Maistuuko salaatit ja raasteet teillä?

Yumna

Puuhakas puhuja
Siinäpä se olennainen kysymys jo otsikossa tulikin, eli miten teidän taaperolle maistuu kypsentämättömät kasvikset? Esim. porkkana- ja lantturaaste, kurkku, tomaatti, paprika ja salaatinlehdet? Oletteko systemaattisesti tarjonneet kypsentämättömiä kasviksia tavallaan salaattina joka aterian yhteydessä? 

Jossakin lasten ruokaoppaassa muistaakseni mainittiin tuosta, että olisi hyvä tarjota näitä jo pienestä saakka niin lapsi tottuisi ja söisi vähän isompanakin hyvin salaatteja. Meillä nimittäin kurkku aiheuttaa tytölle ihan yökkäilyä, vaikka yleensä syö melkein mitä vaan! Taitaa olla sen ainoa inhokki. Salaatinlehdet ei kyllä mene myöskään, niillä lähinnä leikitään. Ei tyttö taida oikein edes ymmärtää, että sitä pitäis oikeasti syödä... Porkkanaa olen raastanut hienoksi raasteeksi ja yrittänyt tarjota lämpimän ruuan ohessa, mutta tyttö sylkee senkin pois. Tomaatti ja kirsikkatomaatit on herkkua, myös paprika maistuu joten kuten. Kai sitä pitää vaan alkaa säännöllisesti noita raasteitakin tarjoomaan että tyttö tottuu makuun. 
 
Porkkanaraasteen oon yleensä sotkenut johonkin ruokaan, kun se on sellasta aika lentäväistä. Mies on kyllä lusikalla syöttänyt pelkkää porkkanaa ja hyvin on sekin maistunut aina. Lanttua en ole vielä antanut. Kurkku menee aika huonosti, tosin avokadon kanssa sotkettuna maistuu hieman. Tomaatti on maistunut aina palasina, ei niinkään ketsupin muodossa. Salaatin- ja kaalinlehtiä tyttö vain mutustaa, vaan ei syö, mutta jos kissoille riittää heinän pureskelu foolihapon saamiseksi niin kai sama pätee ihmisiinkin. Noin yleensä oikeaa salaattia en koskaan tee, laiska kun olen ja musta on kivempi syödä ainekset erillisinä.
 
Oih meillä ei kelpaa kuin kurkku.  Se onkin sitten suurinta herkkua :D  Porkkana ei mene edes raasteena ja tomaattikin on selvästi yök.  Onneksi sentään pojalla on halu maistella vaikka sitten sylkeekin pois, ehkä se joskus oppii!  Kypsennettynä menis kyllä porkkanat ja kukkakaalit ja ties mitkä.

Hedelmät ja marjat menee pienissä määrin kypsentämättöminä tai siis tommosina tuorepaloina.
 
Heheh, Jasmine, miten on mahdollista, että Väinö on ihan samanlainen vihannesmieltymyksiltään kuin Joona? Siis oikeesti, oisin kirjoittanut oikeastaan just tasan noin! :O

Salaatinlehtiäkin se on nyt jopa kahdesti syönyt, johtuisko siitä, etten hetkeen niitä tarjonnut ja tossa kuukaus sitten pesin salaatinlehtiä tortilloja varten, niin ipana tuli kinuumaan ja annoin sille - kuvittelin sen kieltäytyvän ja lähtevän matkoihinsa jaloista pyörimästä, mutta ei, se söi sen ihan innoissaan! :D
 
Porkkanaraaste on meidän neidin mielestä KAMALAA sotkua1 Ja niin vissiin mieädn muidenkin mielestä, koska en sitä juurikaan tee. Samaan kastiin kuuuluvat nää lanttu ym ym raasteet. Mutta ihan sitä perus porkkanaa tuo tulee ite kinuamaan jääkaapin ovelta. Ja keitettynä porkkana menee siinä missä perunakin.

Tomaatti tuntuu olevamn melkein kaikkien lasten suosiossa! Täällä myös! Samoin KURKKU! Meillä kuoritaan kurkku samaan tapaan kuin porkkan, muuten tuo jättää ne "reunat" lautaselle!
Mutta sitten ajattelin, että ainakin tuonti kurkuissa on niin "pahanmakuinen" kuori, että en sitä itekään nautinnolla popsi!

SALATTI. Siitä räpistellään parhaiten ehkä jäävuori salattia, kaalia ja kiinanakaalia. justiin niitä rapeimpia versioita. Tuntuu, että tavallinen lehtisalaatti jää tuolle kurkkuun ja alkaa se kakominen!

