Mammojen voimavarat

Etanainen, mä koin myös, että liikunnan aloitus ja omien mittojen saavuttaminen takaisin (tai noh, rinnat on vähän sellainen lost cause ja selluliittia vielä riittää) teki mulle henkisesti tosi hyvää. Kiva käyttää kehoaan johonkin, mistä tulee hyvä olo ja nähdä/kokea sen toimivan "kuten ennen vanhaan". Itsekin imetyksen aikana söin herkkuja jälkeenpäin ajatellen ihan pakkomielteisesti ja pelkösin, etten saa kierrettä ikinä poikki. Ihmeen helppoa normaaliin ruokavalioon paluu sitten kuitenkin oli eli osasyy herkutteluun taisi olla hormooneissa. Ehkä se auttaa jaksamaan kun tietää, että imetyksen jälkeen moni juttu voi muuttua melko nopsaa ainakim joillain. Ja voih, haluaisin itsekin taas harrastamaan pilatesta. Kunnollista eikä sellaista jumppakeskuspilatesta, joka on jotain ihan muuta kuin pitäisi. Uskon myös, että se oli ja on avain mun selän hyvinvointiin ja vatsan omaa silmää miellyttävään ulkonäköön.
 
Mä olen raskautta edeltävissä mitoissa ja salitreenikin alkaa pikkuhiljaa tuottaa tulosta ja paikat ainakin tuntuu kiinteemmiltä ja painot nousee tasaisesti :) Jotenkin silti odotan, että pääsisin ihan kunnolla treenaan ja pudottamaan vielä näitä ylimääräisiä, joita mulla oli jo ennen raskautta. Ei paljoa mutta ainakin 5-10 kiloa saisi lähteä, vähän riippuu, miten tuota lihasmassaa on jäljellä.

Mulla vaikutti ekojen kuukausien aikana ruokailut tosi paljon maidontuotantoon mutta nykyisin rinnat tuntuu aina samoilta, aivan sama miten söisin tai joisin. Poika ei kuitenkaan sen tiheämpään ole rinnalla mutta yhden rinnan sijaan tyhjentää nykyisin molemmat yhdellä syötöllä (tai 1,5). Mä syön normisti aamiaisen, lounaan, päivällisen ja iltapalan sekä 1-2 välipalaa. Tietoisesti syön hieman isompia aterioita, että imetyksen tuottama kalorivaje tulisi täydennettyä ja treenipäivinä lisään vielä hieman enemmän hiilareiden määrää. En ole mitenkään erityisellä dieetillä vaan syön ihan tavallista ruokaa ja herkuttelut pyrin pitämään viikonlopuissa, jos silloinkaan tai jossain päivällisen yhteydessä syödyssä jälkkärissä. Painoa tarkkailen viikottain, välillä se on hieman noussut mutta välillä hieman laskenut, vähän senkin vuoksi katson, ettei kovasti ala nyt nousemaan koska sitten on piru merrassa kun imetyksen lopettaa ja jatkaa samaan tahtiin syömistä. Olen ajatellut, että sitten on helppo pienentää vain ateriamääriä ja leikata hieman hiilareita niin saa painon laskuun, eikä tarvi tehdä isompaa ruokaremonttia. Vappuna herkuttelin ihan kunnolla, oli itse paistettuja munkkirinkeleitä ja niitähän piti vetää heti useampi kun tuoreena niin hyviä ovat..nam nam. Herkuttelin myös sipseillä ja vetaisin kokonaisen sukaalevynkin. Nämä jakaantui siis useammalle päivällä mutta pari päivää meni varmasti vähintään 3000 kcal edestä, kävin kyllä salillakin pari kertaa. Rinnoissa/maidontuotannossa tuota lisäystä ei huomannut mitenkään. Kait mulla sitten vaan tulee sen mitä tulee, ihan sama miten syö. Tai siis varmaan syön ihan riitävästi ns. normipäivänäkin, ettei tuommoinen lisäys enää vaikuta mitenkään.

Mutta se täytyy kuitenkin sanoa, että imetys, mikä ihana tekosyy syödä hyvin ja herkutellakin suhteellisen kunnolla :) Kyllä niitä kaloreita ehtii laskemaan sitten myöhemminkin.
 
Etanainen, minulla on hyvin samanlainen tilanne, sillä erotuksella että tyttö juo korvikettakin. Juuri tuo oman kropan uudelleen löytäminen ja imetyksen ristiriita on hyvin tuttua, minullakin nimittäin pienikin kuntoiluyritys tai herkkujen syönnin lopettaminen vaikuttaa suoraan maidontuotantoon. Kipuilin asian kanssa hyvin pitkään ja tyttö tuntui asuvan rinnalla. Asian ratkaisi se, että menin töihin ja tyttö tottui korvikkeeseen, jota juo mielellään päivisin.

Tällä hetkellä kipuilen sen kanssa, että haluaisin laihduttaa nämä viimeiset hassut kilot ja treenata. Mutta jos teen niin, maitoa ei tule riittävästi öisin ja illalla, jolloin imetän eikä mikään muu tepsi. Ratkaisin asian niin, että ostin muutamia istuvia vaatteita ja päätin, että kroppani voi odottaa vielä pari viikkoa, koska tuskin kauempaa enää imetän. :)
 
Mä oon taas kerännyt 3-5 kiloa takaisin! Olin jo päässyt kiloista eroon, mutta nyt muutama on päässyt hiipimään takaisin. Syy on yksinkertaisesti liikunta. Olen töissä jalkojen päällä koko päivän ja se onkin jo yksi, joka auttaa pitämään painoa kurissa. Mutta myöskin liikunta on jäänyt vähälle, kun en tiedä, mitä voisin tehdä.. :sad001

Ongelman nimi on siis se, että juokseminen tekee kipeetä jonnekin nivusen ja häpyluun tienoille ja olen itse diagnosoinut, että siellä on jossain nivelissä tms vielä raskauden ja imetyshormonien aiheuttamaa löystymistä. Kuulemma esim juuri tuo juokseminen saattaa pahentaa asiaa, kun kerran kipua aiheuttaa. :sad001 Olen nyt pyöräillyt, koska se ei kipua aiheuta, mutta eihän se mitään kovin kokonaisvaltaista liikuntaa ole. Olen myös miettinyt, että kaipa sitä voisi salilla käydä säännöllisesti joitakin valikoituja juttuja tekemässä. Jotenkin vain mukamas niin vaikeaa, kun ei tiedä mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
 
Multa on lähteny painoa nyt 12kg. Mä jumppailen kotona käyttäen vaan oman kropan vastusta ja eripainoisia käsipainoja. Sit vaunuilen. Nyt oon tosin siel työharjottelussa vielä kaks viikkoo ni se vie aikaa liikunnalta ku pitää vielä työpäivän jälkeen suunnitella seuraavan päivän toimintaa. No, kyl tää taas tästä :)
 
Vuhuu, kävin tänään ekaa kertaa muutamalla sidukalla ystävän kanssa. Ennen lähtöä tajusin, et miten pitkään sitä kotona onkaan ollut! Olin ennen lähtöä ihan täpinöissäni. :D
Onhan sitä tullu kaupoilla tms. oltua mut on se eri asia lähtee terassille ja laittautuakkin enempi, helsinki päivänä oli paljon väkeäki liikkellä..
 
Takaisin
Top