Matkailu raskaana

Mä oon katsonut tästä kartasta https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat?p_artikkeli=mat00185 ja ollaan menossa alueille, joihin tämän mukaan ei malarian estolääkitystä tarvita. Olen ennenkin reissannut tuollapäin, enkä ole lääkitystä milloinkaan edes harkinnut. Myöskään tuoltapäin maailmaa en ole ikinä mitään tautia saanut (kerta toki ensimmäinenkin). Pahimman ”turistiripulin” olen saanut Istanbulista. Reilaamassa oltiin muutama vuosi sitten ja voin kertoa ettei turkkilaisen junan vessa ole kaikken mukavin paikka hoitaa ripulitoimituksia.

Meillä on sit ihan samanlaisia kokemuksia :)

Itsekään en oo lääkitystä koskaan edes harkinnut eikä mitään ole myöskään perus ruokamyrkytystä lukuunottamatta tullut.

Mut mahtavaa kun täältä löytyy samanhenkisiä reissaajia kenen kanssa vaihtaa ajatuksia :Heartred
 
Tulin kuokkimaan tuolta lokakuisista. Itse tultiin eilen Thaimaasta ja raskausviikkoja siellä kasassa 5-6.

Siinä mielessä lennettiin sopivan alkuvaiheessa,ettei vielä pahoinvointia ollut. Lennoilla join paljon vettä ja jumppailin jalkoja. Kompressiosukat oli molemmilla lennoilla jalassa.

Söin vaan kypsennettyjä ruokia. Aika paljon kului kanaa ja riisiä. Lisäksi vesimelonia ja banaania söin kyllä ihan huoletta. Ravintoiloissa pyysin aina juomat ilman jäitä.

Hyttysenpistoja vastaan saa minimarkeiteista ja apteekeista sumutteita enkä koe ns. turistialueilla riskiä olevan. Itselläni oli jo ennen raskautta rokotukset kunnossa.

Maria Nordinin blogissa on myös aika kattava postaus Thaimaahan matkustamisesta raskaana.
 
:D Mä en meinaa uskaltaa lähteä ens kuussa edes Seinäjoelle. Bussilla mennen tullen, aikataulu tiukka (ei ehdi syödä tai nukkua päikkäreitä). Sain ketjusta vinkin tuonne syyskuisiin, vaikka itse asiassa la on kuukautisten mukaan 30.8., eli tänne todellisuudessa kuuluisin ennen ultraa ainakin.
 
Terveiset reissusta! Oltiin viikon verran tropiikissa Intian valtameren rannalla ja kaikki meni ihan loistavasti!

Lentomatkat sujui yllättävän helposti tukisukat jalassa ja paljon vettä juoden. Vessassa tulikin sitte ravattua koko ajan :D

Söin oikeastaan ihan tavalliseen tapaan. Juomia jäillä, hedelmiä, leivän välissä salaattia ja juustoa, lihaa, kalaa, maitoa jne. Ei pienintäkään vatsavaivaa tai muutakaan ongelmaa.

Vauvamaha tuntui reissun aikana kasvavan silmissä, ehkä osuutensa silläkin ettei päällä ollut kuin bikinit suurimman osan aikaa :) Varjossa tuli oltua, koska yli 30 astetta oli liikaa kun aurinko porotti kirkkaalta taivaalta. Luomu aurinkorasvaa 30 kertoimella laitoin päästä varpaisiin. Ja vettä kului kolme litraa päivässä.

Meressä snorklailin rauskujen ja kilpikonnien kanssa ja oli ihana ajatella, että mini me on uiskennellut siellä mukana jo ennen syntymäänsä :)

Loman kruunasi ekat liikkeitten tuntemiset, ihan uskomaton fiilis! :Heartred Nyt kotona levänneet vanhemmat ja rentoutunut olo. Tuliaisina vielä beben ekat lelut :Heartred

Rohkaisen kaikkia reissuun lähtijöitä vain tällä, että jos on tilaisuus niin lähtekää! Levännyt ja rentoutunut mama on ihan varmasti vauvallekin hyväksi. Ja itselläni poksui siis matkan aikana 16+0 :)

ImageUploadedByVau Foorumi1519451351.223371.jpg
 
Hitsi kun tekisi mieli reissuun. Tahtoo! Eipä ole matkaa tilattu vaikka suunniteltiin. Aurinkoa ja lämpöä kyllä kaipaisin [emoji173]️
 
Mekin lähdetään huhtikuussa reissuun koko perhe. Vähän jännittää, miten jaksaa reissussa, mutta toistaiseks on nyt ollut hyvä olo. Toivotaan, et olo pysyy hyvänä eikä tule takapakkia.
 
@LiisaLotta Minnepäin te lähdette? Mua harmittaa kovasti, kun nyt asumme Oulussa, eikä täältä pääse risteilemään. Pohjoisen päin meneminen vaatisi melkeimpä oman auton, ja sitä ei tietenkään matkailun vuoksi hankita, kun emme muuten tarvitse. Jotenkin se minnekään lähteminen on tuskaa, koska ensin on hirveän pitkä matkustaminen, ja matkan teko stressaa niin paljon, etten uskalla edes Helsinkiin lähteä noiden kolmen lapsen kanssa.
 
Thaimaassa kaks viikkoa takana. Kaikki meni tosi hyvin [emoji4] ei vatsapöpöjä ja lennotkin meni mukavasti. Lähtekää ihmeessä jos vielä mahollisuus.

