Matkamuistot ja tuliaiset - kivoja vai turhaa tavaraa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko matkamuistot ja tuliaiset kivoja vai turhaa tavaraa? Onko sinulla tapana ostaa matkamuistoja itselle tai tuliaisia muille?

Tämä aihe tuli mieleen kun heitin roskiin sukulaisilta saamani ulkomaan tuliaiset. Olivat sarjaa ei kovin hieno koriste-esine. Pieni syyllisyys meinasi ensin hiipiä mieleeni, mutta karistin sen pois - ei ole mitään järkeä säilöä loputtomiin muistoja toisen ihmisen matkasta.

Tuliaisissa on oikeastaan vähän sama kuin muissakin lahjoissa. Onhan se kiva, kun muistetaan, mutta turha tavara on, no turha. Eli pois käytettävät (syötävät, juotavat, kynttilät, kosmetiikka...) ja oikeasti käyttökelpoiset on huomattavasti parempi kuin hyllyn nurkkaan pölyttymään jäävä koriste-esine. Voi se koriste-esinekin toki olla kiva tuliainen, jos se on saajallensa sopiva (sellainen josta saaja oikeasti tykkää ja haluaa pitää osana sisustusta). Ei siis ensimmäinen härpäke, jossa lukee matkakohteen nimi. Lapsille lelut tai vaatteetkin on myös kivoja. Itse en usko hirveästi käyttäväni paitaa jossa lukee vaikka Teneriffa, varsinkaan kun en ole siellä itse käynyt.

Matkamuistot voi sen sijaan olla turhempiakin varsinkin jos ne on kerran_elämässä -kohteesta. Jos käy joka vuosi siellä Teneriffalla tuskin on mielekästä joka vuosi ostaa Teneriffa-magneettia. Jos käy kerran elämässään Kiinassa, siitä voikin olla kiva ostaa muistoksi vaikka se magneetti.

Eli näissä on se ero, että matkamuisto on muisto omasta matkasta. Tuliainen on enemmänkin lahja, jonka haluaa tuoda matkalta tullessaan. Tuskin kukaan jaksaa muistella vuosien päästä kuinka kummi kävi Thaimaassa.

Mä oikein toivon, ettei kukaan tuo minulle tai meidän lapsille tuliaisia :tears: Jotkut perus sukat esim lapin reissulta lapsille ovat kivat. Karkkia saa tuoda. Mutta minua ei todellakaan haittaa, vaikka ei tuotaisi yhtään mitään :smiling-eyes:

Jos jotain haluaa tuoda niin juurikin ruokaa, saippuaa tms.. Lapselle lelujen tai vaatteiden tuominen on minusta myös ok. Mutta en odota kenenkään tuovan minulle mitään enkä itse jaksa raahata tuliaisia kenellekään. Joskus harvoin saatan viedä jonkun paikallisen erikoisuuden (yleensä joku ruokajuttu) vaikka vanhemmilleni.

Nuo koriste-esineet ylipäätään lahjana ovat minusta sitä osastoa, että pitäisi oikeasti tuntea toinen hyvin ja tietää toisen tyyli, että voi sellaisia tuoda.

Minulla on myös tuo, että on vaikea heittää pois toisten antamia tavaroita, kun ajattelen, että toinen on tarkoittanut hyvää sen antaessaan.

Matkamuistoja ostan oikeastaan aina. Joskus ne ovat kuluvia kuten saippuat ja vaatteet, mutta toisinaan saatan ostaa jonkun paikallisen käsityön tai koriste-esineen. Haluan aina mukaani jotain mikä tuo lämpimät muistot paikasta. Joulukoristeet ovat kiva matkamuisto, koska reissut tulevat kerran vuodessa mieleen, kun ripustaa koristeita kuuseen. 😊

En kovin usein sorru ostamaan matkamuistoja, ja vielä harvemmin annan niitä muille. Mutta kerran tuolla kauppoja tutkaillessani matkalla tuli tämä vastaan:
41GK18CVTSL.jpg

... ja muistin välittömästi hyvän ystäväni, jonka kanssa elimme villiä nuoruutta yhdessä ja toilailimme menemään kuten siinä iässä tavataan. Saippua matkaan ja hänelle lahjaksi. Kenties morkkiksen saa pestyä pois kun oikein yrittää? Vielä vuosia tämän jälkeenkin hän jemmasi purkkia, sen verran hyvin osui lahjus. :tears:

Muokattu viimeksi:
Mulle itselle ihan valokuvat on paras muisto reissusta ja aika harvoin tuon mitään isompaa, saati sitten muille. Ehkä just jotain museokortteja paikallisista museoista jos oon käynyt katsomassa jotain. Sitten tykkään tuoda kotiin jotain paikallista herkkua, mausteita tms..

Mä oon tykännyt ystävien tuomista tuliaisista, koriste-esineistä, vaatteista, astioista, kun he ovat tienneet mistä tykkään/esineillä ollu oma merkityksensä mulle. Kaikki herkut myös olleeet tervetulleita 😄

Meillä ei juuri harrasteta tuliaisia, mutta sain vanhemmiltani lahjaksi pienen, nahkaisen käsilaukun Australiasta. Käytössä edelleen, kohta 20v.

Lasten kanssa kun reissaamme, niin yleensä on ostettu vain magneetti.

Mä tykkään tuliaisista! Jos tiedän jonkun lähtevän reissuun, pyydän aina jotain pientä. Ystävä toi briteistä aikoinaan William & Kate aiheisen koristeen, joka ei esillä ole, mutta hauska olemassa. Äidillä on vielä joku Charles & Diana juttu tallessa. Pääosin on tullut jotain syötävää mitä ei Suomesta saa tai jotain pientä käyttötavaraa. Ihan kivoja olleet! Itselläkin on tapana ostaa reissumuistamisia, mutta pyrin etten osta turhuuksia.

Takaisin