Mainio marraskuu!

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Marraskuu, ollaanpas me jo pitkällä!!:))
Ensimmäisillä alkaa jo äitiyslomatkin marraskuun puolella (varmaankin löytyy ainakin joku, joka aloittelee äippälomaa "etuajassa", ja miten sit menee noiden alkukuussa LA:a odottavien, ehtiikö heillä alkaa mammis jo marraskuun puolella vai miten...).

Miten tammimasut jakselee? emoticon
Joko jännittää tuleva iso, mutta ihana elämänmuutos, joka siintää jo lähellä?
Onko hankinnat tehty...? Kelan hakemukset postitettu...? Lastenhuone sisustettu...? Vaunut koeajettu...? Etc.=) 

IHANAA MARRASKUUTA KAIKILLE TAMMIMASUN KASVATTAJILLE!!!emoticon
 
Oho, kuu vaihtuu taas! Aika menee kyllä nopeasti.

LA joulukuun 30. niin tuo ei-pidennetty äitiysrahakausi alkaa marraskuun 26. Eli varmaan aika moni jää tosiaan lomille seuraavan kuukauden aikana :) ihanaa, just ennen joulua niin ehtii kotiin fiilistelemään. Monikohan vauva syntyy etuajassa joulustressin ja -siivousten ansiosta? :D
 
Mulla alkais varhennettu äitiysloma 14.11, että parin viikon päästä. Siihen asti köllöttelen sairaslomalla. Just tuossa tuon meidän sairaalaepisodin kanssa tuli ihan semmonen, että ei tässä enää kauaa oo ja aikapula iskee. Kaikki on tekemättä. Kämppä on niinku hävityksen kauhistus ja kaikki tavarat on sikin sokin. Sairaalakassi on semmonen mitä alan nyt ihan oikeasti kokoamaan ja pakkaamaan valmiiksi, jos tulee yllättävä lähtö niin onpahan sitten puhdasta alusvaatetta ja semmosta mukana. Oli tympeä olla osastolla jumissa ilman mitään omia tavaroita ja sitte olla muiden ihmisten varassa, että joku käy tuomassa, eikä saa juuri niitä alushousuja mitkä haluaa :D. Sairaalakassin pakkausta siis ohjelamssa. Samoin pitäs alkaa noi hoitopöydän laatikot täyttämään ja tehdä viimeinen kauppareissu Prismaan. Puuttuu ihan vaan peruskulutustavaraa meiltä: rasvoja, siteitä, peppupyyhkeitä, vaippoja, korviketta, pullot ja tutit ja liivinsuojukset ym. Tulis vaan sen verran rahaa, että vois laittaa ylimääräseen tavaraan.

Me ollaan tässä pesänrakennusviettiä toteutettu miehen kanssa yhdessä. Ollaan katseltu omistusasuntoja ja laitettu asuntolainahakemuksia menemään. Saapa nähdä mitä ne pankin setät ja tätit sanoo. Veikkaan, että tulee "ei" mutta saahan sitä haaveilla ja yrittää. Mennään sitte vuokralle ens talvena vielä jos on pakko ja siirretään asunnon ostoa myöhemmäksi, jos ei onnistu. Meillä siis pitää helmikuun lopussa muuttaa tästä nykyisestä pois.
 
Täällä ollaan jo äippälomalla :) Virallinen äippäloma alkaa 3.12., mutta periaatteessa ollaan jo kun ei ole enää koulua eikä mitään.

Kauhean nopeasti menee aika! Ensimmäiset meistä varmaan jo synnyttää ENSI KUUSSA. Huh. Ja lasketut ajat jo ei ens vaan seuraavassa kuussa. Ei voi käsittää. Huomenna täälläki 30+0. Vastahan olin niin iloinen ku viikot vihdoin alkoivat kakkosella ja raskaus oli puolivälissä...

Maha on päässyt jo aika isoksi. Eilen miehen mummu huokaisi, että ei ymmärrä miten jaksan tämän mahan kanssa :D Täytyi vaan sanoa, että kun puuhailee niin ei sitä edes huomaa. Usein unohdan olevani raskaana! Sitten kun katsoo peiliin niin olo on "oho, miten tuo maha voi unohtua?!"

