Mammaloma

-Stardust-

Näppärä viestien naputtelija
Viimeinen pesänrakennusvaihe alkaa... =) Kuinka moni on jo jäänyt äitiyslomalle? Minkälaisista ammateista jäätte mammalomalle ja oletteko joutuneet raskauden aikana olemaan paljon saikulla?
Itse olen ammatiltani rakennusmaalari ja töissä käytettävien liuottimien takia jäin erityisäitiysvapaalle jo viikolta 10. Eli odotus on välillä ollut TODELLA pitkä!! Nyt helpottaa ajatus, että oikea mammaloma on enää kuukauden päässä.
Mieheni mielestä on onni, että olen saanut olla vapaalla raskauden ajan, sillä olen kärsinyt kovista kivuista eri puolilla alavartaloa koko raskauden ajan ja olen tosi huono hakemaan saikkua. Parempi siis näin, muuten sitä olisi kipeänä vaan sinnitelyt töissä supistelujen riskillä.
Miten teillä puolisot ovat suhtautuneet saikkuiluun tai alkavaan mammalomaan? Tiedän omassa lähipiirissäni pari tapausta, kun mies on lähinnä katkera siitä, että toinen on kotona ja hän joutuu olemaan töissä..
Entä oletteko jättäneet paljon järjestelyjä vielä mammaloman alkuun? Me ostettiin talo ja aletaan nyt sen remppa. Itsekin haluan tehdä niin paljon kuin vointi vain antaa periksi. Kaikki hankinnat ollaan myös säästetty siihen, että saadaan kantaa ne sitten suoraan uuteen kotiin. Onpahan ainakin tekemistä viimisille viikoille ;)
 
Hei -Stardust-!

Minulla alkaa 1.3. äitiysloma. Tosin olen ollut sairaslomalla selkäkipujen vuoksi tässä ja olen parhaillaankin. Olen sairaanhoitaja ja työssäni selälle tuli rasitusta sen verran paljon, ettei vatsan kanssa työskentely enää onnistunut. Jonkin verran olen joutunut aiemminkin olemaan pois (esim. alkuraskauden pahoinvoinnin vuoksi). Puolisoni suhtautuu sairaslomiini asiallisesti, koska haluaa että minulla ja lapsellamme on kaikki kunnossa. Outoa katkeruutta olisi mieheltä sellainen "s-loma/äitiysloma kateus" mielestäni.. Meillä jää äitiyslomalle jotain pientä ostettavaa ja järjesteltävää. Aika menee totisesti nopeammin, kun on jotain puuhailtavaa. Oikein rattoisia remppapäiviä ja muuttoa teille! Muista aina levätäkin välissä! ;)
 
Enään ens viikko ja sitten alkaa "loma"...  :) Itse olen töissä lounas ravintolassa,eli viimeiset viikot olen ollut kassalla tai tiskaamassa,kun ei tuo 8 tuntia kävelyä enään oikeen tunnu hyvälle.Lähi aikoina olen kyllä heräillyt yöllä jalka särkyihin tai häpyluun särkyyn mutta en viitsi hakea sairaslomaa muutaman päivän takia...Nyt vain enään viimeiset hetket töissä ja sitten vauhdikasta hiihtolomaa 7 ja 5 vuotiaan kanssa... <3 Sitten kun pojat palaa takasin kouluun ja tarhaan niin on aikaa miettiä mitä tarvitsee vielä hankkia.
 
Täällä aloitettiin mammaloma sairausloman kautta. Eilen lääkäri kirjotti saikkua äitiyslomaan asti eli 3.3. asti jolloin virallinen äippäloma alkaa. Sairaanhoitaja olen myöskin, ensiavussa työpisteeni. Sairausloman syynä mojovat supistelut jotka tulee ihan pienessäkin rasituksessa ja välillä ilmankin rasitusta, lisäksi vähänkin pidempään seisominen käy selän päälle :( Onneks kyl vaihtelee toi olotila, eli joinain päivinä on parempi olo ja kotona kun saa levätä aina kun sitä tarvitsee. Viime viikolla töissä oli viimeiset päivät sen verran tuskaisia että mieheni kannustuksella sain varattua tuon ajan neuvolalääkäriin, lääkäri suhtautui mukavasti ja asiallisesti, itse pelkäsin jotenkin kauheesti lähteä sairaslomaa pyytelemään!

