Marraskuu! :)

satu`

Puuhakas puhuja
Aloteenpa taas uusi kuukausi :)
on tuo aika sitten kummallinen.. Välillä tuntu ettei se liiku mihinkään ja päivät on pitkiä, nyt sitä kuitenkin hetkeks pysähty otsikkoa kirjottaessa, että HETKINEN! Vasta hetki sittenhän tätä kuukautta me kaikki täällä odotettin kuin kuuta nousevaa.. ja nyt se on taas täällä - vauva-ajat alkaa meillä kaikilla olla ohi ja pienet TAAPEROT valtaa kodit ja sydämet ♥

Oliko se Carina joka kyseli kuparikierukan haittapuolista? ..mulla ei juurikaan niitä ole ollu. Eka kuukaus oli ihmeellistä tiputtelua kokoajan ja juuri kun luuli päässeensä siitä eroon, ni jo taas oli pikkarit punaset. Nyt kuitenkin parin kuukauden jälkeen tasottunu ja odottelen tosiaan ensimmäisiä kuukautisia tuon kanssa - mulla ei normaalisti ole kovinkaan runsaat olleet, joten saas nähdä miten tää laitos vaikuttaa vuodon määrään.. Kovasti ovat pelotelleet kaikki, että varsinkin ekat menkat saattaa olla ihan kauheat - mutta tasoittunee aikanaan. Mut jos on luonnostaankin kovin runsaat, niin sittenhän nuo suosittelee ennemmin hormoonikierukkaa. Mä halusin kuitenkin pitkästä aikaa ehkäsykeinon ilman minkäännäkösiä hormooneja sekottamassa päätä ja elimistöä - ainakin toistaiseksi oon ollu erittäin tyytyväinen. Ei tarvi stressata enää pitkään aikaan ehkäsyn suhteen :)
 
En miekään tahtois mitään hormoneja enää alkaa syömään siks olis tuo kuparikierukka parempi. Mut pitää kysyä tk:sta, että onnistuuko. Eipähän tarttis pelätä "vahinkoa" ;)
 

Tänään on niiiiiiiin hyvä päivä !!! :) Ensinnäkin, kävin aamulla ultrassa vaikka viikkoja onkin vasta 5+5...mutta oman mielenrauhan vuoksi kävin ja sielä se pikkunen näkyi oikeassa paikassa :) Sykettä näillä viikoilla ei vielä voi näkyä mutta itelle jäi paljon parempi mieli ja voin jatkaa sen seuraavan ultran odottelua rauhallisemmin :D 

Ja toiseksi, meillä tyttö otti ensimmäiset askeleet!!! Ihan tosta noin vaan lähti käveleen ja otti siis monta askelta, ainakin viisi tai kuusi :) IHANA !! <3 

 
Ei meinaa tulla uni millään. :( Huomen aamul ois sitte neuvolareissu ja sielt sitte pistetään lähete synnytystapa arvioon.Hurjaa vauhtii tää aikakin menee.Tänää ku käytiin Ninninkaa lenkil ni alko keskel lenkkii supistella niin kovin et meinasin jäädä sille sijoilleen.Pakkohan se oli jotenkin yrittää kotia asti päästä takasin.Ja oli kyl helpotus olla kotona.Selkäkin huutaa hoosiannaa ja tekis miel vaa ottaa rennost ja röhnistellä mut ei vaan kerkee :( Ens kuussa onkin sit kamalast kaikkee..Ninni täyttää 16 päivä 1v.ja sen jälkeen on sit joulu ja sit pitäs jo uuden tulokkaankin tulla uuden vuoden tienoil.Mä oon jo kovin yrittän miettii että kun seuraava muksu syntyy että mitä ehkäsyy sitä rupeaa käyttää.Kierukkaa en halua enkä viitis mitää pillereit napsii ties kuin kauan.Kumminkin ehkä tulee se kolmas vielä joskus hankittuu...ainakin ite haluun vielä yhden vaikka oon aina manan ettei enää yhtäkään.Lapset on vaa niin äärettömän ihanii ja jotenkin niiden kautta oppii ite kaikkee..esim.kuinka pieneen voi olla tyytyväinen.
 
Tänään aamul sit käytiin neuvolassa ja laittoi lähetteen synnytystapa arvioon..totes vaan että jos sektioon joutuu niin jouluna olis meitäkin sit 1 enemmän.Alko iskee jo paniikki :(
Onk muilla hankaluuksii muksulle ulkovaatteiden pukemises?Tääl on kauhee kiukku ja vääntö aina ku ollaa pihalle menos tai jonnekkin että saadaan ulkovaatteet päälle.Itel aina iskee tuskan hiki ku joutuu toista pukemaan.Ja tänää ku kylvetettii neiti ni alko kamala huuto kun ei ois tahton millää lähtee pois ammeest ku tahto puljata.Onkhaa tää luja tahtominen täs vaihees jotaa ohimenevää ikää...toivottavast.
 
