Matkustaminen raskaana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jenni.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jenni.

Silmät suurina ihmettelijä
Hei!

Haluaisin kuulla kokemuksia raskaana matkustamisesta. Täällä on rv 5+1 ja lähtö Kosille on heinäkuun lopulla.
Onko lentämisessä otettava jotain erityistä huomioon? Pystyykö tuolloin(rv22) pitämään bikineitä, vai tippuuko alaosa nilkkoihin? [:D] Kaikenlaiset kokemukset ja vinkit kiinnostaa. Kiitokset jo etukäteen vastaajille!

Luulenpa ettei sulla tule olemaan paljoakaan kummempia ongelmia vielä tuossa vaiheessa. Ellet nyt mikään hurja poikkeus ole, niin masu ei tuossa vaiheessa ole mikään valtava pallo vaan oikein söpö vaikka bikinien kanssa - ja eiköhän ne bikinit pysy jalassa [:D] Yleensä noilla rv 22 tienoilla vointikin on melko hyvä. Tietenkin tiedät sitten lähempänä paremmin vointisi ja voit ennakoida, miten reissu menee.

Kannattaa toki tarkistaa lentoyhtiöltä mistä asti ne vaatii lääkärintodistuksen, mutta tuskin noin "varhain" vielä kumminkaan. Lentämiseen ja muuhun reissaamiseen raskaana pätevät varmaan aika pitkälti samat säännöt kuin muulloinkin, mutta erityisen huomion kera, eli muista kävellä lennon aikana tai pyörittele jalkoja, juo runsaasti vettä, vältä sellaisia ruokia ja juomia joista voi saada vatsataudin jne.

Itse olen lähdössä reissuun rv 31 ja paluu olis rv 34. Vähän pelottaa, että mitä siitä matkustamisesta tulee, kun matkat kestävät vuorokauden suuntaansa. Lisäksi pelottaa, että entäpä jos lääkäri ei myönnäkään lupaa lentää, menee koko perheen reissu sitten plörinäksi. Paluumatkaksi pitää vielä kai hakea uusi lupa paikalliselta lääkäriltä. Sepä olis kamalaa, jos kohteessa kiellettäisiin lentäminen eikä enää pääsis takas Suomeen [&:] No, otamme harkitun riskin. Peukut pystyyn, että kunto pysyy hyvänä ja saan luvat lentää ja muutenkin matka sujuu mukavasti. [:D]

Itse olin just viikoilla 22-23 reissussa lämpimässä. Ei tarvinnu mitään todistuksia, ei se maha ees näkyny sillon ku kireissä vaatteissa. Bikinit pysy hyvin jalassa. Muistat vaan jalotella koneessa vähän, ja juoda paljo, samoin kun tietty sit Kosilla. Ja itellä oli ällöt tukisukat lennoilla, neuvolatäti käski ettei tuu tukoksia. Jalat turpoo lämpösessä muutenki, ja varsinki raskaana ollessa, et ne puutuu jos paljo kävelet! Koita nostaa jalat ylös usein, auttaa!!

Hei Jenni ja muut matkustusta suunnittelevat! Kysyit, onko lentäessä huomioitava jotain erityistä. Tarvitset erityisen matkustusluvan lääkäriltäsi 28:nnen raskausviikon jälkeen. Sitäkin ennen on hyvä huomoida, ettei lentokoneeseen kannata mennä sairaana. Kotona tai kohteessa, jos yhtään epäilyttää, käy lääkärillä ennen lentomatkaa. Esim. vatsatauti saattaa raskaana olevalle olla lentomatkalla vaarallinen. Jos sairastut lähtöpäivän aamuna, mene lääkäriin, ei lentokentälle. Huolehdi matkavakuutuksesi kuntoon. Selvitä ennen matkaa, mitä paikallista lääkäriä vakuutusyhtiösi suosittelee. Kreikassa on heinäkuussa todella kuuma, se saattaa olla sinulle hiukan rankkaa. Ihosi saattaa myös palaa tavanomaista huomattavasti herkemmin. Muista juoda lentokoneessa ja lomalla runsaasti. Jos voit lentokoneessa huonosti, kerro henkilökunnalle, ja mainitse samalla millä raskausviikolla olet, onko kaikki sujunut normaalisti, ja onko sinulla mitään sairauksia. Ihanaa lomaa ja hyviä vointeja!

Muista myös ottaa neuvolakortti mukaan matkalle!

