Masu & ulkoiset muutokset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nnopa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei oo painoa vielä tullu, mutta kyllä mä ja mun ystävät huomaa mun mahan jo vähän. Ja toki kun normaalisti oon hoikka ja pienet rinnat ym.niin maha oikeen korostuu :) . Mun mielestä raskauden aikainen painonnousu ei oo lihomista ja mun korvaan särähtää muutenkin sana "raskauskilot" . Ja kun media aina kirjottaa kuinka se ja se sai raskauskilot pudotettua näin ja näin nopeasti ja näitä pidetään tyyliin sankareina. Ihan ku naisten täytyis suoraan synnäriltä lähteä juoksee joku maraton, jotta pääsee nopeesti niistä "raskauskiloista" eroon. Totuus on kuitenkin se, että painonnousu on yksilöllistä, eikä siihen nyt kauheasti voi itse vaikuttaa (toki varmasti jonkun verran), ja toki myös lähtöpaino merkitsee. Kovin hoikille on sallitumpaa tulla enemmän painoa kuin ylipainoisille.

No voi siihen vaikuttaa ettei se paino nouse ihan tolkuttomasti syömällä terveellisesti ja liikkumalla. Eikä ratkee mielihaluihin vedoten samalla raskauteen. Järkevä painonnousu tais olla max. 15kg ja alipainoiselle 20kg. Ja jos on ylipainoa niin se paino ei välttämättä edes nouse jos elät terveellisesti ja liikut.

Tuntuu että monille on ihan sama vaikka painoa tulis 30kg koska raskauteen kuuluu painon nousu, mutta sillä on vähän väliä, mikä on terveen nousun raja. Itse voit tasan tarkkaan vaikuttaa siihen ettei se paino nouse turhasta. ;)

Ihania mahoja teillä kaikilla ja mahtavaa huomata, että ne näkyy jo noin selkeästi! Itse olen ollut tosi paniikissa, että kuinka tätä pystyn peitteleen, mutta nyt enää aio salailla lähipiiriltä ja kavereilta. Ehkä nyt uskaltaa hiukan olla huojentuneempi, mutta koska eka kolmannes virallisesti on ohitse ja keskenmenon riski alentunut? Tänään kävin värjäämässä hiuksiakin ja olen potenut tosi huonoa omaatuntoa siitä sekä kaikesta syömisistäni, inkiväärit, kahvit ja muut.

No joo, kaikilla vaan se iso painonnousu ei selity syömisillä, joillekin vain tulee enemmän ku toisille. Ja lopussa voi olla paljonkin pelkkää turvotusta, kun taas toiset säästyy siltä. Mä jouduin viime raskaudessa jättämään liikunnan lähes kokonaan, ja paino nous sen normi 10 kg. Söin ihan normaalisti, herkkuja n.kerran viikkoon.

Minulla on tavoitteena enintään 20kg painonnousu. En tiedä, onko edes realistinen, mutta ihanaa olisi, jos alle sen jäisi. Laskennallisesti yhdestä lapsesta tulee painoa noin 12 kg. Kahdesta varmaan sitten melkein tuplasti.. vielä on vaa'an mukaan pysynyt paino melko samoissa lukemissa, vaikka itsestä tuntuu, että on lihonut ihan kamalasti.

Mulla on paino noussut jo omasta mielestäni liikaa (4 kiloa). Tuntuu hurjalta jo toi nousu, kun normaalisti oon tosi tarkka painon suhteen. Kyllähän sen huomaakin jo ihan konkreettisesti, kun on pienikokoinen muuten. Nyt ei enää onneks tarvi syödä pahan olon takia, mutta paino näyttää nousevan edelleen tasaisesti, vaikken erityisen paljon olekaan herkutellut, vaan syönyt omasta mielestäni terveellisesti. Joka paikka on kyllä jo nyt niin turvoksissa, että taitaa osin olla sitäkin tuo painonnousu. Mene ja tiedä. En aio kuitenkaan suurempaa stressiä tästä nyt ottaa vaikka paisuminen vähän ahdistaakin (toki masun kasvaminen on oikein jees, mutta jenkkikset sun muut sais jäädä kasvamatta :grin).

