Matkustaminen raskauden aikana

Ha ha! Pakko tulla päivittämään tähän tuosta meidän muutaman viikon takaisesta Afrikan matkasta :) Jos joku tätä ketjua päätyy lukemaan kuten näköjään on vielä päätynyt.

En suosittelis vastaavaa reissua! Mulla oli pahoinvoinnit just muutenkin pahimmillaan noilla viikoilla, ja sit matkapahoinvointi oli lisäks ihan mahdotonta. Ei mulla normaalisti sellaista ole, mutta raskaus tekee kaikenlaista ihmiselle. Siellä oksentelin sitte kivasti joka päivä ja ajomatkat (joita riitti!) oli usein aika kärsimystä. Muuten hyvä reissu! :)

Lentokoneessa ei ollu muuta ongelmaa kuin lähinnä laskeutumisten aikana paha olo. Kenya Airwaysin oksennuspussissa luki "We hope you don't need this". Niin minäkin toivoin hartaasti, ja onneksi siltä vältyttiin!

Helmikuussa mekin miehen kanssa reissattiin hiukan kauemmas ja yhteensä neljä lentoa kuului matkantekoon.

Pahoinvoinnit oli silloin myös pahimmillaan ja erityisesti nuo lentojen laskeutumiset aiheutti mullekin todella huonon olon. Huomasin, että oma pahoinvointi liittyi siihen, kun ilmastointi käännettiin laskeutumisessa minimiin ja ilmanlaatu huononi. Jokaisen laskun jälkeen olikin kiire sitten tutustumaan lentokentän vessoihin.

Muuten reissaaminen sujui yllättävän hyvin. Muutamissa ravintoloissa oli hankala vahdata omia ruokiaan, mutta siitäkin selvittiin.

Me ollaa menossa iha vaan päivä tukholmassa reissulle toukokuun alussa. Ja nyt pohdin että otanko riskin ja lähden passitta/henkilökortitta. Vikinglinen sivuilla sanotaa kyllä että ajokortti kävis henkkareista mutta epäilyttää silti. Passi menny vanhax enkä viittis uutta ottaa kun tuskin hetkee mihinkää ulkomaille tulee lähdettyä. Ei kyllä o ruotsin reissuilla ikinä kysytty henkkareita mut mies pelotteli et sen kaveri jäi kyydistä juuri sen takii kun ei ollut virallista henkkarii esittää.. vikinglinen sivuilta ei löydy ees mitää sähköpostios tms mistä vois asian varmistaa..

Jos tulostais sen niiden oman sivun missä sanotaan et ajokortti käy ja näyttäis sitä jos joku kyselee? Mulla ei oo koskaan ollu passia laivalla, aina on päässy ajokortilla.

Mä väittäisin, ettei tarvitse passia. Kun just tuumattiin, että teoriassa kai pääsisi Tanskaankin kesällä ilman passia. Mutta toki jotenkin itsellä ainakin varmempi olo kun on se passi vaan mukana :D

Joo tarkistin vielä matkavekan sivuilta ja sielläkin sanottiin että tukholmaan käy henkkareina myös ajokortti tai kuvallinen kelakortti. Passiahan juu ei tarttis muuten mutta kun ajokortti ei ole periaatteessa virallinen henkilöllisyystodistus.

• Tykkään
Reaktiot: aBu
Ruotsiin ja muihin pohjoismaihin matkustettaessa riittää pelkkä ajokortti mutta viroon mennessä tulee olla passi tai uudenmallinen henkilökortti. Paperit tarkistetaan pistokoeluontoisesti ja jos ei ole vaadittavia asiakirjoja mukana niin tulee sakkoja. T. Laivavarustamon täti

Vähän uutta tietoa tälle osastolle :happy: Täällä Suomen reissu vähän aikaistui eli varasin lennot Suomeen toukokuun 25 päivä. Tuolloin viikkoja kasas 25+4 ja takaisin lento 12.6 (28+1). Vielä ei niinkään jännitä kun ei pahemmin oo mitään oireita muuta kuin nukkuminen on epämukavaa.. Onko kellään kokemusta tukisukista? Oma lääkäri ei usko niiden tehoon ja sano et väärin käytettynä aiheuttaa enemmänkin ongelmia.. Aattelin etsiä niin ison maximekon ettei varmasti purista tai kiristä mistään lentojen aikana!!

Mulla on tupannu jalat turpoon etelänreissun paluumatkan jälkeen joten oon vetässy tukisukat jalkaan lähtöpäivänä ja omasta mielestä ainaki itellä auttanu. Raskaana ollessa ei kyl kokemusta ole :p mut normisti. Nyt oon töissäkin jo käyttäny kompressio säärystimiä kun jalat on välil väsyneet työpäivän päätteex.

Vastaan vielä minäkin ja suosittelen tukisukkia. Joskus on turvonneet jalat niistäkin huolimatta, mutta kyllä ne minusta auttaa, kun tarpeeksi ajoissa laittaa lähtöpäivänä.

Ajattelin kyllä laittaa Italian lennollekin, vaikka ei ole kuin muutaman tunnin. Lähdössä Italiaan kesäkuun alkupuolella. Tuolloin viikkoja 26, enkä osaa olla edes mitenkään huolissani, kun tähän saakka ainakin vointi on ollut ihan hyvä.

Aattelin käydä kattoos et minkä kokosina ja pitusina niitä myydään :) pisin lento on onneksi vain 6.5 tuntia eikä 9.5 kuten yleensä joten ei tunnu paljon miltään :grin ne ei varmaan kovin kalliita oo niin otan pois jos tuntuu ikävältä ja täs on muutama pitkä automatka ennen matkaa niin kokeilen niillä et huomaako eroa kun tuntuu et pitää kokoa ajan vaihtaa asentoa ettei ala mistään kivistää :)

Mä ajattelin heinäkuussa käydä Hampurissa pitkästä aikaa, kaveri kun muutti sinne asumaan. Piti käydä hänen luonaan jo aiemmin, mutta alkuraskauden pahoinvoinnit ja väsymys sai pysymään täällä koto-Suomessa. Nyt kun vointi on paljon parempi, niin uskaltaa jo ajatella reissaamista :) Seuraavaa reissua kun joutunee kuitenkin melko kauan odottamaan..

Mä juuri perjantaina palasin hampurista. :) pelkäsin et lennolla tulis huono olo, mut hyvin suju lennot ja Hampurissa oli jo kevät ihanan pitkällä. :)

Kiva kuulla, että mullakin reissusuunnitelmia. Me varattiin Norjaan käytännössä kaupunki ja junaloma kesäkuulle. Mietin et meneekö ihan pipariks, mutta toivotaan parasta. Toki siihen pitää varautua, että

Takaisin