Maksa-arvon nousu ennen rv20

heinäkirppu221

Silmät suurina ihmettelijä
Onko kenelläkään muulla todettu maksa-arvon nousua ennen raskauden puoliväliä jo? Itsellä yllättäen työterveyslabroissa paljastui koholla oleva maksa-arvo. Viikkoja tuolloin 18+risat. Äitiyspolille on jo aika tulossa mutta mietityttää onko samaa sattunut jollekin muulle? Tuliko muuta kuin arvojen tiheämpää seurantaa? Selvisikö mistä johtui?

Raskaushepatoosi saattaa nostaa maksa-arvoja. Täällä oli siitä ketjukin, harvinaisempi vaiva kyseessä, mutta äippäpoli seuraa silloin raskauttasi tiuhemmin ja saatat saada lääkityksen jos oireilet esim. Käsien ja jalkapohjien kutinalla. :)
Tsemppiä, eiköhän asia selviä tuolla äitiyspolilla, mistä arvojen nousu johtuu. :)
Tässä ketju uusimpaan hepatoosikeskusteluun, jospa siitä olisi jotain apua. https://forum.vau.fi/threads/raskaushepatoosi.1600984/

Ok, kiitos! Huolettaa vain kun luulin että raskaushepatoosi on loppuraskauden ongelmia? Mietin että voiko se näin aikaisessa vaiheessa alkaa jo? Mitään oireita mulla ei ole ainakaan vielä.

Maksa-arvot voivat nousta muistakin syistä. Minulla aikanaan todettiin sappikivet siksi, että maksa-arvot olivat koholla, ja niitä lähdettiin tutkimaan. Sitten kun sappikivet leikattiin, maksa-arvotkin normalisoituivat.

Sinulla lääkäri tutkii ja selvittää, mistä poikkeavat maksa-arvot johtuvat. Tsemppiä!

Ai niin, kun maksa-arvot ovat koholla, kysytään joka käänteessä kuinka paljon päihteitä käytät ja oletko aikaisemmin käyttänyt paljon. Minä olen elämäni aikana käyttänyt yhteensä ehkä 20 annosta alkoholia, huumeita en koskaan, siis valtaosan elämästäni olen ollut absolutisti, ja minuakin ihmetytti, kun joka käänteessä sai viidellä eri tavalla kertoa, että ei, en käytä, enkä ole aikaisemminkaan erityisemmin käyttänyt. Eli jos näitä tentataan, älä ihmettele, kuuluu asiaan.

Muokattu viimeksi:
Takaisin