Matkustaminen raskauden aikana

Mama Amanda

Keskustelun kolmiottelija
Syyskuunmammat 2015
Kävin tuossa juuri shokeeraamassa työterveyslääkäriä ilmoittamalla, että olen raskaana ja lähdössä pariksi viikoksi kehitysmaahan malaria-alueelle.

Setä tutki asiaa suurella hartaudella. Onneksi löytyi malarianestolääke, jota pitäisi olla turvallista ottaa. Rokotukset oli myös onneksi ennestään riittävät. Muuten kaveri tuntui olevan sen verran pihalla, että oli ihan turha kysellä tarkemmin, mitä ois hyvä ottaa huomioon matkalla.

Onko teistä joku lähdössä nyt raskauden alkukolmanneksella jonnekin maailmalle? Tai onko joku ollut aikaisemmissa raskauksissa? Vinkkejä otetaan vastaan!

Millos on lähtö? :) hyvä, että kuitenkin löytyi rokotus, jonka pystyy ottamaan!

mä en meinaa kaukomatkailla, mutta kesäkuussa pitäisi selviytyä Tanskaan o_O

Me matkaillaan paljon ja aiotaan matkustella raskauden loppumetreille jos vaan kaikki on hyvin. Tosin pysyttelemme näillä näkymin ihan euroopassa, joten kokemusta ei tule olemaan ns. riskimaista. Äkkiä laskettuna 7 reissua suunnitteilla joista kolme ensimmäisen kolmanneksen aikana.

Mulla ois kesäkuussa venäjän reissu edessä, vähän jännittää ja arveluttaa matkustaa mutta kai se on ok viä siinä kohtaa

Meidän reissu on rv 10-11. Mun pahimmissa painajaisissa saan keskenmenon jossain keskellä safaria ja joudun johonkin tasokkaaseen paikalliseen sairaalaan... Onneks pääsen ennen matkaa ultraan näkemään ainakin onko kohdussa elämää. Ja jos on, niin riskin pitäis kai olla sit enää aika pieni.

Kieltämättä aika pelottava ajatus.. Mutta toisaalta ei sitä voi kaikkea mahdollista pelätä valmiiksi, jos joku paha komplikaatio tulisi, niin pakkohan se olisi vaan hoitaa..Rohkeasti vaan reissuun, kyllä kaikki menee hyvin! :)

Meillä olisi kesäkuussa tiedossa kaverin häät jenkeissä mutta saa nähdä minkälaiset omat olot on että jaksaako matkustaa niin kauas.. Halu olisi kyllä mennä mutta saa nähdä

Mä oon ollut ihan ekassa raskaudessa ekalla kolmanneksella Välimerellä. Se meni kesken myöhemmillä viikoilla reissusta johtumattomiata syistä. Esikoisesta oltiin Thaimaassa/Malesiassa, kun mulla oli vkot 7+2-9+1. Just luin raskauspäiväkirjaa, että hyvin oli maistunut tulinen ruoka, jäätelö ja hedelmät. :)
Kuopuksesta plussasin lomareissulla.

Loppuraskaidesta olen reissannut myös. Esikoisen odotuksessa kierreltiin Italiassa (vikan kolmanneksen alussa) ja kuopuksesta oltiin ihan Kanarialla, kun mulla oli vähän alle 30 vkoa täynnä.

Nyt lähdetään tokan kolmanneksen alussa Thaimaahan.

Ei kai mulla mitään erityisiä vinkkejä ole tarjota. Maitohappobakukuuri ennen reissua ja paikan päällä ekana maustamatonta jogurttia. Noilla ohjeilla ei ole tähän mennessä ainakaan iskenyt turistiripuli koskaan! :D

Mulla oli viime reissulla Aasiassa ihan älyttömän hyvät kapselit turistiripulin ehkäisyyn. Onneksi ne käy myös raskauden aikana. Kaikilla muilla oli jotain mahaongelmia, mutta mulla ei, vaikka oon aika herkävatsainen. Niillä tabuilla siis taas matkaan. Ne lisää matkabudjettiin 30e, mutta kyllä se musta on sen arvoista!

Ilmeisesti hygieniasta kannattaa silti olla tarkka ja ennemmin jättää salaatit syömättä ja keskittyä kunnolla kypsennettyyn ruokaan.