Äitiyspakkaus tuli pari päivää sitten, ja oon aloittanut talon suursiivoukset siivoamalla eilen vierashuoneen lattiasta kattoon. :) Kai tää on mun pesänrakennusviettiä sitten. Lähes kaikki hankinnat on tehty. Puuttuvia juttuja on vielä itkuhälytin, vanupuikot sun muut pikkujutut jotka saa marketista, värilliset harsot, imetystyyny (jonka ostan jos rahat riittää, kiitos miehen ihanien veromätkyjen!!!) ja varmaan jotain muutaki puuttuu jota en nyt hoksaa. Onneksi vaatteita on varmaan tarpeeksi, ei tarvii Pyllerön alasti olla :)

Niin joo ja maalasin pinnasängyn mustikan väriseksi :) Me saatiin tutuilta aivan ihana 70-luvun pinnasänky, joka kaipas vaan uutta väriä. Pitänee pistää kuva siitä kunhan saan sen viimeisteltyä.

Ihanaa, loskaista marraskuun alkua kaikille kanssaodottajille :)
 
apua nyt jo marraskuu, vastahan tuota sai tietää oottavansa.. :D äkkiä kieltämättä menny aika varsinki nyt ku kolme muuta pyörii jalois kokoajan huutelemas äitiä.. :D meidän nyt ei onneksi oo tarvinu hankkia mitää ku kaikki ollu valmiina, mitä nyt viel noita vauvan vaatteita pitäs alkaa oikeen urakalla laittamaan valmiiksi kaappeihin yms.. seki ku ei tiiä millon lähtö tulee nii pitäs vissiin kohta alkaa laittaan sairaalakassiaki valmiiksi.. :)

ensviikolla lääkärineuvola ja hieman jännittää että onko tuol alakerras tapahtunu muutoksia yms.. Välillä sitä alkaa miettiin että kohta sitä ollaan neljän lapsen äiti ja sitä varsinki et miten päivät sujuu ku mies käy kuitenki töissä.. pientä paniikkia ilmassa kenties :D

Miettiny sitäki että miten toi meidän pienisuuri mies ottaa tän vauvan tulon ku se on kauheen mustasukkanen muutenki.. onneksi tyttäret on jo sen verran isoja ja kovasti oottaa että vauva syntyis. :)

Mitä tohon äippälomaan tulee nii en kyl tiiä yhtää millon mulla se alkaa ku muutenki kotosalla oon lasten kans nii ei sil nii kauheen suurta merkitystä oo.. :D
 
Ihanaa että ollaan jo marraskuussa! Tosiaan tuntuu että onpas aika mennyt äkkiä, tosin on päivät välillä tuntuneet pitkiltäkin. Vaikka ulkona sataa kaatamalla, ei sekään saa huonolle tuulelle, koska tänään on 30 viikkoa täynnä, siis enää 10 jäljellä! Ja ehkä ei edes niin kauan tarvitse enää odottaa :) Tietysti mielellään saisi pikkuinen vielä viihtyä masussa.. Mieltä piristää myös eilisen lääkärikäynnin jälkeen tieto siitä, että alakerrassa ei ole tapahtunut lisää muutoksia eli nyt vaan pitää jatkaa samaan malliin lepäillen.

Olen myös aloitellut sairaalakassin pakkaamista ja vähitellen alkaa olla kaikki isommat tarvikkeet hankittuna. Kaikki sellainen käyttötavara vielä puuttuu.. Yksi asia, tosin harmittaa. Meillä kun on pieni remontti käynnissä, en millään saa paikkoja sellaiseen kuntoon kuin haluaisin ennen vauvan tuloa. Ja paikkojen laittelua tietysti vaikeuttaa se etten itse saa tehdä mitään, vaan täytyy koko ajan pyytää jotain muuta apuun jos halun että jotain tapahtuu. No tärkeintä kai että vauvalle on sänky ja muuten turvallista tullakotiin, vaikka sitten  osa talosta olisikin edelleen kaaoksessa remontin takia.
 