Huh, kyllä menee aika nopeesti! Just lähetin kaikille kuntsun Aleksin 1v synttäreille. Niihin ei ole enää kuin kaksi viikkoa. Ajateltiin pitää glökikutsut pienellä napostelulla, kun on virallinen pikkujoulu viikonloppu. Vieraita tulee about 20. Saatiin vihdoin aika korvien putkitukseen. Se olis sitten myös kahden viikon päästä. Joudun menee sinne mun äidin kanssa, kun mies on työmatkalla. Ei siinä muuta, mutta kun esikoista putkitettiin, vannoin, että toisen kanssa en mene nukutukseen mukaan. Mutta nyt se on sitten taas pakko. Se on vain niin vaikeaa, kun toinen pistää vastaan siinä maskin alla ja sitten viimein nukahtaa. Mä tietty vollotan taas :). Mä oon meidän perhee herkkänahka tässä suhteessa.
Mä kävin eilen läpi Aleksin kuvat ensimmäiseltä vuodelta ja tehdään taas synttäreiden ajaksi telkkariin pyörimään kuvasarja syntymästä tähän päivään. Se on sellanan kiva ohjelmanumero, mitä muutkin toivottavasti tykkää katsoa.
Jaahas, pitäis lähtee vetää lasten ja aikuisten jumppia illaks :).
Voi kun ihanaa, kohta täällä on taas pikkuisia vauvoja palstalla. Onnea kaikille tuleviin synnytyksiin. Mä haikeena kuuntelen teidän raskausjuttuja, kun itse ei stiä tule enää kokemaan.
 
onnea iinekselle<3 <3 koska sulla oli la?

mekin ajateltiin kolmen viikon päästä oleviin synttäreihin laittaa kuvia telkkariin pyörimään ekan vuoden ajalta:) oisko jotain muuta ohjelmaa mitä vois olla vai riittääkö tuo? kakun ym otan pitopalvelusta koska en oo itse mikään kokkikolmonen. ihania nuo taaperot:) musta on niin ihanaa kun saa kommunikoida ihan eri tavalla lapsen kanssa kun muutama kk sitten:)

meillä edelleen otetaan vain muutamaa askelta harvakseltaan, eli ei kävellä kunnolla. mulla on ollut nyt jo jonkin aikaa sellanen olo et oon raskaana! pitäs vielä odottaa ainakin alkuviikkoon ennen kuin teen testin:) mut tuntemusten perusteella oon aika varma et olisin raskaana! tosin ovulaatiotestit oli kaikki neg, joten en haluisi elätellä toiveita:( silti oon melkein 100% varma tuntemusteni vuoksi pienestä uudesta tulokkaasta. tein ovulaatiotestin kun luin jostain että se menee kans positiiviseksi jos on raskaana ja se oli positiivinen:D ja olis kyllä suuri ihme jos nyt ovuloisin koska nyt kp25! eli menkkojen pitäs alkaa ens viikolla...no saapas nähdä kuinka käy. mut ei olla kovin surullisia jos ei ole tärpännyt koska niin alussa yritys vasta.

minkälaista tarjottavaa te teette/ostatte 1-v juhliin? ostatteko lapsille lahjan? mä haluisin ostaa jotain sellasta kestävää josta jäis joku muisto,mut toisaalta ollaan vähän niinkun lahjaksi laitettu tytön huone "isomman tytön" huoneeksi, eli esim ostettu pieni pöytä ja pikkuset jakkarat siihen, lipasto jne ja hoitopöytä viety pois. ehkä se riittäis. vieraita meille tulee10+meijän perhe. kavereita ei kutsuta lapsineen, ehkä joskus toiste tai erikseen kahvitellaan myöhemmin. mä en oo vaan sellanen juhlaemäntä-tyyppi et stressaisin liikaa isoista juhlista:)
 
niin joo..
fjansku: meillä on kans kiukuttelua ja tuntuu et jonkinlaista uhmaa ollut erityisesti pukiessa ulkovaatteita ja jos kieltää jotain... ollaan onnistuneesti kyllä harhautettu tyttöä niin et kun puetaan niin koko ajan kysellään et missä on lamppu, missä on kengät, missä korvat, missä silmät jne niin pysyy tyttö rauhallisena ja rimpuilut jää sikseen kun keskittyy osoittelemaan :Dheh. niin ja toinen on se et avataan ulko-ovi kun tykkää kattella autoja niin siinäkin on rauhallinen kun näkee ulos.
sit toinen on se et aina on menemässä just jonnekin kenkien luo ja yrittää laittaa suuhun ja sit kun komennan niin yrittää entistä hanakammin laittaa suuhun ja kattoo oikeen silmiin et "laitanpas!" huoh. ja välillä kun komentaa niin se laittaa ihan vitsiksi koko homman ja naureskelee vaan et etpäs saa kiinni tai jotain...ihanaa tuo omatahto!
 