Meilläkin joitain hankintoja tekemättä ja kodin laittamista myös, muutettiin muutama viikko sitten uuteen kotiin. Kyllä helpotti kauheesti eilen kun sai tuon sairasloman, viime päivät ollu kova stressi siitä et joutuis jäämään töistä pois. Nyt sitten rentoutumista vauvan ja itsenkin hyväksi :)
 
Mulla alkaa mammaloma 1.3. eli kolme viikkoa on töitä vielä jäljellä. Olen toimisto työssä ja istun päivät koneella naputellen. Välilllä jalat puutuu, mutta se on niin pieni vaiva että taidan olla ihan viimeiseen päivään asti töissä niinkuin esikoisestakin. Mutta ihan hyvähän se on jos kunto on niin hyvä että jaksaa olla töissä. Ja toivottavasti kunto pysyykin hyvänä, sillä mä olen jättänyt kaikki uuteen vauvaan liittyvät puuhat mammalomalle. Onneksi kaikki isot hankinnat on valmiina esikoisen jäljiltä. Vaatteetkin on kotona, mutta pahvilaatikkoihin pakattuna. Eli nekin on melkein kaikki käyttövälmiina. Vain päivittäistavaroita pitää ostaa uusia kuten tuttipulloja, tutteja, vaippoja ja sen sellaisia. Ne ehtii kyllä sitten lomallakin. Olen suunnitellut kevään niin että esikoinen on tarhassa 3 pv viikossa max 7 tuntia eli ehdin niinä päivinä käydä tarvittaessa kaupoissa haahuilemassa ja sit kun vauva tulee on muutama päivä viikossa jolloin ehkä voin ottaa päikkärit vauvan kanssa jos se kovin paljon valvottaa (eikö ne kaikki?). Kesällä sitten otan tytön pois tarhasta ja olen molempien kanssa kotona kunnes työnteon aika jälleen koittaa syksyllä 2013 jos suunnitelman mukaan mennään.
 
Tutulta kuulostaa Santsu. Itsekin toimistotyössä ja mammaloma alkaa 7.3. Meillä myös sama juttu, että esikoinen jatkaa 3 päivää viikossa tarhassa. Odottelen kyllä jo tosi malttamattomana loman alkua ja etenkin noita päiviä kun esikoinen on hoidossa ja voi mennä rauhassa ostelemaan tulokkaalle kaikkea. Meillä on vielä mm. tuplarattaiden hankinta harkinnassa. Tuntuu et mies ei ihan vielä haluu ymmärtää, et pikkusia on kaks jo ihan tosi pian enkä oo saanu sitä ylipuhuttua kauppoihin. Toisaalta tosiaan pitää vielä harkita mitä kaikkea oikeesti tarvitaan... Tänään on tasan 2 kuukautta laskettuun aikaan. -stardustin- mammaloman pituus kuulostaa kyllä huimalta. Tuossa ajassa on varmasti ehtinyt valmistautua henkisesti ja tavaroiden suhteen pikkuisen tuloon tosi hyvin. :)
 
Teen lastenohjaajan töitä päiväkodissa ja vielä olisi viikko jäljellä. Ihmeen mukavasti mennyt koko aika, nyt on alkanut tuntumaan hyvin raskailta työpäivät, mutta vähiin käy onneksi päivät. :) Onneksi sain toisen ammatin opinnot loppuun joulukuussa, että ei tarvitse niistä enää huolehtia tässä samalla. :) Se olisi ollut jo liikaa minulle. Tsemppiä töihin ja ihania äippälomia! :)
 
Mulla on tänään viimeinen työpäivä. Virallinen äitiysloma alkaa 1.3. eli viikon päästä, eli jään nyt 4:ksi päiväksi sairaslomalle.
Olen huomannut että mulla särkee nyt enemmän mahaa ja mm. jalat puutuu tosi pahasti iltapäivästä. Maanantaina vein esikoisen tarhaan ja jouduin kantamaan sitä viimeiset metrit tarhan ovelle, sillä lunta oli pihalla yli polveen eikä kuukaan ollut vielä raivannut tietä. Sen vuoksi mulla oli tosi rankka maanantai ja mahaa särki & supisteli kivuttomasti aika paljon. Se vähän pelästytti ja sanoinkin siitä tiistaina neuvolassa. Sainkin siitä sitten torua ja neuvolahoitajalta, joka sanoi aika tiukasti että mun tilassa ei saisi enää kannella eikä rehkiä. Etinen istukka on kuulemma niin herkkä vuodoille rasituksen jälkeen. Hän oli sitä mieltä että voisin lopettaa työt jos kerran olo sitä rupeaa vaatimaan. Mulla on huomenna seuraava istukka kontrolli, enkä oikein kunnolla ehdi sitä ennen töihin, joten sovin esimiehen kanssa että en edes yritä tulla. Pyydän lääkäriltä samalla sairastodistuksen loppuajaksi. Ehkä parempi näin niin vauvalla on paremmat mahdollisuudet viihtyä pidempään mahassa. Toivottavasti kontrollissa ei tule mitään huolestuttavaa esille.
 
