Matala ferritiini ja rautalisä

Mä halusin mittauttaa ferritiinin, kun kierukan jälkeen oli ollut tiputteluvuotoa toista kuukautta. Olihan se matala, 25, ennen raskautta oli korkeampi. Ostin tuota YA:n rautaa. Aiemmin olen käyttänyt SiderAlia, mutta nyt en raaskinut, kun on kallista ja vain 20 tablettia paketissa. Otan sen aamuyöllä niin ei ainakaan vaikuta syömiset. Otan sitä suunnilleen joka toinen yö ettei tule vatsa kipeäksi.

Sain pitkään rautaa syötyäni nostettua ferritiinin yli sataseen viime vuodenvaihteessa, söin ainakin 2025 kesästä lähtien Ferrodania 200mg/pv ja sitä ennenkin muistaakseni 100mg/pv jatkuvasti (ollut raskauksia viime vuosina niin ne aina laskeneet rautavarastoja). Tarkkaa ferritiinin arvoa tuosta vuodenvaihteesta en tiedä kun en pitänyt taukoa ennen mittausta ja se tulos oli 134 mutta en siis siihen luota. Luin vasta jälkikäteen tuosta että täytyy pitää taukoa ennen verikoetta.

Nyt kaksosraskaus loppusuoralla ja ferritiini viime viikolla 12 että terrrve. No hemoglobiini sentään pysynyt tällä rautatankkauksella 120 tienoilla.

Vaihdoin kans nyt siihen Extravahvaan rautaan mikä on saman valmistajan (Vitabalans) kuin Ferrodan, mutta halvempi. Jatkan sen tankkausta nyt sitte taas pitkän aikaa. Kunhan pääsen lähemmäs sataan vähennän annosta.

Otan raudan just ennen nukkumaanmenoa tai sit yöllä vessakäynnillä jos iltapalalla oon syönyt maitotuotteita. Tälleen ei ainakaan kahvi haittaa imeytymistä!

Takaisin