Matkustaminen raskausaikana

Nautiskelija

Jostain jotain jo tietävä
Nyt kun illat ovat alkaneet viilentyä niin mietimme mieheni kanssa jos vielä tekisimme syksyn aikana matkan jonnekin.. Odotan siis esikoista ja ajateltiin, että voisi olla kiva tehdä vielä reissu kahdestaan, kun seuraavina vuosina matkustamisen kohteet ja meininki hieman muuttuvat. Uskaltaisko varata lennot vielä, kun olen viikolla 27? Vko 28 on useimmissa lentoyhtiöissä rajana, että saisi matkustaa ilman lääkärintodistusta. Onko kellään kokemusta?
 
Hei,
itse odotan esikoista(la 27.1.), eli kokemusta ei ole matkustamisesta siinä vaiheessa raskautta(vaikkakin aamupahoinvoinnit kärsin oikein sopivasti lomamatkalla kesäkuussa), mutta läheinen ihminen, jonka ammattitaitoon luotan, on alalla, ja suositteli kyllä vakavissaan, ettei lähdettäis miehen kanssa taikkulaan tänä syksynä. Ei vain lentojen takia, vaan että jos jotain tapahtuu, on terveydenhoitopalvelut ihan eri luokkaa kuin kotimaassa, ja lisäksi ruuat, jotka eivät normaalisti mitään terveelle aikuiselle aiheuttaisikaan, voivat sisältää sikiölle vaarallisia tai ihan vain vieraita bakteereja, ja seurauksia on vaikea arvioida. Ehdotti, että sen sijaan voitais käydä vaikka jossain Euroopassa kaupunkilomalla, mutta ei sitäkään enää marraskuussa. En ole ollenkaan ylivarovainen luonne, päinvastoin, mutta mietittyäni asiaa päädyin siihen, ettei turhia riskejä ei kannata ottaa :) Hyvää odotusta sinulle!
 
vastailen tuolta helmimammoista.. Itte matkustin esikoisen kanssa paljon masukkina.. Kävin mm.ssa Kanadassa viidennellä kuulla. Kaikki meni tosi hyvin, täytyy vaan lentokoneessa muistaa juoda ja liikkua mahdollisimman paljon. Ja matkavakuutuksesta kannattaa varmistaa, että kattaa ongelmat jotka liittyvät raskauteen, jos jotain sattuu..

Aika pitkällähän tuo raskaus toki jo tuolloin on, että en ehkä kaukomatkaa harkitsisi.. Mutta hauskaa matkaa jos jonnekin keksitte lähteä.
 
Kiitos vinkeistä BabyBlues ja Aurinkoinen82,
saimme tällä viikolla vihdoin tehtyä päätöksen asiasta ja lähdemme vain pidennetylle viikonloppumatkalle Etelä-Eurooppaan. Tuntuu kivata, että on jotain odotettavaa vielä loppusyksystä ennen kuin sitten vain keskittyy loppuvuoden vaan odottamiseen ja ehkä vauvajuttujen valmistelemiseen..(?!)
 
Itse en lähtisi noilla viikoilla lentokoneeseen ja ulkomaille. Kaikki bakteerit, terveydenhuolto ja muut asiat huolettaisi liian paljon. Kävimme heinäkuussa Turkissa, mutta minulla oli viikkoja vasta alle 13. Kaikki meni hienosti, mutta raskaus oli vasta alussa.

Keskustele asiasta neuvolassa, mitä he ovat mieltä? jos sieltäkin sanotaan etteivät suosittele, en lähtisi.
 
Entäs reissu kotimaassa? ekaa odottaessa kävimme pidennetyn viikonlopun Kuusamossa. Olimme yötä kylpylässä. Päivisin hiihdimme ja illasta olimme kylpylässä ja nautimme hyvästä ruoasta sekä toistemme seurasta. emoticon Voin sanoa, että voitti etelään lähdön mennen tullen! Nyt kun illat jo pimeempiä niin mikä sen ihanampaa kuin nauttia toisista takkatulen ääressä. emoticon
 
Lentomatkustaminen raskausaikana vkolla 27 ei ainakaan mulle tuottanut mitään ongelmia. Paitsi että ennen matkaa murehdin turhaan ja matkalla jouduin jättämään herkkuja (äyriäisiä ja maitopohjaisia jälkkäreitä) syömättä. Olimme lyhyellä kaupunkilomalla Etelä-Euroopassa ja kaikki meni hyvin. Lentoyhtiö ei kysynyt masusta mitään, vaikka se on jo huomattavan pyöreä. Matkalla mulla oli varmuuden vuoksi neuvolakortti ja ennen matkaa selvitettiin matkavakuutuksesta, että tarvittaessa apua saa. Oli kiva olla vielä reissussa ennen kuin elämä tästä muuttuu :)
 
Meidän oli tarkoitus lähteä nyt käymään kaupunkilomalla keski-euroopassa, mutta kun tajusin, että vauvahan olis hyvässä hoidossa jo mahdollisesti elinkelpoinen jos päättäisi syntyä nyt, niin peruttiin sitten se, kun en halunnut olla vähääkään suomea huonommassa paikassa keskoshoitoa ajatellen(eli siis käytännössä missään muualla). Käydäänkin sitten vaan ehkä ruotsissa, jos nyt sielläkään, tai sitten mennään vaikka lappiin tai johonkin kylpylään kotimaassa...tulis kokeiltua sitäkin, kun yleensä suunnataan lomilla aina ulkomaille. Olis ollu kyllä kiva lähtee, mut ehtiihän sitä vielä tän elämän aikana, ei se niin haittaa jos yks syksy on vähän poikkeuksellinen...kun on hyvä syy :) Ja en usko ainakaan olevani sellanen, joka ei voi hetkekskään irtautua vauvasta, että kyllä olettaisin että lyhyt aikuisten viikonloppuloma jo ens syksynä onnistuis viimeistään, kun mummin hyvään hoitoon voi jättää yöksi...
 
Varmasti ihan hyvä päätös BabyBlues. Vaikka meillä oli kiva loma niin murehdin tosi paljon ennen matkaa jos jotain tapahtuisi ja eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu. En olis tosiaan halunnut synnyttää keskosta paikallisissa olosuhteissa. Ja jos olis tapahtunut jotain, niin en olisi varmaan koskaan pystynyt antaa itselleni anteeksi.

Ruotsissa ja kotimaassa on myös kiva matkustaa eikä tarvi turhaan stressata. Vaikka laivareissulla ainakin mulla teki viime kesänä tiukkaa, kun jouduin jättämään buffet-pöydän herkulliset kalat ja äyriäiset syömättä :(

Mukavaa lomaa, minne menettekin, tärkeintä on varmasti se että tekee jotain kivaa yhdessä ennen kuin vauvasta tulee kaiken keskipiste!
 
Itse kävin työ-/seminaarimatkalla Milanossa rv 27. Lennoissa ei ollut ongelmaa paitsi etten mahtunut vääntämään jalkoja ylös penkille mitä yleensä teen. Perillä oli liian kuuma, +28 ja ekaa kertaa sormet ja jalat turposivat. Muuten matka meni täysin normaalisti paitsi että oli KAMALAA vierailla viinitilalla ja katsella miten muut vetivät punkkua ja mozzarellaa ja itse nuuhkin lasia =P

RV 31 ollaan menossa miehen kanssa tukholmanristeilylle. On varmaan meidän viimeinen reissu ennen synnytystä ja otetaan varmaan aika rauhallisesti =D
 
Takaisin
Top