Onneksi on jo marraskuu! 
Tänään on rv 28+6. Äitiysloma olisi alkanut 19.11. mutta kun paikat on jo nyt niin kipeät niin lääkäri antoi siihen asti sairausloman. 
Kaikki aikaisemmat raskaudet (3kpl) olen jaksannut tehdä töitä ihan loppuun asti mutta nyt on voimat ihan lopussa. Lääkäri sanoi että se on ihan normaalia kun edellisestä raskaudesta on kuitenkin jo 10 vuotta ja paikat venyvät uudestaan. 
Olin suunnitellut tälle viikonlopulle siivousta kun omat lapset on exällä ja nykyinen kumppani on töissä mutta olen koko aamupäivän vaan löhöillyt sängyllä enkä saa mitään aikaiseksi.
Tuntuu ettei mikään asento ole hyvä ja vatsa tuntuu joka päivä painavammalta. Lääkäri epäilee että tämäkin lapsi voisi syntyä vasta lasketun ajan jälkeen kun kaksi lastani ovat syntyneet rv 42 ja yksi rv 41+3.
Mua alkoi vaan pelottaa että jos jo tässä vaiheessa on aika vaikea olla niin miten mä jaksaan vielä ainakin 11 viikkoa   Ja itselläni on kuitenkin pieni pelko että poika tulisikin etuajassa. Tämä raskaus on arvaamaton tämän mun stressin, masennuksen ja kaiken sotkun keskellä. Onneksi nykyinen kumppani on ymmärtäväinen ja antaa mun vaan levätä. Välillä taas suututtaa kun puoliso sanoo että istu ja lepää sinä, kyllä minä hoidan kaiken - tuntuu kun minua kohdellaan kuin vammaista. Välillä sanon kumppanille aika pahastikin että en ole mikään vammainen - raskaana vaan. Vaikka tiedänkin että hän tarkoittaa vaan hyvää. 

Nytkin pitäisi nousta täältä sängystä ja tehdä puolisolle jotain syötävää kun hän tulee tuplavuorosta mutta heti kun yritän nousta niin alkaa huimaa hirveästi. 

Jospa tilaisin jostain ruuat kotiin, pääsisin helpommalla vaivalla :-)

Jospa vauveli tulisi jo - vaikka joulukuussa - tää odotus on tuskaista :-)

 
Voi miten ihanaa, nyt  rv 29+3 <3 Kyllä tää aika on menny nopeesti :)
Hieman reilu kuukausi töitä ennen äippälomaa, jos vaa selkä kestää. Mä en millään enää malttais odottaa meidän Masuvauvaa!!!!

Meillä on suurimmat hankinna tehtynä, vielä jotain pientä on ostettava. Sairaalakassin sisältöä en ole vielä miettinyt. Jos sen pakkais vaikka joulukuun aikana, jos tulee äkkilähtö. :)
 
On kyllä hehkeä olo, kun sain itelleni jostain flunssan. Örh... No pahin vaihe meni onneksi nopeasti ohi, kurkkukipua kesti vain yhen yön ja päivän. Mutta jos tää menee niinkuin on ruukannu aiemmin mennä -nää lenssut kun on nykyään niin pirun sitkeää laatua-, että seuraavat kaks viikkoa vielä niistellään nokkaa ja ääniki nousee maasta kunnolla vasta ehkä viikon päästä. TOU! Eli ei kun ostamaan miljoonasata pakettia nenäliinoja...Hmhp.