Me haaveiltiin jo ens helmikuun reissusta samaiseen paikkaan. Vauvan kanssa reissu olis erilainen mut toishan se ihanaa vaihtelua siihen kotiarkeen.. eli aiheesta tiiseen, kuin pienen kanssa ootte uskaltanu matkata kauemmas?
 
En nyt vastaa Annii sun kysymykseen suoraan. Mut me lähdetään ens tammikuussa 3viikoks Intiaan. Ja vauva tulee tietty mukaan :) ajattelen niin et sillon ku pystyisin toivottavasti viel imettää ja toinen ei osaa liikkua niin paljon, ni se on jopa helpompaa.
 
Tuolla Aasiassa matkustaneet: oletteko ostaneet hyttysmyrkyt Suomesta vai paikanpäältä? Kokemuksia on thaimaalaisesta paikallisesta suihkeesta ja se oli ainakin hyvä ja tehokas. Mutta mutta, jaksaako etsiä/löytääkö ensimmäisenä iltana paikkaa/apteekkia mistä myrkyn ostaa. Meillä siis ensimmäisenä kohteena Singapore. Olisikohan ihan kentällä kauppa mistä voisi pullollisen napata mukaan...
 
Meil ei oo ikinä ollu hyttysmyrkkyjä ku ollaaan siel suunnal matkustelu.. Intiassa ollan iltasin parvekkeella polteltu suitsukkeita.
 
Mä oon kyllä käyttänyt varsinkin iltaisin. Nyt meinaan suihkutella myös päivisin. Ihan sen zika-viruksen takia. Enkä kyllä halua sitä dengue-kuumettakaan. Sekin tais olla päivähyttysen levittämä.
 
En nyt vastaa Annii sun kysymykseen suoraan. Mut me lähdetään ens tammikuussa 3viikoks Intiaan. Ja vauva tulee tietty mukaan :) ajattelen niin et sillon ku pystyisin toivottavasti viel imettää ja toinen ei osaa liikkua niin paljon, ni se on jopa helpompaa.

Mä ajattelen samalla tavalla. Mun mielestä oltiin nykissä veljen perheen kanssa ku vauva oli alle vuoden ja toinen 3v. Paljon tyytyväisempi oli tää pienempi, toiselle piti etsiä leikkipuistoja jne. Tietysti aasiassa eri riskit mut just jos vielä imettää niin helpottaa!

Thaimaassa oli iha ekassa 7eleven kaupassa sitä hyvää hyttyssuihketta, uskon että noissa muissakin saa paikan päältä paremmin toimivaa ku suomesta.
 
Meillä on edessä matka vauvan kanssa kun pitää mennä anoppilaan Uuteen-Seelantiin tulokasta näyttämään. Esikoisen kanssa mentiin kun oli 7kk ja hyvin meni pitkät lennot. Nytkään en halua lähteä ennen kuin vauva on ainakin 6kk niin saa mpr-rokotteen. Ei kohdemaan pöpöt huoleta vaan ne lennot, ei tarvita kun yksi kantaja koneessa ja vauva voi sairastua. Etenkin tuhkarokkotilanne on maailmalla huolestuttava. Ehkä olen överivarovainen, on sekin käynyt mielessä :)
 
Tuolla Aasiassa matkustaneet: oletteko ostaneet hyttysmyrkyt Suomesta vai paikanpäältä? Kokemuksia on thaimaalaisesta paikallisesta suihkeesta ja se oli ainakin hyvä ja tehokas. Mutta mutta, jaksaako etsiä/löytääkö ensimmäisenä iltana paikkaa/apteekkia mistä myrkyn ostaa. Meillä siis ensimmäisenä kohteena Singapore. Olisikohan ihan kentällä kauppa mistä voisi pullollisen napata mukaan...

Mä löysin Yliopiston Apteekin verkkokaupasta sellasen kun HyttysÄssä. Tarkoitettu nimenomaan näitä dengue- ja zikahyttysiä varten. On kyllä tosi tujua kamaa, ei saa suihkuttaa ruokien/juomien lähellä ja käsketään välttää muovin tai esim puhelimen lähettyvillä :D Mut jos varmanpäälle haluu pelata ja suihkuttaa esim vaatteelle ja korkeintaan nilkkoihin yms jos suoraan iholle laittaa. En itse usko että imeytyis niin helposti että olis vauvalle haittaa :)

Kokonsa puolesta menee vaikka käsimatkatavaroissa lentäessä ja hinta tais olla noin kympin.
 
Täällä ei taida olla muita yhtä hulluja kun minä, joka oon lähdössä vielä 33viikolla Kreetalle viikoksi:oops::nailbiting: apua kyllä vähän jännittää, ja tietenkään en lähde jos raskaudessa on yhtään mitään poikkeavaa. Lennot ei onneksi ole pitkät ja liitoskivuista kai kärsii siellä siinä missä täälläkin, mutta ehkä eniten kauhistuttaa mitä ulkopuoliset ihmiset ajattelee :wideyed: mulla, jos menee niin kun edelliset raskaudet, niin suuria ongelmia ei oo raskauksissa ollut ja toinen meni yli, eka syntyi etukäteen koska käynnistettiin ja lopulta leikattiin suuren koon vuoksi...mutta onkohan tää ihan hullua edes kuvitella pystyvänsä lähtemään ? :wideyed::p

Oltaisiin siis lähdössä porukalla, meidän perhe ja miehen sukua myös:)
 
Ei mun mielestä oo yhtään hullua. Varsinki ku oot varautunu et jos raskaus ei anna myöden ni sit et lähde. Ei raskaus oo sairaus. Ja aika epätodennäköstä kuitenkin on et se syntyy yllättäen ennenaikasesti. :)
 
Takaisin
Top