Matkustaminen raskaana

HiHi

Oman äänensä löytänyt
Onko teillä kokemuksia raskaana matkustamisesta? Mitä otatte huomioon ennen matkalle lähtöä?
Tai aiotteko matkustaa/lentää raskaana? onko siis loma- tai työmatkoja tiedossa?
 
Rajoitukset koskee enemmän loppuraskautta. Rv 22 vai 26 jälkeen tarvii lääkärin todistuksen raskauden sujumisesta normaalisti.
Eroja on paljon myös lentoyhtiöissä.
Me meinataan lähteä lomalle alkuvuodesta, jollon viikkoja on noin 25->..
 
Mä oon suunnittelut lähteä viettämään 30-vuotis synttäreitä marraskuussa USAan, jolloin viikkoja noin 17-18..
Mietityttää vain miten yksin jaksaa matkustaa noin 24h.
 
Mä lähden tänään Ranskaan. Ei kait siinä muuta, kun juustot ja salaatit jätän väliin. Ja majoneesit. Ja mukaan tervettä järkeä. :-)
 
Meillä tiedossa pian Tukholman reissu, ja sitten parin päivän pikkuloma Keski-Euroopassa joulukuun alussa miehen kanssa, esikoinen jää mummolaan. Silloin viikkoja jotain 25, eli siksi lennetään vain näin lähelle ja sellaiseen maahan, jossa on Suomen terveydenhuoltoa vastaavaa tarjolla. Ja vakuutukset tietty kunnossa, että saa varmasti parasta ja tarvittaessa vaikka lennätetään sairaslennolla kotiin. Ainoat vaihtoehdot noin myöhään raskauden aikana mulle oli Englanti, Sveitsi, Saksa ja Ranska sekä pohjoismaat...
 
Meillä oli tarkoitus lähteä joulun ajaksi Thaimaahan, mutta taidetaan viettääkin kotijoulu. Onneksi ei ehditty vielä reissua varata. Mä olen niin panikoivaa sorttia, että mä en uskaltais varmaan mitään laittaa siellä suustani alas ja tosiaan, jos "jotain" sattuu, niin en luota terveydenhuoltoon siellä. Parempi jäädä kotiin oman mielenterveyden vuoksi :wink Toki eri juttu olisi jossain tässä Euroopassa, uskaltaisin varmasti paremmin lähteä.
 
Kyllä mielestäni uskaltaa hyvinkin reissata. Kunhan kyseessä sivistysvaltio, vakuutukset on kunnossa ja itse en ehkä lähtisi eurooppaa kauemmaksi. Se pitkä lentäminen on mielestäni varsinkin näin pitkäkoipisena ihmisenä niin raskasta.

Perillä valitsisin ravintolat sen mukaan, että on hyvännäköinen, freesinnäköinen ravintola, missä riittävästi asiakkaita, että ruoka vaihtuu.

Itsekin meinaan aika paljon reissata euroopan sisällä.
 
Mä olin esikoisen aikaan Israelissa lomalla, viikkoja tais olla jtn 24 muistaakseni. Ei tarvinnut vielä noilla viikoilla todistuksia, ja se vaihtelee lentoyhtiöittäin. Eli kannattaa tsekata niiden sivut. Ite en siellä uskaltanut kaikkia maitotuotteita esim. aamiaisella ottaa kun en tiennyr onko ne pastöroituja, muuten olin aika rennosti. Ja jos menee maahan, jossa ilmakuivattuja lihoja käytetään niin niistä kannattaa tietty pysyä erossa... Mutta maalaisjärjellä pärjää, syö hyvin kuumennettua ruokaa jne niin pääsee jo pitkälle!
 
Me käytiin esikoista odottaessa (n.rv 16-17) Egyptissä - vatsapöpöjen valtakunnassa! Mutta hotelli oli 5 tähden all inclusive, joten aika rennoin mielin siellä oltiin ja syötiin. Tehtiin retki Kairoon pyramideillekin, mikä oli tosi rankka, kun yöllä lähettiin ja bussissa suurin osa ajasta.. oli hyvin epämukavaa, mutta ajattelin että kerrankos koko maassa käy ni pitäähän nekin nähdä! Niin, ja käsidesillä lotrasin ihan reippaasti :) Samoin kun nyt syyskuun alkupuolella Kroatian matkallakin. Hygieniaan, ruokapuoleen ja lepoon kun kiinnittää huomiota ni mun mielestä ihan hyvillä mielin voi matkustaa pikku salamatkustaja kyydissäkin :wink
 
Ei kannata olla liian ennakkoluuloinen terveyspalveluiden suhteen joissakin maissa. Esim Thaimaassa sairaalat ovat huippuluokkaa, kunhan on vakuutus joka maksaa *grin* Tietty ruuan suhteen olisin epäileväisempi, mutta suuremmissa kaupungeissa on mistä valita.
 