Mulla tuli ekassa raskaudessa sallitut 14 kiloa. En pystynyt liitoskipujen takia liikkumaan neljään viimeiseen kuukauteen oikeastaan ollenkaan. Suurin osa painosta tuli tuossa loppuvaiheessa, vaikka söin ihan normaalisti (myös herkkuja). Alussa ei paino noussut oikeastaan yhtään huonon olon takua.
Mä uskon, että tuo painonnousu on pääosin geneettistä. Äidilläni paino nousi myös 15 kiloa molemmissa raskauksissa, vaikka hän pystyi liikkumaan aktiivisesti loppuun saakka. Toki jos vetää paketin jäätelöä joka ilta, niin on varmasti peiliinkatsomisen paikka, mutta jos pyrkii elelemään suht terveellisesti, niin ei niitä kiloja kannata oikeasti tuijotella. Suurin osa putoaa varmasti itsekseen raskauden jälkeen esimerkiksi imetyksen myötä. Olkaa itsellenne armollisia. Raskaus ei ole oikea aika laihduttaa.

Ellafy: mulle tänään sanottiin että jos pysyy alle 20kg kaksos raskaudessa painon nousu niin tosi hyvä.

Ja mulla siis paha radi todettiin. Mutta muutenkin oli tavotteena tuo maks 20kg. Ja toivottavasti pysys siinä. Ja laihuttamaan en rupia ku nyt tippunu jo raskauden alusta 6kg paino mutta ei se näy muuten kuin et masu erottuu selkeemmin. :)

QueensCastle tarkkasilmäinen asiakas. ;)
Niin mitä painoon tulee niin mäkin oon sitä vähän mietiskellyt. Mul tuli edellisistä noin 13-15kg. En mitenkään ruokavaliota seurannut, mutta viikottain kävin vaa'lla. Just sen takia et olis joku käsitys. Ja alkuunhan ei tullut ja lopussa senkin edestä. Mut olin kyl tyytyväinen vaikka molemmilla kerroilla sairaalaan jäi vaan 5kg eikä täysimetyskään kyl mua laihduttanut. Nyt kun on tää kaksoisraskaus, niin tarkoitus on kyl seurata painoa edelleen, mut hyvä tietää et alle 20kg on hyvä. Varmaan taas tähtään siihen 15kg. Saas nähdä mikä on lopputulos.

Musta tuntuu et toi maha on kasvanu nyt tän viikon aikana. Nyt ollu jo aamusta selkee vauvamasu eikä enää pysty vetään mahaa sisään. Nyt siis rv 14+3 tässä vaiheessa se tais ollakin et vauva kasvaa nopeeta vauhtia. Eilen ostin ekat mamma farkut. Edellisestä raskaudesta löytyy kyllä sit isompia housuja loppuun. Saa nähdä kuinka isoksi tää maha oikein kasvaa kesäksi. Kohta alkaa kyselyt et ei taida olla enää kauaa et vauva syntyy. Joo eipä juuri :D

Mä huomasin etten voi enää nukkua vatsallani. Edellisissä raskauksissa muistelen et viikoille 16-17olisin nukkunut. Nyt siis 14+1.Näköjään tää kaksoisraskaus tekee tehtävänsä. Huomasin myös etten pysyy nukkuu kovin kauaa sikiöasennossa. Alkaa kohtuun tulla painetta.

Ei tää masu oo kyllä kasvanut viikkoihin mihinkään :grin 12+0 nyt, kuvat 8+0 eteenpäin tasaviikoin.8+0-12+0.jpg
Turvotus alkaa vaan pikkuhiljaa väistyä, ja kohtu työntää suolia ylös- ja ulospäin. Saan mahan vedettyä vielä ihan litteäksi, tosin sillai ei jaksa enää pitää kuin hetken, kun ei oo saanu treenata vatsalihaksia.

Takaisin