Matkustaminen ulkomaille raskaana

safia

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!
Mitä mieltä olette matkustamisesta raskaana. Oon viikolla 25 ja parin viikon päästä alkaa kesäloma. Haluaisin lähteä kaverin kanssa viikoksi etelään, mutta kuitenkin epäilyttää. Lentäminen on salittua viikolla 26, mutta entä jos tulee joku terveysongelma, pääseeköhän sitä kunnon hoitoon. Onko kukaan matkustanut raskaana? Mielipiteitä?
 
Mulla alkaa kesäloma heinäkuussa ja katselin tuossa äkkilähtöjä... kunnes tuli mieleeni että ainiin mitenköhän sen lentämisen kanssa... On se varmaan pysyttävä kotimaassa lomailemassa...

Kokemusta minulla ei ole, mutta kannattaa ainakin huolehtia että on reissulle hyvä matkavakuutus :)
 
Mä kyselin neuvolalääkäriltä tuosta lentämisestä, ku oon joutunu tässä raskauden aikana aika paljo lentämään, niin hän oli ainakin sitä mieltä että lentäminen on ihan yhtä turvallista kuin junalla matkustaminenkin, jos raskaus on muuten sujunut ihan ongelmitta. Kannattaa vain välillä käydä jaloittelemassa ym. että veri pääsee paremmin kiertämään. Jotkut lentoyhtiöthän vaatii sen todistuksen 26 rv jälkeen, mutta joillakin lentoyhtiöillä voi lentää huoletta ilman todistusta vielä 8. r-kuukaudella. Kannattaa selvitellä etukäteen lentoyhtiöiden käytännöt. :)
 
Käytiin esikoista odottaessa viikoilla 26-28 lomalla Thaimaassa. Mitään esteitä ei reissulle ollut, voin kaikin puolin hyvin koko ajan. 
Niinku jo on mainittukin, niin lennoilla kannattaa jaloitella ja tuki-/lentosukat on hyvin suositeltavat raskauden aikana :) Mulle tais myös terkkari sanoo, et jos haluan ni voin vaikka lentoon lähteissä ottaa yhden Buranan ku niissä on jonkinlainen verta ohentava vaikutus ni ei ainakaan tuu sitten mitään tulppia. 
Lentoyhtiöt ei muuten kaivannut mitään erityistoimenpiteitä raskauden suhteen, mutta määränpäässä thaimaalainen yhtiö halusi minun allekirjoittavan jonkinlaisen lapun, joka vapauttaa heidät vastuusta jos vaikka alan lennon aikana synnyttää. Onneksi kyseessä oli vaan tunnin nopea paikallislento, joten riski oli melko olematon :D 
Mukaan reissuun otin tietenkin matkavakuutuskortin, jonka avulla on sitten helpompi hakea apua jos joku hätä sattuukin. Samoin tulostin itselleni vakuutusyhtiön sivuilta listan matkakohteessa toimivista yhteistyösairaaloista. Onneksi näitä ei kuitenkaan tarvittu :) 
Hieman normaalia tarkempi kannattaa olla sen suhteen mitä syö. Itse noudatin melkolailla suomalaisen neuvolan ruokaohjeistuksia määränpäässä ja olinkin seurueemme ainoa, joka välttyi kokonaan pieniltäkin mahanpuruilta :D

Meidän reissu meni ihan uskomattoman hyvin, jaksoin kävellä pitkin rantoja ja nähtävyyksiä paremmin kuin matkassa ollut ei-raskaana-oleva ystäväni :D Tosin loppua kohden lämpö+raskaus teki tepposet ja etenkin nilkat turposi aivan muodottomiksi. Mutta toisaalta niitä oli sitten kiva huljutella viileässä vedessä :)
 
Itsellä rv 27 ja tarkoitus on lähteä ensi viikolla käymään Pietarissa. Kyseessä laivamatka. Lentäminen ei oikein edes kiinnosta, joten laivamatka siitä ihan kiva. Eiköhän kaikki mene ihan ok, kunhan muistaa vaan katsoa mitä suuhunsa laittaa ja pitää hygienista huolta. :)
 
Pihlajmi, kyllä varmasti :) Reippain mielin vaan reissuun. Vesillä kannattaa lähinnä kovasti töyssyttäviä pienveneitä vältellä, isolla laivalla tuskin tarvitsee murehtia :)
 
Takaisin
Top