Itselläni se on kulkenut mukana käsilaukussa siitä asti kun sen sain, ja kortti tulikin tarpeeseen kun kesken työmatkan jouduin vieraan paikkakunnan äitiyspolille tarkastukseen.

Nauti matkasta [:)]

Mä taisin olla viikoilla 18-19 kun kävin kanarialla[:)]matka meni muuten hyvin mutta kannattaa tosiaan kattoa paikan päällä mitä syö. Tuolla kanarialla jäi parit ruuat syömättä kun tilasin lihaa ja huomasin että on sisältä ihan punaista ja raakaa[:'(] Tosin vahingossa maistoin tuota ensimmäisellä kerralla kun en heti huomannut ja sen jälkeen pelkäsin kamalasti että vauva saa jonkun pöpön vielä kun neuvolatäti kovasti vaan varoitteli noista syömisistä, muuten sanoi ettei mitään estettä lähteä.Onneks selvisin sitten vaan säikähdyksellä kun ei siitä ruuasta mitään tullut. Lentomatka mennessä meni hyvin mutta tullessa oli ihan kamalaa, muutkin valitti että ilmanpaineet lentokoneessa oli laskenu joten siellä oli todella kuumaa ja tunkkaista ja tietty tuo laukaisi mulle ihan kamalan olon. 7 tuntia oksentelin vessassa vähän väliä, mahakin meni sekaisin, makailin käytävillä kun meinasin pyörtyä ja kylmä hiki vaan valu otsalta[&o] pääsin ainakin kamalien lentokonevessa jonojen ohi hetkessä[:D]muuten oli kyllä ihanan onnistunut reissu, mitään paljastavia kesähepeneitä ei tosin tullut käytettyä kun oli noi arvet jo niin tullu esiin ja muutenkin ihan pullea olo [:D]

Ja huvitti paikan päällä kamalasti kun äippä kertoi että kun oli minua odotellut niin ei ollu uskaltanu ottaa aurinkoa ollenkaan kesällä kun oli pelännyt että lapsivesi rupeaa kiehumaan ja mulla ois ollu tukalaa [:D][:D][:D]

Itse matkustin työn puolesta muistaakseni rv 25-2 paikkeilla. Vaikka mahaa ei juurikaa ollut, koin tuon ajankohdan itselleni viimeiseksi ajankohdaksi lentää. Laskujen ja nousujen paine tuntui tukalalta vaikka matkustain vain Saksaan, eli ei pitkä matka. Tukisukat koin hyväksi matkan aikana.

Lähtötarkastuksessa kannattaa kysyä saisiko käytäväpaikan. Itse ainakin kävin useampaan kertaa vessassa lennon aikana ja käytäväpaikka olisi ollut mukava - onneksi vieressä oli tuttuja ihmisiä niin saattoi pyytää nousemaan päästäkseen vessaan :-)

ALKUPERÄINEN: 10Mimmi

Tarvitset erityisen matkustusluvan lääkäriltäsi 28:nnen raskausviikon jälkeen.

Tietääkseni mitään erityistä matkustuslupaa ei ole olemassa [:D]Lentoyhtiöt saattavat vaatia lääkärin todistusta siitä että olet kunnossa ja voit lentää, mutta miltä raskausviikolta alkaen, se voi vaihdella.

Ei huolta matkustamisesta - itse lensin samoilla viikoilla jenkkeihin viikoksi - eli pitkät lennot vaihdolla ja lisäksi odotan kaksosia. eli maha oli jo tuossa vaiheessa aikaslailla hyvänkokoinen. ei ollut mitään ongelmia, tosin maahantulotarkastuksessa turvamies kysyi, että meinaanko synnyttää jenkeissä kun mahaani katseli.. ;)  

tuosta lentoyhtiöiden vaatimasta lentoluvasta. se vaihtelee lentoyhtiöiden mukaan. itselleni se tuli yllätyksenä mutta onneksi tajusin lippuja varatessa selvittää lentoyhtiöiden käytännöt. toinen vaatii sen luvan jo viikon 28 jälkeen toinen vasta viikolla 33. riippuu lennon pituudesta.
itte oon lähdössä nyt viikolla 31+ n. 4tunnin lennolle ja lentoyhtiö vaatii takasitulo matkalle lääkärin luvan.eli viikolle 33. ja ilmoitti että saan lentään luvan kanssa muistaakseni viikolle 36 asti.
kovasti täällä jännätään tulevaa matkaa kuinka menee.. ja joo kyllä on tukisukat varattu lennolle ja lääkärin ohjeistus että pitää muistaa vähintään tunnin välein käydä kävelemässä... [:)]

Takaisin