Täällä kanssa matkustettiin kanadaan asti kun muutin tänne viime syyskuussa rv 7. Rehasin kaksi matkalaukkua, lentolaukun ja erittäin painavan olkalaukun ja itse lennot sujui hyvin :) suosittelen pukeutumaan mekkoon jos sattuu turvottamaan ja varaamaan käytäväpaikan jos pystyy :) keskenmeno tuli sitten kaksi viikkoa myöhemmin, mutta kävin muuton jälkeen viikkoa myöhemmin lääkärillä ja kuulin oikein hyvät sydänäänet joten en usko itse matkustamisen vaikuttaneen millään lailla :) Heti muutettua hankein sosiaalitunnuksen ja terveyskortin jotta sai ilmaisen lääkörihoidon.. Muuten olisi voinut tulla kalliiksi kun jouduin kaavintaan ja useampiin verikokeisiin.. Joten kannattaa varmistaa, että matkavakuutus korvaa tarvittavat hoidot jos jotain pahaa tapahtuisi! Pelkkä lääkärikäynti täällä maksaisi sen 100€ ilman terveyshoitokorttia..

Kova halu olisi matkustaa Suomeen heinäkuussa, kun viikkoja olisi tällä kertaa kasassa noin 30, mutta en tiedä mitä lääkäri sanoo ;). Pisin lento on sen yli 9 tuntia ja sitten vielä pitkä junamatka päälle kotimaassa :p

Muokattu viimeksi:
Kauas on pitkä matka! Kanadasta Suomeen päin lentäessä tulee kaiken kukkuraksi vielä se aikaero ja jet lag! Mä olin viimeksi viikon nuppi ihan sekaisin, kun tultiin sieltä, länsipuolelta vielä.

Toi mekko lennolle kuulostaa hyvältä idealta!

Matkustelu on kyllä ihan parasta. Meillä Tanskan reissu on lukkoon lyöty ja Italian reissu keväälle vähän suunnitteilla.. Hyvä kuulla, että muut uskaltuu kunnon kaukomatkailee, niin kaipa minä uskallan lähi matkailla :D Ja ihan terve minäkin olen, vaikka äitini teki odotusaikana liki 10 matkaa!

toi Kanadan lento on kyllä aika villi jo tuossa vaiheessa. Me aiotaan tosiaan ajaa autolla rv 32-36 noin 2500 km, mutta mennään rauhassa ja parilla yöstopilla, niin eiköhän siitä selvitä. Lentäen olisi ehkä hieman helpompaa, mutta kokeillaan nyt tätäkin :D

Mua kuumottaa lähteä hiihtolomalla kolmatta kertaa Dubaihin. Ainoo pelko on, et jos pahoinvointia ilmenee, niin lomailu ei ole niin mukavaa. Sattuisi loma rv 9 viikolle.

Eikös lomalla olisi hyväkin matkoilla auringossa ja nautiskella hedelmiä ja muuta virkistävää..? Heh nimim. Ei kokemusta raskauspahoinvoinnista :D

Mä taas oon nyt viikolla 7, ja reissu on viikoilla 10-11 (tai katsotaan tarkentuuko nää viikot neuvolassa, mut uskoisin, että omat laskelmat on oikein, kun on ollut niin säännölliset kierrot). Nyt ei oo vielä pahoinvointi ollu kovin pahaa ja toivon ja rukoilen, että ei pahemmaksi muutukaan. Tän kanssa pärjää vielä sillä, että on aina eväät mukana.

Itseäni odottaa paikoin TOSI huonot ajotiet Afrikassa, joten varmaan ainakin yksi retki siellä täytyy jättää välistä, jos olo on tosi huono.

Mut päätettiin ottaa riski! Koska voihan olla, että olot on ihan hyvät! Sit harmittais, että jätettiin matka tekemättä.

Täältä löytyy! Olen Ausseissa nyt ja tarkoitus lentää takas kotiin kuun lopussa (viiikoilla 10+2) 32h vähän jännittää.. Mutta pakko täältä on joskus tultava pois jos haluaa suomessa synnytää! Kääk :)

Me ollaan lähdössä perjantaina turkkiin :) ite en oo koskaan käyny ulkomailla ni jännittää aikatavalla :D

Mäkin haluaisin Turkkiin. Monesti miettinyt ja ikinä ei ole tullut käytyä - aina valikoitunu kohteeksi joku muu..

Mä taas en lähtis Turkkiin, Tunisiaan, Bulgariaan, Egyptiin. Tosin Turkissa ja Bulgariassa on tullut nuorena käytyä, kun halvat kohteet ja Egyptissä kahdesti. Myös yksi Marokon reissu sai riittää. Rumasti sanottuna tyrkyt karvakädet ärsyttää ja paikallinen ruoka ei ollut mun makuun. Musta on tullut liian nirso ja haluan lomalla olla vapaa tyrkyistä kauppiaista :D Siksi suosin Jenkkejä, Dubaita, Aasiaa. Mukavaa matkaa kuitenkin Lapaselle. Pääasia, että pääsee jonnekin vähän lämpösempään ja pois kotikuvioista :)

Muokattu viimeksi:
Takaisin