Juu-u...mutta vaikka varustelu olis yksityisessä sairaalassa hyvä maassa kuin maassa, ei monessakaan maassa edes euroopan sisällä kuulu läääkärin koulutukseen pakollista harjoittelujaksoa, eli käytännön työtä, jossa ammatissa jo pitkään toiminut lääkäri opastaa alalle vasta opiskelevaa. Että italiassa vastavalmistunut naistentautien lääkäri ei välttämättä ole elävään potilaaseen koskenut sormenpäälläkään tai pitänyt muuta kuin sukulaisvauvaa sylissään. En haluaisi joutua esim hätäsektioon sellaisen käsiin. Ja tämä on siis tietoa italiasa lääkäriksi opiskelleelta!!! Ja vakuutukset on tietty matkustaessa oltava kunnossa muutenkin kuin raskaana, sehän on selvä. Voihan joutua vaikka kolariin tai jotain. Ruuankin suhteen euroopassa on helpompi yrittää ainakin katsoa hydienian ja muun perään...
 
Mä matkustan työn vuoksi aika paljon ja mulla on teettänyt ongelmia ruokavalio. Tulee kyllä matkoilla syötyä tosi epäterveellisesti. Ravintoloissa tulee paljon käytyä ja kun salaatteja ym. ei saisi syödä, tulee valittua helposti roskaruokaa..
Myös noissa maissa ruokapakkauksissa on vaan paikallisella kielellä mitä ne sisältävät..
 
Huutelen tammikuisista kun en meille löytänyt omaa vastaavaa ketjua :)

Reissataan paljon. Kesällä oltiin Karibialla, vkoja tuolloin oli 12. Kaikki hyvin, ei mitään ongelmaa ja söin aivan kaikkea, maalaisjärjellä.

Vajaan kolmen vkon päästä reissu Jenkkeihin edessä. Kovasti olen lähdössä, kunhan vain lekuri on samaa mieltä :) Vkoja tuolloin lähtöpäivänä 28. Tämä on ns. raja kun ne lekuripaperit on oltava mukana. Joka lentoyhtiö ei niitä tuolloin vielä vaadi, mutta hyvä käydä tutkimuksissa, jotta on vakuutukseenkin mustaa valkoisella jos jotain oireita tms ilmenee.
Lentoyhtiöistä joita matkalla käytetään on Finnair ainoa joka vaatii paperin tuosta vkosta 28 alkaen. Norwegianilla ja United Airlinesilla voi matkustaa surutta vielä kuukausi ennen laskettua aikaa.
Ns. ongelma on Jenkkien maahantuloviranomaiset, jotka tahtovat kaiken mahdollisen jolla vakuuttuvat siitä, ettei tarkoituksesi ole synnyttää siellä. Muksuhan sais automaattisesti Jenkkien kansalaisuuden.
Mielenkiintoista oli neuvolan suhtautuminen koko tähän asiaan. Eka vanhempi neukkutäti paasasi kuinka voisin unohtaa reissaamisen noilla vkoilla. Lekuri olisi kirjoittanut paperit heti, mutta valitettavasti se olisi ollut liian aikaista, jotta papereista olisi ollut nyt iloa. Seuraava nuorempi neukkutäti kertoi, että vain yksityinen hoitaa nämä paperit, soita sinne, ei kuulu heille. Nooh, päätin vielä koittaa kepillä jäätä ja soitin julkisen ajanvaraukseen. Siellä täti kovasti ihmetteli miksi neukku ei tätä asiaa hoitanut, että sehän on vain yksi paperi. Tuumasin siihen, että vkoja kun on 28 tulisi tehdä myös sisätutkimus, etten suostu edes ilman sitä ajattelemaan reissua. Tähän täti sitten hätäisesti ettei hänellä ole aikoja, voisin kysellä myöhemmin mahdollista peruutusaikaa. Huoh, what a service!
Päädyin sitten työterveydessä, vuositarkastukseni yhteydessä kysymään asiaa, sain heti ajan vko ennen reissua ja matkailualalla olevana menee kuulemma työterveyden piikkiin. Kiitos!
23.pv siis lekuriin ja sen perään toivottavasti reissuun :D
Ainoa ns. murhe itsellä on pitkien lentojen aiheuttama turvotus, tukisukat on ja pitänee liikkua putkessa mahdollisimman paljon.
Ruokapuolta tms en aio miettiä, vaan maalaisjärjellä nauttia :) reissua ja vaunujen ostoa odotellessa!
 
Tultiin tuossa 3 viikkoa sitten Rodokselta.
rv. 11 +
Lennot meni hyvin 4h sopiva matka lapsen kanssa,
toki otin pahoinvointi rannekkeet mukaan ja olo oli muutenkin lomalla hyvä ja helppo oli olla.
Ruoka koneessa oli oltava, pakko saada suolaista usein! :D
Ruokaan en reissussa juuri kiinnittyänyt huomiota, kasvikset pesin hyvin ja join pullo vettä! :)

Ajattelin kyllä lentää vielä toisenkin kerran ennen vauvan syntymää,
joskus joulu-helmikuussa Rantalomailemaan.
 
Tänään 27+2 ja lekurin lupa matkustamiseen saatu. Ohjeena tukisukat ja ppt-pissaa pitää tulla tiistaina kohti Hollywoodia :)
 
Voi olla että usan puolella esittävät tiukkoja kysymyksiä. haluavat selvittää ettet mene sinne synnyttämään, koska silloinhan lapsi saa usan kansalaisuuden. :)
 
Muokattu viimeksi:
No juuri tämän takia paperit hommasin, että siinähän kyselevät :D lentämillämme lentoyhtiöillä kun ei näyttänyt olevan mitään reissaamista vastaan näillä vkoilla :)
 
Takaisin
Top