Meillä kans ajoittain tota rimpuilua ulkovaatteita pukiessa... Tiedä sitten mikä siinä niin hirveetä on..onneks kumminkin yleensä aika nopeesti luovuttaa ja heittäytyy suorastaan veltoksi :D 

Meillä tarjotaan 1vee juhlissa täytekakkua (ehkäpä myös sankarille itselleen), pikkuleipiä, karjalanpiirakkaa ja hmmmm...tekisköhän pullaa. Lahjaksi haluaisin kans antaa jotain mikä säilyy...mutta ehkäpä lahjaksi kuitenkin valokuvaus? Pitäs nyt vaan jo varata se !!

Eikä aiota mitään ohjelmaa järjestää. Ihan vaan perus kahvittelut. 

fjanskulla käy viikot vähiin :) Jännittääkö? Saa nähdä tuleeko ninnistä kovin mustis. Luulen että meillä ainakin käy niin....

Mulla siis LA 7.7. ja reilu viikko vielä ultraan... Oireita ei ole, paitsi hirvee väsymys.... 

Vitsukalle peukut pystyssä että aavistuksesi osuu oikeaan ;) 

 
Eilen kun Ninnii olin syöttääs ni alko sitte ihan urakal räkii ruokii ympäri keittiön pöytää,lattioit ja mun päälle :s Vaikka yritti sanomal kieltää ni ei tullu ku nauramist..ja sitte ku sanoin uudestaan ja näytin viel sormel et soosoo ruokaa ei syletä ja senkaa ei leikitä ni toinen alko huutaa naama punasena..kait se pelästy ku olin niin totisen näkönen ja todella tarkotin mitä sanoin.Ikinä en oo kyl Ninnille huutan koska sellast en harrasta.Kyl se sitte usko et äiti tais tosissaa olla ettei ruokaa räitä ympäriisä.Ja onneks on noi kissat ni ne söivät sit ruoat lattialt niin ei tartten mun lähtee kyykkii niit ja putsaa.
Kyl tääl kieltämättä alkaa jo jännittää ja pelottaa ku aika tuntuu menevän liian nopsaa.Ei oo edes keren tänä raskaus aikan oikein miettii koko raskautta kuten Ninnin kohdal tein.On vaa niin paljo tekemist koko aika.
Eniten varmaan hankaloittaa kaikkee toi mun mies ku siit on tullu sellanen että se viisveisaa enää mistää asioist mitään.Ei välitä vaikka kämppä ois kuinka sotkunen taikka jos en saa viikon loppusinkaan nukutuks.Hän vaa koko aika sanoo et perjantai on hälle nollauspäivä,juo sitte kännit päälle ja lauantain potee krapulaa.Ja sunnuntain pitäs vierailla aina hänen sukulaistesa luona.Ja jos oon pyytän että lähtee esim.mun porukoil käymää ni sanoo ettei huvita ja että oon taakka ku hän joutuu kuskaa meit jonnee ku mul ei korttii :( Alkaa jo jaksaminen olla hiukka vähis.Eilen lupas auttaa ton 200litrasen akvan kaa kantaa noit likavesiämpäreit mut edellee koko juttu siivoomatta.Kaipa sitä sit illal joutuu itte kuskailee isoi likavesiämpäreit urakal vaikka mulle sanottu etten sais mitää painavii nostella.
 
Voi itku fjansku mitä käytöstä sun mieheltä.....!!  Kyllä tohon pitäs jotain muutosta saada! Eihän siitä tuu mitään että sä viimesillään hoidat koko kämpän ja lapsen ja vielä mies makaa krapuloissaan....... Ja kohta on vielä vauvakin joka vaatii hirveesti huomioo ja huolenpitoa... Auttaako yhtään jos otat asian puheeksi?
 
