Maksalaatikko ja raskaus oletteko syöneet ?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja mima90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

mima90

Oman äänensä löytänyt
Maksalaatikkohan on yleisesti kieletty raskauden aikana,itse odotan tällä hetkellä toista lasta viikolla 25 <3 minä rakastan maksalaatikkoa ja taas tekis mieli ihan kamalasti saada sitä,mitä olette mieltä? onko siitä nyt niin kamalasti haittaa jos sillon tällön (korkeintaan kerran kuussa) syö sen 250-450 g maksalaatikkoa?
oletteko syöneet? ja mitä ne pahimmat haittavaikutukset olikaan,miksi tätä ei suositella?

tosiaan hirveä himo olisi syödä,mutta kun tunnen itseni että jos syön niin sitten itken ja kadun että menin syömään.... ja pelkään olenko aiheuttanut haittaa lapselleni.
yleisesti noudatan aika hyvin noita säädöksiä/suosituksia,mutta maalaisjärkeä käyttäen.
alkoholi ja tupakka ehdoton EI. cocacola sillon tällön Kyllä. suomalainen aurajuusto ruuan seassa olen käyttänyt. jne. mites te muut? :)

Maksalaatikkoa saa syödä satunnaisesti raskausaikanakin, mutta siihen oli joku suositus paljonko / viikko. Maksassa on PALJON a-vitamiinia ja sikiö voi kuolla a-vitamiini yliannostukseen (siksi ei suositella tavallisia monivitamiinitabletteja raskaanaoleville. Raskausvitamiineissa ei oo lainkaan a-vitamiinia).
Maalaisjärjellä täälläkin mennää syömisten suhteen. Esim. just aurajuustoa oon syöny usein, koska on tehty pastöroidusta maidosta. Ja muutenkin, jos jossain kylässä vaiks saa salaattia, jossa on jotain juustoa niin syön kyllä hyvillä mielin, koska suurin osa Suomessa myytävistä juustoista on tehty pastöroidusta maidosta. Jopa tuorejuustoakin oon syöny vaikka siitäkin ollaan montaa mieltä. Cokistakin sallin itelleni niinä harvoina kertoina kun sitä on tarjolla / tekee mieli. Viime raskaudessa join muutaman Batterynkin, tässä kierroksessa en oo ehtiny juoda vielä yhtään.
Kohtuudella voi niitä joitain ei-niin-suositeltujakin syödä.:) Vakuumipakattua kalaa taas tai alkoholia tms. en tietenkään käytä lainkaan.

Olen synyt sekä maksalaatikkoa että ihan maksapihvejä kohtuudella tietenkin ja siis oma näkemys on se et jos tekee jotain mieli niiin oma kroppa kertoo mitä tarvistee ja sitä kautta tulee mieli teot... mulle jopa neuvolan täti sanoi että maalais järkeä käyttäen niin homma hoituu ja ei sitä ennen vanhaa tiedetty ruuista yhtään mitään ja silti syntyi terveitä lapsia... nyt vaan kun testataan koko ajan ja koko ajan tulee jotain uusia asioita niin kahvista, teestä kuin tummasta leivästä niin kohta ei saa syödä mitään... kuulin myös et suklaatakaan ei pitäisi raskauden loppu päässä syödä saati sitten imetyksen aikana...  :D

Nii joo, muistin, että joku kertoi mulle, että joskus tyyliin 70- tai 80-luvulla odottavien äitien nimen omaan PITI syödä, tai sitä siis suositeltiin, että söis maksalaatikkoa (kai sen suuren rautapitoisuuden vuoksi).:O Ja silti syntyi terveitä vauvoja.:) Eli täytyy varmaan aika iso olla sen a-vitamiiniannoksen ennenkuin mitään peruuttamatonta tapahtuu. Elikä kun ei vaan ja pelkästään sitä syö niin kaikki hyvin.;))

nooh enpä ainakaan tänään ostanut ;) ! näistäkin asioista kun ihmiset on kiistellyt jo vaikka kuinka kauan että kuka syö ja mitäkin raskaana... mun mielipide on että maalaisjärkeä käyttämällä pääsee pitkälle :) ! koko aika tulee uusia rajoituksia vastaan,enkä mä kyllä kaikkia niistä ihan täysin ymmärrä,hyvä on kun tutkivat ja noin mutta kyllä jotkut menee ihan liian hysteeriseksi näiden takia. mutta koska tunnen itseni niin jätin tällä kertaa ostamatta,mutta en sano ettenkö vielä raskaana ollessa saattaisi sitä tehdä ja syödä sen noin puolet laatikosta,loput voi antaa sitten vaikka ukolle ;) ! musta on vaa kiva kuunella muidenkin mielipiteitä näihin kaikkiin rajoituksiin ja varoituksiin.