Pikku-ukkokin on nuhainen, onneksi ei ole ollu kuumetta tms. <3

Tietääkö kukaan saako neuvolasta / apteekista kotitestejä, joilla vois testata tihkuuko lapsivesi? Varmuudeksi haluaisin sellaisia kotiin, jos on saatavilla (jossain palstalla joku joskus sanoi, että joissain neuvoloissa antavat kotiin niitä). Meinaan kun esikoista oottaessa kerran 99% varmasti petipuuhien aikana lorahti sängylle kirkasta nestettä (joskus rv 36), jonka tunsin tulevan toosasta, ei ollut pissaa (ja oishan sen haistanu!)+ epäilin muutenkin, että tihkuisko sitä tipottain. Ja näinhän sit oli, että synnytyksen jälkeen kätilö sanoi, ettei missään vaiheessa nähny mitään lapsivettä (vaikka neuvolassa olivat joskus aiemmin käsikopelolla todenneet, että vettä on normaalisti?!). Tottakai on mietityttäny sitte, että vaikutti tuo asia mahdollisesti siihen, että poika hengitti niin rohisten ja vaikeasti synnytyksen jälkeen eikä päässyt sen takia heti mun rinnalle, vaan vietiin hetkeksi happikaappiin mittailtavaksi...
No tällä viikolla yks päivä sohvalla istuskellessa tuntui pieni lorahdus ja tunsin, että jotain valui ja pieni kirkas pläikkä oli pikkareissa. En usko olevan inkontinenssia, kyllä mulla sentäs sen verran on vielä voimaa lantionpohjanlihaksissa, että rasituksessakaan ei pääse pissat karkuun, saati sitten tuollaisessa tilanteessa kun en tehnyt MITÄÄN. Ja valkkari mulla taas on ollu sitkeää ja ihan toisenlaista koko raskausajan. Toki voihan valkkarin koostumuskin vaihdella, mutta sattuneesta syystä nyt rupes heti mietityttämään, että jos noita testejä sais kotiin niin tuollaisesta pienestä lirusta ois kätevä ite testata mitä se on, ettei tartte tulla vainoharhaiseksi. Seuraava neuvolaki on vasta loppukuusta..:P
 
Mä oon kans kuullu että noita liuskoja sais ihan apteekista, voithan sä soittaa neuvolaan ja kysyä että saako niitä apteeksita vai haetko ihan neuvolasta.. :) kannattaahan niitä olla varmuudenvuoksi kotosalla jos tuollanen tilanne on.. mulla ei itel oo kerenny missään näissä raskauksis mennä lapsiveet, et ne on vasta synnärillä menny ennen synnytystä.. :D
 
Jeee, marraskuu! Mulla alkaa tässä kuussa äippis, 29.11 on ensimmäinen äitiyslomapäivä :))) Mä niiiiiin odotan sitä. Vielä olis tosin melkosesti töissä hommaa, mutta onneks mulla on ihan tosi energinen olo, joten enköhän mä saa kaiken tarvittavan tehtyä.

Minin vaatteet on pesty ja viikattu kaappiin ja muutenkin alkaa kaikki tarvittava olemaan kasassa. Jotain pikkusälää (vanulappuja, voiteita jne) tarttee vielä hankkia, mutta kerkeehän tässä :)

Ehkä isoin projekti olis vielä siirtää meiän pikkumimmi pinniksestä oikeeseen sänkyyn. Haluisin hoitaa sen pois alta ennen minin syntymää, vaikkei sillä pinniksellä nyt niin kiire olekkaan. Luultavasti tää mini nukkuu ekat kuukaudet kuitenkin perhepedissä meidän kanssa, ihan niinkuin Ellenkin.
Lähinnä mietin sitä, että jos Ellen alkaa öisin ramppaamaan meidän sängyssä, niin vielä olis energiaa viedä se aina takasin omaan sänkyynsä. Sit kun mini on syntynyt ja joutuu muutenkin heräilemään öisin, niin tuskin niitten yösyöttöjen ohella jaksaa enää olla kantamassa Elleniäkin omaan sänkyynsä ;)

Jospa me vaikka ens viikolla päästäis käymään ikeassa :D
 
Meillä on kans esikoisen sängyn vaihto edessä. Ajattelin tehä sen tässä marras-joulukuussa. Ajoissa sen takia, että ei tule sitte liikaa muutoksia kerralla, ja poika ehtii tottua uuteen järjestelyyn.:)
Sehän voi Bamboo olla teilläkin hyvä ihan jo siksikin, että jos vaikka esikoinen kaipaiskin teidän viereen niin nyt siellä olis vielä tilaa (jos sattuukin joskus käymään niin, ettei jaksa palauttaa omaan sänkyyn;).