Hyvä kun jäit lepäilemään Santsu! :) Kyllä joku ne työtkin siellä tekee.. Ei kannata oman ja pikkuisen terveyden kustannuksella rehkiä. Niin minä ainakin ajattelin, kun omassa työssä selkä alkoi krampaamaan ja sitten alkoi polttelemaan alavatsassa. Minulle tuli myös viimeisimpinä työpäivinä sellainen todella ällöttävä olo aina työpäivän viimeisinä tunteina. Alkoi oksettaa, pyörryttää ja sitten alavatsaa särki. Näistä, kun kerroin sitten neuvolassa ja lääkärille, niin minut komennettiin sairaslomalle. Minun työnkuvani on melko fyysinen, enkä aina edes ymmärtänyt pyytää apua, vaikka olisi varmasti sitä saanut. No ensi viikolla sitten virallisestikin alkaa äippäloma ihan samana päivänä, kun sinulla Santsu.

 Jaksamisia ja voimia kaikille. :)  
 
No niin, eka päivä kotona. Tyttö tarhassa, joten hengailen ihan keskenäni. Harvinaisen sekalaiset fiilikset tänään. Toisaalta järki käskee nyt vaan levätä, mutta jokin takaraivossa käskis koko ajan puuhailla jotain järkevää. En tiedä jännittääkö mua se lääkäriin meno vai mikä mua vaivaa. Järki on vielä voittanut tänään ja mitään en ole tehnyt. Lepo on varmasti ihan hyvästä, tätä pitää jostain kumman syystä hokea itselle koko ajan. Olen jopa luvannut itselleni että ensi viikolla aloitan vauva valmistelut. En ollenkaan ymmärrä miksi edes stressaan siitä kun ei mulla ole paljon hommia edes tekemättä. Esikoiselta on kaikki pikkutavaroita lukuunottamatta valmiina ja ostokset saa tehtyä ihan normi ruokakaupan yhteydessäkin. No jos mä ensi viikolla lajittelen vauvan vaatteet saan sitten levättyäkin kun pää ja sydän ymmärtää että oikeasti kaikki on kunnossa ja nyt on syytä levätä. Jännä tämä pienen ihmisen mieli kun tällälailla sekoilee...
 
mulla alkaa mammaloma tiistaina! eli maanantaina vika työpäivä... vitsit että ootan jo maanantaita.. oon oottanu jo pitkään. pääsen vihdoin sit vaa olemaa kotona ja pystyy laittelee vauvan huonetta valmiiks yms :) oioioi<3
 
Mammalomani alkoi tänään - jes! Nyt ei muuta kuin odottelua, odottelua ja odottelua (niin kuin se ei olisi ollut sitä jo tähänkin asti..) ;) Täytyypi pestä noita vauvan vaatteita ainakin. Ajattelin, että olisi ihana mennä johonkin kasvohoitoon tai vastaavaan, mutta en kyllä pysty makaamaan selälläni paria minuuttia enempää! Täytynee miettiä joku muu itsensä hemmottelu-hoito tähän vielä ennen h-hetkeä.. Ihanaa loppuodotusta kaikille! :) 
 
Heipsan!
Täällä on mammaloma alkanut maanantaina.. vaikka tosin ollaan oltu tyttären kans nyt joulukuusta asti jo kotona. mutta virallisesti kuites nyt ollaan äippälomalla :D tänään on mulla tasan kuukausi laskettuun aikaan ;) alkaa jännittämään :)
 
 
Mulla alkoi äitiysloma jo 25.2. kun otin sen alkavaksi 50 arkipvää ennen laskettua. Toisaalta, oon ollut kotona syksystä asti. Että oliko nyt sitten hyvä vai huono ajatus aloittaa aiemmin äippis, mut näillä mennään. Samapa se nyt on millä nimikkeellä sitä löhöilee kun vuoteenpohjallekin päätyi :) Onneksi mulla oli aikaa jo pitkin talvea rakennella pesää, nyt kun sen aika oisi niin ei oikein kykene :)
 
Moip!
Itse jäin tänään saikulle.. 
Tullut jo pitkään sinniteltyä raskaassa duunissa Varastotyöntekijänä ja
tänään luovutin.. Äippäloma alkaa virallisesti 23.03 ..
Eli pieni varaslähtö ... :)
Parempi ottaa ihan levon kannalta.! :) Kun on ollu aika voimakkaita supistuksia ja 
välillä paineen tunnetta nivusissa, töissä kun joutuu aikalailla nostelemaan painavia..
Mitkäs voinnit muilla nyt?
 
Takaisin
Top