Joo no jos asiat ottaa puheeks ni varmaan viikon verran mennää taas hyvin kunnes taas asiat menee miten sattuu :( Eilisest isänpäivävierailust jäi huonot fiilikset kun mentiin mun miehen iskälle syömään.Ninni muutenkin kauan aikaa vierastaa ja huutaa kun eivät nää toisiaan usein niin eikhän sit appiukko päättän itkettää lasta urakal.Koko pari kertaa sai neidin itkee täyttä huutoo ja oikein tarkkaili Ninnin ilmeit koska alkaa itkemään.Ja aina kun alko itku ni Ninni kiipes mun sylii..sit tuli valituksii ku Ninni on liikaa mukamas mun perää.kait nyt jos lapsi pelkää ni hakee turvaa.
 

No jo on kurjaa........ihan hirveetä miten ihmiset ei oikeesti tajua!!!!! Siis tosta fjanskun kokemuksesta ny puhun. Ärsyttävää !!! 

Mulla oli tänään pitkin päivää pientä tuhruvuotoa.... :( En enää tiä mitä aattelis. Tai siis no enhän mä voi muuta ku odottaa ja toivoa, mut inhottavaa joka tapauksessa. 

 
fjansku: toivottavasti asiat kääntyy parhain päin, itse en kyllä jaksaisi tilannetta! varsinkin jos lasta kohtaan ollaan ärsyttäviä, (siis tuo vierastamisjuttu)...

iines: peukkuja kovasti sinne et kaikki on hyv in muista lepäillä mahd.paljon!

mulla loppui se valeraskaana oleminen;) ihmeellistä kuinka vahva tunne mulla siitä raskaudesta oli,ehkä toivoin sitten niin kovasti. testiä en oo kyllä vieläkään tehnyt. mut varmaan neg.

vähän jännittää jo töiden aloitus alkuvuodesta, kuinkahan sitä pärjää! tilasin kakkuja ym synttäreiksi,aika perusherkkuja, ehkä vois jotain jouluistakin miettiä vielä...
 
Nyt täytyy tulla hetkeksi tänne purkautuu ettei mene hermo.. J on syönnyt aina hyvin, mut nyt kiukutellut monta viikkoa. Aluksi auttoi oma lusikka, mut nyt sekin lentää ja maitolasi lentää..ja uudestaan sama.. nyt hän huutaa naama punaisena..en tiedä mitä enää tekis :( 
Kävin tässä välissä syöttämässä taas, tällä kertaa pitikin saada lusikka itse laitettua puurolautaselle ja perään iso huuto "ooo" :) No sitkin oli vielä vähän känkkää.. Hitsit kun ei aina osaa ajatella kuten 1-vuotias

Mitä Iines, onko tuhru jatkunut vielä?? toivottavasti oli vain jotain vuotoa, voin lohduttaa että kaverillani on nyt terve 2kk tyttö ja hänellä oli alussa paljonkin verivuotoa. Kohdussa oli sellainen mustelma, en muista sen nimeä. Se aiheutti vuodon. Ei tarvinnut tehdä mitään sille..

Mulla on oletettavasta oviksesta (en ole tikuttanut) nyt viikko. Eilen tunsin yhden viiltävän vihlaisun, muuten ei mitään tuntemuksia..toivon kauheesti et olisin heti tästä ekasta kierrosta raskaana.. Olen kaikille avoimesti sanonut että yritetään toista, mut jos tärppi kävisi, niin odotan taas sen 12vk ennenkuin kerron. No tietty parhaalle kaverille ja äidille täytyy tilittää. Taas puhun jo niinkuin asia olisi ihan selvä..

Taitaa olla kohta suurella osalla 1v synttäritkin jo vietetty, sit vaan odottelemaan joulua ja lunta :) Ku pysyis vaan sellaisena -5 astetta max ja vähän lunta...viime talvi oli aika rankka..

 

Tulen kans tänne tilittään kun en pysy enää järjissäni!!! Nyt aamulla alkoi taas pieni vuoto...ei paljoa mutta ihan kirkasta verta... Soitin taysiin ja ne ei meinannu millään ottaa mua sinne, kun syke ei muka vielä näkyis kuitenkaan ja mulla pitäs olla sentään viikkoja tänään 6+6 !!! No, sit ne suostui antaan ajan mulle ja meen päivällä käymään. Mä oon aivan hermona täälä ja pelkään tietysti pahinta. Muutenkin ihan kauhee olo, pyörryttää, oksettaa, itkettää, suututtaa ja vielä pitäis jaksaa tytön kanssa touhuta.. Mä en käsitä miten ne sielä taysissa on tollasia! Kyllä suututtaa!! 

No, nyt se sitten selviää....onko sielä mitään vai ei.... Mä en kestä jos tään meni kesken.... Meillä on pitkä ja rankka urakka taas edessä jos joudutaan uudestaan hoitoihin... 