Ja onhan se kyllä kiva, että sitte pääsee ajoissa laittamaan pinniksen vauvalle valmiiksi...... ;) Esikoista varten laitoin pinniksen kuntoon jo vissiin 3kk ennen laskettua aikaa.:DD Oli pakko, se poltteli niin. Ja jälleen tuntus olevan sama juttu, pesänrakennusvietti on niin kova...!!

Mä ihmettelin hetken, kun tuli Kelalta päivitetty päätös kotihoidontuesta. Siinä oli, että päätös on tarkistettu ja joulukuusta lähtien (jostain vaiheesta joulukuuta, en muista oliko jo kuun alusta vai miten) en saa hoitorahaa lainkaan. Säikähdin, että mitäs hemmettiä. Pakkohan mun on jostain saada rahaa. Ja et eihän mun ukon tulot niin hyvät oo, että ne voi sen hoitorahan lakkauttaa. Mutta sit vasta älysin, että mullahan alkaa ÄITIYSLOMA ja alan saada äitiyspäivärahaa.;) Tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta koko ajatus, että mullahan ihan totta alkaa ÄITIYSLOMA ja sen perään taas VANHEMPAINVAPAA eli en oo enää kotihoidontuella (hoitolisää saahaan ja onneksi enempi vanhempainvapaan aikana). :D Meinas vissiin siinä kohtaa päässä ihan unohtumaan, että mähän on raskaana...;) Voi kehvatsu.
 
Mää kävin kysymässä niitä liuskoja apteekista joskus raskauden puolivälissä, kun silloin jo alkoi tuntumaan niitä lorahteluja. Ei oo apteekkikamaa kuulemma ja kävin ihan Yliopiston apteekissa. Neuvolasta siis kannattaa kysyä mutta ei ne sieltäkään niitä kyllä vissiin kauhean herkästi anna mukaan kotiin. Ennemmin pyytävät sinne sitte tikuttamaan. Mulla kans lurahti rv 35 lapsivettä sänkyyn ja sitä ei kyllä mitenkään pystyny erottamaan valkovuodosta. Mulla ainaki valkovuoto on tosi vetistä ja usempaan kertaan nytki tuntuu lorinaa mutta tähän mennessä oon aina aatellu, että valkovuotoa on, eikä lapsivettä. Sillon taas synnytyksen yhteydessä se lapsivesi oli kyllä ihan selkeästi tunnistettavaa kun siinä oli sitä limatulppaa mukana.

Täällä kans ois esikoisneitin sängynvaihto seuraavana projektina. Tuteista me jo päästiinkin liiankin kivuttomasti eroon. Me nyt ootellaan, että menikö meidän asuntotarjous läpi ja jos me päästään vielä muuttamaan (hullut me!!) ennenku vauva syntyy, niin siinä kai sitä samalla sitte voi neitin siirtää isoon sänkyyn nukkumaan. Tosiaan nyt jännitellään niitä asuntokauppoja, että miten käy. Ois vielä tässä aikaa lyödä semmosetki asiat lukkoon ennen vauvan syntymää.

Mulla oli tänään neuvola. Sf-mitta oli paisunu huimasti. Nyt 30cm (rv 29+5). Painoa oli nyt tullu yhteensä +3kg lähtöpainosta yhteensä. Onneksi ei sen enempää. Verenpaineet pysyny lääkityksellä kohdillaan. Meen vielä torstaina äitipolille tutkimuksiin. Siellä varmaan ultraavat ja saapi taas jonku näköstä koko arviota, että kuinka tuolla kasvetaan. Sittepä oiski kahen viikon välein nyt näitä neuvoloita ja kohta viikon välein. Synnytystapa-arvioonki mulle on varattu aika ja sielläkin ultrataan. Ilmeisesti tuon mun sektioarven takia, että miten se kohtu kestää kasvua.

Apua, mulla alkais ens viikolla varhennettu äitiysloma. Mihin tää aika oikeen menee?! Muhun iskee aikapula.

