Matkustaminen raskausaikana

Kolibri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Tammikuunmammat 2015
Hei, tietääkö täällä kukaan tarkemmin suosituksia, mahdollisia haittoja/riskejä joita matkustamisesta voi olla? Vai onko täysin turvallista? Ollaan suunniteltu marraskuulle Barcelonan reissua, lennot olisi aika tarkkaan 2kk ennen laskettua aikaani, eli sinänsä vielä 'turvavyöhykkeellä' -käsittääkseni 4 viimeisenä viikkona lentämistä ei enää suositella.

Mulla on kyllä ensviikolla aika kättärin hoitajalle/kätilölle, jolta aion kysyä asiasta ennenkuin varaamme lentoja, mutta mielellään kuulisin kokeneempien mielipiteitä. Myös siitä mitä pitää/kannattaa ottaa huomioon, jos on jotain normi lentomatkoista poikkeavaa raskausaikana lentämisessä :)

Raskaus on siis tähän saakka sujunut ihan oppikirjan mukaan ilman mitän ongelmia, joten se ei ainakaan ole esteenä.
 
Vauvavakuutuksia vertaillessa huomasin samalla että ainakin pohjolassa pitää ottaa raskaana matkustaessa vauvalle oma matkavakuutus. Että kandee varmaan tsekata se ennen matkaa. Muuten mulla ei oo kokemusta, mutta tutut on kyl lennelly raskaanakin (keskiraskaudessa vissiin paras aika matkustaa).
 
Myös lentoyhtiöillä on vaihteleva politiikka tuon suhteen. Finnair tai SAS käsittääkseni ei vaadi todistusta yhtä varhain kuin halpalentoyhtiöt.
Lyhyet matkat ok, mutta varmaan suositellaan tukisukkia ja riittävää nesteytystä.

Ymmärtääkseni kaikissa kunnissa ei todistuksia kirjoiteta julkisella sektorilla, vaan ne pitää hakea yksityiseltä. Asia varmaan selviää omassa neuvolassa.
Lisäksi joillekin lentoyhtiöille pitää olla lausunto enintään viikon vanha. En tiedä, pitääkö 2 viikon reissulla hakea uusi todistus siellä kohteessa sellaisissa tapauksissa. Tuntuisi oudolta jos näin olisi.
 
Kiitos vinkeistä! En ees tullut ajatelleeksi tuota matkavakuutuspuolta, että pitäisi jotenkin siinäkin huomioida raskaus. Todennäköisesti lennot osuisi raskausviikoille 30-32 joten täytyy tosiaan tottakai neuvolassa keskustella asiasta, että saan sieltä suostumuksen ja todistuksen. En kuitenkaan halua ottaa mitään riskejä, joten jos yhtään empivät neuvolassa, siirtyy matka keväämmälle.

Jotenkin vaan tuntuisi helpommalta lähteä nyt kun olemme vielä yhtenä kappaleena.. :rolleyes: vaikka varmasti tulen paljon vauvankin kanssa reissaamaan.
 
Itse menossa juuri samoihin aikoihin (rv 30-32) kaukomatkalle ja kyllä kaikki varmasti järjestyy :) Kunhan hoitaa vakuutukset kuntoon, hankkii tarvittavat lääkärien lausunnot ja pitää itsestään huolta! :)
 
Minä oon lähdössä kaukomatkalle rv 23-25 :) Matkavakuutukset on kunnossa ja kaikki varmasti järjestyy. Ainut mikä pistää jänskäämään on pitkä lento ja istuminen...
 
Kävin viikon reissulla Yhdysvalloissa, eli pitkät lennot tuli sinne ja takaisin noin 8h+vaihtolento n 6h. Olin silloin rv 17. Etukäteen kysyin lääkäriltä ja neuvolasta onko jotain rajoituksia koskien esim lentoa, suositeltiin LENTOSUKKIA (tukisukkia, saa esim Instrusta) ja kävelyä kohtuu usein esim tunnin välein pitkin käytävää ja muutenkin jalkojen heiluttelua,nostelua ja pyörittelyä kun on omalla paikalla. Raskaana ollessa veritulpan riski jalkoihin on kohonnut lentomatkaillessa, siksi nuo suositukset. Liikuskelin ja kaikki meni ok, oli mulla myös ne lentosukat.

Kohdemaassa kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä syö ja että liha tarjoillaan kypsänä yms.

Kivaa matkaa kaikille matkoille suuntaaville!!!
 
Takaisin
Top