Näinpä

jos kiinnostaa ne suositellut määrät maksaruokia raskausaikana niin voi googlettaa "maksalaatikkoa raskausaikana", ja valita linkki eviran sivuille. Siel oli aika fiksusti infoa aiheeseen :)

En syöny mitään mikä kiellettyä/ei suositeltua. Kyl sen 9 kuukautaa kestää ilmankin...

Maksatuotteet eivät ole nykyään täysin kiellettyjen listalla. Neuvolan ravintosuosituksissa oli näin.... Tietyissä määrin voi syödä. Ja kuten tuolla joku sanoi, maalaisjärjellä.

Rajansa kaikella. Mutta kyllä, olen syönyt. Tässä raskaudessa kerran ja esikkoa odottaessa taisin muutamia kertoja vedellä runsaan puolukkasurvoksen kera.

Pari kertaa oon syöny... Pitäis tietenki vähän hillitä sitä määrää ku ei ihan koko pakettia tartte kerralla syyä mutta jotenki tuntuu tyhmältä vaan puolikasta laatikko uunissa lämmittää... Noissa eineslaatikoissahan sitä maksaa ei oo lähellekään niin paljon mitä jos ite tekis. En kyllä tykkääkään jos maksan maku on liian vahva eli einekset sopii tässä ruoassa kyllä mulle paremmin. Maksamakkaraa oon syöny satunnaisesti.

Jouluna söin hillitysti. Mieli kyllä tekis mut ei niin paljoa, että tarttis sortua syömään sitä :p

Minä muistelen, että maksa ei olis ollut ihan kiellettyjen vaan enemmänkin rajoitettujen ruokien listalla. Olisin itse syönyt sitä maltillisesti raskaana, jos olisi mieli tehnyt, mutta se oli silloin omalla ällötyslistalla :D olin melko hysteerinen raskausaikana itsekin, mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna se on tietyissä asioissa aivan turhaa. Minusta tärkeintä on välttää näitä ruokia, mistä oikeasti voi tulla joku salmonella tai toksoplasma, mutta kypsennettynä niitä voi tietenkin syödä ja minusta tuntuu, ettei kaupan hyllystä enää Suomessa löydy edes pastöroimattomasta maidosta valmistettua tuorejuustoa esimerkiksi, joten näitäkin tuotteita on aika vähän. Mediumpihvin napostelin silti pari kertaa, koska en voinut vastuustaa. Sit mennään näihin ruokiin, jotka suurissa määrin ei kenelläkään ole hyväksi kuten cokis, liian rasvainen ruoka, maksa, pikkukalat tms. niin niitä sitten kohtuudella. Mut mä luulen, että moniin ruokiin liittyy itseasiassa hyviä ja huonoja asioita. Esim maksassa hyvää on rauta ja huonoa a-vitamiini ja siihen rikastuneet myrkyt. Kalassa hyvää on hyvät rasvat ja huonoa taas rikastuneet myrkyt. Leipä on ihan hyvää syötävää, mutta toiselle hiilihydraatit eivät kaikille ole hyväksi. Rasvassa on hyvät ja huonot puolensa. En tiedä kuinka moni asia onkaan lopulta absoluuttisesti terveellistä. Tulipas taas uskomaton pohdinta :D

Mikä syy siihen on, että suklaata ei saisi raskauden lopussa syödä? :eek:

Imettäessä piti kyllä lopettaa suklaan, ruisleivän ja mansikoiden syönti sekä kahvin juonti, kun vauvalla meni maha sekaisin. (KAIKKI mun herkut! :arghh:)

Eikai suklaata ole kukaan kieltänyt? :) En koskaan ole kuullut! :D Joillekin imetetyille vauvoille tosin suklaa saattaa aiheuttaa niitä mahavaivoja äidinmaidon kautta. (Välttämisdiettejä ei suositella, ellei ole perusteltua syytä olettaa, että välttämisestä olisi todella hyötyä. Oma neiti huusi tai ei huutanut, ei sillä ollut mitään tekemistä ruuan kanssa. :P Sitten taas tiedän toisen äidin, jonka piti rajoittaa paljonkin ruokavaliotaan.)

Ei suklaata? Se oli ainoa herkku, jonka itselleni sallin raskauden aikana. Missään ohjeissa ei ainakaan meillä ollut mitään mainintaa suklaasta.
Sen sijaan lapsen ruokavalio-ohjeissa ei suklaa ( kaakao siis ) sovi.

Takaisin