Kulu aika, kulu............

 
Iinekselle oikein paljon voimia ja jaksamisia sinne.Toivottavasti siel ois pikkusella kaikki hyvin.
Mä sain neidin syömään oikein mallikkaasti kun oli jossain vaihees vaikeuksii syömisenkaa ni aloin kehumaa ja taputtamaa ku neiti söi..siis aina silloin ku oli puolet ruoast syöty ja ruoan jälkeen kehut ni neiti oli yhtä hymyy ja niin ylpeä kun oli syönyt kaiken ja kehuttiin.Mieskin ihan ihmetteli kun ruokailu alkoi kehujen myötä sujumaan :)
Tääl on näköjään uutta flunssaa tulossa..toivottavast ei mikään kamala lenssu. :( Mies jo täydes flunssas ja itel nokka tukos mut Ninni ainakin toistaseks terve.Täl viikol tuli sit kutsu synnytys tapa arvioon ja se ois 13 ens kuuta.Jännittää tosi paljon.Ei olla vielkään mitään tarvikkeit hankittu tulokkaalle ja taitaa kaik jäädä ens kuun alkuun.Niin on ollu rahat tiukil ja säästöi jouduttu kans käyttää ku miehelle ed.työpaikast tuli jossai vaihees kesälomarahat ni joutu kaikenmaailman selvitykset liittoon tekeen.Ja syyskuus kun sai ne kesälomarahat ni edellee vaikutti tän kuun liitonrahoihin.Ja mun pitää kolmatta kertaa liittoo laittaa selvityst näist äitiyshommist..eli siis siit lähtien kun Ninnist jäin kelan rahoille..ihmetyttää kyl niiden touhu ku joutuu kaik tekee monee kertaa.Ja eilen tuli sähkölasku..siis ed.sähköyhtiöst ni kummastuttaa ku sielt tuli 67e sähkönsiirtomaksu vaikka vaihdettiin sähköyhtiöö...ja mies kun soitti sinne sähköyhtiöö ni sano vaan et niin sen kuuluukin tulla.Mut sit taas toisest sähköyhtiöst ei o pahemmin laskui tullu :s
 

fjansku meillä on vähän sama tilanne että pitää miljoonaan kertaan lähettää ties mitä lippuja ja lappuja sekä kelaan että liittoon ja työkkäriin ja ties minne! Mä oon nyt odotellut elokuun puolivälistä asti päätöksiä kotihoidontuesta ja ne kelasta ripotellen kyselee lisää papereita ja silti ne on kattonu kaikki väärin!! Kyllä ärsyttää kun on selvästi mustaa valkosella mitä on tienattu ja koska ja silti ne keksi mullekin tuloja mitä ei todellakaan ole.... Taas odottelen niitten soittoa mutta eipä vielä ole kuulunu.. No, jospa sieltä tulis sit kerralla takautuvasti joku kiva summa :)

Noihin ruokailuasioihin mulla ei oikein ole mitään neuvoja antaa kun meillä syöminen sujuu aina ongelmitta...kop kop koputan heti puuta :D Joskus harvoin meinaa olla huutoo ennen ku ruoka on nenän edessä ja sit kun on jo niin kova nälkä niin se huuto ei meinaa lakata vaikka lusikka ois melkein suussa.. Onneks nää kerrat on tosi harvassa... kop kop :D

Joo mä kävin sitten tänään sielä ultrassa. Olin aivan paniikissa kun odottelin aulassa! Sydän hakkas ihan hulluna ja korvissa humisi. Mutta kuinkas ollakkaan, sielä näkyi SYKE !!! :) Helpotuksen huokaus vaikka edelleen olen varuillani. Kaikki kuitenkin näytti olevan hyvin, pienen pieni alkio sielä oli ja hyvä syke :) Ei osannut lääkäri sanoa mistä vuoto johtuisi. Kahden viikon päästä olis uusi käynti ultrassa ja oon aivan varmasti sillonkin paniikissa.. Nyt vaan yritän taas kerran olla stressaamatta ja vain odotella tulevaa ja toivoa parasta. 

Viikonloppuna vietetään pikkuneidin synttäreitä :) Sankari ite kyllä jää ilman kakkua, mutta aiotaan antaa jotain muuta pientä herkkua. Mites muut, saako teillä pikkuset herkkuja tai onko saanut jo aikasemmin? Meillä ensimmäinen herkkukeksi syötiin eilen ja kyllä oli hyvää :D 

Ootteko muuten tuleville synttärivieraille kertonu jotain lahjatoiveita tai mitä teillä on saatu lahjaksi jos synttärit on jo vietetty?

 
Takaisin
Top