Mies oli käynyt eksänsä kanssa kehää kiertävän keskustelun kesälomista. Mies oli sanonut, että mä voin kyllä kaitsea vanhempaakin lasta, mutta en millään päivähoitoperiaatteella. En päivystä täällä aamulla enkä iltapäivällä, että lasta tuodaan tai haetaan. Jos lapsi on täällä, niin sit se on täällä yön yli myös ja kulkee muutenkin mukana sinne minne nyt päivän mittaan keksinkin lähteä.
Eksälle ei ollut meinannut mennä millään jakeluun, että mulla ei ole minkään valtakunnan velvollisuuksia hänen lastaan kohtaan. Jos en halua lasta tänne yhtään ylimääräistä isän ollessa töissä, niin sitten lapsi ei tänne tule ja on aivan eksän päänsärky järjestää lapselle joku hoitopaikka päiväksi.
Sanoin miehelle, että entäs sitten jos oon aivan romuna synnytyksestä tai valvonut koko yön vauvan kanssa? Vähän on tylsä sanoa lapselle, että ei me kuule mennä tänään mihkään rannalle, koska aion levätä vauvan kanssa. Ja että oo hiljaa, me nukutaan. Ei oo reilua 9-vuotiaalle.
Mies ei pidä minua lapsenlikkana, jättää mut ja lapsen kahdestaan korkeintaan lenkillä tai punttisalilla käymisen ajaksi. Nyt kun oon raskauden takia ollut välillä aivan uuvuksissa, ovat keksineet jotain puuhaa muualla kuin kotona, että mä saisin levätä. Ja mä kannustan miestä viettämään aikaa esikoisensa kanssa silloin kun hän on täällä, ts. ei tarvitse odottaa, että mä lyllerrän kitisten perässä.
Kesälomien suhteen tulee varmasti vielä satayksi venkoilua. Arvaan, että me ollaan taas se joustava osapuoli. Eksän mielestä mies on kauhea, kun mies sanoi että hän voi kyllä jättää lapsen isovanhempiensa mökille serkkujensa kanssa lomaa viettämään, jos lapsi itse niin haluaa. Niin kuin varmasti taas haluaisikin, koska kai nyt normaali tokaluokkalainen mieluusti leikkii ikäistensä kanssa, ui ja puljaa kaiket päivät ja syö mummin lettuja. Viime kesänä ei saatu jättää lasta mökille juuri tästä kauheussyystä. Vietettiin neljän viikon kesäloma kahta päivää lukuunottamatta 24/7 lapsen kanssa (joista viikko ulkomailla hotellissa samassa huoneessa).
Nyt tuli jotenkin kauhea stressi tuosta. Pitää vielä puhua miehen kanssa, kun se tulee lenkiltä, että ollaan varmasti samalla sivulla tässä asiassa.