Minusta meillä ollaan ihan hyvällä mallilla nuitte tuoreitten kanssa. Ainhan sinne jotain lanttua ja avokaadoa vois lisätä..jos muistais kauppareissulla ennen lenkkimakkaraa ja maitohyllyä...

---------------------
edit:  Ainiin! Ja RAAKA SIPULI; se on nyt niin suurta ja mielenkiintoista herkkua!
 
Meillä on harvinaisen kaikkiruokainen lapsi. Kaikki salaatit ja raasteet menee. Tosin meilläkään ei se varsinainen salaatinlehti maistu. Poika on ihan riemuissaan aina, kun meille tulee mamma- ja lapsikavereita ja tarjotaan salaattilounasta.
Hedelmiä söisi niin paljon kun tarjotaan, samoin marjoja. Monta kertaa päivässä pyytää "hemmää". Tänään söi välipalalla kaksi isoa päärynää :) Hyvä vaan kun terveelliset ruuat maistuu!

Hih, tuosta Maarisen mainitsemasta sipulista tuli mieleen, kun pilkoin kerran sipulia ja poika luuli sitä hedelmäksi ja välttämättä halusi maistaa. Ilme oli näkemisen arvoinen :D
 
Täällä Kans maistuu salaatti, kurkku, tomaatti, paprika, marjat ja jotkin hedelmät. Porkkana ei oikein mene, mutta raaka sipuli kylläkin . Oikeastaan meidän poika syö tällähetkellä mieluummin salaattia kuin tavallista ruokaa. Ainakin kotona on näin, mut sit päiväkodista ei ole kuulunut ainakaan mitään, ettei olis syönyt.

En osaa kyl sanoa mikä siihen lapsen ruokamieltymyksiin vaikuttaa eniten, mutta kyllä varmaan silläkin on merkitystä onko lapsi halukas kokeilemaan uusia makuja. Kai se on vähän luonne kysymys.
 
Meidän 2v typykkä rrrakastaa kaikkia tuollaisia! Uppoaa salaatit, kurkut, tomaatit, porkkanat ja monet muut. Välillä tuntuu, että söisi niitä jopa mielummin kuin jotain makeampaa. Siihen ollaan kyllä alusta asti pyritty ja ollaan koitettu todella monipuolisesti syöttää kaikkea :-)
 
Meillä kans rakastetaan kasviksia, salaattia, juureksia ja hedelmiä...
Karkitkin jää kakkoseksi jos tarjolla on tomaattia ja herneitä.
 
Aika sama meininki meillä, kuin monilla. Jotkut maistuu ja toiset ei. Nyt kun poika on jo lähempänä kolmea kuin kahta (hui!), maistuu porkkana ja kurkku sellaisenaan, tomaatin kuoret taitaa pistä vastaan, mutta ruuassa tomaatti maistuu hyvin. Avokadoa meillä syödään päivittäin ja sitä on ipanalle tarjottu jo vauvasta asti, joten hyvin uppoaa.

Salaattia poika tahtoi vasta, kun tajusi että siitä puhuttiin lempikirjassa ja kananmunankeltuaiselle kävi samoin, kun lasten ohjelmassa pupu söi jotain keltaista. Olisiko taika siinä, että aina on jotain tuoretta tarjolla ja syö mitä syö.
 
meillä on aina uponnu kaikki salaatit,marjat ja hedelmät mitä ollaan tarjottu.sormiruokana tykkää varsinkin ottaa,ei meinata itse saada ollenkaan syödä kun poika heti näpit ojossa meidänkii lautasille.. :P että meillä on kyllä hyvä tuuri kun on kaikkiruokanen,mut niinhän se on että makuja on monia ja kaikille ei kaikki evästys mene.
 
Meillä yleensä on kyllä salaattia tai raastetta aterian kyljessä. Toisinaan höyrytettyjä kasviksiakin. Tytölle tuntuu kelpaaan kaikki hyvin :) Toisinaan ei ehkä itse salaatti tee niin kauppaansa mutta syö siis mielestäni todella hyvin. Pienestä ollaan alettu totuttaa kasviksiin ja esim kun soseita aloiteltiin niin makeat tulivat kuvioihin sitten vasta myöhemmin. Ensin siis maisteltiin kasvikset läpi :) Mutta lapsiahan on erilaisia ja vaikka kuinka tarjoaa jotain ruokaa se ei ehkä koskaan ala maistumaan eikä kai siinä mitään väärääkään ole. Kaikilla kun on omat makumieltymykset ja jos edes suostuu maistamaan jotain niin pitäisin jo todella hyvänä :)
 
Joskus harvoin on ihan salaatti-salaattia mutta meillä useimmiten kasvikset on varsinaisessa ruuassa, johtuen perheen pään erikoisemmasta ruokavaliosta. Esim. jauhelihapihveissä ja -pullissa on korppujauhon sijaan porkkanaa ja sitä on ehkä 30-40% koko taikinasta. Usein parsa-ja kukkakaalia ja mitä lie on laatikkomuodossa (kuin makaronilaatikko mutta "risuilla") tai gratinina lisukkeena, ja ns. joululaatikot on meillä arkiruokaa. Aina yritän tunkea porkkanaa ja paprikaa ja purjoa ja mitä keksinkin varsinaiseen ruokaan.

