli 10h Thaimaaseen kun odotin nelosta. Tuolloin oli raskausviikkoja n. 30. Täytyy sanoa, että varsinkin selän kanssa viimeset neljä tuntia oli aikas tuskaa. Penkissä kun ei meinaa millään saada hyvää asentoa ja vatsa vaikeuttaa hengittämistä. Auttoi kun laittoi selän taakse tyynyjä, jolloin sai vatsan mukavampaan asentoon. Liikuin paljon ja join paljon. Olen huomannut, että todella reipas juominen lennon aikana ehkäisee ilmavaivoja myös ei-raskaana ollessa. Ja kun juo paljon on pakko jaloitella kun tulee asiaa vessaan :wink


Nyt ollaan lokakuussa lähdössä Turkkiin. Viikkoja silloin 23. Tällä kertaa ei lähdetä kyllä kaukomaille, koska vielä on muistissa lentomatka Bangkokiin vähän turhankin hyvin.
 
Mä olen lähdössä 18.rv Italiaan kaasoksi ystävälle, eikä mua huolestuta lainkaan :) Tukisukat ostan, muuten toimin koneeessa samoin ku aina eli paljon vettä, tunnin välein jalottelua ja penkissä pikku jumppaa. Käyn yleensä lentokoneen vessassa venyttelemässä se minkä pystyy, en viitti heilua sii ä muiden matkustajien nenän eessä :D Eniten koko reissussa mietityttää miten rahat riittää kasvaneen ruokahalun kanssa.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ei ole kaukomatkoista kokemusta eikä sellaista suunnitelmissa. Lokakuussa 25. viikolla ollaan lähdössä Pariisiin. Esikkoa odottaessa oltiin suunnilleen samoilla viikoilla Budapestissa. Toi on muistikuvani mukaan tosi kiva ajankohta reissata, kun kaveri mahassa liikkuu niin selkeästi, ettei tarvitse miettiä, mitä tyypille kuuluu ja onko kaikki hyvin, mutta maha on kuitenkin vielä sen kokoinen, ettei haittaa liikkumista.

Lennoille varustaudun runsaalla veden juomisella ja tehokkailla lentosukilla, kuten aina. Mä turpoan tosi herkästi ja joudun käyttämään lentosukkia ihan normioloissakin, vaikka kyseessä ois vain tunnin lento Tukholmaan, muuten en saa enää kenkiä jalkaan/ pois jalasta riippuen siitä oonko ottanut ne jalasta pois vai en.

Etukäteen selvitän kohdekaupungista myös vähintään yhden luotettavan sairaalan/ klinikan, jonne voin tarvittaessa hakeutua ja jossa saan palvelua englannin kielellä, mikäli jotakin odottamatonta sattuisi ilmaantumaan. Mieluiten kyseinen laitos saisi tietysti olla sellainen, jonka kanssa matkavakuuttajallani on olemassaoleva suoraveloitussopimus, mutta jos sellaista ei löydy, niin selvitän, mitkä maksuvalineet kelpaavat ja millaisiin kustannuksiin on syytä varautua.
 
Esikkoa odottaessa oltiin egyptissä rv 17. Nyt käytiin rv 12 bulgariassa. Lennot ei nyt älypitkiä mutta niissä ei noilla viikoilla muuta ongelmaa kuin lievä pahoinvointi.. kasvissyöjälle pulmaa tuotti molemmissa maissa lähinnä ruokailu :/ eli mistä saada turvallista kasvisruokaa. Pitsa oli kova sana molemmissa maissa. Ja niin piökun tarkka en ollut että laitoin myös voita ja juustoa leivän päälle.. egyptistä tuli turistiripuli viimeisenä päivänä.. siinä vähän pelotti jos onkin joku pahempi tauti mutta onneksi ei ollut!
 
Mä olin vaan Bulgariassa rv 9-10 jolloin lentomatka ei ollut mitenkään paha rasti. Kuumuus ja pahoinvointi perillä sen sijaan olivat se ikävä juttu.
Eli ei musta nyt oikeestaa apua ollut :D


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Me käytiin esikoisen odotusaikana häämatkalla Australiassa jossain viikkojen 16-18 tietämillä. Ei ollut lentämisessä mitään ongelmaa. Tukisukat oli jalassa, ja tyyny ristiselän tukena, niin hyvin pärjäsi 20h lennot suuntaansa.
 
Mä olen lähdössä Aasiaan rv 30, jos vaan terveydentila sallii :) Voi olla rankkaa, mutta eiköhän siitä selvitä :D
 
Kiitos kommenteista! Ehkäpä minäkin uskallaudun lentokoneeseen noilla viikolla :) Ilmavaivat nyt on tuttuja muutenkin mutta tukisukkiin pitää varmaan vielä tutustua :)
 
Alkuraskauden pahoinvointi on helvettiä kuumassa ilmastossa, voin kokemuksesta sanoa sekä edellisen että tämän osalta. Tällä kertaa kun tajusin pysyä koti-Suomessa, niin eikös ollu hurjat helteet koko heinäkuun:D pitkät lentomatkat sujuu jonkinlaisen vatsankin kanssa, kun maksaa ekstraa että saa makuuasentoon menevän paikan(lapsen kanssa yölennolla muutenkin pelastus) mutta en lähtisi itse enää vk24 jälkeen muualle kun todella 'sivistysmaihin', siis lähinnä Eurooppaan, koska sen ikäinen pikkuinen alkaa jo tasokkaassa sairaalahoidossa olla mahdollista pelastaa. Kyllä sinne kaukomaille sitten taas ehtii. Suunnitteilla olis kahdenkeskinen pitkä viikonloppu vielä ennen joulua, mahdollisesti Lontooseen tai Sveitsiin, niin on ainakin lyhyt lento ja tasokasta hoitoa tarjolla tarvittaessa.
 
En tiä oliko täällä jo puhetta mutta muistakaa tarkistaa lentoyhtiön sivuilta ohjeet raskaana lentämiselle! Se on nimittäin yhtiökohtaista että millä viikoilla lentäessä tarvitaan jo lääkärintodistus.

Ite oon lähdössä muutaman viikon päästä Espanjaan ja viikkoja silloin 23. Ei jännitä yhtään kun siellä on kuitenkin tasokas -yksityisellä tasokkaampi kuin Suomessa- terveydenhuolto.

Muistakaa tarkastaa myös matkavakuutus (ite oon pitäny tapana soittaa ennen jokaista reissua vakuutusyhtiöön ja varmistaa) että vakuutus kattaa sitten jos sairastut pahasti (tai vauva syntyy!) että sut (ja vauva) siirretään Suomeen. Tiedän nimittäin tapauksen jossa nainen sairastui matkallaan yllättäen vakavaati ja kotiin lennättäminen ois maksanu maltaita ja vakuutus ei kattanut. Sieltä sai kaveri puhelun että jos haluat vielä nähdä äitis elossa niin suosittelen tilaamaan liput tänne....

Muok. Ite siis tarkastan ennen jokaista lomaa just siitä syystä, että joskus vakuutustyypit päivittyy itsellään ja vaikka edellisen loman aikaan tollaset siirrot ois vakuutukseen kuulunu, hups, "ei se enää meekään niin kun meillä ei enää oo edes olemassa tota kyseistä vakuutusta joka sulla tuolloin oli". Näin siis juuri tossa edeltävässä esimerkissäni...

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top