Matala hemoglobiini

siripiri

Oman äänensä löytänyt
Kävin tosiaan eilen neuvolassa (17+1) ja hemoglobiini oli laskenut lähtölukemista (132) ollen nyt 117. Terkka ei kuitenkaan vielä suosittanut lisärautaa. Tuntuu, että alhainen hemoglobiini yhdistettynä alhaiseen verenpaineeseen väsyttävät ihan hulluna. Kaksi viikkoa pitäs vielä jaksaa töissä ennen kuin pääsee lomalle... Miten muilla hemoglobiinin kanssa? Missä vaiheessa teille on suositeltu lisärautaa ja mitä valmistetta suosittelisitte kokemustenne pohjalta?
 
mä olin neuvolassa toissapäivänä ja hb oli 112, tässä vaiheessa viime raskaudessa oli 119 ja lähtötilanne molemmissa raskauksissa oli 134. Viimeksi kävi alimmillaan 107.
Taisin käyttää sitä kräuterblutsaft valmistetta, suositeltiin retaferia, maltoferia tai obsidania, mut meni kaikista maha sekaisin. Nyt terkka suositteli kokeilemaan esim iron vital f-valmistetta.
 
Mulle suositeltiin rautaa joka toinen pv ekassa raskaudessa kun hemoglobiini oli pudonnut alle 120 mutta lähtötasokin oli mulla suht korkea, muistaakseni jotain 146 tai sinne päin. Nyt jo ensimmäisessä neuvolassa terkka sanoi, että rauta on otettava kehiin vaikka lukema oli vielä päälle 120. Olen nyt syönyt obsidania joka pv ja tuntuu, että auttoi kyllä siihen jatkuvaan väsymykseen.
 
Mäki kävin hakemassa obsidania ja ajattelin näin alkuun ottaa joka toinen päivä ja testata, mikä vaikutus tuolla on tähän järjettömään väsymykseen.
 
Mulla oli hb ekas neuvolas 133 ja sillo söin jo 20mg lisärautaa multitabsraskaus tableteista. Nyt kun kävin neuvolas 17+5 nii oli laskenu 111 mut sano ettei välttämät tarvii viel rautaa et vaa jos alkaa väsyttää hirveesti nii sit 50mg. Et kai se riippuu just et mikä on pohja ollu tossa hemoglobiinis.
Mun oli pakko alkaa ottaa sitä 20mg heti alus ku alko humisee korvis ja pyörrytti vaikka makasin paikaltaa tai tuntu ku joku heiluttais aivoi kokoaja ja se kyl sit autto siihe. Nyt en aatellu ottaa ku vasta sit ku oikeesti väsyttää ettei jaksa mitää tehä. Toistaseks hyvi porskuttaa :) Alhasee verenpaineesee suositteli salmiakkia. Et ottaa just enne ku oot nousemas ylös nii ei pitäs huippaa nii paljo. Mul ainaki autto :) Ja jos ei haluu niit rautatabui nii jos et oo viel ottanu nii käy ostaa joko multivita tai multitabs raskaus ja imetys. Niis on mukan se 20mg ja sit parsakaalii, vihreit linssei ja punasta lihaa. Niist saa hyvin, plus tietty täysjyvä jutut ja varmaa se neuvolatäti onki jo listannu kaikki muut :P
 
mä oon syönyt putkeen jo 3v raskaus ja imetys monivitamiinia, ja silti siis putoaa arvot :)
 
Mulla oli tippunut ekassa neuvolassa jo 134 --> 113 eikä mitään puhetta raudansyönnistä ollut. Tokassa ei edes mitattu. Väsymys oli melkoista aiemmin, mut nyt lomalla tunnen oloni paremmaksi, kun saan nukkua enemmän kuin normaalina arkena. Saa nähdä miten käy, kun kohta pitäis palata työhön. Työni on rankkaa ja vuorotyötä. Lisäks kuumuus on siellä ihan tolkutonta. Mahtaa olla hikinen loppukesä tulossa.
 
no en tiiä liittyykö tää nyt tähän hirveesti kun sairastan anemiaa mut kerronpa kuitenkin mulla hb viime neuvola kerralla 99 ja ekalla käynnillä oli 107 jo ekan käynnin jälkeen mulle määrätti obsiania kaks annosta päivässä ja sit vielä vitamiinitapuja missä on lisä rautaa ja sit se olikin vaan tippunut sinne 99 no katotaan vielä seuraavaan neuvolaan jo on eelleen noin alhainen kun 99 niin meen varmaan taas rautatiputukseen niinkun ensimäisessäkin raskaudessa mut sekään ei auttanut yhtään hb oli senkin jälkeen (viikko aina rauta tiputuken jälkeen ennenkun voi ottaa hb) oli 100 eli ei ollut noussu yhtään
 
ite oon huolissani omista arvoista. rv 4 oli 130. kuukaus sitten rv13+6 hb oli tippunu 118 ja suositeltiin rautaa. Reilu pari viikkoa sitten (rv17) hb107g/l ja rv 18+6 taas laskenu 103. ja nyt määrättiin tehostettua kuuria eli joka toinen päivä 2 tabua ja joka toinen 1. Kuukauden päästä uudet mittaukset. mietin vaan et miksi laskee jatkuvasti ja noin paljon. Olen tietoinen että raskauden aikana laskee monesti ja moni joutuu turvautumaan rautalisään varsinkin raskauden loppuvaiheessa. Foolihapon ja b12 vitamiinin puutoksilla on syy yhteys raudan alhaisuuteen mut ne pitäis mulla olla kunnossa. mitä muilla on löydetty syyksi ja onko raudan tippumista saatu pysäytettyä?
 
Takaisin
Top