Ihan sellasenaan menee tomaatti ja kurkku... Ja valkosipuli raakana, häh :D
 
Meillä menee kurkku,paprika, sipuli ( raaka ja kypsä ) parsakaali, parsa, porkkana... Mutta ei missään tapauksessa raasteena, vaan kokonaisina paloina joita voi haukata. Perus salaatti ei uppoa kyllä millään, vaikka esim. kaalit kyllä menevät ruuassa ihan hyvin.
 
Meillä poika söis kasviksia, salaattia ja hedelmiä mielinmäärin. :) Vauvanakin lemppari sose oli parsakaali :D Itse oon taas lihan syöjä henkeen ja vereen. Aikuisiällä oon itekin tykästynyt vihreiseempiinkin ruokiin, mutta penskana olin, että lihat vain läks lautaselta. Että ei oo ainakaan miun lihanhimoja perinyt!
 
Meidän kohta 1v tykkää syödä itse sormin kurkkua ja tomaattia, porkkana raastetta on aina silloin tällöin ruoan kans ja se maistuu kans hyvin :) salaatin lehteä kerran tarjosin eikä poika oikein uskonut että se olisi todella syötävää, lehti kävi suussa mutta oli niin inhottavan tuntuinen että otti pois ja nakkas lattialle :rolleyes: enpä muista että olisi ollut vihannesta tai hedelmää joka ei olisi pojalle maistunut, mutta voihan hyvinkin olla että tänään on jokin tosi herkkua mutta ens viikolla on aivan erinmieltä.
 
Meillä ei tahdo enää maistua kasvikset tuoreena eikö kypsänä.. Toivottavasti tämä on vain joku kausi taas. Kurkku on herkkua, porkkanaraaste on joskus aiemmin mennyt kyllä. Tomaatti ei tuoreena oikein maistu. Tällä hetkellä poika söis vain lihaa/kalaa/kanaa ja ehkä makaronia ja leipää. En tiedä mitä temppuja tekisin että suostuisi edes maistelemaan tuoreita. Pitää varmaan vaan sitkeästi laittaa tarjolle vaikka ne vaan heitellään lattialle. (Poju siis yksivuotias).
 
Joka aterialla saa myös jotain tuoretta ja aina ainakin maistelee. On saanut lähes alusta asti (6kk alkoi maistella kypsennettyjä, mutta 9kk-> kun hampaat alkoi tulla annoin jo ihan tuoreitakin paloja. Aluksi imeskeli ja nykyäänkin 1,5v välillä vaan imeskelee, mutustelee, pureskelee ja sitten sylkee pois, mutta pääsääntöisesti kyllä syö. Vähän vaihtelevalla innolla, riippuen kasviksista.

Kurkkua ja tomaattia päivittäin, muuten vaihdellen. Nyt on saanut tuoreita herneitä lähes joka päivä, naurista, kyssäkaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa silloin tällöin (juureksissa on niin paljon nitriittiä etten ainakaan raakana halua kovin usein antaa) mutta saa kyllä näiden perus salaattiainesten ohella ruuan lisukkeena myös (pakaste)maissia. omenalohkoja, päärynää, vesimelonia yms..

Meillä on aina sormiruokailtu, nyt menee jo osa itse lusikalla/haarukalla, mutta ehka siksi on ollut niin helppo / luontevaa aina antaa myös tuoretta siinä samalla :) mutta tosiaan menekki vaihtelee ja menee vähän kausittain. Olen silti sitkeästi joka ruualla tarjonnut ja yleensä taas muutaman päivän nirsoilun jälkeen alkaa kiinnostamaan.

Jos syö tosi huonosti mitään tuoreita kasviksia, niin auttaisiko jos niitä tarjoisi hedelmien kanssa? vai syökö tuoreita hedelmiäkään? Mä oon koittanut yhdistää niitä myös siksi, että hedelmien c-vitamiini parantaa kasvisten/ruuan sisältämän raudan imeytymistä.
 
Takaisin
Top