Maksalaatikko himona :D

mima90

Oman äänensä löytänyt
Maksalaatikkohan on yleisesti kieletty raskauden aikana,itse odotan tällä hetkellä toista lasta viikolla 25 <3 minä rakastan maksalaatikkoa ja taas tekis mieli ihan kamalasti saada sitä,mitä olette mieltä? onko siitä nyt niin kamalasti haittaa jos sillon tällön (korkeintaan kerran kuussa) syö sen 250-450 g maksalaatikkoa?
oletteko syöneet? ja mitä ne pahimmat haittavaikutukset olikaan,miksi tätä ei suositella?

tosiaan hirveä himo olisi syödä,mutta kun tunnen itseni että jos syön niin sitten itken ja kadun että menin syömään.... ja pelkään olenko aiheuttanut haittaa lapselleni.
yleisesti noudatan aika hyvin noita säädöksiä/suosituksia,mutta maalaisjärkeä käyttäen.
alkoholi ja tupakka ehdoton EI. cocacola sillon tällön Kyllä. suomalainen aurajuusto ruuan seassa olen käyttänyt. jne. mites te muut? :)
 

Maksan ja maksaruokien käyttö raskauden aikana

A-vitamiinin saantisuositukset ja rajat
A-vitamiinin saantisuositus on miehillä 900 μg RE päivässä ja naisilla 700 μg RE päivässä. Raskauden aikana saantisuositus on naisilla hieman tavallista suurempi eli 800 μg RE päivässä, sillä A-vitamiinin tarve lisääntyy hieman etenkin loppuraskaudessa. Jos päivittäinen saanti on miehillä alle 500 μg RE tai naisilla alle 400 μg RE, seurauksena saattaa olla puutosoireita. Suomalaisten keskimääräinen A-vitamiinin saanti ruoasta on riittävää.

Koska sikiö on herkkä A-vitamiinin liikasaannille, raskauden aikana retinoidimuotoisen A-vitamiinin pitkäaikaissaannin ei tulisi ylittää 3000 μg RE päivässä. Koska myös yksittäinen suuri kerta-annos voi olla sikiölle haitallinen, kerta-annoksesta saatavan retinoidimuotoisen A-vitamiinin määrän tulisi olla korkeintaan 7500 μg RE.

Maksan ja maksaruokien käyttö
Maksa on monipuolinen ruoka-aine, joka sisältää ravintoaineita, joiden tarve raskauden aikana kasvaa. Näitä ovat mm. folaatti, A-vitamiini ja rauta. Maksan käyttöön raskauden aikana liittyy kuitenkin riskejä, jonka vuoksi maksaruokien käyttöä on syytä rajoittaa koko raskauden ajan. Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia ns. retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä.

Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Kansanterveyslaitos ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta ovat antaneet seuraavan suosituksen maksan ja maksaruokien käytöstä raskauden aikana 1

  • Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan
  • Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
  • Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa
 
Kannattaa ehkä kysyä neuvolasta viel neuvoo ku ite en viiti ottaa kantaa et onko ylireagointii ettei kertaakaa sais syyä.
 
Moikka

Mun tekee kans mieli maksalaatikkoa!
Silloin alkuraskaudesta söin laatikollisen (Saarioinen 400g) ja sen jälkeen huomasin, että vihdoin oli onnistanut ja että A-vitamiinia ei saisi syödä.
Jostain netistä löysin jonkun suhteellisen selkeitä päiväkohtaisia raja-arvoja sisältävän taulukon, josta laskeskelin, että kokonainen laatikko ylittää roimasti sen päiväkohtaisen maksimiarvon (siis sen, et kun syö harvoin, mut enemmän kerralla). Tuli hirveen paha mieli ja pelotti kanssa. Neuvolassa sanottiin, ettei kannata jännittää, kun ei voinut tietää. No kyllähän se kuitenkin jännitti ja vieläkin vähän. En sen jälkeen ole uskaltanut koskea, vaikka mieli on tehnyt.
 
nooh enpä ainakaan tänään ostanut ;) ! näistäkin asioista kun ihmiset on kiistellyt jo vaikka kuinka kauan että kuka syö ja mitäkin raskaana... mun mielipide on että maalaisjärkeä käyttämällä pääsee pitkälle :) ! koko aika tulee uusia rajoituksia vastaan,enkä mä kyllä kaikkia niistä ihan täysin ymmärrä,hyvä on kun tutkivat ja noin mutta kyllä jotkut menee ihan liian hysteeriseksi näiden takia. mutta koska tunnen itseni niin jätin tällä kertaa ostamatta,mutta en sano ettenkö vielä raskaana ollessa saattaisi sitä tehdä ja syödä sen noin puolet laatikosta,loput voi antaa sitten vaikka ukolle ;) ! musta on vaa kiva kuunella muidenkin mielipiteitä näihin kaikkiin rajoituksiin ja varoituksiin.
 
Joo, mima90, oon samaa mieltä.
Melko varmasti puolikkaan laatikon (ellei kokonaisenkin) syömisellä ei tee mitää hallaa vauvalle. Sitä paitsi mulla on myös sellainen käsitys, että toi eläinperäisen A-vitamiinin suurin haittavaikutus on juuri silloin alkuviikoilla (vk 4-5 tai jotain), kun se (en nyt jaksa tarkistaa oikeaa nimeä) selkäranganaihion pää sulkeutuu. Ne viikot on meillä jo onnellisesti kaukana takana!
 
Minä söin tänään puolikkaan maksalaatikko rasian, toiset puolet menee koiralle. Ja tämä oli toinen kerta nyt kun syön tuon puolikkaan rasian. Eli joo, tykkään maksalaatikosta ja en ole kysynyt keltään saanko sitä syödä vaan ajattelen terveellä maalaisjärjellä, että pari kertaa raskauden aikana puolikas maksalaatikko rasiallinen ei voi saada aikaan mitään kummosia.
Maksalaatikkoa ja ruisleipää, nam nam. Ajattelin tehdä tämän kauhean rikkeen vielä ainakin kerran ennen kuin vauva syntyy.
 
Määkin oon syönyt kerran puolikkaan maksalaatikon kun alkoi tekemään ihan hirveästi mieli. Kaikkia muita maksaruokia kammoksun, enkä pysty edes haistamaan mitään maksapihevejä tai -kastikkeita. Saarioisten maksalaatikko on ainoa maksaruoka mitä pystyn syömään, koska siinä on niin vähän maksaa ettei se maistu kunnon maksalle. :) Oon yrittänyt lohduttautua sillä että maksapitoisuus on niin pieni, ettei siitä varmaankaan (ainakaan toivottavasti) kauheaa vahinkoa voi syntyä.... :)
 
Oon aina ollu ihan hulluna Saarioisten maksalaatikkoon (rusinoilla!) ja maksamakkaraan, samaten myös muihin maksaruokiin. Nyt raskausaikana oon jättäny maksaruuat täysin, vaikka näin maalaisjärkeä käyttäen vois taatusti ihan hyvin nautiskella sillon tällön nuista herkuista:) Onpahan sitte synnytyksen jälekeen ihanata mussuttaa maksisruokia piiitkästä aikaa!
 
Takaisin
Top