 
Mie googlettelin tuota lapsivesitestiasiaa niin joku nettiapteekki tai vastaava myy niitä. Ovat kyllä tyyriitä (yli 12€ 3kpl!). Ne oli sellaisia pikkuhousunsuojien mallisia. En taida ihan heti tilata, kyselen asiaa vielä neuvolassa. Katellaan sitten jos lähempänä laskettua vielä epäilyttää...
 
Ja nyt kun googletin asiaa lisää niin ihan tavallisella indikaattoripaperillakin voi koittaa testata onko vuoto lapsivettä vai jotain muuta. Lapsivesi on emäksistä, pissa ja valkovuoto hapanta. Niissä testitikuissa on myös kyse samasta menetelmästä eli tikussa on indikaattori, joka vaihtaa väriä mikäli kyse on lapsivedestä. Tosin ei tuo tavallisen indikaattoripaperin käyttö ole varmaan kaikista luotettavin testimenetelmä, mutta saattaispa sillä jonkinlaisen mielenrauhan saada. Eikä menis montaa euroa hukkaan.:P
 
Petipuuhissahan voi lorahtaa ihan vaan ejakulaationestettä, sekin on kirkasta ja täysin hajutonta. Ja tuntuu tulevan pimpistä :) jostain syystä raskauden aikana naiset ejakuloi herkemmin, usein ekaa kertaa elämässään. Mikä lie syynä, hormonitoiminta varmaan.
Mut kannattaahan se toki tarkistaa, ton ejakuloinnin erottaa siitä et tulee vain kiihottumisen aikana, ja sellasena kertaryöpsähdyksenä.

Mulla ei kans viimeksi menny lapsivedet ennen kuin ponnistusvaiheessa, ja sinne ne sekottui iloisesti altaan veteen :D ei mitään tietoa onko siinä väriä tai haiseeko, joku sanoi että haisisi spermalle?! Erikoista.... :)
 
Mulla se ei ollu kyllä sitä ejakulaationestettä, kun en ollu ees "tulossa" tms, muistaakseni se oli sellaista miehen mieliksi lemmiskelyä muutenkin sillä kertaa.;)
Ja sitä tuli melko paljon. Yritin nuuhkasta, mutta oli nenä tukossa.XD
Kysyin siitä silloin viimeisessä lääkärineuvolassa, ja hän kehotti tarkkailemaan tilannetta, piti todennäköisenä, että oli nimenomaan lapsivettä. :P

Ihanaa!! Täällä on maa valkeana!!!!:) <3<3
Tänään kyllä lähetään esikoisen kanssa vaunuköröttelemään ja poika pääsee tutustumaan lumeen lähemminkin tuossa omalla pihalla toppahynttyyt niskassa.;)
 
Mä ostin apteekista niitä ph-liuskoja. Ai hitsi, ei ne halpoja ollu kyllä nekään. Se paketti maksoi öbaut kakskymppiä.>/ Mutta tulipahan ostettua. Ja siinä on kyllä paljon niitä liuskoja, ja niitä voi toki käyttää muuhunkin. Pääseepähän testaamaan huvikseen niiden toimivuutta, jos tarve tulee...;) Tieteelliset kokeet osa I. :D
 
http://www.vau.fi/Synnytys/Synnyttamassa/Pienokainen-syntyi-lapsivesipussissa/
Ohhoh...:O
Toi video on aika karu kieltämättä......
Luulis, että tuolla vauvalla on tukavat oltavat olla "jumissa" ahtaassa synnytyskanavassa noin pitkään...!? Että olikohan siinä tarkoituskin kuvata vauvaa jonkin aikaa kun kerta ei kroppa syntyny heti. Tuntuu hurjalta, ettei äiti ponnistanu sitä vauvaa ulos asti...... Vaikka voihan sen vaavelin kyllä synnyttää niinkin, että antaa kohdun hoitaa vauvan työntämisen ulos...
 
Tätä päivää on jotenki ootettu. Rv 30 tasan, pokspoks!! Vielä kymmenen viikkoa, 70 päivää!! Mutta eipä mitään. Esikoinen syntyi tästä kuuden viikon ja yhden päivän päästä. Alkaa jo jännittää!
 
Takaisin
Top